Toon IP adres | Eneco Community

Toon IP adres

• 5 augustus 2012
  • 18 reacties
  • 4206 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 22 reacties
Is het mogelijk Toon een vast ip nummer te geven, dit om conflicten met anere draadloze apparaten te voorkomen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

18 Reacties

Wie geeft de Toon een IP adres? lijkt me dat je dit in je eigen router moet instellen en daar een reservering moet maken. Hoe dit gaat verschilt per router...
Reputatie 3
Badge
Als Toon een IP adres heeft zal de router dit moeten zien. Ik heb er niets over gevonden.  Ik zie wel dat Toon een MAC adres heeft.
Reputatie 2
Badge +1
@marco
Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden, welkom.

Het is mogelijk om Toon een vast IP adres te geven. Zoals @hal aangeeft kan dit via de instellingen van je router. Hoe je dit precies moet instellen kan ik niet zeggen. Ik denk dat je met de handleiding van je router heel ver moet komen.
Bedankt voor het meedenken @hal
Aha ik moet het dus in mijn router zoeken 😕,

Van alle 18 apparaten die momenteel gebruik maken van mijn draadloze internet verbinding (denk aan laptop smartphone etc. etc) heb ik in het apparaat zelf een vast iP adres in kunnen geven.
Vandaar dat ik het in de Toon zelf zocht.

Ik ga het een in mijn router op zoeken.

Dank voor de reacties.
Als je dat voor al je apparaten doet zal dit goed werken..maar als er 1 apparaat tussen zit die dat niet doet is er het risico op een dubbel IP adres. Jouw router weet niet welke adressen jij zelf uitdeelt, tenzij je zelf een andere "range" gebruikt dan de "range" die de router heeft.

bedenk me trouwens dat dit dus wel een eis is die Toon heeft? netwerk moet een DHCP server hebben en heeft geen mogelijkheid voor het zelf invoeren van een IP adres.
Reputatie 3
Badge
Veel mensen die ik ken hebben ontzettend veel apparaten op WiFi. Waarom zou je een ip adres willen veranderen. Wat kan er storing geven? Ben benieuwd naar de precieze reden
Reputatie 3
Badge +4
Als de Toon bij ons geïnstalleerd wordt zet ik hem gewoon in het Gastaccount zo ben ik er zeker van dat ie verder geen gegevens  van mijn opslag krijg de router zorgt voor het ip adres ook al wordt ie veranderd blijft ie gewoon werken. Helaas moet ik nog anderhalve week wachten.
@Jeroen Ruiter

De reden van vaste IP adressen, neem mijn 2 draadloze printers hebben een ip adres 192.168.1.130 en 192.168.1.131 als ze werken geen probleem maaaaar....
zodra deze in standby gaan en ik op dat moment de notebook aanzet zal deze het eerstvolgende vrije ip adres toe gewezen zal krijgen in dit geval 192.168.1.131 van de draadloze printer, want deze is nu niet actief en het ip adres is vrij.
Ik kan dan niet meer vanuit de notebook printen want ik heb een ip conflict.

Heb nu ingesteld dat de notebook het vaste ip adres 192.168.1.133 ten allertijde gebruikt ( dit ingesteld in netwerk binnen Windows )
en dus blijft 131 vrij voor de printer.

Het is welliswaar voor Toon niet echt een probleem omdat deze 24/7 verbinding houd waardoor het ip adres waarschijnlijk nooit zal veranderen.

Als ik te moeilijk denk hoor ik graag.
Waarom te moeilijk? als het werkt werkt het....zolang de range die je router gebruikt maar niet overlapt met de IP adressen die je zelf uitdeelt..dan krijg je een conflict.

Het gebruiken van dynamische/DHCP adressen is zeker met printservers/printers/NAS/mediaspelers niet altijd handig. Dan kun je of een reservering in de DHCP pool maken op basis van het MAC adres of zelf een adres vaststellen. Iets meer werk...resultaat identiek.
Reputatie 3
Badge
In de meeste routers kan je het IP adres vast zetten zodra het eenmaal door de router is uitgegeven. Er is vast wel een overzicht van de uitgegeven IP adressen (bij mijn Fritz!Box router heet dit Devices & Users) met de bijbehorende MAC (hardware) adressen. Zoek naar een MAC adres dat begint met 74:F0:6D en kijk of er een optie is om dit IP adres altijd aan hetzelfde device toe te kennen.

Nu is het vastzetten van het IP adres niet belangrijk maar mocht de Toon b.v. ooit een web interface krijgen dan is het wel handig als het adres hetzelfde blijft.
Reputatie 3
Badge
Maar was zou het voordeel voor de gewone consument zijn om een ip vast te zetten. Ik lees dit topic nu steeds door maar zie nog steeds het nu niet van een ip nr vast zetten als je gewoon via wifi verbinding kan maken. jullie zullen er vast een reden voor hebben dat jullie dit wensen.
@Jeroen Ruiter

Misschien heeft het ook geen voordeel, zeker niet omdat Toon eigenlijk altijd aan staat en in principe eenmaal een ip heeft deze zolang je geen reset of stroomuitval hebt deze niet zal veranderen.

Maar neem het voorbeeld van mijn 2 draadloze printers zoals ik die eerder besprak.
Geef ik deze geen vast IP adres en dan laat ik even buiten beschouwing waar ik deze instelling maak router of printer.
Dan zal zodra deze standby gaat en het IP adres vrijgekomen is deze vrolijk door de notebook gebruikt gaan worden  zodra ik deze aanzet omdat het nu het eerst volgende vrije IP adres is.
Zolang de notebook dus aan staat zal mijn printer zodra ik deze aanzet een andre IP adres krijgen en werkt deze dus niet meer.
Reputatie 3
Badge
Dat begrijp ik nog, maar als ik mijn wifi printer (die ik niet heb maar stel) aan zou zetten en via me pc een afdruk wil maken dan kan ik toch gewoon de printer als voorkeursprinter selecteren? Of zie ik dat te gemakkelijk?
@Jeroen Ruiter

Helaas Jeroen ik snap je idee maar in de praktijk werkt het helaas anders. Zoals je vroeger een LPT1 printerpoort had creeer je nu een virtual printerpoort met als andres het IP van de printer.

Wat Toon betreft is het geen enkel probleem en de instelling in de router zoals eerder besproken in dit topic heb ik ook reeds gevonden.

Maar wat jmay ook zegt zodra er wellicht een mogelijkheid tot webinterface of telefoon app beschikbaar komt zal dit wellicht een grotere rol spelen.
Maar nu loop ik op de zaken vooruit.
Badge
Als Toon een IP adres heeft zal de router dit moeten zien. Ik heb er niets over gevonden. Ik zie wel dat Toon een MAC adres heeft.

Elk actief netwerkapparaat heeft een MAC-adres.
Badge
Voor iedereen die meer wil weten over IP-adressen, MAC-adressen en DHCP-servers:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol
Ik zou me niet zo druk maken om het IP-adres van Toon. Als Toon eenmaal een IP-adres heeft gekregen, houdt ie dat meestal omdat Toon altijd aan staat en verbinding heeft met het netwerk.
In Toon zelf kun je geen IP-adres instellen. Als dat wel kan, dan spreek je van een statisch adres. Het apparaat adverteert/identificeert zich daarmee binnen het netwerk.
Als je statische adressen uitdeelt, ben je zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van dubbele adressen.
Op veel apparaten kun je net als bij Toon geen IP-adres instellen. Binnen het netwerk krijgen die apparaten een IP-adres van een zgn. DHCP-server. Deze is meestal actief op je modem/router. Standaard is voor de DHCP-server om uit te delen een bepaalde range van IP-adressen binnen het netwerk gereserveerd (DHCP-pool).
Als een nieuw apparaat zonder vast IP-adres zich op het netwerk aanmeldt, kijkt de DHCP-server in zijn pool welk nummer nog vrij is en geeft dat vervolgens uit aan het apparaat.
Dat is een tijdelijke verstrekking meestal voor circa 3 dagen, maar die termijn (lease) kan korter of langer worden ingesteld. Als een apparaat ’s-avonds wordt uitgezet en de volgende dag weer aan, krijgt/behoudt het hetzelfde IP-adres. Staat het betreffende apparaat langer uit dan de lease-termijn, dan komt het nummer weer vrij voor uitgifte in de pool.
Als zich dan een nieuw apparaat aandient bij de DHCP-server, zou dat apparaat het vrijgekomen nummer kunnen krijgen. Het andere apparaat dat langer dan de lease-termijn uitgestaan heeft, krijgt dan een ander nummer uit de pool.
Wil je dat zo’n apparaat een gegeven IP-adres uit een DHCP-pool behoudt, dan kun je in de modem/router bij het betreffende apparaat (bij devices) aangeven dat altijd hetzelfde adres moet worden gebruikt en dat de lease-termijn ongelimiteerd moet zijn.
Het adres blijft nu vast, maar is nog steeds een dynamisch IP-adres omdat het is uitgegeven door een DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol).

Voor de werking van Toon maakt het allemaal niet veel uit. Het belangrijkste is dat ie een IP-adres krijgt. Dat geeft Toon een plaats in het netwerk.
Een netwerk heeft ook altijd even tijd nodig om te leren. Ook Toon moet zijn weg binnen het netwerk vinden. Afhankelijk van de complexiteit van het netwerk, kan dat even duren.
Wees dus niet al te ongeduldig. Geef het even tijd. Niet te snel een reset van Toon doen.
In het begin kan de verbinding nog wel eens wegvallen, maar grote kans dat ie over een uurtje misschien twee of na een nachtje helemaal stabiel is.

Jammer dat in het menuscherm van Toon bij Internet niet het IP-adres wordt weergegeven.
Kan dat in de software niet alsnog geregeld worden?
Badge
Ik zou me niet zo druk maken om het IP-adres van Toon. Als Toon eenmaal een IP-adres heeft gekregen, houdt ie dat meestal omdat Toon altijd aan staat en verbinding heeft met het netwerk.
In Toon zelf kun je geen IP-adres instellen. Als dat wel kan, dan spreek je van een statisch adres. Het apparaat adverteert/identificeert zich daarmee binnen het netwerk.
Als je statische adressen uitdeelt, ben je zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van dubbele adressen.
Op veel apparaten kun je net als bij Toon geen IP-adres instellen. Binnen het netwerk krijgen die apparaten een IP-adres van een zgn. DHCP-server. Deze is meestal actief op je modem/router. Standaard is voor de DHCP-server om uit te delen een bepaalde range van IP-adressen binnen het netwerk gereserveerd (DHCP-pool).
Als een nieuw apparaat zonder vast IP-adres zich op het netwerk aanmeldt, kijkt de DHCP-server in zijn pool welk nummer nog vrij is en geeft dat vervolgens uit aan het apparaat.
Dat is een tijdelijke verstrekking meestal voor circa 3 dagen, maar die termijn (lease) kan korter of langer worden ingesteld. Als een apparaat ’s-avonds wordt uitgezet en de volgende dag weer aan, krijgt/behoudt het hetzelfde IP-adres. Staat het betreffende apparaat langer uit dan de lease-termijn, dan komt het nummer weer vrij voor uitgifte in de pool.
Als zich dan een nieuw apparaat aandient bij de DHCP-server, zou dat apparaat het vrijgekomen nummer kunnen krijgen. Het andere apparaat dat langer dan de lease-termijn uitgestaan heeft, krijgt dan een ander nummer uit de pool.
Wil je dat zo’n apparaat een gegeven IP-adres uit een DHCP-pool behoudt, dan kun je in de modem/router bij het betreffende apparaat (bij devices) aangeven dat altijd hetzelfde adres moet worden gebruikt en dat de lease-termijn ongelimiteerd moet zijn.
Het adres blijft nu vast, maar is nog steeds een dynamisch IP-adres omdat het is uitgegeven door een DHCP-server (Dynamic Host Configuration Protocol).

Voor de werking van Toon maakt het allemaal niet veel uit. Het belangrijkste is dat ie een IP-adres krijgt. Dat geeft Toon een plaats in het netwerk.
Een netwerk heeft ook altijd even tijd nodig om te leren. Ook Toon moet zijn weg binnen het netwerk vinden. Afhankelijk van de complexiteit van het netwerk, kan dat even duren.
Wees dus niet al te ongeduldig. Geef het even tijd. Niet te snel een reset van Toon doen.
In het begin kan de verbinding nog wel eens wegvallen, maar grote kans dat ie over een uurtje misschien twee of na een nachtje helemaal stabiel is.

Jammer dat in het menuscherm van Toon bij Internet niet het IP-adres wordt weergegeven.
Kan dat in de software niet alsnog geregeld worden?

"...Een netwerk heeft ook altijd even tijd nodig om te leren. Ook Toon moet zijn weg binnen het netwerk vinden."
Kun je mij dat eens uitleggen?