vraag

Visualisatie thermostaatwerking

Is er inmiddels al een mogelijkheid om in een grafiek zichtbaar te maken hoe vaak de ketel is aangegaan om te verwarmen en eventueel daarbij het temperatuurverloop binnen ?

Gezien dit in eerste instantie toch een thermostaat is lijkt me dit een functie welke erg handig kan zijn bij het optimaliseren van de programma's. Ook interessant te weten hoe het gedrag van de thermostaat nu eigenlijk is.

Ik zie deze vraag in t forum van 3 jaar geleden al naar voren komen, maar voor zover ik kan vinden bestaat deze nog steeds niet,

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Nee, dit kan niet op Toon. Er zijn wel enthousiastelingen die dit hebben geimplementeerd op Domoticz bijvoorbeeld. De data is in principe wel aanwezig op de Toon dus het zou wel moeten kunnen.
Hoi Toonz, weet je ook of dit 'binnenkort' wel gaat komen toevallig ?
Reputatie 7
Badge +2
Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk....
Reputatie 6
Badge +2
Het zit sowieso niet in de huidige te verwachten firmware. En van een roadmap hebben ze niet gehoord (althans.. niet om die te publiceren).
Voor mijn gevoel wordt de deur wat dit onderwerp betreft altijd hard dicht gesmeten. Ik heb het een paar jaar terug ook al gevraagd en kreeg toen ook al die bijna definitieve nee als antwoord.
Ergens snap ik dat niet. Toon, high tech, bedoeld om je het beste inzicht in je verbruik te geven, maar de makkelijkste manier om je verbruik te monitoren komt er om de een of andere reden niet op.
Want als je er goed naar kijkt, hij heeft inderdaad de data al (hij houd immers de hele dag de temperatuur bij) en hij schakelt zelf de cv aan en uit. Plot dit in een grafiek en de gebruiker kan kinderlijk makkelijk zien hoe het huis er op reageert, hoe veel en hoe snel het warmte verliest als de cv niet aan is. Het bevorderd weer inzicht in het energieverbruik.
Daar ging het toch om bij toon? En laten we eerlijk zijn, het is geen raketwetenschap.
Ik zou toch wel eens willen horen dan wáárom het zo onwaarschijnlijk is dat het toegevoegd wordt.
Reputatie 6
Toon slaat dit soort data op in databases met 5 minuten tijdsintervallen. Als je alleen temperaturen in huis wilt uitlezen is dat voldoende, die temperaturen zijn traag varierende grootheden. De keteltemperaturen en de schakelmomenten incl modulatieniveau veranderen veel sneller in de tijd. Om die informatie betrouwbaar op je toon scherm te krijgen moet de tijdsresolutie van de opgeslagen data minstens een ordegrootte fijner worden. Op de toon 1 wordt dat een probleem, want al die data krijg je niet tegelijk in het geheugen gepropt, da's namelijk al zo goed als vol. Bij toon type 2 is in principe plek zat, dus daar zou het wel moeten kunnen. Implementatie in de software is zo gepiept, een beetje programmeur heeft het er binnen een dag in zitten.
FireChief wrote:

Toon slaat dit soort data op in databases met 5 minuten tijdsintervallen. Als je alleen temperaturen in huis wilt uitlezen is dat voldoende, die temperaturen zijn traag varierende grootheden. De keteltemperaturen en de schakelmomenten incl modulatieniveau veranderen veel sneller in de tijd. Om die informatie betrouwbaar op je toon scherm te krijgen moet de tijdsresolutie van de opgeslagen data minstens een ordegrootte fijner worden. Op de toon 1 wordt dat een probleem, want al die data krijg je niet tegelijk in het geheugen gepropt, da's namelijk al zo goed als vol. Bij toon type 2 is in principe plek zat, dus daar zou het wel moeten kunnen. Implementatie in de software is zo gepiept, een beetje programmeur heeft het er binnen een dag in zitten.

Het gaat mij inderdaad voornamelijk om het temperatuur verloop. Dat zou ik er graag in willen hebben. Ik heb geloof ik de toon 1.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen