Toon op 5ghz | Eneco Community
vraag

Toon op 5ghz

• 19 november 2017
  • 6 reacties
  • 1033 Bekeken

Weet iemand of het al mogelijk is om eeb usb wifi dongle in de vrije usb poort van toon te plaatsen.

Ik zou graag van mijn laatste 2.4ghz apparaat afscheid nemen zodat alles op 5ghz werkt. Nu heb ik al even zitten testen maar een N dongle wordt nu niet herkend in Toon. Dus vandaar mijn vraag hier aan het forum en vooral aan Eneco zouden jullie de mogelijkheid om een usb n dongle aan te sluiten op toon kunnen regelen binnen de software. Of misschien nog beter zou het ingeregeld kunnen worden en dat iedereen die er behoefte aan heeft een usb dongle bij jullie kan bestellen. Zodat er maar 1 driver aan toon toegevoegd hoeft te worden.

Ik hoor graag van jullie.

Gr
Mark

6 Reacties

Hoi Mark,

Je kan een usb-kabel aansluiten om via de 5 volt een ander apparaat aan te sluiten en op te laden en dat is het wel zo’n beetje.
Letterlijk zegt Quby altijd dat deze aansluiting hardwarematig is afgesloten.
Dus via de software is deze ook niet te benaderen.
Je kan ook de netwerkaansluiting gebruiken en een utpkabel aansluiten, dan heb je de 2.4 GHz niet meer nodig.
Dat is zonde ik hoop dat het een foutje is en ze als nog iets kunnen doen. Anders word het hopen dat er op korte termijn een nieuwere versie komt. Die wel op 5ghz kan mocht alles niet kunnen dan zou dat voor mij inhouden dat toon op den duur toch weer weg gaat. De netwerk apparatuur moet over paar maanden vervangen worden voor een ac variant en ik wil dan geen legacy g netwerk moeten inregelen voor 1 apparaat.
Dus hardware matig is de usb aangesloten op het moederbord dat bied opties althans voor developpers bij toon. Om het apparaat te root en zelf met linux distros aan de gang te gaan gaat met ver. Sterker nog ik gok dat ze dit bij eneco ook niet aanmoedigen als ik mijn apparaat ga verbouwen. Heb de voorwaarden nog niet opgezocht maar gok zomaar dat er vast iets over in staat.
Dat is zonde ik hoop dat het een foutje is en ze als nog iets kunnen doen. Anders word het hopen dat er op korte termijn een nieuwere versie komt. Die wel op 5ghz kan mocht alles niet kunnen dan zou dat voor mij inhouden dat toon op den duur toch weer weg gaat. De netwerk apparatuur moet over paar maanden vervangen worden voor een ac variant en ik wil dan geen legacy g netwerk moeten inregelen voor 1 apparaat.

Hoi Mark,

Het is zeker geen foutje.
Hardwarematig is het nu eenmaal zo geregeld en dus niet meer in jouw voordeel te wijzigen.
De uitrol van Toon 3 is nog onbekend dus tegen de tijd dat je de nieuwe AC modem gaat krijgen kan je alsnog een keuze maken.
Zelf heb ik nu minimaal 2 jaar een AC dual band router en ervaar geen enkel probleem met Toon als enige 2.4 Ghz gebruiker.
Reputatie 7
Badge +4
Hardwarematig is alles prima geregeld en is de USB poort goed aangesloten. Het probleem is dat softwarematig in de kernel de poort niet wordt aangestuurd maar dat is een keuze van Quby en kan worden veranderd als ze daar de noodzaak toe zien.

Kans is klein. Wat is precies je bezwaar tegen het 2.4Ghz netwerk? Beide kunnen prima naast elkaar functioneren.
Je kan er ook je voordeel mee doen:zet een gasten netwerk alleen op 2.4Ghz met de Toon, met alleen internet toegang. Zet de rest van je eigen apparaten op 5Ghz en blokkeer verkeer tussen beide netwerken.
Kunnen gasten internetten maar niet bij de andere apparaten in huis komen.

Reageer