Toon met HomeKit | Eneco Community
vraag

Toon met HomeKit

Reputatie 2
Hallo, ik weet dat erover dit onderwerp al meerdere topics zijn maar daar werd al enige tijd niks meer gepost, vandaar een nieuwe. Ik heb nu een toon aan de muur hangen en dat werkt prima, maar ik heb nu een HomePod en meerdere Philips Hue lampen en kan dus aan Siri vragen om de lichten aan/uit te doen, dit werkt perfect. Nu zou ik dit ook graag met mijn toon doen. Als het met HomeBridge kan dan is het toch niet al te lastig om het met een software update erin te bouwen? Zijn hier plannen voor of zit dit er de komende tijd zeker niet aan te komen?

35 Reacties

Hoi,

klopt het idd dat toon sinds eergisteren niet meer koppelt met domoticz? Wat is hier de oorzaak van en is er ook een workaround cq oplossing ?

tnx medeforum techneuten
Koppeling met Domoticz werd nooit officieel ondersteunt door Eneco, Eneco had het ook liever niet aangezien Domoticz in begin de servers behoorlijk belasten(Dit is de reden waarom Domoticz maar 1x in de 5min bijwerkte)..
12 Feb 2019 is officeel de stekker uit http://toonopafstand.eneco.nl/ gehaald, en alle aanhangen mappen. Zo liep ook de koppeling van Domoticz, doordat dat de site helemaal weg is (zelfs de 3 IP adressen zijn niet meer te pingen.), zal de koppeling via Domoticz ook niet snel terugkeren.
Toon API is geen optie, aangezien je bij x aantal calls of nieuwe API moet aanmaken of moet gaan betalen.

Wat ik jammer vind in deze is:
  1. er wordt naar de geregistreerde gebruikers geen melding gemaakt, of het gebruik van de link nu PD/OS is of niet, het zou wel chique geweest zijn
  2. het is IMHO logisch dat domotica gebruikers (Apple HomeKit in dit geval) gaan zoeken naar alternatieven, omdat het voor Quby - kennelijk - geen hoge prio heeft die HomeKit integratie. En dat snap ik ten dele vanuit hun perspectief, maar anderzijds zie ik aan de ontwikkelingen rond Toon (die hier al drie jaar aan de muur hangt) dat ze een eigen platform willen met eigen ideeën en eigen implementaties...
  3. ...gelukkig is er nu een dev platform met API, en daar mag je aan mee doen, alleen na x calls gaat de boel op slot, en mag je gaan betalen...niet echt OS meer
  4. Jochem (een Github ontwikkelaar) heeft een prima Plug-in geschreven voor HomeBridge en doet ontzettend zijn best om te zorgen dat het voor iedereen blijft werken, chapeau! Maar de limiet gooit flink roet in het eten van zijn mooie werk.
Kortom, waar kan ik vinden wat de betaalde API kost (laten we het bij feiten voor vergelijk houden).

Ik wil dit voorstellen:

Is het een idee om de feature requests voor Toon/Quby door hen in kaart te laten brengen op deze of andere site?
Mijn admin software ontwikkelaar heeft een prima online systeem om de polls en verzoeken in de gaten te houden. Ze koppelen namelijk ook terug hoeveel aanvragen er zijn van een bepaalde feature request en hoe hoog die op de ranglijst staan. Dan weten gebruikers en indieners een beetje waar ze aan toe zijn. Je kan ook likes en dislikes geven waardoor een request omhoog of omlaag gaat in de rangorde.

Of heb het forum nog niet goed bekeken en is er al zo'n systeem?
Wie is “ze”? Eneco? Voor HomeKit is geen API nodig, dat kan Quby zelf regelen; kijk naar Olisto die dat met Google Home (mini) heeft geregeld.

Als je Domoticz bedoelt dan moet je je via die club sterk maken voor een Toon®️ API, zoals Olisto en Homey dat gedaan hebben.
Dat is de enige methode die werkt.

Ik denk dat privé API’s niet werkt; er komt nog al wat bij kijken.
We betalen al voor Toon, dus dan lijkt het mij niet meer dan normaal om die API idd gratis aan te bieden.

Ik zou willen voorstellen dat ze dan een API verstrekken aan mensen of klanten die er om vragen.
We betalen al voor Toon, dus dan lijkt het mij niet meer dan normaal om die API idd gratis aan te bieden.
Reputatie 7
Badge +8
Idd terugkomen zal het niet in de huidige vorm.
Folkert haalde niet voor niets de API methode aan. Hij haalde ook Olisto en Homey aan.
Dat is ook op de Domoticz fora bekend, maar ik begreep toch Ricardo (@mAiden ) dat de prijs die daar aan hangt eigenlijk de bottleneck is?

Dat klopt Ton. De prijs die aan de API hangt is de bottleneck. Domoticz is een Open Source project. Snap ook niet het standpunt van Quby om een geldbedrag te willen voor een API, terwijl juist gebruikelijk is om API gratis aan te bieden.
Idd terugkomen zal het niet in de huidige vorm.
Folkert haalde niet voor niets de API methode aan. Hij haalde ook Olisto en Homey aan.
Dat is ook op de Domoticz fora bekend, maar ik begreep toch Ricardo (@mAiden ) dat de prijs die daar aan hangt eigenlijk de bottleneck is?
Reputatie 7
Badge +8
Hoi,

klopt het idd dat toon sinds eergisteren niet meer koppelt met domoticz? Wat is hier de oorzaak van en is er ook een workaround cq oplossing ?

tnx medeforum techneuten

Koppeling met Domoticz werd nooit officieel ondersteunt door Eneco, Eneco had het ook liever niet aangezien Domoticz in begin de servers behoorlijk belasten(Dit is de reden waarom Domoticz maar 1x in de 5min bijwerkte)..
12 Feb 2019 is officeel de stekker uit http://toonopafstand.eneco.nl/ gehaald, en alle aanhangen mappen. Zo liep ook de koppeling van Domoticz, doordat dat de site helemaal weg is (zelfs de 3 IP adressen zijn niet meer te pingen.), zal de koppeling via Domoticz ook niet snel terugkeren.
Toon API is geen optie, aangezien je bij x aantal calls of nieuwe API moet aanmaken of moet gaan betalen.
Er is inmiddels veel over gereageerd hier op het forum.
Kijk bv hier eens:

https://forum.eneco.nl/suggesties-ideeen-en-verbeterpunten-113/toon-met-homekit-19139#post212902
Reputatie 2
Badge +1
Hoi,

tnx medeforum techneuten
Dat gaat dan weer lekker, niets melden gewoon de stekker er uit trekken. Zoek het maar weer uit. Geweldige service.(kon het niet laten.)

Oude api dus niet meer te gebruiken en hopelijk door aanpassen van de Openhab binding zou het mogelijk weer kunnen werken.

Voor mij was de mogelijkheid Openhab met de Toon te laten communiceren de reden om voor Eneco te kiezen. Indien dit niet op te lossen is heb ik blijkbaar geen reden meer om voor Eneco te kiezen. (Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te doen)
Kijk even in de andere topic’s.
Er zijn al heel wat reacties en uitleg hierover geplaatst!
Sinds 12-02 ca. 14:30 werkt mijn openhab binding niet meer.
Deze binding maakt verbinding via de Toon api maar ik krijg dus sinds
gisteren de melding:
Status:OFFLINE - COMMUNICATION_ERROR invalid api response status: 503

Meerdere mensen hier last van? Zijn er veranderingen in de connectie naar de api?
@Fumbler

Je bent altijd vrij om een poll aan te maken op dit forum. Er is een oude backend offline gehaald, wat ik begrepen heb is dat de functionaliteit ook via de api backend te realiseren moet zijn.
Of de huidige backend te integreren is met een HomeBridge Plug-in durf ik niet te zeggen, ik heb dit voor je uitgezet.

Dank je voor het snelle antwoord.
Ik zal de ontwikkelaar op GitHub eens vragen welke API hij gebruikt en hoe hij de site benaderd, wellicht is het simpelweg om te zetten. Ik zag de API hier al: https://developer.toon.eu.
Fijn!
Reputatie 7
Badge +6
@Fumbler

Je bent altijd vrij om een poll aan te maken op dit forum. Er is een oude backend offline gehaald, wat ik begrepen heb is dat de functionaliteit ook via de api backend te realiseren moet zijn.
Of de huidige backend te integreren is met een HomeBridge Plug-in durf ik niet te zeggen, ik heb dit voor je uitgezet.
Allen,

Ik heb het nagevraagd en als antwoord gekregen dat de oude backend niet meer te gebruiken is, het advies is om de huidige Api backend te gebruiken, Apps zoals Olisto en Homey verbinden al met de huidige backend.

Dank je Folkert.

Maar waarom niet meer? Waarom is deze functionaliteit eruit gehaald?
Dit benadeelt mensen die:
  1. geïnteresseerd zijn in Toon via HomeKit, want dat is er nog niet, omdat men het kennelijk geen hoge prio geeft bij Quby/Eneco (is er een manier om de animo te pijlen via een poll oid. hier op dit forum, of ander fora?)
  2. veel moeite hebben gedaan om via bijvoorbeeld HomeBridge de zaak toch te laten werken
  3. de ontwikkelaars van HomeBridge - en andere plug-ins.
Kortom, ik ben erg benieuwd wat de achterliggende gedachte of sturen kracht is qua veranderingen in de backend.

Losse vraag: is de huidige API backend te integreren in een HomeBridge Plug-in?

Dank wederom.
Reputatie 7
Badge +6
Allen,

Ik heb het nagevraagd en als antwoord gekregen dat de oude backend niet meer te gebruiken is, het advies is om de huidige Api backend te gebruiken, Apps zoals Olisto en Homey verbinden al met de huidige backend.
https://forum.eneco.nl/slimme-apparaten-die-met-toon-samenwerken-162/toon-via-domoticz-20028
Toon werkt(e) prima via HomeBridge. En daarmee met HomeKit.
Alleen, sinds gisteren niet meer. De link naar de website is verbroken (503 error) door Toon/Quby/Eneco.
Jammer.

En waarom?
We weten het niet. De ontwikkelaar van de NPM (HomeBridge PlugIn) heeft niet niet gereageerd.

Dus voor nu even geen mogelijkheid om Toon via HomeKit te bedienen.

Het zijn inderdaad keuzes van de ontwikkelaars, maar ik vind wel dat er teveel aandacht gaat naar opsmuk en betwistbaar nuttige functies dan naar echte functionaliteit.
Toon is een prima platform en de app gaat de goede kant op, maar er kan zoveel meer...
Hallo,

Ook ik wil graag Toon icm HomeKit. ?? Het is eigenlijk gek dat dit nog niet kan, ik dacht dat Toon een ontwikkelproject is waarbij nieuwe technieken snel worden toegepast. Of is het nu al zo commercieel dat dit niet meer op gaat?

Daarnaast is het al wel mogelijk met Google Home, dus aan ondersteuning voor soortgelijke platformen wordt wel gewerkt..

Ik hoop in ieder geval wel dat het snel komt. Dit zou er wel voor zorgen dat ik Toon echt aan iedereen zou aanbevelen die ook iets met een smart home wil ??
Reputatie 7
Badge +8
Zeker software ontwikkelaars zijn niet goedkoop veren van zelfs alleen als er zo veel vraag naar is en toon overal op de verschillende kanalen lopen te preferen dat ze voor lopen in de techniek en het de gebruikers makkelijk willen maken. Is het in vergelijking met andere punten een kleine investering. Als ze het API publiekelijk beschikbaar zouden maken en gebruikers de mogelijkheid zouden geven om plug-ins in te sturen zou de uitbreiding veel goedkoper en sneller kunnen gaan. Dan moeten ze wel code controleren maar dat is in vergelijking met ontwikkeling natuurlijk veel goedkoper.

Uiteraard is het zonde dat hier geen tijd word geïnvesteerd, aangezien de opkomst van de spraakassitenten. Snap je punt zeker wel, alleen zijn de kosten vrij hoog.
Ik heb hier sindskort een Google Home (Alexa is onderweg.), op Google Home kan ik mijn Toon prima besturen met mij stem. Kan de temperatuur wijzigen, en informatie opvragen wat voor temp het in huis is. Binnenkort zal ik de test doen met Alexa.
Zeker software ontwikkelaars zijn niet goedkoop veren van zelfs alleen als er zo veel vraag naar is en toon overal op de verschillende kanalen lopen te preferen dat ze voor lopen in de techniek en het de gebruikers makkelijk willen maken. Is het in vergelijking met andere punten een kleine investering. Als ze het API publiekelijk beschikbaar zouden maken en gebruikers de mogelijkheid zouden geven om plug-ins in te sturen zou de uitbreiding veel goedkoper en sneller kunnen gaan. Dan moeten ze wel code controleren maar dat is in vergelijking met ontwikkeling natuurlijk veel goedkoper.
Reputatie 7
Badge +8
Ik vind het persoonlijk echt heel teleurstellend dat dit niet kan op dit moment zeker met swift de programmeertaal van iOS apps daar zit het standaard in en hebben we het over ongeveer 100 regels code om het werkend te maken. Tuurlijk is het geen must maar een investering van ong. 4 uur lijkt mij niet een investering die heel duur is en waar je heel veel mensen blij mee kan maken. Ik ben zelf software ontwikkelaar en ben er bekent mee dus kan niet begrijpen zeker met de nieuwe app dat dit er niet in zit.

Als je software ontwikkelaar bent, weet je ook wat de kosten zijn..
Ik vind het persoonlijk echt heel teleurstellend dat dit niet kan op dit moment zeker met swift de programmeertaal van iOS apps daar zit het standaard in en hebben we het over ongeveer 100 regels code om het werkend te maken. Tuurlijk is het geen must maar een investering van ong. 4 uur lijkt mij niet een investering die heel duur is en waar je heel veel mensen blij mee kan maken. Ik ben zelf software ontwikkelaar en ben er bekent mee dus kan niet begrijpen zeker met de nieuwe app dat dit er niet in zit.
Reputatie 7
Badge +8
Als je een rPI heb, kan ik je wel helpen Toon aan Woning-App en Siri te koppelen. 🙂
Binnenkort zeker weten niet.
Er zijn idd alternatieven dan zal je bv een Pi moeten kopen. En aan het knutselen moeten gaan!

@mAidenkan je er alles over vertellen.

Reageer