vraag

Waarom wil TOON via 137,138 naar pc's op netwerk ?

• 250 kilowatt
  • 7 reacties
De titel zegt het al
En alle mogenlijkheden om toon te benaderen via www(wifi) of lokale toegang is niet toegestaan

15 Reacties

Gelukkig maar want Toon is goed beveiligd.
Wil je meer kijk dan/Google bij Domoticz en Toon
Reputatie 6
Badge +4
Inderdaad. Verdiep je is eens in Domoticz of Home Assistent (Hass).
Reputatie 2
Badge +1
Poort 137/138 worden gebruikt om de naam van een apparaat op te vragen. Een apparaat houd altijd een lijst met ip's / mac adressen bij (ookal heeft ie dat niet persee nodig) en veel besturingssystemen koppelen daar ook de systeem naam aan vast.

Wat de Toon zelf daar mee doet dat moet Eneco maar laten weten 🙂
Dus al zet je lokale toegang en dat andere uit gaat dat baggerding alsnog op het locale netwerk zoeken naar 'niks' aka lastigvallen via wifi naar de router en dus ongevraagd verkeer genereren (Lees lokaal netwerk UIT .. is dus een vaag en loos begrip ~veiligheid lachen)
Daar ik alleen dat baggertoonding als cv-termostaat gebruik met uitlezing van verbruik slimmemeter
is dit wel heel erg belachelijk en moet ik voor dat baggerding nu regels maken in firewall van zowel modem als mijn eigen local_router_netwerk
Plus waarom moet dat baggerding via netbios info opvragen als er niks op aangesloten is Jaja real 'smart'

Ps heb geen domotica nodig kan zelf licht aan/uit doen
Ik zou dat “baggerding” van de muur af halen en zou ‘m niet meer in m’n huis willen hebben. 👍🤣
Of gewoon wifi uitzetten en toch een kritiesche vraag stellen over waarom netwerkverkeer genereren
als lokaal gebruik uitstaat !
Leuk hoor zo’n baggerding aan de muur en je kan alleen de temperatuur regelen.
En dat alleen handmatig; het lijkt wel de middeleeuwen......🤣🤣
Reputatie 2
Badge +1
Bedoel je deze lokale toegang?

Daar staat toch alleen wat over lokaal toegang tot je Toon? Ik zie niks staan over Toon en je lokale netwerk. Laat staan de verbinding met Eneco zelf.

En ja zet dan WiFi uit dan weet je zeker er geen data meer verzonden wordt.
Ik denk dat de ts echt wel weet hoe de schakelaar Lokale Toegang werkt.
Hij is meer geïnteresseerd in de werking van de SSL ondertunnelde verbinding tussen Toon en het SC.

Maar investering in uitleg lijkt mij zinloos bij zo’n baggerding........😏😳
Reputatie 2
Badge +1
Dat zou best kunnen dat de TS dat weet maar ik snap het probleem niet zo goed? De TS geeft aan lokale toegang uit te hebben staan (de standaard instelling) maar ik lees dit níet als "blokkeer al het lokale netwerk verkeer". Dus persoonlijk vind ik het niet vreemd dat hier data overheen gaat. Ik neem aan dat de Toon ook gewoon netjes een IP krijgt via DHCP?

Dus wat is precies de vraag? Allicht kan de TS dat verduidelijken?
Niet als hij de WiFi uit heeft staan.
Hij wil kennelijk voorkomen dat van buitenaf men zijn Toon bereikt......
Reputatie 2
Badge +1
En dat is nou juist mijn vraag aan de TS. Als WiFi uit staat (lees: niet verbonden is) dan ben ik heel benieuwd hoe hij ziet dat de Toon alsnog data verzend!
Begrijp ik!
Vandaar dat ik maar begonnen ben de beveiligde verbinding met het SC eens erin te gooien.
Maar misschien heeft hij zijn baggerding al van de muur gehaald.......
Reputatie 2
Badge +1
Ik snap niet in hoeverre dat relevant is maar laten we de reactie van de TS even afwachten 🙂
Uiteraard is juist dat relevant want hij vertrouwd het algehele (draadloze) verbindingsverkeer niet wat Toon er op na houdt met zijn modem en verder uiteraard.

En juist over dat laatste weten de meeste hier inmiddels wel dat dat wel goed zit.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen