Verbruik op Toon en bij Eneco/Stedin | Eneco Community
vraag

Verbruik op Toon en bij Eneco/Stedin

• 30 september 2018
  • 2 reacties
  • 493 Bekeken

Hoe is het mogelijk dat ik via Toon iedere dag, week, maand, jaar mijn verbruik kan zien. Nu de afrekening eraan komt, krijg je ineens bericht van zowel Eneco en Stedin, dat ze via de slimme meters geen gegevens kunnen downloaden. Via mijn verbruik op de Eneco site, zie ik dat dit sinds eind Juli dit jaar niet is gebeurd. Nu komt Stedin in twee weken voorbij en moet ik mijn meterstanden voor de jaarafrekening aan Eneco doorgeven. Zou er in plaats van onnodige functies op Toon, niet gewoon de meterstanden af te lezen moeten zijn ( waar wordt anders je verbruik op gebaseerd!!), zodat ik niet naar de meters moet gaan om ze af te lezen. Dit is een kleine moeite, maar waarschijnlijk economisch niet interessant voor Eneco of dat geen van die knappe koppen in dienst er nooit aan hebben gedacht. Misschien is de melding, dat er geen gegevens naar Stedin of Eneco gestuurd kunnen worden, ook een goede applicatie om toe te voegen. Keep it as simple as possible. Ik heb het gevoel dat ik voor Toon betaal, maar de verbinding met Eneco een virtueel signaal is om mij rustig te houden en mij te laten betalen voor een placebo.

2 Reacties

Toon®️ krijgt zijn data rechtstreeks uit je slimme meter, maar Eneco moet de standen bij jouw via het mobiele telefoonnet uit laten lezen.
Dat gaat wel eens fout om diverse redenen.
Ter voorkoming van dat je een geschatte jaarnota krijgt, vraagt Eneco dus de standen bij je op. Dat is alles.
Reputatie 5
Badge +1
@Tukkers66

Welkom op het Toon forum. Zoals @Brandje aangeeft, haalt Toon de verbruiksdata uit de slimme meters. De meterstanden worden 6x per jaar afgelezen, onder andere wanneer de jaarnota komt. Het kan voorkomen dat een slimme meter niet uitgelezen kan worden om technische redenen. In dat geval sturen wij een bericht of meterstandenkaart met het verzoek om zelf de standen op te nemen en door te geven.

Meterstanden zijn zelf ook af te lezen via de Toon indien je slimme meters hebt. Daarvoor ga je naar het Menu - Grafiek - rechtsboven meterstand. Dit zijn echter niet de exacte meterstanden, hier zit wat vertraging in.

Je betaalt voor het abonnement op Toon en alle slimme functies. Voor het aflezen van de meterstanden op afstand in combinatie met slimme meters, heb je geen Toon nodig.

Is hiermee je vraag beantwoord?

Groet,
Mitchel

Reageer