Tijdelijk een andere temperatuur daarna terug naar programma | Eneco Community

Tijdelijk een andere temperatuur daarna terug naar programma

Reputatie 2
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Ik ben erg tevreden over Toon en in bijna alles is hij beter dan mijn vorige Honeywell thermostaat. Eén ding zou Toon echter van Honeywell kunnen leren: als je daar tijdelijk een andere temperatuur instelt kun je kiezen hoe lang hij deze vasthoud voordat hij weer overschakelt naar het programma.

Nu schakelt hij terug bij het volgende schakelmoment in het programma. Als dit kort na het instellen van de tijdelijke temperatuur is, wordt de keuze teniet gedaan. Terwijl als je hem 's avonds wat langer aanzet, nadat hij al op de nachtstand is gegaan, je hem actief weer moet uitzetten anders staat de verwarming de hele nacht aan (ik vergeet dit omdat dit normaal automatisch gaat).

Dit zou heel eenvoudig kunnen door na het kiezen van een andere temperatuur (of één van de vier presets) een scherm te tonen waarop je kunt instellen hoeveel minuten/uren je wilt dat dit van kracht is.

Hoe komt mijn vraag bij een ontwikkelaar terecht zodat deze in een volgende update kan worden meegenomen?

14 Reacties

Hoi Guus,

Alle ideeen zijn welkom en een moderator kan er voor zorgen dat het doorgegeven wordt.
Tijdelijke wijzigen van temperatuur zijn uiteraard vaker gevraagd, maar tot op heden nooit doorgevoerd.
Goed idee! Ik had dit zelf willen toevoegen in het forum, maar vond toen deze post. Wat mij betreft een mooie (en niet al te moeilijke) aanvulling op de Toon software.
Goed idee! Ik had dit zelf willen toevoegen in het forum, maar vond toen deze post. Wat mij betreft een mooie (en niet al te moeilijke) aanvulling op de Toon software.

Altijd goed om het weer eens onder de aandacht te brengen. ?
Goed dat je het zelf al had gevonden. ?
Reputatie 5
Badge +1
Dit is inderdaad een mooie uitbreiding. Het vasthouden van een temperatuur kan goed via Triggy, maar het terugschakelen weer niet.
Reputatie 7
Badge +9
Ik gebruik voor beide Triggi.

Triggi kijkt om half1 of Toon al op slapen staat, staat hij dat niet dan zet Triggi Toon op slapen.

Hier en screenshot:

Dat is wel een oplossing voor rond die tijd van Slapen, maar de bedoeling is dat je zo’n uurtje op elk moment van de dag even kan kiezen en dat daarna het normale programma het weer overneemt.
Dus Triggi is daar geen echte oplossing voor.

Deze programma keuze zou op Toon mogelijk moeten zijn. En dan ook op de App. Zeker met de toekomstige hybride uitvoering, is wijziging een simpeler aanpassing geworden.

Helaas vraag ik zelf ook al jaren om uitbreiding van de 4 standaard keuze mogelijkheden. Quby is er niet warm voor te krijgen.
In dit zelfde genre valt de optie, die door velen en vele keren, al hier gevraagd is: “Vandaag instellen als zondag”
Vele werkenden zouden hier dolblij mee zijn en vele kennen de instelling van de thermostaat ChronoTherm III/IV enz.
Reputatie 7
Badge +9
Dat is wel een oplossing voor rond die tijd van Slapen, maar de bedoeling is dat je zo’n uurtje op elk moment van de dag even kan kiezen en dat daarna het normale programma het weer overneemt.
Dus Triggi is daar geen echte oplossing voor.

Deze programma keuze zou op Toon mogelijk moeten zijn. En dan ook op de App. Zeker met de toekomstige hybride uitvoering, is wijziging een simpeler aanpassing geworden.

Helaas vraag ik zelf ook al jaren om uitbreiding van de 4 standaard keuze mogelijkheden. Quby is er niet warm voor te krijgen.
In dit zelfde genre valt de optie, die door velen en vele keren, al hier gevraagd is: “Vandaag instellen als zondag”
Vele werkenden zouden hier dolblij mee zijn en vele kennen de instelling van de thermostaat ChronoTherm III/IV enz.

Snap wat de bedoeling is Ton. Ervaring leert dat er zeer weinig met onze ideeën word gedaan, helaas.
Vandaar dat ik het op deze manier oplos.

Kijk maar naar ons ingeschatte jaarverbruik, of slimme stekkers scènes die prima gemaakt kunnen worden via de nieuwe Toon app.
Je hebt zeker gelijk!!

Maar qua geschatte jaarverbruik hebben we als gezamenlijke forumleden toch mooi gewonnen!
Eneco heeft aangegeven dat de beslissing is gevallen: “het komt terug”

En even off-topic, wat dacht je van de aan/uit schakelaar notificatiebalk?
Ook daar is gelukkig geluisterd naar de klanten, toch??
Reputatie 7
Badge +9
Je hebt zeker gelijk!!

Maar qua geschatte jaarverbruik hebben we als gezamenlijke forumleden toch mooi gewonnen!
Eneco heeft aangegeven dat de beslissing is gevallen: “het komt terug”

En even off-topic, wat dacht je van de aan/uit schakelaar notificatiebalk?
Ook daar is gelukkig geluisterd naar de klanten, toch??

Daar heb jij weer gelijk in. Er word wel eens geluisterd naar ons.

Wat betreft ons ingeschatte jaarverbruik, hoop ik dat het snel weer aanwezig is.
Badge
Ik ben erg tevreden over Toon en in bijna alles is hij beter dan mijn vorige Honeywell thermostaat. Eén ding zou Toon echter van Honeywell kunnen leren: als je daar tijdelijk een andere temperatuur instelt kun je kiezen hoe lang hij deze vasthoud voordat hij weer overschakelt naar het programma.

Nu schakelt hij terug bij het volgende schakelmoment in het programma. Als dit kort na het instellen van de tijdelijke temperatuur is, wordt de keuze teniet gedaan. Terwijl als je hem 's avonds wat langer aanzet, nadat hij al op de nachtstand is gegaan, je hem actief weer moet uitzetten anders staat de verwarming de hele nacht aan (ik vergeet dit omdat dit normaal automatisch gaat).

Dit zou heel eenvoudig kunnen door na het kiezen van een andere temperatuur (of één van de vier presets) een scherm te tonen waarop je kunt instellen hoeveel minuten/uren je wilt dat dit van kracht is.

Hoe komt mijn vraag bij een ontwikkelaar terecht zodat deze in een volgende update kan worden meegenomen?

Exact dit. Ik kom zelf van een Honeywell Round Connected en er is maar 1 functie die ik mis sinds ik ben overgestapt naar de Toon: dat ik soms even of iets langer 'weg' ga en dus ook 'weg' voor maar even (of soms wel wat langer) in kan stellen - en daarmee tijdelijk het programma overrule.

In de Honeywell app kon ik dan even instellen: "weg" of "eco", voor x-tijd (bijv. 1/2/4/8 uur), en daarna werd het gewone programma aangehouden. Uiteraard kan dit vast met geofencing icm Triggi of IFTTT achtige tools, maar ik (en mijn vrouw) wil het gewoon op de Toon/via Toon app kunnen doen.
De 'pijn' die we nu dus voelen is dat ik onverwachts wegga, de Toon op "weg" zet en dan vergeet de Toon weer warmer te zetten, of de Toon is weer door met het programma en begint op een gegeven moment het huis weer te verwarmen terwijl dat nog niet nodig is.

Van mij hoeft een onderhoudsmelding of buienradar niet zo, dat vind ik niet echt slim, maar bovengenoemde heeft echt heel veel impact op mijn leven en comfort in huis 🙂
Je hebt helemaal gelijk!
Net zoals we al 4 jaar of langer vragen om de optie op Toon van Vandaag als Zondag.

Persoonlijk nu er Triggi/Olisto is, zal het niet op Toon ooit komen.
De App Olisto heeft al die mogelijkheden in zicht

Met de “Now” knop kan je met 1 druk op bv een Trigg kiezen met de optie:

Zet Toon op Weg
Zet programma op Uit
Bij thuiskomst; zet programma op Aan

Er zijn een scala van mogelijkheden, maar je moet het wel willen.
Reputatie 7
Badge +6
@Petereigenraam,

Dank voor het delen van jouw mening over de optie om een tijd in te stellen bij een tijdelijk programma. Er zijn geen plannen voor om dit te bewerkstelligen, sorry. Het thermostaatprogramma hebben we ingericht zoals hoe het nu is en er komt niets bij vanuit ons. Wel zijn er andere mogelijkheden via Olisto inderdaad, zoals @Brandje aangeeft.
Badge
@Petereigenraam,

Dank voor het delen van jouw mening over de optie om een tijd in te stellen bij een tijdelijk programma. Er zijn geen plannen voor om dit te bewerkstelligen, sorry. Het thermostaatprogramma hebben we ingericht zoals hoe het nu is en er komt niets bij vanuit ons. Wel zijn er andere mogelijkheden via Olisto inderdaad, zoals @Brandje aangeeft.

Bedankt voor je reactie Danielle! Jammer om te horen dat ik voor deze functionaliteit toch een andere app moet gebruiken - wat in mijn optiek niet verwachte beleving geeft.

Toch even benieuwd, wat maakt dat jullie hier geen plannen voor hebben? Ik heb zelf ervaring met software ontwikkeling en ik snap dat een aantal mensen hier op een forum die iets roepen niet direct voldoende is om maar een nieuwe feature te bouwen, maar je lijkt redelijk strikt in je 'het is zoals is en daar veranderen we niets aan', dat is prima en klinkt alsof daarover is nagedacht. Ik ben dan wel benieuwd waarom dat dan is (principiële overwegingen van hoe jullie denken dat een thermostaat zou moeten werken?) of focus op andere functionaliteit, maar waar komt de focus dan wel op te liggen?
Reputatie 5
Badge +1
Hi @petereigenraam, op dit moment ligt de focus vooral op het uitrollen van de energie monitoring functies. Dit is het grootste verschil tussen Toon en andere Thermostaten. De functies die in feite ook door een Domotica systeem en/of een portal als Olisto vervuld kunnen worden blijven daarmee onderbelicht. Mijn ervaring met Olisto is dat de functies heel leuk werken. De functie die jij zoekt kan in Olisto zelfs gekoppeld worden aan geofencing. Maar ik snap dat je het vreemd vindt dat de thermostaat zo reageert, want onder ons gezegd en gezwegen loop ik er ook continue tegenaan.

Reageer