Toon + Itho Daalderop Combifort 24/80+ boiler functie. Werkt niet vanuit TOON | Eneco Community
beantwoord

Toon + Itho Daalderop Combifort 24/80+ boiler functie. Werkt niet vanuit TOON


Goeie avond,

Sinds enige tijd een TOON hangen. Opentherm Modulerend aangesloten.
Laatst viel me op dat 't WarmWater Boiler lampje altijd brand.
En er dus permanent 80 liter water op 60 graden gehouden wordt.
'n beetje zinloos 's nachts en overdag als je niet thuis bent.

Maar er bestaat zoiets als Nachtverlaging. ('t lampje zou moeten gaan knipperen op de ketel) > maar brand dus continu.

En er bestaat een TOON Knopje Boiler aan/uit. getest; en dit werkt niet (100% zeker)
(ik kan te Boilertemp uitlezen en heb er grafieken van bekeken).

Gisteren handmatig de Warmwater functie op de ketel uitgezet....en nu zie ik inderdaad wel een daling van de temperatuur.
en na een Dag uitgeschakeld; kostte 't slecht een 0.5M^3 om weer op temperatuur te komen.
Een dag de Boiler op temperatuur houden kost je al 1 tot 2 m^3 per dag.

Dus mijn vraag; TOON waarom werkt de OpenTherm Nachtverlaging/Vakantiefunctie niet naar behoren???
Software dingetje?

Zie hier de Grafiek; met 't effect van Handmatig aan en uit zetten.

icon

Beste antwoord door mpleizr 9 april 2018, 21:21

Hoewel de optie binnen toon aanwezig is werkt deze functie nagenoeg niet. En dien je dus op de ketel zelf aan te passen.

Probleem ligt in het feit dat er nog geen uniforme opentherm protocol is

Er liggen wel plannen om dit functioneel te krijgen.
Bekijk origineel

16 Reacties

Hoewel de optie binnen toon aanwezig is werkt deze functie nagenoeg niet. En dien je dus op de ketel zelf aan te passen.

Probleem ligt in het feit dat er nog geen uniforme opentherm protocol is

Er liggen wel plannen om dit functioneel te krijgen.
Ik heb geen ervaring met de Itho maar als wat jij beschrijft echt het resultaat is dan komen de opentherm commando's van de Toon niet overeen met wat Itho wil hebben. Opentherm is een specificatie maar het komt vaak genoeg voor dat ketels en thermostaten niet hetzelfde spreken/verwachten van een bepaalde waarde. Zo lijkt het opentherm commando vanuit de Toon waarbij het DHW (domestic hot water) uit wordt niet te worden begrepen door de ketel van jou. Gezien de melding in de handleiding dat er een 'nachtverlaging' vraag vanuit de thermostaat nodig is, denk ik dat er een opentherm commando daarvoor bestaat die de Toon niet heeft. Daar zal Eneco dus naar moeten kijken.

Overigens zou je wellicht gewoon zonder warme boiler kunnen leven. Immers, als er warmwater vraag is zal de ketel op dat moment alsnog het water verwarmen. Voor douchen/bad maakt het vaak niet uit of je even wat langer moet wachten. Voor warm water uit de kraan kan het soms wel vervelend zijn, maar ook dat went.
Ik heb geen ervaring met de Itho maar als wat jij beschrijft echt het resultaat is dan komen de opentherm commando's van de Toon niet overeen met wat Itho wil hebben. ..........

Nope ik heb 't uitgezocht; in de handleiding staat
Lampje uit; water koud. en pas bij 10 graden gaat de vorstbeveiliging erin.

Maar ik ga 't testen; want eerst zien en dan geloven.

Nope ik heb 't uitgezocht; in de handleiding staat
Lampje uit; water koud. en pas bij 10 graden gaat de vorstbeveiliging erin.

Maar ik ga 't testen; want eerst zien en dan geloven.


Ik ben benieuwd. Elke ketel verwarmd gewoon het water als er flow is. Het enige wat de 'warmwater' functie doet is de boiler warm houden zodat de water sneller warm is. Ik denk niet dat de Ihto daar in afwijkt. Maar ik laat me nog steeds verrassen 😃

Sommige ketels hebben niet eens een boiler maar houden gewoon het warmte-wissel element warm. Dat scheelt weer in gasverbruik. Maar dat weer ten kostte van comfort omdat het 'warme' water dan in het begin niet zo warm is.

Laat het ons weten. Ik vermoed dat je al aan het testen bent 😉
Reputatie 6
Badge +3
Daalderop is een notoire zondaar als het gaat om implementatie van het OpenTherm (OT) protocol.

Maar in dit geval is dat m.i. niet aan de hand, de thermostaat mag volgens het protocol OT ID 0 (gedeeltelijk) en 1 schrijven (status bits en keteltemperatuur). De rest is informatie die van de ketel naar de thermostaat gaat, en als de fabrikant daartoe genegen is, mag de thermostaat evt. ook zijn zegje doen omtrent andere ID's in het OT-protocol. Maar dat is dan buiten de standaard om. In elk geval is het niet verplicht dat de thermostaat zeggenschap heeft over de DHW temperatuur. Meestal moet dat gewoon op de ketel zelf ingesteld worden.
Reputatie 7
Badge +9
Zou best kunnen. Ik heb hiervoor een Nefit Smartline HR gehad met boiler, deze kon alleen op ECO worden gezet, ondanks dat werd toch dat tapvat opgewarmd tot 60gr. Uit kon dit niet, dan was er geen warm water. Ook reageerde de ketel niet op Toon, om het voorverwarmen van Warm Water uit te zetten.

In Oktober 2 jaar een Nefit Proline NXT, deze reageer perfect op alles. Warm water word niet meer voorverwarmd, en de ketel reageer op Toon inzake het voorverwarmen van Warm Water.
Ik zie overigens dat de ketel een 50 of 80 liter boilervat heeft, comfort ketel noemen ze het.
Dat is een best grote boilervat voor DHW in een ketel. Dan snap ik ook je verbruikt van 1 tot 2 m3 per dag om het warm te houden. En ben ik wel benieuwd of het wel snel genoeg op te warmen valt als de boilerfunctie uit staat zoals ik hierboven beschreven heb. Zoals je zegt, eerst zien dan geloven.

Anders moet je misschien eens kijken waarom je water in de boiler zo snel afkoelt. Kijk eens of de de eerste paar meter voor en na de boilervat (warme leiding maar ook koude leiding) kan isoleren zodat er geen warmteuitstraling vanuit de boiler via die leidingen kan komen.

Nope ik heb 't uitgezocht; in de handleiding staat
Lampje uit; water koud. en pas bij 10 graden gaat de vorstbeveiliging erin.

Maar ik ga 't testen; want eerst zien en dan geloven.


Ik ben benieuwd. Elke ketel verwarmd gewoon het water als er flow is. Het enige wat de 'warmwater' functie doet is de boiler warm houden zodat de water sneller warm is. Ik denk niet dat de Ihto daar in afwijkt. Maar ik laat me nog steeds verrassen 😃

Sommige ketels hebben niet eens een boiler maar houden gewoon het warmte-wissel element warm. Dat scheelt weer in gasverbruik. Maar dat weer ten kostte van comfort omdat het 'warme' water dan in het begin niet zo warm is.

Laat het ons weten. Ik vermoed dat je al aan het testen bent 😉


Getest; 38 graden water uit de kraan. exact 't zelfde als de BoilerOut Temp.
en de ketel slaat niet aan.


D'r staat nog een Zonneboilervat van 110 liter voor.
Degene die dat aangeschaft heeft....heeft zowiso niet nagedacht.
Totaal 180 liter voorraad waarvan de eerste 80 gasverwarmt.

Als ik die Tapwater knop kan reguleren.
Ga ik nog een pomp toevoegen zodat de beide Boilervaten met elkaar in verbinding zijn.
Maar alleen als de Zonnenboiler warmer is dan de ketelboiler.


Getest; 38 graden water uit de kraan. exact 't zelfde als de BoilerOut Temp.
en de ketel slaat niet aan.


He, wat jammer. Heb ik ook weer wat geleerd.


D'r staat nog een Zonneboilervat van 110 liter voor.
Degene die dat aangeschaft heeft....heeft zowiso niet nagedacht.
Totaal 180 liter voorraad waarvan de eerste 80 gasverwarmt.

Als ik die Tapwater knop kan reguleren.
Ga ik nog een pomp toevoegen zodat de beide Boilervaten met elkaar in verbinding zijn.
Maar alleen als de Zonnenboiler warmer is de ketelboiler.


Begrijp ik het goed? Koud water -> gas boiler -> zonne boiler -> uitvoer (naar douche ofzo)?
Dat is wel heel erg slecht ontworpen inderdaad.
In jouw geval zou ik het zo maken:

Koud water -> Zonneboiler ---|
Koud water -> Gasboiler -------|-> mengkraan (voorkeur voor zonneboiler) -> uitvoer (naar douche ofzo)

De mengkraan bepaalt dus als het water uit de zonneboiler warm genoeg is dan haalt ie niks uit de gasboiler. Anders wel.
Owhja, je zonneboiler kan ook nog te heet zijn. Dus er moet nog een mengraan bij om koud water bij te voegen. Meestal zit dat er al bij een zonneboiler installatie.


Getest; 38 graden water uit de kraan. exact 't zelfde als de BoilerOut Temp.
en de ketel slaat niet aan.


He, wat jammer. Heb ik ook weer wat geleerd.


D'r staat nog een Zonneboilervat van 110 liter voor.
Degene die dat aangeschaft heeft....heeft zowiso niet nagedacht.
Totaal 180 liter voorraad waarvan de eerste 80 gasverwarmt.

Als ik die Tapwater knop kan reguleren.
Ga ik nog een pomp toevoegen zodat de beide Boilervaten met elkaar in verbinding zijn.
Maar alleen als de Zonnenboiler warmer is de ketelboiler.


Begrijp ik het goed? Koud water -> gas boiler -> zonne boiler -> uitvoer (naar douche ofzo)?
Dat is wel heel erg slecht ontworpen inderdaad.
In jouw geval zou ik het zo maken:

Koud water -> Zonneboiler ---|
Koud water -> Gasboiler -------|-> mengkraan (voorkeur voor zonneboiler) -> uitvoer (naar douche ofzo)

De mengkraan bepaalt dus als het water uit de zonneboiler warm genoeg is dan haalt ie niks uit de gasboiler. Anders wel.



Koud>Zonnenboiler>Mengkraan met koud om niet meer dan 60 graden uit te sturen>Ketel om altijd 60C+>Uitvoer
m'n idee is dus om nog een retourpomp te maken.

Van de CVboiler naar de Zonnenboiler.

Tapwaterknopje Savonds na 't douchen uitzetten/ Op wat voor manier dan ook.

Overdag als de zons schijnt.
Zonnenboiler laten draaien.
Als de zonnenboiler warmer is dan de CV boiler.
Lekker gaan rondpompen.

en bij thuiskomst de Warmwater knop weer aanzetten
Rondpompen kost ook weer warmte (en electriciteit natuurlijk) tenzij je alles dubbel hebt geisoleerd.
De Itho is inderdaad een slechte keuze bij jou zonneboiler. Een ketel die gewoon opwarmt bij flow was mooier geweest. Dan was de leidingwerk zoals nu prima geweest.

Het kan nog wel werken zoals het nu is maar dan moet je zorgen dat alle warmteverlies tot echt minimum beperkt wordt. Check dus ff alle isolatie in en om je ketel, desnoods met een warmtebeeldcamera. 1 tot 2m3 aan gaswarmte dat verloren raakt op een dag is best veel.
Met die Isolatie zit 't wel goed.
De CV-ketel verliest 10 graden in 10 uur bij start-delta 40.
de Zonnenboiler verliest 10 graden in 14 uur bij een start-delta 30
Reputatie 6
Badge +3
Als je ketel en zonneboiler dicht bij elkaar staan, kun je misschien een thermosifon gebruiken, scheelt een pomp in je sww circuit. Gewoon alles aan elkaar koppelen, en de zonnecollector alle water (ook in de ketel) laten opwarmen.
Met die Isolatie zit 't wel goed.
De CV-ketel verliest 10 graden in 10 uur bij start-delta 40.
de Zonnenboiler verliest 10 graden in 14 uur bij een start-delta 30


Mijn 300 liter boiler (voor warmtepomp) verliest amper 3 graden in 10 uur, zelfs nog minder. Dus het kan beter 🙂

Reageer