Vergelijking met anderen | Eneco Community
vraag

Vergelijking met anderen

Ikzelf heb een inductie kookplaat. In de vergelijking met anderen wordt hiermee geen rekening gehouden. Daarom zit ik in totaalverbruik elektriciteit altijd hoger dan anderen en met gas lager dan anderen. Ik vind dat de wijze waarop je kookt ook zou moeten kunnen opgeven bij het vergelijken zodat er alleen wordt vergeleken met personen die ook op elektriciteit koken.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

38 Reacties

Badge +5
Hallo Cor, sinds bijna een jaar kook ik ook op inductie, heb ook een nieuwe cv en let wat beter op mijn energie verbruik met behulp van Toon. Ik heb ook moeite met anderen te vergelijken .....

Met wie zal ik dan vergelijken?

Het beste vergelijk voor mij is terugkijken en opletten in mijn eigen verbruik gegevens en dat levert me nu meer dan 650 m3 gas en 290 kwh elektra op en het vergelijkingsjaar is nog niet om.
Dat heeft natuurlijk ook met de zachte winter te maken maar geen dagenlang vakantie waardoor daar weer geen gas is "bespaard". Zo zie je dat voor elk een andere situatie ontstaat nog los van het soort woning waar je in woont .....

Het is maar een idee hoe ik daar mee omga.
Ikzelf heb een inductie kookplaat. In de vergelijking met anderen wordt hiermee geen rekening gehouden. Daarom zit ik in totaalverbruik elektriciteit altijd hoger dan anderen en met gas lager dan anderen. Ik vind dat de wijze waarop je kookt ook zou moeten kunnen opgeven bij het vergelijken zodat er alleen wordt vergeleken met personen die ook op elektriciteit koken.

Hoi Cor,

Ik zie je reactie nu pas.
Ik zou een oproep doen voor vergelijking met een "vriend", die ook inductie heeft.

Dan heb je toch een gerichte vergelijking?
Beste Brandje,

Dat begrijp ik maar....... De helft? van de NL bevolking kookt op gas en de andere helft? op elektriciteit. Zelf vind ik dit onderscheid groot genoeg om te verwachten dat daar een vergelijk in kan worden gemaakt.

Dank voor je reactie.
Klopt maar die moeten maar net ook inductie gebruiken.

Dus een gerichte oproep met de doelgroep inclusief inductie helpt misschien daar een "vriend" tussen te vinden.
Badge +5
Dus Cor ......
Het totaal aantal vergelijkbare huishouden in mijn situatie bedraagt 1171 en die van Cor?
Om de gedachten eens te bepalen....................
Badge +5
Bij mij 218.
Wat verschilt dat toch he?
Toch voor mij een indicatie dat er redelijk goed wordt geselecteerd.
Er zijn nou eenmaal veel verschillen in de parameters.
Dat zegt dus niets over de kwaliteit van de selectie. Er is al eens door een moderator uitgelegd dat het geen maatwerk is/kan zijn.
Het geeft je dus een indicatie.
Badge +5
Als ik het goed heb wordt er in een postcode gebied vergeleken met vergelijkbare omstandigheden zoals in het profiel is aangegeven. In ons gebied met veel tweeverdieners en kinderen in BSO's en crèche zijn wij met ons 2-tjes, sinds mijn pensioen, vaak thuis.

In vergelijking verbruiken wij daadoor meer gas en elektra dan de overige Amersfoorters met een goed geïsoleerde tussenwoning van 1996 in onze directe omgeving. Dat ondanks een nieuwe CV ketel, Led verlichting in kamer en keuken, een inductie kookplaat maar ook voor het eerst in 40 jaar een vaatwasser.

In onze directe omgeving heb ik de Eneco bus niet zo vaak rond zien rijden om Toon te installeren.
Als ik het goed heb wordt er in een postcode gebied vergeleken met vergelijkbare omstandigheden zoals in het profiel is aangegeven. In ons gebied met veel tweeverdieners en kinderen in BSO's en crèche zijn wij met ons 2-tjes, sinds mijn pensioen, vaak thuis.

In vergelijking verbruiken wij daadoor meer gas en elektra dan de overige Amersfoorters met een goed geïsoleerde tussenwoning van 1996 in onze directe omgeving. Dat ondanks een nieuwe CV ketel, Led verlichting in kamer en keuken, een inductie kookplaat maar ook voor het eerst in 40 jaar een vaatwasser.

In onze directe omgeving heb ik de Eneco bus niet zo vaak rond zien rijden om Toon te installeren.

Dat geldt voor de gezinssamenstelling bij ons ook en toch heb ik een 1171 als aantal!
Ook hier in de buurt ken ik niemand met en Toon.
De postcode wordt volgens mij niet gebruikt bij deze selectie, dat was bij MIjn Eneco wel!
Reputatie 4
Badge
Ik vind het toch allemaal maar wat vinger werk. Vergelijken kun je haast niet.
Wat je ook al aangeeft, de één is de hele dag thuis de ander niet. De één heeft een vaatwasser de ander niet.
En ga zo maar even door.
Vandaag was het aantal vergelijkbare huishoudens 1178; ik kruip toch steeds weer hoger.

Alles werkt verder perfect!
Reputatie 4
Badge
Bij mij staat de meter nu op 389
Hier staat de teller op 1190!!
Gelukkig werkt de vergelijking weer en hoe hoger hoe beter/nauwkeuriger de vergelijking wordt!
Reputatie 4
Badge
Hier loopt hij langzaam op en staat nu op 396
Hier 1195 vergelijkers en iedere dag doet de vergelijking het weer goed!
Reputatie 4
Badge
Toch wel leuk om te zien dat hij elke dag iets oploopt. Hij staat nu op 400.
Zouden dat nieuwe toon gebruikers zijn, en mensen die nu pas gaan vergelijken.
Voorlopig loopt hij nog op 🆒
Hier gaat het qua vergelijking steeds beter.
Ik sta nu op 1247! vergelijkers
Badge +2
Zou het niet mogelijk zijn om het profiel uit te breiden met ja bv.
Koken: Gas/Elektrisch
Vaak thuis/ Vaak weg
Werkzaam/pensioen
En dergelijke.
Badge +2
Er is niemand die dit een optie vindt ??
Reputatie 2
Badge
@CW Slegt

Bij Enelogic doen ze het nu zo:

De energiescore (vergelijking met anderen) is gebaseerd op je Gebouwprofiel, gebaseerd op de volgende variabelen:
- Gebouwtype
- Gebruiksoppervlakte
- Bouwjaar
- Aantal bewoners
- Opwekking ja/nee
- Verwachte opbrengst van uw zonnepanelen

Op dit moment zijn er meer dan 100 "gebouwgroepen" en ze proberen regelmatig nieuwe gebouwgroepen toe te voegen als het klantenbestand stijgt. Hierdoor wordt je energiescore alleen maar nauwkeuriger.

Van een bepaalde gebouwgroep pakken ze alle gebruikers en dan per gebruiker het gemiddelde verbruik (of opwekking in geval van zonnepanelen) over de afgelopen 30 dagen. Deze sorteren ze van laag naar hoog. De gebruiker met het laagste verbruik (of hoogste opwekking) krijgt score 100, de gebruiker met het hoogste verbruik krijgt score 0. En alle ander gebruiker ertussen krijgen een relatieve score tussen 0 en 100.

Je score geeft dus je plaats weer in vergelijking met andere gebruikers in je gebouwgroep. Ook hier valt natuurlijk nog het een en ander aan te verbeteren. Suggesties worden gedaan en sommige worden ook overgenomen. Ik denk dat het bij Toon ook wel steeds beter wordt. Gewoon regelmatig ideeen blijven roepen.
Reputatie 7
Badge +6
@CW Slegt,

Er zijn geen plannen om de Vergelijkfunctie op Toon uit te breiden. Over een tijd komt er overigens wel een uitbreiding op de Toon op Tablet App zodat het advies nog beter aansluit op je persoonlijke situatie. Alleen daar is nu verder nog niets over te zeggen.
Badge +2
Jammer, een gemiddelde van gebouwgroep is dat een ieder van dat gebouw gelijk aan elkaar.
Maakt niet uit of je de hele dag weg bent of juist altijd thuis
En ik denk juist dat het interessanter is om naar de omstandig heden te kijken in plaats van het gebouw.
Jammer, een gemiddelde van gebouwgroep is dat een ieder van dat gebouw gelijk aan elkaar.
Maakt niet uit of je de hele dag weg bent of juist altijd thuis
En ik denk juist dat het interessanter is om naar de omstandig heden te kijken in plaats van het gebouw.

Zoals Danielle aangeeft zal je daar nog even op moeten wachten.
Eerst komt er dus een uitbreiding voor op de iPad, misschien dat dat al verbetering voor je oplevert.
En er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om 4 gelijkwaardige Toon gebruikers te "strikken"
Badge +2
Nog even een vraagje, hoe kan het dat het aantal vergelijkingen van Gas en Elektra verschillend zijn.
Mag aannemen het allemaal gelijke gebouwen zijn!

Heb nu 215 Gas en 60 Ekektra ???