Hoe gaan we dit met z'n allen aanpakken?

https://pauw.bnnvara.nl/media/384900

Gisteren heb ik het Pauw programma gezien en ik vond het interessant om hier in de groep te gooien.
Is het nog interessant om een oudere cv ketel te laten vervangen voor een nieuwere?
En wie het recent al heeft gedaan, moet het binnenkort een goed werkende toestel alsnog vervangen voor een warmtepomp?
Wanneer komt de Warmtewinner of de Spaarppmp massal en betaalbaar op de markt?
PV panelen door de energieleveranciers aan klanten aanbieden met interessante voorwaarden?
Waarom worden de warmtepompen prijzen kunstmatig hoog gehouden?
Al ik in Duitsland kijk voor een warmtepomp (Brauchwasserwärmepumpe, Wärmepumpenboiler, Wärmepumpe, Luftwärmepumpe, etc) dan is het ongeveer net zo duur als in Nederland na het aftrekken van de overheidssubsidie en aan de deur bezorgd...
At last but not least, zijn er genoeg vakmensen in Nederland om zo een grootschalige klus aan te pakken?
Wat is jullie visie (incl. Eneco)?

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +4
Onze oosterburen zijn daar gewoon al verder in. Ze hebben ook een minder groot gasnetwerk dan wij in Nederland.

Goed om de prijzen te vergelijken.
Ja @Ton van Rijn, het is zeker de moeite waard om te vergelijken, je bent zelfs in sommige gevallen goedkoper uit en zonder subsidie hulp. Hoe kan dat dan?🤔
Reputatie 6
Marktwerking: De overheid geeft subsidie, en het bedrijfsleven past de prijzen aan zodat zij maximaal profiteren van deze subsidie. Hetzelfde is in het verleden gebeurd met zonneboilers en zonnepanelen. Ik heb destijds mijn panelen+toebehoren in Duitsland gekocht, was met thuisbezorgen erbij ca. 30% goedkoper dan in NL. Geen subsidie gehad, maar dat gold toen alleen voor bedrijven (de SDE+ regeling, als ik me goed herinner).

Ik heb ook een tijdje overwogen om een micro WKK ketel te kopen, aanschafprijs destijds ca EUR10.000,--, met EUR4.100,-- subsidie. Toen de subsidieregeling verviel kostten ze ineens nog maar EUR6.000,--. Je hoeft geen graad in wiskunde te hebben om te zien hoe dat spel werkt.

Dan de omslag: Dat is typisch NL regeringsbeleid: Je kijkt niet verder dan je 4-jarige termijn, en daarom loopt met de opeenvolgende vrij rechtse regeringen van de afgelopen 20 jaar NL tamelijk achteraan in de EU met het implementeren van de energietransitie. De afgelopen ministers van EZ waren basisschooljuf, historicus, boekhouder en ex-shell medewerker/consultant. Tel uit je winst. Nu de klimaatdoelstellingen 2030 gehaald moeten worden en Brussel met boetes dreigt, wordt er plotseling rigoreus ingegrepen, door een stel gasten dat weinig verstand heeft van CO2-arm energiebeleid, en geen idee heeft van wat de implementatie van dat beleid precies inhoudt.
@FireChief, heel goed verwoord.
Het is echt een spelletje waar de consumenten, toevallig ook de belastingbetalers, uiteindelijk alles financieren. Het milieu, duurzaamheid, de nul op de meter, laag EPC, passief woningen, of hoe mooi je het wil noemen is secundair, zolang geld eraan verdient wordt en liefst niet weinig.
Een voorbeeld, met rond de €1000 heb je een luxe koelkast A+++ waar je zelfs koud water kan aftappen, waarom moet het in Nederland een luchtwarmtepomp meer dan €2000 kosten? Wat voor andere techniek zit erin dan in een eenvoudige koelkast? Een waterpomp van €150, en ventilator, luchtfilter, een besturingssysteem en een kunststof behuizing...
Reputatie 5
Badge +2
Een warmtepomp is niets anders als een inverter split airco, oftewel een met binnen en buiten-unit. Wil je er 1 die water verwarmd dan zit er een warmtewisselaar in. De loze verhalen die je nu hoort in de media dat we met zijn alle van het gas af zouden moeten is klink klare onzin, het kan gewoon weg niet. De meeste huizen in NL zijn nog altijd uitgevoerd als zijnde hoge temperatuur verwarming en dat kan nu net niet met een WW warmtepomp, deze verwarmd n.l. niet verder als max. 40 graden en daar krijg je je huis niet warm mee. Tenzij je je woning reeds voorzien hebt met een lage temperatuur verwarming, d.w.z. hoofd verwarming d.mv. vloerverwarming ic.m. convectors.

De eerste stap zou moeten zijn, zorg dat er cv techneuten opgeleid worden om een cv-installatie volledig waterzijde in te regelen en daarnaast het ketelvermogen tot een max. van 10KW te beperken. Het is van de zotte dat er in Nederland nog steeds ketels geleverd worden met een bovenwaarde van 36KW! Dan komt de gemiddelde hr-ketel eens eindelijk aan zijn rendement en word het verbruik drastisch beperkt.

Voor een gemiddelde woonkamer zou je met een inverter airco van 9000 btu het goed behaaglijk kunnen maken met warme lucht, dit voelt veel sneller warmer aan dan een cv. Tevens zijn de goedkoopste inverters al redelijk spaarzaam met een cop van 4, dit houd in dat 1000 Watt electrisch vermogen, 4000 Watt aan verwarmingsvermogen geeft. Leg je dak vol met zonnepanelen en in de winter verbruik je je overschot aan verwarming.

De koudste dagen in Nederland zijn er niet zoveel dat de temperatuur voor langere tijd onder de 0 graden komt. Mocht dat wel zo zijn dan zou je voor die dagen je cv kunnen laten ondersteunen.
Een inverter airco set van 9000 btw koop je gemiddeld vanaf 400 euro dus tel uit je winst. Tevens heb je er in de zomer ook profijt van om je woonkamer koel te houden bij de hogere temperaturen.
Reputatie 6
Mooi verhaal. Ik weet alleen niet of je in de winter die COP haalt, en of 2.6 kW dan genoeg is.
(Voor de niet angelsaksische eenhedenkenners: 9000 BTU/h (British thermal unit) is ongeveer 2.6 kW)
Reputatie 5
Badge +2
Klopt de meeste units halen geen cop van 4 bij een buiten temperatuur van onder de 5 graden dan kakt het rendement drastisch in. Maar dat zou je je cv kunnen ondersteunen, de besparing aan gas per jaar kan toch behoorlijk oplopen. Ik heb zelf ook een 2,6KW unit hangen, deze geven over het algemeen het beste rendement i.p.v. de hogere vermogens. Dit werkt eigelijk hetzelfde als de meeste HR ketels heb je een hoge CW waarde dan heb je over het algemeen en hoge onderwaarde aan modulatie waarde.

Ik heb zelf een redelijk grote huiskamer en de gevoelstemperatuur van een warme lucht verwarming is erg groot. Je voelt de warme lucht letterlijk langs je lichaam stromen en de binnenunits zijn erg stil.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen