Z-wave CV kranen via Toon bedienen | Eneco Community

Z-wave CV kranen via Toon bedienen

• 24 oktober 2014
  • 25 reacties
  • 4807 Bekeken

Reputatie 1
Het zou een super aanvulling zijn als je met hulp van z-wave radiatorkranen
je CV per ruimte kan laten stoken. Dus ook een warme slaapkamer als de kamer al op 20 graden staat.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

25 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Dat zal zeker een revolutie zijn, buiten de prijzige geëigende systemen die dit al hebben, een geïntegreerde zone verwarming met Toon......nou mij heb je mee.
Dit wordt steeds belangrijker voor de consument, een betaalbaar zoneregel systeem.
Reputatie 3
Badge
Dit lijkt mij ook super als dit op toon word gezet.

Nu kan je alwel met radiator kranen instellen per ruimte maar dan moet je wel in de huiskamer toon op verwarmen zeten toch ?
dus helpt het nog niet veel.

En als ze het in toon zetten met de Z-wave radiatorkranen is het echt per ruimte te regelen.
wat veel energiezuiniger is .

Ik zeg doen Eneco.
Reputatie 3
Badge
Ik zie op deze website dat je wel wat meer nodig hebt dan alleen de radiator kranen
http://www.controlliving.nl/mogelijkheden/verwarming/
1. radiatorkraan
2. cv relais
3. temperatuur sensor
Reputatie 2
Badge
Dat zou erg mooi zijn, zeker ook omdat Honeywell dit systeem al heeft: http://getconnected.honeywell.com/nl/

Dat moet zeker met een Toon (beter) kunnen 🙂
Ik zou hier zeker interesse in hebben. Ik wil graag beginnen met domotica, en ga een Vera gateway/controller aanschaffen. Het zou geweldig zijn als ik op mijn Toon mijn weerstation data kan bekijken, en radiatorkranen kan aansturen.

PS: Mocht je advies hebben of ik voor Toon moet gaan, of een aparte wall-mount tablet dan hoor ik het graag!
Deze kraan (http://www.intellihome.be/en/z-wave-eurotronic-stella-z-radiator-thermostat.html) zou een oplossing kunnen zijn...
Hij zou warmte van de CV kunnen vragen (via Toon) i.c.m. een dezelfde kraan op de radiator/en in het vertrek waar de Toon zich bevindt.

"StellaZ is a Z-Wave wireless Thermostat Valve capable of controlling heating, air ventilation and climate control units. The thermostat valve includes temperature sensor, control and actuator functions in a single device allowing stand alone control of a room's heating/ventilation.

The StellaZ can run in four different operation modes (Frost, Energy Saving, Comfort, Direct Control) and reports the room temperature to the Z-Wave network."
Reputatie 1
Badge
Goed idee. Mijn steun heeft het. Toon zal hiermee een enorme potentie hebben.
Reputatie 3
Badge
Heel goed idee.
Het zou al mooi zijn als je de Z-Wave kranen kan integreren in het tijdschakelprogramma van Toon.
Ik heb nu overal thermostaatkranen maar vergeet deze regelmatig dicht te draaien als er niemand meer in de kamer aanwezig is.
Of in de slaapkamer de thermostaat een uurtje voor het slapen met het prograama van Toon mee laten lopen.
Reputatie 1
Badge
Dat zou inderdaad een mooie aanvulling zijn.
Reputatie 4
Badge +1
Ben ik het volledig mee eens. Z-wave kranen zijn verkrijgbaar en het mag niet al te moeilijk zijn om een schakelschema te maken, waardoor bijv een slaapkamer overdag koel blijft. Die verwarming wordt alleen maar gebruikt tijdens het studeren, maar staat altijd aan.
Het zou een super aanvulling zijn als je met hulp van z-wave radiatorkranen
je CV per ruimte kan laten stoken. Dus ook een warme slaapkamer als de kamer al op 20 graden staat.

Dit is makkelijk te inplementeren in een cv systeem met alleen radiatoren maar als er vloerverwarming aanwezig is op bijv. begane grond en boven radiatoren zal er ook iets moeten worden geregeld m.b.v. van 2-wegklep om de vloerverwarming los te koppelen van de rest van het systeem als er alleen boven warmte nodig is. De meeste moderne cv-ketels hebben deze aansturings mogelijkheid voor een 2-wegklep standaard al in de ketel zitten zodat je je cv systeem in 2 zones kan splitsen bijv. boven en beneden. Als je een intergas hreco ketel hebt behoort een 2 zone systeem standaard tot de instellingsmogelijkheden omdat je op deze ketels 2 thermostaten kan aansluiten 1 beneden toon in mijn geval en 1 boven.
En als je een thermostaatkraan op de vloerverwarming verdeler zet (Begane grond) en overal op de andere radiatoren (1te verdieping)? Als elke kraan onafhankelijk warmte kan vragen, het lijk mij niet zo ingewikkeld. De kraan dat warmte vraagt zal dan ook open zijn en als de rest dicht is, dan krijgen ze ook geen warm water...
Een verdeler voor vloerverwarming zit meestal niet in een huiskamer dus ik begrijp niet helemaal hoe je dan de temperatuur wil meten met die thermostaatkraan in relatie tot de toon dit moet immers de toon in de huiskamer doen.
Je hebt gelijk... Je moet inderdaad de vloerverwarming kunnen isoleren van de rest van de CV installatie.
In het vloerverdeler hok wordt sneller warm dan in de woonkamer zelf, dan zou de woonkamer moeilijk of nooit op temperatuur kunnen komen, en mee gaan verwarmen als het alleen een van de boven verdieping radiator warmte vraagt.
Maar met alleen radiatoren is het wel mogelijk, of zie ik het ook verkeerd? Omdat een radiator zich bevindt in dezelfde ruimte als de Toon, dan zou het temperatuur verschil tussen z-wave kraan en Toon niet te veel zijn.
In de woonkamer heb je ze niet nodig omdat toon daar de temperatuur regelt in de slaapkamers kun je het wel doen maar je dient altijd een 2 wegklep te sturen om de vloerverwarming/radiatoren op de beneden etage los te koppellen van de rest van de installatie anders wordt de vloer/woonkamer mee verwarmt en dat wil je niet. Ik heb zelf een intergas ketel waar deze functionaliteit al inzit en die schakelt mijn vloerverwarming via 2-wegklep los als ik boven warmte vraag met een 2e thermostaat. dit werkt perfect zo heb ik boven altijd de gewenste temperatuur zonder dat mijn vloerverwarming een overshoot aan warmte krijgt en afgeeft. het grote voordeel van dit alles is dat de warmte daar naar toe gaat waar je het wil hebben.
Lijkt mij ook een gigantische meerwaarde als Toon de "Evohome" functie integreert. Alleen nog een paar radiatoren draadloos kunnen aansturen, software aanpassen en je bent klaar.
2016??
Ik ben eigenlijk weel heel erg benieuwd naar een 'officiële' reactie vanuit het Toon team: zijn er überhaupt plannen in deze richting?
Ik ben eigenlijk weel heel erg benieuwd naar een 'officiële' reactie vanuit het Toon team: zijn er überhaupt plannen in deze richting?

Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je een reactie van een moderator!
Ik zelf heb uiteraard even gezocht, maar mij lukte het zo gauw niet.
Alleen niet met Evohome; tenminste als je die bedoelt, want je quotte niet........
Reputatie 3
Badge
Het is inmiddels Q4 2016 en nog niks hier over gezien bij Toon .
Beetje jammer weer !
Ja, hoe staat het nu hiermee?
Ja. Ik wacht ook op zoiets hoewel de kosten mvoor bv evohome relatief hoog zijn. Elke dag de radiatoren in de slaapkamers dicht draaien is niet erg van deze tijd meer. Hier 9 radiatoren in huis die niet de hele dag aan hoeven. Nu staan ze boven allemaal dicht omdat het zonde is ze de hele dag voor niets te laten stoken. Ik heb nog wel type 21 radiatoren beneden en type 10 boven. Wellicht investeer ik liever eerst in die low-h2o radiatoren die ook kunnen koelen. Keuzes
Een reactie van Eneco zou fijn zijn inderdaad. Ik wil niet flink gaan investeren om er vervolgens achter te komen dat Eneco een maand later een soortgelijk systeem i.c.m. Toon lanceert...

Je zou zeggen dat dit precies in het straatje valt in de strategie om Toon een soort van Smart home kastje te maken ipv alleen een thermosstaat.
Reputatie 7
Badge +6
@R.J. van de Klundert

Alle wensen en ideeën die hier op het forum geplaatst worden geven we door aan het productteam. Deze is ook bekend bij het Toon team, ik heb geen signalen gehoord dat dit in de nabije toekomst wordt opgeleverd.
Ik heb het maar andersom gedaan, Toon in m'n domotica geïntegreerd :-)
Ik heb overal al aparte thermostaten en (motor)kranen.
Toon zelf hangt nu op zolder waar ook de 'gratis' HUE lampen branden.
(Ik heb Homematic/EQ3 door het hele huis)

Er bestaat een z-wave uitvoering van de Danfoss Living Connect. Wel even opletten want er bestaat een uitvoering welke behoort tot het Danfoss Link systeem en een uitvoering met open z-wave communicatie. Voor open z-wave betreft het artikelnummer 014G0013. Ter inspiratie heb ik ook het een filmpje van het Danfoss Link systeem toegevoegd.
https://youtu.be/_XPn4EnnyAg