“Wie betaalt Watt?” winnaar van de Toon® Hackathon | Eneco Community

“Wie betaalt Watt?” winnaar van de Toon® Hackathon

• 9 maart 2015
  • 6 reacties
  • 660 Bekeken

Reputatie 4
Badge
  • Community manager Toon (tijdelijk)
  • 137 reacties
Afgelopen weekend, 6 t/m 8 maart, organiseerden wij de eerste Toon®️ Hackathon. Ruim 60 deelnemers kregen twee dagen de tijd om een nieuwe toepassing voor Toon te ontwikkelen. Zondagmiddag presenteerden ze 14 prototypes aan de jury.

Het winnende idee
Robin van Wijngaarden, Bart Dunweg, Bram Schulting en Krijn Rijshouwen wonnen de hackathon met een app die via Toon en slimme stekkers iedere huisgenoot inzicht geeft in zijn eigen persoonlijke energieverbruik. Ze putten uit eigen ervaring: zou die huisgenoot die veel stroom verbruikt omdat hij dag en nacht zit te gamen niet méér bij moeten dragen aan het betalen van de gezamenlijke energierekening? En hoeveel dan?

Brede toepasbaarheid
“We zien niet alleen mogelijkheden voor studentenhuizen, maar ook voor andere huishoudens”, aldus de jury. “Juist de brede inzetbaarheid van dit idee verdient volgens ons de eerste prijs van 3500 euro.” De app maakt het niet alleen mogelijk om meer inzicht te krijgen in het energieverbruik per individu, maar ook om meteen de exacte maandbijdrage per persoon uit te rekenen. Gefeliciteerd! Bekijk het videoverslag: http://wqd.nl/zJqzq

Co-creatie met klanten
Na een oproep op deze community hebben twaalf klanten met ons meegedacht tijdens de finaledag van de hackathon. Het doel: aanscherpen van de in ontwikkeling zijnde nieuwe user interface voor Toon én het ophalen van zoveel mogelijk ideeën voor de nieuwe functie ‘Toon Coach’. De afdronk van de sessie: ‘houd design zo simpel mogelijk en biedt tegelijkertijd diepgang voor diegenen die dat willen én focus voor Toon Coach met name op advies en coaching op apparaat niveau’.

Waardevol
Dit was de eerste keer dat we de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor Toon aan onafhankelijke developers overlieten. Enorm spannend maar we zien direct al de toegevoegde waarde ervan. Op naar de volgende hackathon?

Bekijk ook…
- De pitches van alle winnaars: www.toonhackathon.nl
- Berichtgeving over de hackathon op Nu Tech: http://wqd.nl/OoaOx

Aan alle deelnemers: BEDANKT! 🙂

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

6 Reacties

Op naar de volgende hackathon?

Aan alle deelnemers: BEDANKT! :)

Hoi Marco,

Jazeker, op naar een volgende Hackathon lijkt mij een goed idee!
Het meedenken bij Toon 3.0 en over de nieuwe optie Coach en het jureren vond ik erg leuk.
Reputatie 4
Badge
Was leuk je te ontmoeten, Ton! We zien elkaar vast snel weer. Bye bye!
Was leuk je te ontmoeten, Ton! We zien elkaar vast snel weer. Bye bye!

Wederzijds Marco!
Tot een volgende keer!
Badge
Hoi Marco

Graag gedaan - ik vond het een super dag en heb erg genoten. Je mag me zeker uitnodogen voor een volgende 'event'.
Erg leuke apps die afgelopen weekend zijn gemaakt. Ik ben eigenlijk wel nieuwsschierig of deze apps binnekort ook beschikbaar komen.

En het viel me alleen wel op dat het winnende idee wel heel erg leek op het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=8gGgIaMzDtg
Dit is een pitch voor Enexis uit 2012

Ik neem aan dat dezelfde personen uit 2012 ook afgelopen weekend hun eigen idee hebben gebruikt.
Reputatie 4
Badge +5
Ik vond het ook leuk om erbij te zijn, mee te denken over de coach en het jureren. Een volgende keer mag je me gerust weer benaderen.