Waarschuwing onbedoeld gasverbruik | Eneco Community

Waarschuwing onbedoeld gasverbruik

• 28 juni 2013
  • 9 reacties
  • 2765 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het zou prachtig zijn als TOON me waarschuwt wanneer er gas wordt verbruikt zonder dat TOON een verwarmingsverzoek (warmtevraag) heeft ontvangen.
Op die manier zou ik afgelopen week ongeveer onbedoeld 5 kub gas minder hebben verstookt als gevolg van een ketelstoring.

Ik hoop dat we dit meenemen in een volgende update.

Met dank
Jaap

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Oké.. Ok heb hier een aanvullende vraag over:
registreert Toon het verbruik van gas ook als Toon geen vlammetje geeft? (Meter draait te langzaam)
Ik hoop t wel, anders klopt de eindafrekening niet in Toon.

Volgens mij wel,
zie ergens op het forum mijn akkefietje met m,n ketel die gas verbruikte ( gas klep die bleef hangen)
zonder dat er warmte vraag was en zonder dat de warmwater voorverwarming aan stond.

en  Toon dit netjes aangaf in de grafiek dat er ergens gas werd verbruikt s,nachts.
281 liter foetsie.
dit wel met een slimme meter.
Badge
Oké.. Ok heb hier een aanvullende vraag over:
registreert Toon het verbruik van gas ook als Toon geen vlammetje geeft? (Meter draait te langzaam)
Ik hoop t wel, anders klopt de eindafrekening niet in Toon.

Mensen die een waakvlam in de ketel hebben gebruiken gas, en zodra je warm water pakt verbruik je ook gas. Toon ziet deze gegevens niet, omdat hij op dt moent de ketel niet aanstuurd. Hij stuurt allen de ketel aan als hij op temp moet komen, en van daaruit ziet hij dan ook gasverbruik.
Waakvlam gebruikt ook gas, en dat moet terug te zien zijn op je meter toch. Ook al is het weinig over een dag genomen..

Op je gasmeter is dat iss terug te zien, want die loopt zeer langzaam verder. Echter toon doet daar niks mee, in de vorm van de vlammetjes (1-2-3). Toon stuurt de keter niet aan en het gasverbruik is zo gering dat het voor Toonsensoren niet zichtbaar is.

Je ziet het hooguit bij de grafiek, want daar wordt het in liters weergegeven.
Reputatie 6
Badge +1

Mensen die een waakvlam in de ketel hebben gebruiken gas, en zodra je warm water pakt verbruik je ook gas. Toon ziet deze gegevens niet, omdat hij op dt moent de ketel niet aanstuurd. Hij stuurt allen de ketel aan als hij op temp moet komen, en van daaruit ziet hij dan ook gasverbruik.
Waakvlam gebruikt ook gas, en dat moet terug te zien zijn op je meter toch. Ook al is het weinig over een dag genomen..

Op je gasmeter is dat iss terug te zien, want die loopt zeer langzaam verder. Echter toon doet daar niks mee, in de vorm van de vlammetjes (1-2-3). Toon stuurt de keter niet aan en het gasverbruik is zo gering dat het voor Toonsensoren niet zichtbaar is.
Reputatie 4
Badge

Reputatie 3
Badge +4
@Jeroen inderdaad het was iets te warm als TOON slaapt :D maar vindt het vreemd dat er geen beveiliging op de ketel zit immers hij bleef stoken en haalde de temp van 60 graden natuurlijk niet. Als ik niet thuis was geweest was het denk ik wel iets te gortig afgelopen. Ik ben nog aan het brainwaven...ben momenteel met temp sensor en raspberry pi aan het sleutelen die geeft me een email zodra temp oploopt , nu nog een open com met TOON lol. Bedankt voor jullie reakties. 
Kan je vergeten.
Immers @jvp merkt terecht op er zijn er zat met een waakvlammetje.
Dat is sluipverbruik wat Toon nu dan ook zou signaleren, want de ketel slaat niet aan.
Er zijn nog zat huishoudens die zo'n oude CV hebben.
Reputatie 3
Badge
5m3 valt dan nog mee. je was er dan snel bij. mogelijk is dat gekomen omdat je nu bewuster met energie omgaat. mooie tip voor de eneco toon ontwerpers maar of het haalbaar is idd.
Reputatie 6
Badge +1
Het zou prachtig zijn als TOON me waarschuwt wanneer er gas wordt verbruikt zonder dat TOON een verwarmingsverzoek (warmtevraag) heeft ontvangen.
Op die manier zou ik afgelopen week ongeveer onbedoeld 5 kub gas minder hebben verstookt als gevolg van een ketelstoring.

Ik hoop dat we dit meenemen in een volgende update.

Met dank
Jaap

Dat zou een optie kunnen zijn, maar ik ben bang dat dit moeilijk reliseerbaar is. Mensen die een waakvlam in de ketel hebben gebruiken gas, en zodra je warm water pakt verbruik je ook gas. Toon ziet deze gegevens niet, omdat hij op dt moent de ketel niet aanstuurd. Hij stuurt allen de ketel aan als hij op temp moet komen, en van daaruit ziet hij dan ook gasverbruik.

Wil je zoiets bereiken dan zul je sensoren in de ketel zelf moeten plaatsen die kan dedecteren wanneer bepaalde kleppen open gaan die het gasverbruik op dat moment rechtvaardigen. Dit lijkt me onbegonnen werk. Ook al is het een goed idee, om zo sluipgas te vorkomen.