Zicht op het jaarverbruik in relatie tot het maandbedrag | Eneco Community
beantwoord

Zicht op het jaarverbruik in relatie tot het maandbedrag

• 9 augustus 2015
  • 9 reacties
  • 292 Bekeken

Badge
Ik zou graag een mogelijkheid hebben om het verloop van mijn jaarverbruik te zien (vanaf begin nieuwe jaarperiode t/m huidige moment) in relatie tot mijn (zelf aangepaste) maandbedrag. Ik merk dat ik nu geen flauw idee heb of ik iets terugkrijg of iets moet bijbetalen. De grafieken en berekeningen hebben nu betrekking op mijn ingeschat verbruik.

:? Wie heeft tips of ziet nieuwe mogelijkheden voor de TOON?
icon

Beste antwoord door Folkert 11 augustus 2015, 11:58

@menno99

Het is aangepast.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Zodra je je maandbedrag hebt aanpast kan je de nieuwe situatie naar je Toon laten pushen.
De vaste kosten zitten in het vaste maandbedrag verwerkt, dus als je qua status verbruik onder op Toon genoemde bedrag blijft heb je de zaak onder controle.
Reputatie 7
Badge +6
Hi Menno,

Wanneer je zelf je termijnbedrag aanpast en je hebt Toon dan houdt Toon nog steeds rekening met de oorspronkelijke inschatting, dit is wel iets wat we willen verbeteren en er zijn verschillende oplossingen voor aangedragen die momenteel geëvalueerd worden. Ik kan de inschatting voor je aanpassen aan de hand van het maandbedrag dat je hebt vastgesteld. Ik hoor graag van je wanneer je wil dat ik het voor je aanpas.

Groet,

Folkert
Badge
Lijkt me een hele mooie eerste stap...om het inzicht te vergroten. Ik zie nu en straks dan wel wat ik meer of minder verbruik per maand ten opzicht van het ingeschatte verbruik in desbetreffende maand 😳. Ik zou het daarnaast ook mooi vinden als ik het lopende verbruik (cumulatief) vanaf (stook)jaar maand/dag tot de huidige dag kan zien. Mogelijk iets voor de toekomst.

@Folkert, natuurlijk !!
Vanaf de 1e maand tot de maand waarop de jaarnota wordt ontvangen zie je in de grafiek vorm een rode lijn lopen inzake je ingeschatte bedrag.
Zolang je daar onder blijft heb je toch volledige grip en zicht op je verbruik?
Badge
Dat dacht ik ook...maar als je er aantal maanden boven zit en soms eronder ...heb je geen zicht op het totaal. Of mis ik iets.
Uiteraard mis je niets.
Dat is logisch dat dat kan gebeuren; ik doel uiteraard op consequent boven de lijn zitten, dan kan je weten dat het bijbetalen wordt.

Dus incidenteel iets hoger zitten behoeft geen verdere aktie.
Energie verbruiken blijft een dynamisch iets.

Wil je bij incidenteel meer verbruik veilig blijven zitten, dan verhoog je uiteraard het voorschot iets.
Het is en blijft een schatting waarbij niemand exact kan voorspellen hoe een stookseizoen qua koude zal verlopen en het beslag op de jaarnota is bij gas nu eenmaal relatief groot.
Badge
Bedankt voor je reactie! Ben het met je eens....het blijft een schatting. Toch geeft het mij meer 'inzicht' als het bijvoorbeeld maandelijks cumulatief (stookjaar) wordt opgeteld. Met de geschatte stookkosten/verbruik samen, zoals deze nu ook wordt aangegeven, ontstaat er een goed beeld van de situatie nu en de geschatte kosten in de toekomst. @Toon ...de slimme thermostaat 🆒
Als je de grafiek weergave op een jaar zet, dan zie je cumulatief het verbruik.
Zodra je langer dan een jaar in de woning woont zie je mooi een 2e staaf opbouwen en kan je die mooi met het 1e jaar vergelijken.
Reputatie 7
Badge +6
@menno99

Het is aangepast.