Toon mag best wat slimmer worden | Eneco Community

Toon mag best wat slimmer worden

• 13 december 2017
  • 32 reacties
  • 1916 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
De verspillingschecker is een leuke toevoeging aan Toon en ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Toch heb ik een paar suggesties en verbeterpunten, waar ik van overtuigd ben dat deze suggesties niet nieuw zullen zijn.

Via een andere website kwam ik de dienst Drebbl tegen (https://drebbl.com). Deze dienst werkt middels geofencing en schakelt de verwarming via Toon uit op het moment dat er niemand thuis is. En zodra iemand thuis komt wordt de verwarming via Toon weer ingeschakeld. Voor deze functie moet 2,95 per maand betaald worden, bovenop de toch al hoge kosten van Toon.

We hebben het hier over een echt slimme functie die ik standaard verwacht op een slimme thermostaat! Waarom is een geofencing functie niet opgenomen in de standaardfuncties van Toon??

In mijn ogen neigt Toon steeds meer naar een duurbetaalde gadget in plaats van een werkelijk slimme thermostaat. Zeg nou eens eerlijk, wat is er nu slim aan Toon in vergelijking met een ouderwetse thermostaat met programmeerfunctie?

Toon heeft geen flauw idee of er iemand thuis is. Andere slimme thermostaten zoals Nest, Tado en Netatmo weten dit wel via geofencing.

Toon biedt geen ondersteuning voor Siri of Alexa (sinds deze week is de Echo te koop in NL). Tado en Netatmo ondersteunen zowel Siri als Alexa, en Nest alleen Alexa.

Toon kan niet aanvoelen dat er een deur of raam openstaat. De thermostaat van Tado kan dit wel detecteren en kan daarop reageren door de verwarming uit te schakelen.

Andere slimme thermostaten bieden nog veel meer werkelijk slimme verwarmingsfuncties zoals...
+ slimme radiatorknoppen (handig voor in vertrekken die niet altijd verwarmd hoeven te worden!),
+ een handige open haard functie (wel de houtkachel aan, maar geen koude slaapkamer),
+ of ipv open haard functie een volledig draadloze thermostaat die je op elke gewenste plek kunt neerzetten, zoals in de slaapkamer als de woonkamer wordt verwarmd met een houtkachel,
+ verwarmen op basis van weersvoorspellingen (minder verwarmen op een zonnige dag),

De rest van de functies in Toon zijn leuk maar zeg nou eens eerlijk....wordt je huis daar nou echt slimmer van?
- Philips Hue lampen kun je eenvoudiger via de Hue app bedienen. Toon voegt daar niets aan toe.
- Slimme rookmelder is leuk, maar Toon stuurt je bij brand een berichtje en dat is het. Waarom gaan op dat moment de Hue lampen niet aan op 100%?
- Weer? Buienradar staat al op mijn telefoon.
- Verkeer? Files kennen we niet in Drenthe (gelukkig is die functie al verwijderd van Toon).
- CV onderhoud? Ik kan mijn agenda ook instellen om mij elk jaar een herinnering te sturen dat mijn CV onderhoud nodig heeft.

Kortom...Allemaal functies die weinig toevoegen aan een slimme thermostaat.

Als Toon echt een slimme thermostaat wil zijn dan moet er flink hard gewerkt worden aan functies die werkelijk iets toevoegen. Ik heb ooit Toon in de winkel gekocht en betaal elke maand een fors bedrag om er gebruik van te mogen maken. Ondertussen zijn andere slimme thermostaten een stuk slimmer zijn geworden en hiervoor hoeft niet maandelijks bijbetaald te worden.

Destijds heb ik 275 voor een losse Toon betaald, en betaal ik al twee jaar lang maandelijks een euro of 4. Dat is 371 euro in totaal. Met de recente tariefsverhoging probeert Toon mij nog meer geld uit de zakken te kloppen. En dat terwijl ik weinig méér kan besparen (alle besparingen zijn namelijk allang doorgevoerd). Nu betaal ik wel meer geld voor functies die bar weinig toevoegen. Het enige "slimme" wat ik aan Toon heb is dat ik kan zien hoeveel m3 gas en kWh electriciteit ik per dag gebruik. Iets wat ik met een Raspberry Pi en een P1 USB kabeltje ook kan. De rest van de Toon functies gebruik ik nooit en zijn in mijn ogen dan ook volledig overbodig.

Ik hoop dat Toon iets kan met mijn suggesties. Graag zou ik een roadmap willen zien van de functies die Toon in 2018/2019 zal krijgen. Op basis hiervan zal ik mij beraden of ik een Toon gebruiker blijf, of dat ik Toon vervang met een slimmere thermostaat zonder maandelijkse bijbetaling.

32 Reacties

Ik zou zeggen kijk eens bij de App Triggi.
Is gratis en de schakel en geofence mogelijkheden zijn legio.
Zodoende weet Toon exact wanneer ik wel of niet thuis ben.
Reputatie 2
Die ken ik, maar Triggi is een externe app. Mijn punt is dat geofencing een functie is welke standaard in Toon zou moeten zitten.
Klopt, maar als je daar op hoopt moet ik je teleurstellen.
Dan zou ik Toon verder maar opgeven........
Reputatie 7
Badge +5
Dag @MartijnMM,

Bedankt voor je uitgebreide mening en feedback! Iets waar we zeker wat mee kunnen en wat ik graag doorspeel naar de ontwikkelaars van Toon. Ik kan je momenteel alleen niet voorzien van een roadmap, de specificaties hiervan blijven alleen intern bekend tot aan bijvoorbeeld de releasenotes van een software versie.

Groet, Denise
Er jammer Brandje dat jij direct overal je mening over wilt uitspreken, zoals Topic starter al aangeeft is Toon net zo slim of dom als menig andere thermostaat.
En Triggie is een toegevoegde app, dit soort software had eigenlijk in de Toon zelf moeten zitten. Dit gaat vast niet gebeuren, want de Toon is een oud systeem met veel te weinig werkgeheugen een te langzame processor.
De Toon is toe aan een grote opfrisbeurt, kort gezegd hij is uitgeblust en oud.
Tenslotte is dit kastje al een dikke 6 jaar op de markt. Een smartphone is zelfs na een jaar al oud en een pc is na ruim 2 jaar al oud.
Ik had ook begrepen dat er een nieuwe Toon in 2017 op de markt zou komen... Ook hier heb ik niets meer over gelezen.
Hoe meer ze toevoegen aan deze oude Toon des te trager en storing gevoeliger hij word.
Ik ben bang dat we nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang moeten wachten op de opvolger van deze bejaarde Toon.
Reputatie 5
Badge +1
@MartijnMM ik heb je betoog met belangstelling gelezen en ben het met je analyse eens. Eneco zou mensen die zoals jij nadenken moeten omarmen. Nu denk ik dat ze opzich wel blij zijn met feedback, maar ik ben met je eens dat Toon nog wat teleurstelt maar zeker potentie heeft.
Ik ben zelf een newbie hier en vind Toon icm Triggi erg leuk, maar heb wel het idee dat Toon feitelijk een Bèta is. Eneco verzilvert Toon te snel met dat abonnement. Het is onrijp. Anderzijds is deze techniek natuurlijk nooit uitontwikkeld. Maar nogmaals je reactie is juist,
Reputatie 5
Badge +1
Dit gaat vast niet gebeuren, want de Toon is een oud systeem met veel te weinig werkgeheugen een te langzame processor.
De Toon is toe aan een grote opfrisbeurt, kort gezegd hij is uitgeblust en oud.

Ik ben bang dat we nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang moeten wachten op de opvolger van deze bejaarde Toon.

In dat geval gaat Toon de slag missen. In deze techniek kan een bedrijf zich geen grote achterstand veroorloven.
@MartijnMM ik heb je betoog met belangstelling gelezen en ben het met je analyse eens. Eneco zou mensen die zoals jij nadenken moeten omarmen. Nu denk ik dat ze opzich wel blij zijn met feedback, maar ik ben met je eens dat Toon nog wat teleurstelt maar zeker potentie heeft.
Ik ben zelf een newbie hier en vind Toon icm Triggi erg leuk, maar heb wel het idee dat Toon feitelijk een Bèta is. Eneco verzilvert Toon te snel met dat abonnement. Het is onrijp. Anderzijds is deze techniek natuurlijk nooit uitontwikkeld. Maar nogmaals je reactie is juist,

Vandaar Ray dat er een opvolger is.
Je denkt toch niet dat ze daar stil zitten...
Reputatie 5
Badge +1

Nou lekker dan. Heb ik net 275€ gedokt, komt er een nieuwe. Mag hopen dat er een inruil actie komt dan.😭
Tja maar daar heb je geen miskoop mee.
Dat er ooit een nieuwe komt dat lijkt mij evident, zoals gezegd ze zitten daar niet stil en het huidige type is reeds meer dan 5 jaar oud.
Reputatie 6
Badge +3

Dat er ooit een nieuwe komt dat lijkt mij evident, ...

Pure veronderstelling, of heb je soms een glazen bol?
Reputatie 7
Badge +4

Waar is die opvolger dan?
Reputatie 1
Badge +2
Heb de Toon sinds begin aan de muur. En ik kan helemaal meegaan met bovenstaand verhaal. Tijd voor iets nieuws! De ervaring van Toon op afstand die het niet doet net wanneer je hem nodig hebt, het is weer hommeles vanavond, moeten we maar eens verder gaan kijken.
Tado bestellen en op naar een volgende fase van huis automatisering. Dag Toon! Ik heb het toch nog aardig lang vol gehouden. Hoezee!
Badge +1
Onze Drebbl thermopilot voegt inderdaad iets toe aan Toon. Om vergissingen te voorkomen: het lijkt misschien geo-fencing wat we doen, maar het werkt toch net even iets anders, en dat is ook nodig.

Wat een (gewone) geo-fencing oplossing namelijk niet kan, maar de Drebbl thermopilot wel, is automatisch regelen dat de thermostaat op tijd omhoog gaat om je ook 's winters thuis warm te kunnen ontvangen. Veel mensen werken daarvoor te dicht bij hun woning; en als het verwarmen pas begint als je bijvoorbeeld van je werk vertrekt en weer binnen de geo-fencing cirkel komt, dan is het al te laat. Dat doet onze Drebbl thermopilot vanzelf een stuk slimmer en beter, op basis van geleerde mobiliteitspatronen, zodat je wel warm thuis komt en toch energie bespaart.

Wil je meer weten? Lees dan achtergrondverhaal, getiteld
"Waarom Drebbl beter werkt dan geo-fencing"
https://drebbl.com/geo-fencing/

…maar je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf een maand uitproberen.
Reputatie 3
Badge +2
De verspillingschecker is een leuke toevoeging aan Toon en ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Toch heb ik een paar suggesties en verbeterpunten, waar ik van overtuigd ben dat deze suggesties niet nieuw zullen zijn.

Via een andere website kwam ik de dienst Drebbl tegen (https://drebbl.com). Deze dienst werkt middels geofencing en schakelt de verwarming via Toon uit op het moment dat er niemand thuis is. En zodra iemand thuis komt wordt de verwarming via Toon weer ingeschakeld. Voor deze functie moet 2,95 per maand betaald worden, bovenop de toch al hoge kosten van Toon.

We hebben het hier over een echt slimme functie die ik standaard verwacht op een slimme thermostaat! Waarom is een geofencing functie niet opgenomen in de standaardfuncties van Toon??

In mijn ogen neigt Toon steeds meer naar een duurbetaalde gadget in plaats van een werkelijk slimme thermostaat. Zeg nou eens eerlijk, wat is er nu slim aan Toon in vergelijking met een ouderwetse thermostaat met programmeerfunctie?

Toon heeft geen flauw idee of er iemand thuis is. Andere slimme thermostaten zoals Nest, Tado en Netatmo weten dit wel via geofencing.

Toon biedt geen ondersteuning voor Siri of Alexa (sinds deze week is de Echo te koop in NL). Tado en Netatmo ondersteunen zowel Siri als Alexa, en Nest alleen Alexa.

Toon kan niet aanvoelen dat er een deur of raam openstaat. De thermostaat van Tado kan dit wel detecteren en kan daarop reageren door de verwarming uit te schakelen.

Andere slimme thermostaten bieden nog veel meer werkelijk slimme verwarmingsfuncties zoals...
+ slimme radiatorknoppen (handig voor in vertrekken die niet altijd verwarmd hoeven te worden!),
+ een handige open haard functie (wel de houtkachel aan, maar geen koude slaapkamer),
+ of ipv open haard functie een volledig draadloze thermostaat die je op elke gewenste plek kunt neerzetten, zoals in de slaapkamer als de woonkamer wordt verwarmd met een houtkachel,
+ verwarmen op basis van weersvoorspellingen (minder verwarmen op een zonnige dag),

De rest van de functies in Toon zijn leuk maar zeg nou eens eerlijk....wordt je huis daar nou echt slimmer van?
- Philips Hue lampen kun je eenvoudiger via de Hue app bedienen. Toon voegt daar niets aan toe.
- Slimme rookmelder is leuk, maar Toon stuurt je bij brand een berichtje en dat is het. Waarom gaan op dat moment de Hue lampen niet aan op 100%?
- Weer? Buienradar staat al op mijn telefoon.
- Verkeer? Files kennen we niet in Drenthe (gelukkig is die functie al verwijderd van Toon).
- CV onderhoud? Ik kan mijn agenda ook instellen om mij elk jaar een herinnering te sturen dat mijn CV onderhoud nodig heeft.

Kortom...Allemaal functies die weinig toevoegen aan een slimme thermostaat.

Als Toon echt een slimme thermostaat wil zijn dan moet er flink hard gewerkt worden aan functies die werkelijk iets toevoegen. Ik heb ooit Toon in de winkel gekocht en betaal elke maand een fors bedrag om er gebruik van te mogen maken. Ondertussen zijn andere slimme thermostaten een stuk slimmer zijn geworden en hiervoor hoeft niet maandelijks bijbetaald te worden.

Destijds heb ik 275 voor een losse Toon betaald, en betaal ik al twee jaar lang maandelijks een euro of 4. Dat is 371 euro in totaal. Met de recente tariefsverhoging probeert Toon mij nog meer geld uit de zakken te kloppen. En dat terwijl ik weinig méér kan besparen (alle besparingen zijn namelijk allang doorgevoerd). Nu betaal ik wel meer geld voor functies die bar weinig toevoegen. Het enige "slimme" wat ik aan Toon heb is dat ik kan zien hoeveel m3 gas en kWh electriciteit ik per dag gebruik. Iets wat ik met een Raspberry Pi en een P1 USB kabeltje ook kan. De rest van de Toon functies gebruik ik nooit en zijn in mijn ogen dan ook volledig overbodig.

Ik hoop dat Toon iets kan met mijn suggesties. Graag zou ik een roadmap willen zien van de functies die Toon in 2018/2019 zal krijgen. Op basis hiervan zal ik mij beraden of ik een Toon gebruiker blijf, of dat ik Toon vervang met een slimmere thermostaat zonder maandelijkse bijbetaling.

Ik ben het helemaal met je eens Martijn deze functie zal standaard in de Toon app aanwezig moet zijn. Daarbij is Toon inderdaad nog slimmer.

Die extra app's vind ik maar niets en gebruikt ook nog extra geheugen van de smartphone.
En voor sommige app's moet je ook nog extra voor betalen dat zie ik al helemaal niet zitten.

Ik betaal al voor Toon dat ik vind al meer dan genoeg.
Betalen voor Toon? Zoals je het daar schrijft bedoel je het vermoedelijk niet.....

Want dat is nieuw. Je krijgt ‘m of gratis of je hebt Toon bij de aanschaf zelf al betaald.?

Een energiecontract en een (eventueel) abo voor extra’s op Toon zijn 2 totaal verschillende en losstaande zaken van elkaar.

En gelukkig is de vrije keuze voor een App gewoon mogelijk. Scheelt toch mooi €4,50 per maand.
Reputatie 7
Badge +4
@Brandje wat men hier probeert te zeggen, is dat je al iedere maand abo kosten betaalt voor het gebruik van Toon op afstand, voor functionaliteit die andere oplossingen al standaard bieden zonder abonnementskosten. Als daar ook nog extra maandelijkse kosten bij moeten komen voor apps van derden om functionele tekortkomingen te compenseren is dat een brug te ver voor de meesten.

Jij als Toon fanaat zal alles prachtig blijven vinden, tegen om het even welke prijs, iedere release van Toon of App wordt met gejuich ontvangen, maakt niet uit of het werkt of niet.

Echter de grootste groep gebruikers wil wel gewoon iets wat werkt en wat aan hun behoeften voldoet. Punt. (pas dan mag het best iets kosten)
De huidige maandelijkse kosten van Toon gecombineerd met de kwaliteit van het geleverde staan in heel schril contrast met dat van de concurrenten.

Samen met het feit dat Quby(=Eneco) totaal niet luistert naar wat de klant wil maar puur de eigen agenda volgt, geeft dit bij elkaar opgeteld weinig vertrouwen voor de toekomst.
Internationale expansie is leuk, functionele uitbreiding naar alarmsystemen is ook leuk. Echter valt dit alles helemaal in het niet als de basis functionaliteit niet betrouwbaar werkt.
Hoe lang accepteren gebruikers in NL nog dat 'ons' abonnementsgeld gebruikt wordt voor die expansie en niet voor een betrouwbare stabiele dienstverlening hier?
Reputatie 1
Badge
Ik heb net mijn reactie gegeven in een ander topic over slimme radiatorkranen maar ik onderschrijf TS volledig!
100.000 abonnementen keer 4,50 is 450.000 euro per maand(!)
En wat krijgen we dan? Een verspillingschecker.
Nou, ik zie de verspilling al wel, op het hoofdkantoor van Eneco. Ben benieuwd waar hun volgende bedrijfsuitje naartoe gaat - want het geld wordt zeer zeker niet in de ontwikkeling van Toon gestopt, dat is duidelijk....
Nee nog al logisch niet, omdat er een opvolger is!
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb net mijn reactie gegeven in een ander topic over slimme radiatorkranen maar ik onderschrijf TS volledig!
100.000 abonnementen keer 4,50 is 450.000 euro per maand(!)
En wat krijgen we dan? Een verspillingschecker.
Nou, ik zie de verspilling al wel, op het hoofdkantoor van Eneco. Ben benieuwd waar hun volgende bedrijfsuitje naartoe gaat - want het geld wordt zeer zeker niet in de ontwikkeling van Toon gestopt, dat is duidelijk....

Goedemorgen,

Wat goed dat je jouw mening met ons deelt. Gelukkig kan ik je gerust stellen, want een bedrijfsuitje niet gefinancierd door onze klanten en al zeker niet met de kosten van het Toon abonnement. Er zijn nog meer ontwikkelingen onderweg en één daarvan is de verspillingschecker.

Groet, Audrey
Ja ja en dan werd de reactie van @RvD ook nog met een stelligheid afgesloten: “dat is duidelijk”

Dan zou je bijna zeggen dat hij bij de ontwikkeling is betrokken??
Iets genuanceerder had eea wel gemogen.......
Reputatie 6
Badge +2
die hele verspillingschecker mag er wel uit van mij wat een onzinnig iets is dat
liever zie ik de waterdruk van mijn cv in toon
Reputatie 1
Badge
Ja ja en dan werd de reactie van @RvD ook nog met een stelligheid afgesloten: “dat is duidelijk”

Dan zou je bijna zeggen dat hij bij de ontwikkeling is betrokken??
Iets genuanceerder had eea wel gemogen.......

Ik begrijp jouw standpunt wel en jij bent blijkbaar wel overal van op de hoogte omdat je blijft zeggen dat er al een opvolger is. Maar wij weten daar niks van en ook Buurman en Buurman verkochten nog gewoon de oude Toon op tv ;-)

En je moet toch wel met mij eens kunnen zijn dat ontwikkelingen met een budget van 5,4 miljoen euro per jaar toch wel iets sneller zouden moeten kunnen gaan en een aantal quick wins zeker gerealiseerd hadden moeten kunnen worden.

Natuurlijk, zoveel mensen, zoveel wensen. Je kunt niet iedereen aanspreken met elke nieuwe feature, maar momenteel worden er vooral dingen in de randen ontwikkeld: een melding bij onderhoud? Je moet zelf de datum invullen en je gewenste termijn. Dat is toch geen nieuwe functie, dat is gewoon een agenda...
Zelfde voor die verspillingschecker: dat is wederom een andere weergave van dezelfde data, echt niets nieuws.

De echte innovaties blijven uit en concurrenten zonder abonnement doen het inmiddels al beter en dat is toch gewoon jammer en niet te verkopen? Dus ja, daar komt mijn stelligheid vandaan maar ik word graag overtuigd van het tegendeel. Een begroting en financiële verantwoording van waar die 5,4 miljoen blijft, werkt zeer overtuigend.... 🙂
Reputatie 1
Badge

Goedemorgen,

Wat goed dat je jouw mening met ons deelt. Gelukkig kan ik je gerust stellen, want een bedrijfsuitje niet gefinancierd door onze klanten en al zeker niet met de kosten van het Toon abonnement. Er zijn nog meer ontwikkelingen onderweg en één daarvan is de verspillingschecker.

Groet, Audrey

Bedankt voor je reactie. Het helpt soms om dingen wat stellig neer te zetten om een reactie te krijgen.
Ik begrijp ook zeker dat er zoveel kanten aan een verhaal zitten (maar betalen jullie echt het uitje uit privégeld?), maar zie ook mijn reactie hierboven op Brandje. Het tempo is echt laag en functies die je toch zou verwachten op een thermostaat blijven uit en dat is oprecht jammer!
Reputatie 3
Badge +2
Ik onderschrijf de mening van de Topic starter: Toon is alles behalve 'slim' te noemen.
'Slim' is uberhaupt vandaag de dag vooral een marketingkreet.
Als ik de reclames voorbij zie komen is tegenwoordig alles 'slim'.

Zelfs draadloze schakelaars en lampen worden gepromoot als 'slimme schakelaar'of 'slimme lamp'... Ik zie het slimme niet.
Als ik een lamp aan doe met een klikaanklikuit schakelaar dan is dat niet slim van die schakelaar. IK als mens heb de intelligentie om te zien dat het donker wordt en ikzelf de schakelaar opdracht geef (klik) om de lamp draadloos aan te doen. Eerder doet dat ding niets, omdat ie daar te dom voor is.
En nee, ook een schemerschakelaar is niet slim: Daar zit gewoon al jarenlang een lichtgevoelige diode in die een stroompje doorlaat zodra het aantal lux te ver terug loopt. Niets slims aan; hebben we al 60 jaar !

Slim is een marketing kreet; niets meer en niets minder.

Peter

Reageer