Voorverwarmen warmwater | Eneco Community
vraag

Voorverwarmen warmwater

• 7 november 2015
  • 10 reacties
  • 616 Bekeken

Hallo

Ik heb een Bosch 35 HRC TOP ketel, die modelurend aangesloten is. Zoals de meeste ketels
heeft deze ketel de mogelijkheid om het warmwater voor te verwarmen. In mijn vorige situatie
met aan/uit aansluiting, was de ketel zo ingesteld dat de voorverwarming 's nachts niet in
werking was. Gevolg hiervan was dat als je 's nachts wilde douchen het iets langer duurde
voordat er warm water was. Wat ik nu zie gebeuren is dat mijn ketel 's nachts elk uur even
aangaat om het water voor te verwarmen. Dit lijkt me een mogelijkeheid om extra gas te besparen
door een instelling te maken in de Toon om 's nachts het water niet voor te verwarmen. Dit moet
een extra optie zijn omdat er sommige ketels zijn die als je water voorverwarmen uitzet helemaal
geen warm water meer geven.

Het blijft altijd wel een discussie wat voordeliger is, 's nachts telkens even bijverwarmen of 's ochtends
in 1 keer weer verwarmen naar de juiste temp.

Groeten
John

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

10 Reacties

Iemand, die wil besparen heeft altijd het voorverwarmen van tapwater op Uit staan.
Vooral zomers als de CV voor verwarming uitstaat is de hoogste besparing te bereiken. Niets nieuws, wel uiteraard een vermindering van comfort.
Het is een keuze.
In de winter zal de CV overdag ook aanstaan als bewoners thuis zijn; dan wordt normaliter het tapwater automatisch al voor verwarmd, daar heb je geen instelling voor nodig.

Zowel zomers en winters heb je in principe 's-nachts geen warm water nodig.
Dus gewoon deze instelling op Uit zetten, dat is het meest simpele.
Hallo Ton

Bedankt voor je reactie, maar we willen uiteraard hier wel comfort (lees snel warm water overdag).
Ik vroeg me ook af hoe we deze RFE kunnen aanvragen.

Groeten
John
Hoi John,

Daarom hebben wij jaren geleden de keus gemaakt om in het kader van comfort een close-in boiler in de keuken te nemen.
Binnen 1 seconde warm water; daar kan zelfs geen voorverwarmd tapwater tegenop! Wel uiteraard met een schakelklok voor de onrendabele uren!
Badge
Is het niet goedkoper om het water op temperatuur te houden met een close-in boiler?
Aangezien er veel meer opentherm ketels zijn zonder voorraadvat dan met, doe ik het verzoek om de voorverwarmfunctie standaard op uit te zetten. Ketels zonder voorraadvat gaan nu te pas en te onpas op warmwater branden terwijl dit niet nodig is. Dit resulteert in zo'n 50% meer gas verbruik. Het is voor de klanten die wel over een voorraadvat beschikken een kleine moeite om deze functie zelf aan te zetten. Bij voorbaat dank!
Aangezien er veel meer opentherm ketels zijn zonder voorraadvat dan met, doe ik het verzoek om de voorverwarmfunctie standaard op uit te zetten. Ketels zonder voorraadvat gaan nu te pas en te onpas op warmwater branden terwijl dit niet nodig is. Dit resulteert in zo'n 50% meer gas verbruik. Het is voor de klanten die wel over een voorraadvat beschikken een kleine moeite om deze functie zelf aan te zetten. Bij voorbaat dank!

Nu in de winter is het niet erg want de CV brandt toch, maar 's-nachts en zomers is het zonde van het gasverbruik; wij adviseren hier altijd op de voorverwarming tapwater op Uit cq Eco te zetten.
En het liefst niet op Toon, want er zijn vele CV's die daar niet op reageren, dus regel het dan op de CV zelf!

Overigens is 50% meer gas, absoluut onjuist!
Sorry Brandje, maar ik snap niet helemaal hoe je erbij komt dat het niet zo erg is. Als je iets van cv weet, weet je ook dat warmwater voorrang heeft op cv. Dit houdt dus in dat wanneer je ketel om de haverklap op ww brand de cv koud blijft. En je dus wel degelijk hogere stookkosten krijgt.
Daarnaast vraag ik me dan af wat jouw verklaring dan is voor het feit dat ik in oktober 89m3 gas verstookte, dit in november (toen ik inmiddels de update met de nieuwe functie had) 141m3 was en het in december, na het uitzetten van de functie, weer 94m3 was? Ik ben benieuwd, want bij de klantenservice van Eneco vertelde ze me ook dat de functie pas sinds de laatste update beschikbaar was, en ze me ook geen andere verklaring konden geven dan dat dat de reden van mijn hogere verbruik moest zijn.
Vreemd dat je een oudgediende hier niet even geloofd.........
Dus maar even een link van 3 jaar terug voor je erbij gezocht:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/tapwater-voorverwarmen-4975

Misschien dat je nu overtuigd bent?:P
Het is niet dat ik je niet wil geloven, en na het lezen van je link snap ik het ook niet meer, maar mijn feiten liegen er ook niet om. Mijn Toon heeft echt pas sinds een paar maanden deze functie en mijn ketel staat toch al die tijd al op OT. Daarnaast moet je het toch ook met me eens zijn dat het verschil in verbruik in november erg opmerkelijk is. En dan ook nog het antwoord van de klantenservice medewerker. Schiet mij dan maar lek!
Ik zit hier al wat langer op het forum en denk aardig te weten hoe Toon sinds november 2012 werkt.
Ook de klantenservice maakt helaas soms een foutje. Juist de oude situatie hebben ze vermoedelijk niet paraat.

Dus deze optie was reeds lang aanwezig in Toon en op de versie 2.x is de plek toen niet opgevallen bij je.

Vandaar dat ik je even bijpraat!!