Toon, wensen en ideeën (Topic gesloten, bezoek ons nieuwe Toon Forum https://forum.toon.nl/)

Reputatie 4
Badge +6
  • Eneco Moderator
  • 5336 reacties
Beste forumleden,

Er bestaan op dit moment verschillende topics die gaan over nieuwe functionaliteiten die jullie graag zouden zien op Toon. Ook hebben diverse onder jullie aangegeven hierdoor het soms lastig is het overzicht te behouden. Deze topics zijn gesloten zodat we hier op een centraal punt verder kunnen gaan.
Om een eerste stap te maken hebben we nu alle ideeën uit de bestaande topics gehaald en deze zetten we in deze post. Wij zullen deze post regelmatig updaten met jullie inbreng. Als jullie nog ideeën/opmerkingen hebben hierover dan horen we deze graag!

Tursiops

Zou het handig zijn om de opwarmsnelheid te zien op het display ? Ik kan in de huidige grafiek ook niet precies aflezen wanneer de ketel begint te stoken (de verdeling op de x-as is te grof om dat af te lezen). Mogelijk dat de display laat zien : start tijd en eind tijd + start temp van de opwarm cyclus met de opwarmsnelheid in graden celcius/minuut.
Op die manier kun je ook aflezen hoe efficient het opwarm proces verloopt en mogelijk bijsturen. De gegevens moeten technisch aanwezig zijn in het systeem.

Dit wordt in een toekomstige update gerealiseerd, Toon geeft nu een indicatie hoe hard je ketel stookt

Hmay

Ik zou graag een optie in de configuratie van Toon willen hebben om het "adaptieve" gedrag uit te zetten.
Staat deze optie uit dan gaat Toon de ketel aanzetten op het gekozen schakelmoment, staat deze optie aan dan zal Toon eerder met opwarmen beginnen om de gewenste temperatuur bereikt te hebben op het gekozen schakelmoment.

Dit is doorgegeven aan de productbeheerders van Toon.

Peter van Z

Wat ik graag nog terug zou zien komen op de Toon en/of in de app is het instellen van een tijdelijk programma met een begin en eind tijd.

Uiteraard hebben we nu op de toon de optie om een tijdelijke programma in te stellen TOT een bepaalde dag/tijd, maar ik zie nergens de optie om bijvoorbeeld in te kunnen stellen: Morgen in plaats van 8:00 beginnen met programma thuis, om 06:00 al beginnen met programma thuis, of dus zelfs: op datum X vanaf x:xx uur tot y:yy uur programma: Z, dat zou voor mij de App helemaal mooi maken, aangezien ik dit soort dingen meestal pas bedenk als ze voor de volgende dag nodig zijn als ik al lang en breed in bed lig.

Phoenix Blue

Ik weet niet in hoeverre Toon gebruikers ideeën mogen geven in eventuele nieuwe functie's in nieuwe Toon update's maar bij deze heb ik 2 functie's die ik eigenlijk een beetje mis.
- Een service menu voor de ketel waarin het mogelijk is default ketel gegevens uit te lezen zoals brander uren, aanvoer en retour temperatuur ketel, CV water druk (info is beschikbaar op de opentherm interface bij mijn ketel)
- Een webinterface om platform onafhankelijk de Toon in te stellen met een PC of mobiel device.

Ik hoor het graag of dit misschien al in de pen zit en willicht dat deze topic gebruikt kan worden als verzameling voor andere ideeën.

We hebben deze ideeën doorgegeven aan de productbeheerders van Toon. In een toekomstige update wordt het mogelijk om te zien hoe hard je ketel stookt. Er is inmiddels een mobiele app.

Tonaatje

Ik zou idd ook graag een webinterface zien, dit maakt alles een stuk simpeler. Ik denk dat eneco dit niet vrijgegeven heeft, want in de beschrijving van Quby2 staat vermeld dat deze een webinterface heeft.

De web UI is op dit moment beschikbaar in beperkte mate. Zodra we meer informatie hebben geven we hier een update over.

tursiops

Een alarm geven zodra zoonlief zijn douchetijd heeft overschreden, er mag een gillend alarm afgaan in de huiskamer 😉

Hier bestaan alternatieven voor, maar dit hebben we ook doorgegeven aan de productbeheerders.

Hmay

Ik zou graag een optie willen hebben om een backup te kunnen maken van de instellingen van Toon en alle geregistreerde verbruikgegevens.
Dit zou bijvoorbeeld via de aanwezige USB aansluiting kunnen.

Een andere optie is om Toon op gezette tijden een backup te laten maken naar een locale server via FTP, TFTP of Samba.
De instellingen en verbruiksgegevens moeten natuurlijk ook weer terug gezet kunnen woden d.m.v. een restore.

Via USB is technisch niet mogelijk hiervoor zou de hardware van Toon aangepast moeten worden er wordt wel nagedacht over andere opties

Marco H.

De klokthermostaat van mijn (gloednieuwe) Eneco Toon heb ik zo ingesteld dat de verwarming 's avonds om 23:50 uur afslaat. Het gebeurt regelmatig dat ik later dan 23:50 uur naar bed ga en dat ik de verwarming nog een tijdje wil laten branden. Ik zet dan de klokthermostaat handmatig op een hogere temperatuur. Als ik dan naar bed ga moet ik vooral niet vergeten om de klokthermostaat handmatig weer terug te zetten naar een lage temperatuur. Met een paar wijntjes op wil ik dit natuurlijk nogal eens vergeten.

Gelukkig kon ik op mijn (vorige) Honeywell Chronotherm Vision dan eenvoudig instellen dat om b.v. 0:50 uur de verwarming automatisch netjes afsloeg.

Graag deze functie ook op Eneco Toon implementeren!

Brandje

Ik ben sinds 1 week de gelukkige gebruiker van een in een uurtje geplaatste Toon door de monteur.
Er zijn geen klachten, behalve dat ik graag een aanpassing in de schakelmomenten zou willen.
De omschrijving van de aanpassing is als volgt:

Ik had vroeger een wandthermostaat Chronotherm die had ook 6 schakelmomenten per dag.
Ik kon per schakelmoment een temperatuur kiezen.
Helaas kan dat bij Toon niet, want de keuze voor "Thuis" is niet variabel.
Waarom zou ik dat graag gewijzigd zien, omdat ik schakelde alsvolgt:

opstaan 18,5
thuis 11:00 uur 19:0
thuis 14:00 uur 19,5
comfort 18:00 uur 20.0

Er komen geen verschillende varianten van thuis, het is gebleken dat dit voor veel gebruikers verwarrend is.
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

492 Reacties

Reputatie 4
Badge +6
Erreen

Ik zou graag een optie willen zien: "vandaag programmeren als zondag"
Zondags staat de thermostaat altijd hoog omdat ik 9 van de 10 keer thuis ben (relax dag)
Doordeweeks werk ik dus staat de thermostaat laag.
Als ik eens vrij ben doordeweeks is het via de gewenste optie gemakkelijk programmeren.

Dit is doorgegeven aan de productbeheerders.

Ton

Als ik een keer langer opblijf dan de thermostaat staat ingesteld dan zet ik de TOON meestal op 'continue' op een bepaalde temperatuur. Je over-ruled daarmee dan het programma als het ware. Als ik dan naar bed zou gaan en ik wil de TOON weer in programmstand terugbrengen zodat deze bijvoorbeeld weer naar 'Slapen' zou gaan dan moet ik eerst in de instellingen de programmastand op 'uit' zetten en dan weer op 'aan' om er voor te zorgen dat de TOON weer aangeeft 'volgt programma'.
Het zou handig zijn dat je met 1 druk op een knop terug kan gaan naar 'volg programma'. Dan had mijn Honeywell ook.

Corcky_81

Ik zou graag de inleer variabelen zichtbaar en instelbaar zien in een volgende release.
Dit zou erg handig zijn wanneer ik een keer noodgedwongen een reset zou moet uitvoeren. Dan zit ik niet weer aan die inleerperiode vast. Ook zou het handig zijn om deze variabelen handmatig iets aan te passen wanneer de toon er behoorlijk naast zit ...

Ook zou ik graag de buitentemperatuur en kamertemperatuur willen loggen en evt weergeven in de verbruiks grafiek. Ik hou nu mijn gasverbruik per dag bij om te kijken welke nachttemperatuur het efficientste is (hoe ver terug te zakken). Echter het gasverbruik is behoorlijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze is dus essentieel om je gas verbruik te vergelijken en hier conclusies aan te hangen.

Het zou ook nuttig zijn om de luchtvochtigheid weer te geven. Waarschijnlijk zal de hardware dit niet ondersteunen .... Maar het zou wel een improvement zijn. Wanneer de luchtvochtigheid te hoog is voelt het kouder aan in de woonkamer en ben je snel geneigd de thermostaat een graadje of wat hoger te zetten. Dat is energie verlies en minder gezond. Het zou mooi zijn dat toon een seintje zou geven wanneer deze te hoog is om beter te ventileren.

Al deze punten zijn doorgegeven aan de productbeheerders van Toon.

MarkV

Het zou mooi zijn als het stroomverbruik per apparaat uit te lezen is, zoals bij het plugwise systeem. Hiermee wordt het nog duidelijker welke apparaten een hoog verbruik hebben (en wellicht vervangen moeten worden) en welke apparaten sluipverbruik hebben.

Er wordt gewerkt aan Z Wave toepassingen, we kunnen geen uitspraak doen over wanneer dit eventueel wordt uitgerold.

Eric van Loon

Het zou mooi zijn als het stroomverbruik per apparaat uit te lezen is, zoals bij het plugwise systeem. Hiermee wordt het nog duidelijker welke apparaten een hoog verbruik hebben (en wellicht vervangen moeten worden) en welke apparaten sluipverbruik hebben.

Nog een verbeterpunt waar de Toon gebruikers wel blij van zullen worden: verbeter de reactietijd. De reactietijd is nu meer dan een seconde, soms zelfs 2. Dat moet sneller kunnen, aan de processor (400 Mhz) kan het niet liggen, dat moet snel genoeg zijn voor een fatsoenlijke snelheid.

Deze punten zijn doorgegeven aan de productbeheerders.Er wordt gewerkt aan Z Wave toepassingen, we kunnen geen uitspraak doen over wanneer dit eventueel wordt uitgerold

Jacob

@Folkert, Ik mis de Z-wave functies en vooral de bediening van je home automatisation. Gaat dit nog opgepakt worden?
Dit met oog op de concurentie zoals e-thermastaat e.d.

Dit is doorgegeven aan de productbeheerders, op dit moment is nog niet bekend wanneer er iets uitgerold wordt betreffende Z-wave

Michael

Een knopje om direct terug naar het begin scherm te gaan als je bijvoorbeeld je thermostaat hebt ingesteld. Nu moet je elke keer terug klikken naar het begin scherm.

Tonaatje

deze optie lijkt mij ook wel wat, in de zwave interface zijn de zwave apparaten van mijn woning al toegevoegd schakelen werkt, echter het display zelf (zonder ui) doet er op dit moment nog niets mee, behalve gebruiken als repeaters.

een idee zou zijn om in de zwave interface een optie per zwave apparaat te maken, die je op aan kan zetten, waardoor deze op het display beschikbaar word. Ps er moet wel gekeken worden naar het aantal apparaten, omdat mogelijk de snelheid van het display gaat verlagen.

door deze optie kan lokale toegang na 2 uur weer uit, en kun je op het display zelf het geselecteerde apparaat schakelen. Het herkennen van wat voor apparaat het is, is volgens mij via zwave standaard, en zal quby zeker weten.

Wat misschien ook wel een optie zou kunnen zijn, is de programma gegevens en temperatuur via een zwave link te laten verschijnen, zodat je hier bijv. Je ventlatiesysteem hierop kunt schakelen, of je dakramen op kunt sluiten. Dit zou een ideale kostenbesparing te weeg brengen.

Corckey_81

Een uitbreidings mogelijkheid voor een watermeter sensor met dez zelfde functionaliteit als stroom en gas zou ook wel handig zijn. Dan kan ik m'n water verbruik ook mooi monitoren.
Wat wel handig zou zijn is als het gasverbruik gesplitst wordt in 3 catogorien:
- gasverbruik van: CV
- gasverbruik van: Tapwater verwarming
- gasverbruik van: Overig
Zit zou je bijvoorbeeld met 3 kleuren kunnen weergeven in het staafdiagram. Dit zou volgens mij redelijk makkelijk te realiseren moeten zijn. Wanneer de CV optherm is aangesloten weet de Toon al of de CV ketel aan staat voor CV of voor tapwater. Als de CV ketel niet aan staat is het overig verbruik (b.v. koken

Ik zou het ook wel handig vinden als ik de volgende (2 of 3) programma schakeling(en) kan zien in het hoofdscherm met schakeltijd en temperatuur (rolling chart o.i.d.).
Bijna voor elke dag heb ik wel een ander programma i.v.m werktijden. Het komt nog al eens voor dat ik het programma tijdelijk overrule en dat ik het dan niet door heb dat ie over een half uur vrolijk terug schakelt naar het originele programma.

Ook wel handig om in de documentatie iets meer te vertellen over het inleren.
Ik heb gemerkt dat Toon alleen goed inleert wanneer de temperatuur over een lange tijd constant gehouden wordt.
Ik heb Toon nu twee weken en de temperatuur was twee weken lang niet constant (schommelde na aanwarmen 2 a 3 graden en kwam vervolgens niet meer op target temperatuur. Overdag ben ik niet thuis en via het programma schakelt ie
- 's nachts => 13 gr.
- om 19:00 => 16 gr
- om 20.00 => 19 gr
- om 22:00 => terug naar 13 gr
Blijkbaar zijn deze 2 uur van 19 graden niet genoeg om in te leren en blijft ie maar aan*****n. Pas toen ik een keer een hele zondag thuis was en bijna de hele dag 19 graden had, heeft ie in 1 dag ingeleerd en is nu stabiel.

Tapwater verwarming uit zetten in de stand 'Weg' dat zou ook kunnen besparen ...

Deze punten zijn doorgegeven aan de productbeheerders.

Tursiops

- Het totale (momentane) energie verbruik (in kWh or Watt) het wordt al reeds gedaan voor het gasverbruik.
- Plaats de TOON gegevens in een referentiekader (hierbij kun je gegevens vergelijken met andere huishoudens in bepaalde woonsituaties, eventueel een profiel wat je kunt opstellen op basis van je woonsituatie, oppervlak, personen, aantal kamers, staat van isolatie etc) Dit zou middels modellen beschikbaar moeten zijn.
- Plaats een codeslot op de systeem instellingen pagina van TOON, dit omdat knop-po-fielen graag op knopjes drukken 🙂
- Rapportage mogelijkheid vanuit Toon Op Afstand, de huidige grafieken geven mij geen duidelijk afleesbare x-as en y-as met gegevens.

Ook deze punten zijn doorgegeven aan de productbeheerders, plaats Toongegevens in een referentiekader, hier wordt aan gewerkt momenteel.

JSE

1.Teruglevering zichtbaar in Toon van eigen zonnepanelen. Folkert, staat dit al op de planning voor de komende update?
2.Teruglevering van collectieve projecten (zoals SolarGreenPoint, Windcentrale, etc)
3. Samenwerking met waterbedrijven, zodat ook deze slimme meters aan de Toon gekoppeld en uitgelezen kunnen worden.
4. De NS informatie ook in de Toon verwerkt. De NS heeft er al een api voor klaar staan (http://www.ns.nl/api/api). Past ook goed in het streven naar duurzaamheid van Eneco: uit de auto, in de trein.
5. Toon als Z-Wave centrale, waarmee alle Z-Wave apparatuur in huis uitgelezen of geschakeld kan worden (wellicht ook samen met de thermostaat, programma weg -> alle lichten uit).

Ik heb je punten gecommuniceerd naar de productbeheerders, teruglevering zoals in punt 1 beschreven daar wordt momenteel aan gewerkt, alleen wanneer dit opgeleverd wordt is nog onbekend. Ook Z-Wave wordt aan gewerkt.

Ton VZM

Graag zou ik zien dat er aan de app wordt toegevoegd dat je wat meer zou kunnen schakelen.
Verlichting etc, ik zit er aan te denken om een homewizzard te bestellen, afgelopen afgelopen vrijdag is onze relatiebeheerder van eneco even langs geweest en wist mij te vertellen dat dit in wel de bedoeling is.
moderators is er een tijdsbestek aan te geven wanneer dit mogelijk zou zijn?
hoever is Eneco hiermee?
het schakelen van verlichting en/of apparaten staat nog op mijn lijstje maar vind het zonde om een homewizzard te kopen als Toon dit straks ook kan.

Is het mogelijk dat met de volgende update de temparatuur in het display volledig wordt weergegeven?
nu staffelt Toon per halve graad.

Dit is doorgegeven aan de productbeheerders, er wordt gewerkt aan Z-Wave toepassingen maar we kunnen geen termijn geven waarop dit wordt uitgerold/
Reputatie 4
Badge +6
Josvg

Behalve de functie 'vandaag programmeren als zondag' zou ik ook graag de functie ' morgen programmeren als zondag' opgenomen zien. Ik had deze functie ook op mijn Honeywell Chronotherm Modulation kamerthermostaat en mis die functies met name op doordeweekse vrije dagen of op feestdagen die op werkdagen vallen.

Hans H

Ik vind Toon een sierraad aan de muur.
Ik kijk er graag naar.
Na 3 minuten gaat Toon in de dim stand.
Ik zou de mogelijkheid willen hebben dit langer of zelfs op oneindig te kunnen zetten.
Hg Hans

Toontje

Er wordt hier druk gespeculeerd over nieuwe ideeën waar ik mij ook zeer zeker in vinden kan. Sinds oktober vorig jaar ben ik ook gebruiker van de Toon en nog steeds zeer enthousiast over het apparaat. Maar er zijn vanaf mijn kant ook wel ideeën wat ik de toekomst meegenomen zou kunnen worden bij de doorontwikkelingen van de Toon.
Zo is bij het tabblad "gas" het totale gasverbuik over de gehele dag in m3 te zien. Graag zou ik dit ook zien bij het tabblad "stroom" dat daar de totale stroomverbruik over de gehele dag in kwh wordt weer gegeven.
Natuurlijk schrijft de toon alle waarden van de gehele dag weg en kunnen we dat netjes terug zien in de staaf grafieken. Alleen vind ik het een heel groot nadeel dat de exacte verbruikwaarden daar niet bij vermeld staan maar dat je alleen maar de staaf ziet en aan de schaal moet aflezen van ik heb ca. zoveel verbruikt [bijv. tussen de 5 á 6 m3] en als de schaalverhouding heel groot wordt doordat je bijv. de ene dag veel gebruikt omdat je thuis bent en de andere dag gebruik je weinig omdat je aan het werk bent, is het moeilijker af te lezen hoeveel je nou op welke dag verbruikt hebt. Het zou mij leuk lijken als onder of boven elke staaf ook de exacte waarde kwam te staan [bijv. 5,6 m3] wat er op die dag/maand/jaar is verbruikt.

Groennom

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om de informatie die op de Toon wordt opgeslagen (mbt verbuik) te downloaden naar mijn eigen PC. Nu is de enige mogelijkheid om je verbruik te analyseren door op het kastje zelf door de dagen heen te scrollen, dit is lastig en onhandig.

Dit staat al enige tijd op het wensenlijstje, ik kan alleen nog niet vertellen over hoe en wanneer dit gerealisseerd gaat worden.

hrVermeulen

-In de grafieken de zonsopkomst en zonsondergang opnemen.
-een extra grafiek temperatuur binnen en buiten. b.v. data van het web.
-grafiek buitentemperatuur in vergelijk met gas verbruik.
-export mogelijkheid van de meetdata naar je PC om zelf grafieken te maken.

Deze punten zijn doorgegeven aan de productbeheerders.
Ik zou graag een optie willen zien: "vandaag programmeren als zondag"

Zondags staat de thermostaat altijd hoog omdat ik 9 van de 10 keer thuis ben (relax dag)
Doordeweeks werk ik dus staat de thermostaat laag.
Als ik eens vrij ben doordeweeks is het via de gewenste optie gemakkelijk programmeren.
Badge
Als ik een keer langer opblijf dan de thermostaat staat ingesteld dan zet ik de TOON meestal op 'continue' op een bepaalde temperatuur. Je over-ruled daarmee dan het programma als het ware. Als ik dan naar bed zou gaan en ik wil de TOON weer in programmstand terugbrengen zodat deze bijvoorbeeld weer naar 'Slapen'  zou gaan dan moet ik eerst in de instellingen de programmastand op 'uit' zetten en dan weer op 'aan' om er voor te zorgen dat de TOON weer aangeeft 'volgt programma'.
Het zou handig zijn dat je met 1 druk op een knop terug kan gaan naar 'volg programma'. Dan had mijn Honeywell ook.
Ik zou graag de inleer variabelen zichtbaar en instelbaar zien in een volgende release.

Dit zou erg handig zijn wanneer ik een keer noodgedwongen een reset zou moet uitvoeren. Dan zit ik niet weer aan die inleerperiode vast. Ook zou het handig zijn om deze variabelen handmatig iets aan te passen wanneer de toon er behoorlijk naast zit ...
Ook zou ik graag de buitentemperatuur en kamertemperatuur willen loggen en evt weergeven in de verbruiks grafiek.

Ik hou nu mijn gasverbruik per dag bij om te kijken welke nachttemperatuur het efficientste is (hoe ver terug te zakken). Echter het gasverbruik is behoorlijk afhankelijk van de buitentemperatuur. Deze is dus essentieel om je gas verbruik te vergelijken en hier conclusies aan te hangen.
Het zou ook nuttig zijn om de luchtvochtigheid weer te geven. Waarschijnlijk zal de hardware dit niet ondersteunen .... Maar het zou wel een improvement zijn.

Wanneer de luchtvochtigheid te hoog is voelt het kouder aan in de woonkamer en ben je snel geneigd de thermostaat een graadje of wat hoger te zetten. Dat is energie verlies en minder gezond. Het zou mooi zijn dat toon een seintje zou geven wanneer deze te hoog is om beter te ventileren.
Het zou mooi zijn als het stroomverbruik per apparaat uit te lezen is, zoals bij het plugwise systeem. Hiermee wordt het nog duidelijker welke apparaten een hoog verbruik  hebben (en wellicht vervangen moeten worden) en welke apparaten sluipverbruik hebben.
Reputatie 2
Badge
Toon kan nooit per apparatuur bekijken wat het losse stroomverbruik is. Daarvoor zal je een energiemeter tussen het apparaat en stopcontact moeten plaatsen. Je kunt wel zien op toon wat je verbruik is en dan het verschil na aanzetten van het apparaat wat je wilt testen.
Geen idee of het veel werk is, maar de weericoon is altijd een wolkje met een zonnetje. Ik zou het wel handig vinden als hij gelijk is aan de voorspelling van vandaag. Dan kun je even gauw het voorspelde weer zien zonder dat je door het menu hoeft.

Toon kan nooit per apparatuur bekijken wat het losse stroomverbruik is. Daarvoor zal je een energiemeter tussen het apparaat en stopcontact moeten plaatsen. Je kunt wel zien op toon wat je verbruik is en dan het verschil na aanzetten van het apparaat wat je wilt testen.

Ja dat klopt, maar als je het plugwise systeem kent dan begrijp je wat ik bedoel. Het plugwise (en trouwens ook e-inzicht van Essent) systeem verzameld verbruiksdata op basis van een energie meter die zijn data verstuurd naar een applicatie. Deze applicatie zou ook op Toon gebruikt kunnen worden,
Nog een verbeterpunt waar de Toon gebruikers wel blij van zullen worden: verbeter de reactietijd. De reactietijd is nu meer dan een seconde, soms zelfs 2. Dat moet sneller kunnen, aan de processor (400 Mhz) kan het niet liggen, dat moet snel genoeg zijn voor een fatsoenlijke snelheid.
Reputatie 2
Badge
Dat was mij onbekend maar goed ik krabbel ook terug van het klik aan klik uit systeem. Vond het onnodig persoonlijk gezien maar na veel info te  hebben opgezocht begin iktoch het nut ervan te zien. Wil wachten tot het nog iets goedkoper wordt.
@Folkert, maak dit topic even sticky dan zakt hij niet naar beneden.

@Folkert, Ik mis de Z-wave functies en vooral de bediening van je home automatisation. Gaat dit nog opgepakt worden?

Dat was mij onbekend maar goed ik krabbel ook terug van het klik aan klik uit systeem. Vond het onnodig persoonlijk gezien maar na veel info te  hebben opgezocht begin iktoch het nut ervan te zien. Wil wachten tot het nog iets goedkoper wordt.

Yep, 300 euro voor een basispakketje is wat veel.... Maar als Eneco het nou oppakt en er een zacht prijsje van maakt :)
Reputatie 2
Badge
Basispakket kost wat maar als ik zie dat de onderdelen los 3x minder kosten dan een bv een sensor voor een alarmsysteem thuis dan kan het uiteindelijk wel iets voor me zijn. even wachten tot er meer ontwikkeld wordt.
Badge
Een knopje om direct terug naar het begin scherm te gaan als je bijvoorbeeld je thermostaat hebt ingesteld. Nu moet je elke keer terug klikken naar het begin scherm.

@Folkert, maak dit topic even sticky dan zakt hij niet naar beneden.

deze optie lijkt mij ook wel wat, in de zwave interface zijn de zwave apparaten van mijn woning al toegevoegd schakelen werkt, echter het display zelf (zonder ui) doet er op dit moment nog niets mee, behalve gebruiken als repeaters.

een idee zou zijn om in de zwave interface een optie per zwave apparaat te maken, die je op aan kan zetten, waardoor deze op het display beschikbaar word. Ps er moet wel gekeken worden naar het aantal apparaten, omdat mogelijk de snelheid van het display gaat verlagen.

door deze optie kan lokale toegang na 2 uur weer uit, en kun je op het display zelf het geselecteerde apparaat schakelen. Het herkennen van wat voor apparaat het is, is volgens mij via zwave standaard, en zal quby zeker weten.
Wat misschien ook wel een optie zou kunnen zijn, is de programma gegevens en temperatuur via een zwave link te laten verschijnen, zodat je hier bijv. Je ventlatiesysteem hierop kunt schakelen, of je dakramen op kunt sluiten. Dit zou een ideale kostenbesparing te weeg brengen.

op dit moment worden alleen bij mij de gegevens van de meters via zwave gedeeld, 
Een uitbreidings mogelijkheid voor een watermeter sensor met dez zelfde functionaliteit als stroom en gas zou ook wel handig zijn.

Dan kan ik m'n water verbruik ook mooi monitoren.

tursiops
Een alarm geven zodra zoonlief zijn douchetijd heeft overschreden, er mag een gillend alarm afgaan in de huiskamer 😉

Wat wel handig zou zijn is als het gasverbruik gesplitst wordt in 3 catogorien:
- gasverbruik van: CV
- gasverbruik van: Tapwater verwarming
- gasverbruik van: Overig

Zit zou je bijvoorbeeld met 3 kleuren kunnen weergeven in het staafdiagram. Dit zou volgens mij redelijk makkelijk te realiseren moeten zijn. Wanneer de CV optherm is aangesloten weet de Toon al of de CV ketel aan staat voor CV of voor tapwater. Als de CV ketel niet aan staat is het overig verbruik (b.v. koken).

Dan kun je zoonlief aan het einde van de maand gewoon een rekening geven van het lange douchen. Dan is dat zo over 🙂
Reputatie 2
Badge
Hahaha. Zo vroeg mijn vrouw laatst waarom ik zo lang tv keek... Ik zeg nee joh. Jij sliep al toen ik erbij kwam. Lag er 11 uur in. Kon ze via toon zien dat ik rond half 2 pas de lichten uit deed en dergelijke. 😞 maar zoiets wordt er ook gezegd in dat promotiefilmpje van Eneco.

Een uitbreidings mogelijkheid voor een watermeter sensor met dez zelfde functionaliteit als stroom en gas zou ook wel handig zijn.

Alleen de waterleverancieris een andere instantie dan Eneco. Dat het technisch mogelijk is snap ik ook wel, maar kunnen twee leveranciers afspraken maken om data te delen?
Reputatie 1
Badge
Nu ik wat meer tijd heb komen er vanzelf weer wat TOON-waardige ideeën bovendrijven.

- Het totale (momentane) energie verbruik (in kWh or Watt) het wordt al reeds gedaan voor het gasverbruik. 

- Plaats de TOON gegevens in een referentiekader (hierbij kun je gegevens vergelijken met andere huishoudens in bepaalde woonsituaties, eventueel een profiel wat je kunt opstellen op basis van je woonsituatie, oppervlak, personen, aantal kamers, staat van isolatie etc) Dit zou middels modellen beschikbaar moeten zijn.

- Plaats een codeslot op de systeem instellingen pagina van TOON, dit omdat knop-po-fielen graag op knopjes drukken :-) 

- Rapportage mogelijkheid vanuit Toon Op Afstand, de huidige grafieken geven mij geen duidelijk afleesbare x-as en y-as met gegevens.

Fijn om tezien dat ENECO 2 van mijn voorstellen in een toekomstige release gaat meenemen.

Wanneer hebben we een keer de gelegenheid om met alle Forumleden een biertje te drinken op het ENECO hoofdkantoor en eens samen te brainstormen 🙂

Ik wens alle mensen op het forum fijne stookdagen en een energierijk 2013!!!!

- Plaats een codeslot op de systeem instellingen pagina van TOON, dit omdat knop-po-fielen graag op knopjes drukken 🙂

Weer een extra code onthouden. Lijkt mij niet handig. Gewoon uitkijken waar je op drukt. Ik ben ook een knop-o-fiel, maar heb er weinig last van.