Testen en ontwikkeling van "Toon" | Eneco Community

Testen en ontwikkeling van "Toon"

• 14 december 2012
  • 10 reacties
  • 4244 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Top poster (level 15)
  • 4169 reacties
Beste medewerkers van Eneco,

Waar ik benieuwd naar ben is hoe Toon tot stand is gekomen en wat er allemaal vooraf is gegaan aan het verkopen van Toon? Door hoeveel mensen is Toon getest en over welke periode is dit geweest . Zijn er veel verschillende CV-ketels bij betrokken geweest. Hebben mensen (testpersonen) genoeg tijd gehad om Toon te testen?

Dit bericht plaats ik uit interesse. Omdat ik denk dat een grote groep nog altijd zonder problemen Toon kan gebruiken worden de berichten op het forum steeds meer. Veel genoemde problemen komen steeds terug waarbij tot op heden nog geen reactie is gekomen vanuit Eneco.

Is Toon wel uitgebreid gestest? Hebben jullie eigen mensen in dienst voor de ontwikkeling van Toon en de software of is dit extern. Hoe verloopt het contact. Ik begrijp dat jullie niet teveel willen/mogen zeggen maar het is niet als kritiek bedoeld.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

10 Reacties

Badge
Zonder meer vragen die ik ook had willen stellen maar ervaring is dat als je zoiets plaatst er weinig tot helemaal geen reactie op komt, dus stel je deze vragen maar niet.
Ook van mijn kant is het geen kritiek. Ik weet wel dat een kennis bij HAE zegt dat de eerste versie maar 3 maanden is getest en nog in het voorjaar ook. Dus met deze periode is het dus duidelijk waarom er zoveel problemen zijn. Nu gaat de kachel aan! In de testperiode niet. De 2e versie (de huidige TOON) wordt eigenlijk ook door ons getest maar dat zal je niet zo snel horen van Eneco denk ik. Ze geven het zelfs met de lancering van de APP ook aan. De update komt gefaseerd, als eerste de klanten die de APP willen testen! Dat had al lang gebeurd moeten zijn. Uitrollen als een APP er klaar voor is.
Ik heb er geen problemen mee om een apparaat te testen, als er maar serieus contact over de ontstane problemen zou zijn. Daar heb ik de laatste tijd mijn vraagtekens over. Heb nu de TOON toch maar aan de muur gehangen omdat ik benieuwd ben naar de APP maar helaas nog geen update ontvangen. Dus ik geef het nog een kans.
Als de update nu ook alle bekende problemen zou oplossen dan kan ik o.a. ook gewoon het 'programma' deel van de thermostaat eens gebruiken want die vertoont na 1 dag gebruik nog steeds kuren. Te lange aansturing van de ketel. Zelfs in de nacht wanneer de temp op 16 graden staat dan stook de ketel de hele nacht door om de ruimtes op 21 graden te houden.
Reputatie 1
Badge
Ik weet wel dat een kennis bij HAE zegt dat de eerste versie maar 3 maanden is getest en nog in het voorjaar ook

In het voorjaar zijn er 10 mensen geweest die de Toon hebben getest. (Via Tweakers.net) Ik weet niet of er via andere kanalen nog meer betatesters zijn geweest.
Deze test liep een maand, tot eind April,daarna zijn er nog wat bugs uit gehaald nav die test en toen is de Toon commercieel op de markt gezet.
Ergens in Augustus werd de test-toon omgeruild voor de huidige Toon.

Ik was een van de betatesters. Ik had niet verwacht ongevraagd toch weer betatesters te blijven. Vandaar mijn opmerkingen over betatester in andere topics.
Ik vind het niet erg maar het is niet de bedoeling dat andere nieuwe klanten daarvoor gebruikt worden vind ik. Die verwachten gewoon een werkend product.
Ik weet dat Nokia dat vroeger wel deed maar die hadden dan ook een ontwikkelafdeling die binnen no-time (dagen) nieuwe updates lanceerde.

Ik zal voor de volledigheid kijken of ik reacties kan vinden op de nuon energie manager, die hebben soortgelijke problemen vast ook (gehad) Om alles in perspectief te zetten.
Reputatie 3
Badge
10 vind ik nogal weinig. Werd je wekelijks gebeld of gevraagd commentaar te geven?
Reputatie 1
Badge
Zie hier het topic op tweakers destijds...dit beantwoordt veel van je vragen in 11 pagina's.

Edit...hier dus met link
Reputatie 1
Badge
In het ideeenbus topic werd er gevraagd naar de specificaties van de Toon. Deze plek lijkt me er beter geschikt voor. De gebruikte afbeelding is van een test-toon. De officiele Toon heeft geen relevante veranderingen in vergelijking met deze afbeelding. Ik heb alleen de Buzzer toegevoegd hier, ik had geen volledige foto van de verkochte Toon. Je hoeft je Toon dus niet meer open te trekken. Scheelt Eneco ook weer eventuele defecte Antennes, behuizingen en anders defecte Toons. Quby heeft een soortgelijke foto via Twitter verspreidt dus een foto van de pcb plaatsen lijkt me geen probleem.

Eerst de specs:

Voor alle belangrijke componenten zijn de datasheets beschikbaar via Google. Ik heb hier alleen de belangrijkste gelinked.

Hardwarematig is de Toon gemaakt door Prodrive
Software is geschreven door Quby iom Eneco.

Processor: (Freescale MCIMX27MOP4a) ARM9 based multimedia processor (datasheet)
Video: geintegreerd in processor
Geheugen: (Micron D9HSG) 32Mb SDRAM
Opslag:   (Samsung 201 K9F1G08U0Q scb0) 1Gb 1.8V NAND Flash
Display: (Tianma TM070RBHG03) 7" TFT resolutie 800x480 (datasheet)
Touchscreen: (Zie Display) Geintegreerd in TFT, resistive 4 wire.
Z-wave: Sigma based 0301 Z-wave module (Europese versie)
WLAN: 801.11 B/G/N Hon Hai Precision (Azurewave) Wireless USB half mini card (RTL8191 based)
Geluid: aic3100 ti a7zh g4 (AIC3100 based audio)
Interne temperatuur sensor (2x) adt trz 7410 datasheet
Firmware: Openembedded based (http://quby.nl/open-source) Toon specifieke interface en instellingen zijn closed source.

Foto print achterkant  (muurkant) met de positie van de onderdelen: http://db.tt/6suL7LCw
(Zeer grote versie: http://db.tt/VEqNivQW )

1. Processor
2. Sdram
3. Flash
4. Touchscreen cable. (tft flatcable niet zichtbaar op foto)
5. USB poort.
6. Z-wave antennekabel linksnaast (Antenne zelf is koperprintje)
7. Z-wave module
8. Onbekende connector (Geen standaard arm JTAG)
9. Voedingsgedeelte (12v naar < 5v)
10.Netwerkpoort
11.i2c testpinnen
12. Wireless module
13. Antenne wireless linksboven (Antenne zelf is koperprintje)
14. Antenne wireless rechtsnaast (Antenne zelf is koperprintje)
15. Audio + buzzer
16. Battery voor geheugen instellingen en/of klok.
17. Thermostaat Voedingspinnen
18. Interne Thermometers (2x)
Reputatie 1
Badge
Zie dit topic op tweakers voor een schoonheidsfoutje op de print van mijn officiele Toon.
Reputatie 1
Badge
De lag die je ervaart in softwareversie 2.2.18 viel mij ook al op. Ik doe een gok hier maar gebaseerd op wat testjes die ik heb gedaan.
Het touchscreen en Toon zelf ook wordt minder snel als ie druk bezig is. Ik kan de Toon vrij eenvoudig zeeeer sloom maken en laten vastlopen na een seconde of 15 (daarna crasht ie en start ie opnieuw op als ik het niet stop)  door een pingflood. De gegevens vanuit de Toon worden elke x miliseconden naar de servers gestuurd vanwege de App. (het knopje toegang uit werkt niet dus ik kan het niet uitzetten voor de test) De Toon heeft het in de nieuwe softwareversie daardoor vrij druk gekregen met gegevens verwerken en uitsturen naar Internet. Dus het zou kunnen dat dit de oorzaak is van de trage respons. Nogmaals een gok maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.
Reputatie 3
Badge
Interessante informatie!
Het knopje Toegang Toon op afstand  werkt nu wel bij mij. Toon is inderdaad wat sneller in zijn respons als deze optie uit staat.

Ik ben benieuwd wat Toon allemaal staat te versturen naar de servers van Eneco.
Ik zal binnenkort eens kijken of ik een trace met Wireshark kan maken door Toon bedraad aan te sluiten op mijn netwerk.
Reputatie 1
Badge
SDRAM moet zijn 128MiB (upgradable to 256MiB) @ 133MHz 
Verder is de onbekende connector denk ik een interface voor een webcam en een ander protocol (KNX / EIB) en kan tevens Voip eraan toegevoegd worden.

Zie hier de non-branded versie:

http://products.z-wavealliance.org/products/645

Kan een moderator dat in de specs aanpassen?
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen

Toon is door enkele honderden klanten getest. Er zijn met deze versie van Toon meerdere testen geweest. In het najaar is er een test gestart, en in eind februari is er nogmaals een test van start gegaan., bij deze test zijn er ook 10 gebruikers van tweakers geselecteerd. Er is nog steeds een groep testers die als eerste de updates ontvangt.

Op dit moment zijn we hard bezig om alle onbeantwoorde reacties in kaar te brengen en te voorzien van een antwoord.

@Ton

Voordat de app is uitgerold is deze uitvoerig getest. We hebben een groep forum gebruikers voorrang gegeven die in een bepaald topic gepost hebben. We hebben je een paar keer proberen te bellen een aantal weken terug, omdat je problemen hebt met je Toon. Zou je mij via een pb je telefoonnummer toe kunnen sturen ter verificatie zodat ik voor kan zorgen dat ons installatiebedrijf een afspraak met je maakt?