Hoge eindafrekening voor stadsverwarming na verhuizing | Eneco Community
vraag

Hoge eindafrekening voor stadsverwarming na verhuizing

• 21 april 2016
  • 17 reacties
  • 1012 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Half januari zijn wij verhuisd. Vorige week ontvingen wij de eindafrekening voor de periode september t/m maart voor de oude woning. Wij schrokken hier erg van, aangezien hier een overgebruik van 1000 euro in stond vermeld! Dit vinden wij erg vreemd. Ten eerste, omdat we half januari zijn verhuisd en de woning dus een groot deel van die periode leeg stond. (Wij hebben in die periode meerdere malen gecheckt of de verwarming daadwerkelijk uit stond). Ook zijn we de periode er voor weinig thuis geweest, omdat we aan het klussen waren in de nieuwe woning. Ten tweede, ik heb meer dan 10 jaar in de oude woning gewoond en heb nooit zo veel bij hoeven te betalen. We vinden het dus erg merkwaardig dat we dat nu wel moeten en dan in het bijzonder voor een periode waarin we nauwelijks thuis zijn geweest.

We vinden het erg opvallend dat er onlangs een nieuwe meter is geplaatst en dat we nu ineens ontzettend veel moeten bijbetalen voor de stadsverwarming. We hebben al meerdere malen gebeld met de klantenservice, maar krijgen hier geen reactie op onze vraag: hoe is dit mogelijk en hoe kunnen we er voor zorgen dat dit wordt opgelost?

We horen graag van jullie.

17 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi MK69,

Welkom op onze community! Ik zie dat je al inmiddels telefonisch contact met ons hebt opgenomen en we een correctienota hebben gemaakt. Ik zie inderdaad dat de jaarnota aan de hoge kant is. Toch zie ik ook dat het verbruik op de jaarnota van vorig jaar is afgerekend erg laag was. Het zou dus heel goed kunnen, dat er toen een onjuiste stand is opgenomen. Hierdoor lijkt het of al het verbruik alleen in het afgelopen jaar is geweest, maar eigenlijk dus over 2 jaar gaat. Wil je deze nota ook nog doornemen?

Groet, Audrey
Beste Audrey,

Wij kunnen de nota's van het oude adres niet meer inzien in Mijn Eneco, omdat alleen ons nieuwe adres zichtbaar is. En ik snap niet zo goed hoe het mogelijk is dat de meterstand van vorig jaar hier een rol bij speelt, omdat we dit jaar een nieuwe meter hebben ontvangen. Daar is de beginstand van genoteerd en we hebben onlangs de eindstand doorgegeven. En: waarom is nooit eerder aangegeven dat de meterstand van vorig jaar wel erg laag was? Want we worden nu ineens geconfronteerd met een hoog bedrag terwijl dit dus eigenlijk iets is wat jullie allang hadden constateren. Waarom is dat niet aangegeven bij het plaatsen van de nieuwe meter? We horen graag weer van je.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi MK69,

Bedankt voor je reactie! Je geeft aan dat de warmtemeter op het oude adres is vervangen. Toch zie ik in onze gegevens dat dit niet het geval is. Weet je nog in welke maand van dit jaar?

Groet, Audrey
Beste Audrey,

De meter is vorig jaar september of oktober vervangen, we weten niet meer precies in welke maand. De eindafrekening loopt vanaf 6 september 2015, dus wij gaan uit van september. Het feit dat de eindafrekening vanaf september loopt, geeft toch ook al aan dat er een nieuwe meter is geplaatst? En dat de beginstand toen 9 GJ was?
Ik hoop dat je kan achterhalen wat er aan de hand is! Alvast bedankt!

Hoi Audrey,

Hierbij een foto van de warmtemeter.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi MK69,

Bedankt voor de foto! Dit geeft een verheldering. Deze meter met dit meternummer is bekend op het oude adres. Dit betekent dat we het juiste verbruik hebben berekend en de nota juist is. Je vraag over het verbruik van vorig jaar is lastig om voor ons te beantwoorden, want we vertrouwen erop dat als klanten de meterstanden aan ons doorgeven we ook de juiste standen ontvangen. Dat het verbruik laag was vorig jaar, zien we nu met de huidige standen die we van je hebben ontvangen. Op deze manier hebben kunnen we dit nu vergelijken met vorig jaar en zien we dat er vermoedelijk een onjuiste stand destijds is doorgegeven.

Natuurlijk zijn we het met je eens dat dit een erg hoog bedrag is en we bieden je daarom ook graag een (ruime) betalingsregeling aan.

Groet, Audrey
Beste Audrey,

Wij zijn erg benieuwd naar wat wij verbruikt hebben in de afgelopen jaren. Wij kunnen dit helaas niet meer inzien in Mijn Eneco, omdat daar alleen ons nieuwe adres zichtbaar is. Zou jij kunnen aangeven wat wij in de afgelopen vijf jaar per jaar hebben verbruikt? Ik vind het namelijk nogal kort door de bocht om te zeggen dat we in het jaar ervoor waarschijnlijk de verkeerde meterstand hebben doorgegeven, omdat dat lager ligt dan wat er nu op de eindafrekening staat. Daar kan je pas iets over zeggen als je het vergelijkt met meerdere jaren. Wat ik me ook afvraag is hoe het is gegaan bij het plaatsen van de nieuwe meter. Ik neem aan dat de monteur de meterstand noteert voordat hij de nieuwe meter plaatst? Dat zou betekenen dat hij een verkeerde meterstand heeft genoteerd.... Kortom, wij zijn er nog niet helemaal van overtuigd dat de eindafrekening klopt en ik hoop dan ook dat je ons antwoord op de bovenstaande vragen kan geven.

Met vriendelijke groet,
Michael
Reputatie 7
Badge +6
@MK69,

Het is handiger als ik alle jaarnota's van het oude adres per mail verstuur, zodat je precies ziet wat er is berekend. Straks zie je de mail tegemoet zodat je het op je gemakje kunt bekijken. Hopelijk wordt het je dan iets duidelijker. Anders vernemen we het natuurlijk graag.
Beste Danielle,

Ik heb per mail alleen de eindafrekening voor de periode sept 2012-sept 2013 ontvangen. Kun je ook die van de periodes sept 2013-sept 2014 en sept 2014-sept 2015 toesturen? Want ik zie in deze nota voor de periode sept 2012-sept 2013 dat we ongeveer 20 GJ per jaar hebben verbruikt in de jaren 2011, 2012 en 2013. Dus ik blijf het vreemd vinden dat we 46,6 GJ hebben verbruikt in een half jaar.... En jullie uitleg dat we het jaar ervoor een te lage meterstand hebben doorgegeven lijkt ook niet heel erg plausibel. Want we hebben volgens de nota in een half jaar verbruikt wat we normaal in twee jaar zouden verbruiken! Wat voor meterstanden hebben we het jaar daarvoor dan doorgegeven? Wat was ons verbruik in het jaar ervoor?

Ook zou ik graag antwoord willen hebben op de vraag in mijn vorige bericht: 'Wat ik me ook afvraag is hoe het is gegaan bij het plaatsen van de nieuwe meter. Ik neem aan dat de monteur de meterstand noteert voordat hij de nieuwe meter plaatst?'

Daarbij: ik had telefonisch besproken met de klantenservice dat het bedrag nog niet van mijn rekening zou worden afgeschreven, omdat er een aangepaste nota gemaakt zou worden. Nu zie ik tot mijn verbazing dat het bedrag vanmorgen wel van mijn rekening is afgeschreven! Weet jij hoe dit kan en hoe we dit terug kunnen draaien?

Ik hoor graag weer van je.
Reputatie 4
Badge +4
@MK69,

Mijn collega heeft de jaarnota's van de jaren 2012, 2013, 2014 en 2015 per e-mail aan je toegestuurd. Heb je alle bijlagen bekeken? Als er een nieuw meter wordt geplaatst, noteert de monteur inderdaad de meterstanden van de oude meter. Het vreemde is dat wij geen meterwissel terugvinden, dit zoeken we graag verder voor je uit. Het bedrag hebben we nu inderdaad al van je rekening geïncasseerd. Je mag het bedrag storneren, dan stellen we de nota uit totdat we je meer duidelijkheid kunnen geven. We komen er zo snel mogelijk bij je op terug.
Beste Eva,

We hebben de nota's doorgelopen en elk jaar hebben we een verbruik gehad van 7 tot 20 GJ per jaar. In september/oktober is er een meterwissel geweest en we hebben nu ineens een verbruik van 47 GJ in een half jaar! En in dit half jaar hebben we er maar drie maanden gewoond. Ik hoop dat je de meterwissel kan terug vinden die in sept/okt heeft plaatsgevonden. Wij denken namelijk dat het bij de meterwissel fout is gegaan met de meterstanden (dat er een foute waarde is ingegeven in de nieuwe meter).

We hebben zoals je hierboven aangaf de betaling gestorneerd.

Wij horen graag weer van je.
Reputatie 4
Badge +4
@MK69,

Fijn dat je alle nota's toch in goede orde hebt ontvangen. Zodra ik meer informatie voor je heb, kom ik er bij je op terug in dit topic. Zoals beloofd, stel ik de nota nu even voor je uit.
Beste Eva,

We hebben de betaling gestorneerd, maar kregen vandaag een aanmaning van jullie. Kunnen jullie ajb verwerken in jullie systeem dat de nota wordt uitgesteld? We horen graag van je of dit gelukt is.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi @MK69,

Deze herinnering heeft vermoedelijk gekruist met het uitstel van de nota. Het uitstel staat er in totdat er meer duidelijkheid is over de bewuste eindafrekening. Voor de zekerheid geef ik Eva nog een seintje over de kruising en daar zal zij waar nodig nog bij je op terug komen. Ik ga er in elk geval van uit dat één en ander zo snel mogelijk voor je wordt opgehelderd.

Groet,

Rodney
Reputatie 4
Badge +4
@MK69,

Zoals beloofd kom ik terug op jouw vraag over de warmtemeter. Volgens onze gegevens heeft er geen meterwissel plaatsgevonden in 2015. De meter waarvan je een foto stuurde is in december van 2013 geplaatst en hangt er op dit moment nog steeds. Aangezien de stand op de meter correspondeert met de meterstand op de eindnota, zijn we van mening dat we het verbruik correct hebben afgerekend. Zoals mijn collega eerder ook aangaf is het mogelijk dat er in de vorige jaren iets is misgegaan met het doorgeven van de standen en kan dit ervoor hebben gezorgd dat het verbruik op de eindnota hoger is dan verwacht.
Beste Eva,

Bedankt voor je bericht. We zijn er nog steeds van overtuigd dat de meterwissel niet in dec 2013 heeft plaatsgevonden, maar vorig jaar. Maar wij kunnen dit niet bewijzen, dus leggen ons er met tegenzin bij neer.
Wel hadden we telefonisch met jouw collega besproken dat het verbruik zou worden aangepast omdat jullie met een andere meterstand hebben gerekend dan wij hebben doorgegeven. Willen jullie dit aanpassen? Ik hoor graag van je.
Reputatie 4
Badge +4
@MK69,

Volgens onze gegevens heeft de meterwissel echt in 2013 plaatsgevonden, iets anders kan ik er niet van maken. We corrigeren de nota voor je met de stand die op de foto staat. Je ontvangt spoedig een nieuwe nota van ons.

Reageer