Teruglevering ook inzichtelijk maken zonder Toon Zon | Eneco Community

Teruglevering ook inzichtelijk maken zonder Toon Zon

• 26 juni 2015
  • 5 reacties
  • 562 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
Omdat ik hier geen apart topic voor kon vinden... deze gestart.

Graag zou ik binnen Toon ook de teruglevering inzichtelijk willen hebben, ook als ik geen Toon Zon heb.
Toon registreert deze waardes wel vanuit mijn slimme meter.
Ik kan deze data via Domoticz namelijk weer uitlezen uit Toon.

Ik begrijp dat ik mijn verbruik niet kan zien op deze manier, maar ik zou op zijn minst kunnen zien wat ik van het net binnen haal en wat ik terug lever.

Zie bijgevoegde afbeelding.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

5 Reacties

Badge
Dat vraag ik me ook af waarom dat niet kan. De meteradapter leest alle 4 de telwerken uit, dus zou theoretisch mogelijk zijn!
Ik heb zelf een soladin 600 met zonnepanelen en daar is toon zon zelfs niet voor geschikt omdat hij geen eigen groep heeft. Ondanks dat is het wel leuk om te zien dat je 0 watt gebruikt!
Dat vraag ik me ook af waarom dat niet kan. De meteradapter leest alle 4 de telwerken uit, dus zou theoretisch mogelijk zijn!
Ik heb zelf een soladin 600 met zonnepanelen en daar is toon zon zelfs niet voor geschikt omdat hij geen eigen groep heeft. Ondanks dat is het wel leuk om te zien dat je 0 watt gebruikt!

Hoi DJK,

In het verleden en toen Toon Zon werd ontwikkeld is daar op het forum uitgebreid over gesproken en gemopperd.
Zo'n 2 jaar geleden gaf Toon zelfs een - aan ipv nu een 0 als je eigen verbruik wordt gecompenseerd door je eigen opwek.
Logisch want ook de 2.8.1 en 2.8.2 waardes zitten standaard en gratis in je P1 poort.
Eneco heeft er voor gekozen die alleen bij Toon Zon terbeschikking te stellen cq te gebruiken voor Toon.
Dat zal dus dan ook niet veranderen, want een moderator heeft uitgelegd dat er bij berekeningen binnen Toon onbedoelde fouten ontstaan.
Gebruik de zoek functie eventueel om het terug te lezen.

Uiteraard staat het een ieder vrij om met de vele andere mogelijkheden zelf de poort P1 te splitsen en de data op eigen wijze te gebruiken.

Het is een keuze van Eneco; voor sommige niet leuk, maar het is niet anders zeker ivm eerder genoemde omstandigheden!
Ook kan bij vrijwel iedere inverter de bruto opwek al dan niet via WiFi worden opgehaald en als je vervolgens bij www.slimmemeterportal.nl een volledig gratis abo neemt kan je de teruglever data per dag/maand en per jaar ophalen.
Uiteraard kan je de data ook bij Mijn Eneco ophalen.
Badge
Goedendag Brandje.

Ik heb inderdaad even de search gebruikt en wist niet van dat probleem af. Dat geeft dan een vertekend beeld van je verbruik,
begrijpelijk dat Eneco daar een keuze in maakt.

Ik heb geen idee van het splitsen van je p1 poort. Ik heb Toon genomen omdat het erg gebruiksvriendelijk werkt en je een goed inzicht van je verbruik geeft.

Ach, heel vervelend is het niet. Door de teruglevering die toon niet registreerd kan het met je jaarafrekening alleen maar meevallen. 😛
Dat klopt qua meevallen natuurlijk.
Maar waarom dan geen Toon Zon genomen, dan hoef je in principe je P1 poort niet te splitsen, omdat je een goed overzicht op 1 apparaat dan hebt.
Ook qua teruglevering dus!
En als je een goede schatting maakt van je opwek op jaarbasis dan verwerkt Toon dat ook in de schatting/prognose van je energieverbruik.