Toon uitschakelen | Eneco Community
vraag

Toon uitschakelen

• 4 februari 2014
  • 6 reacties
  • 2321 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 150 reacties
Gisteren liep ik tegen een (eigenlijk rare) tekortkoming van Toon op.
Althans, dat denk ik.

Er zijn nl gisteren bij mij nieuwe kozijnen geplaatst in de keuken en woonkamer. 
Na het verwijderen van de oude kozijnen ontstonden er dus grote gaten in de gevel dus het 
is dan wel handig om de verwarming helemaal uit te zetten.
Mijn oude (originele Nefit) klokthermostaat had een aan/uit knop waarmee ik de thermostaat kon uitzetten
maar de CVketel aan bleef, zodat warm water beschikbaar bleef.
Mogelijk dat ik niet goed heb gekeken, maar ik kan nergens een UIT knop vinden voor de Toon, behalve dan
de uitknop in de navigatiebalk, maar die zet alleen het scherm uit.

Mijn tweede optie was om de temperatuur op de Toon helemaal terug te zetten naar pakweg 5 graden (de buiten temperatuur)
maar Toon wilde niet zo laag gaan bij een tijdelijke handmatige instelling. Bij +/- 14 graden sprong hij vrolijk terug naar 21 graden.
Dus bleef er maar 1 ding over en dat was het lostrekken van de ketelmodule c.q. het uitzetten van de CV ketel.
Uiteraard niet echt een charmante optie.

Een UITknop lijkt mij dus zinvol. Ook in de zomer zetten wij altijd de thermostaat uit zodat deze niet ineens besluit aan te gaan als het een keertje een graadje wat frisser is in het voor of naseizoen.

De UITknop zou dan alle stooksignalen naar de ketel kunnen stil leggen.
Toon moet natuurlijk wel blijven werken om bijvoorbeeld de meterstanden uit te kunnen lezen etc...

Peter

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

6 Reacties

Badge
Een echte uit knop is eigenlijk niet verstandig zeker in de winter periode met kans op bevriezing van de installatie . Een alternatief voor uit is om  de vakantie stand te kiezen deze kan tot 4C wat ook de vorstbeveiliging is voor het huis.

Het zou aardig zijn als het extreem koud is bij een buiten temperatuur van -10C of zoiets dat de CV in de stand slapen toch heel even (paar minuten) aan gaat en dit iedere twee uur doet. Stel dat er CV leidingen zijn die net onder het dakbeschot zitten en niet goed zijn geisoleerd dan is de kans op bevriezing zeker afgenomen.
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Refilltoner,

Bedankt voor je reactie.
Ik snap je uiteenzetting, maar in dit geval gaat het puur om een situatie die zeer tijdelijk is, zoals bij mij gisteren.
Gewoon even de opdracht geven: "NU even niets doen" (vandaar utieindelijk maar de stekker er uit getrokken)
Dan is het in de vakantiestand zetten op Toon gewoon teveel gedoe.

Mijn oude thermostaat had een uit knop waarmee er dus geen signalen meer naar de ketel verstuurd werden.
Bevriezen van de installatie is overigens bij mij uitgesloten.
Mijn CV ketel heeft zelf een ingebouwde vorstbescherming die onafhankelijk van de thermostaat werkt.
Bovendien: De moderne huizen van tegenwoordig zijn dusdanig geisoleerd dat het bijna niet meer kan voorkomen dat er in huis
een leiding bevriest (uitzonderingen daargelaten). Ik zou mij eerder zorgen maken om de buitenkraan ;-)

Peter
Reputatie 6
Badge +1
Wat je ook had kunnen doen is even de thermostaatprogramma uitschakelen en dan de temp lager zetten. Toon word dan een handmatige thermostaat. Als alles weer binnen gerepareerd is, zet je de thermostaatfunctie weer aan en Toon draait weer als te voren.
Reputatie 3
Badge +2
@jvp
Zinnig verhaal,.
Ik was mij niet bewust dat ik het thermostaat programma uit kon zetten !
Dat is in feite wat ik zoek (zonder helemaal in menus te moeten duiken en instellingen te veranderen gewoon even UIT).
Waar doe ik dat ?
Reputatie 6
Badge +1
Ga naar menu. Dan naar programma en daar zie je rechts aan en er onder uit staan. Zet hem op uit en klaar. Je het nu een huis tuin en keuken thermostaat.
Reputatie 3
Badge +2
@jvp
Dat was mij niet eerder opgevallen (RTFM ;-))))

Thanks
Peter