Temperatuurmeting van Toon | Eneco Community
vraag

Temperatuurmeting van Toon

• 26 september 2016
  • 115 reacties
  • 4206 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik denk dat deze vraag al vaker gesteld zal zijn hier? maar ik persoonlijk zou het prettiger vinden als de Toon thermostaat de temperatuur kan uitlezen op 0,1 graden, i.p.v. 0,5 graden. en de temperatuur instelling bijvoorbeeld met 0,2 graden versteld kan worden i.p.v. 0,5 graden. Mijn originele thermostaat van de cv ketel had deze instellingen namelijk wel, en dit maakte het comfort in huis veel beter dan een instelling van 0,5 graden. Nu pas ik nog vaak de temperatuur aan van de cv ketel, maar dit was niet nodig met mijn originele thermostaat omdat deze de temperatuur beter kon beheersen in mijn huis.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

115 Reacties

Het comfort kan met Toon®️ niet slechter zijn, want als je de pagina oprispt met de correctiemogrlihkheden, dannzid je dat Toon®️ keurig werkt met 0,1 achter de komma.
Alleen als de temperatuur wordt weergegeven dan is dat afgerond op 0,5.
Dat is alles!
Als ik de temperatuur heb ingesteld dan kijk ik daar de rest van de dag niet naar om.
Wellicht dat je bij een bepaalde temperatuur net tussen de 0,5 en 0,0 in wil zitten.
Dan kan je dat eenmalig op de vorrectiepsgina met 0,1 cq 0,2 verhogen of verlagen.
Reputatie 3
Badge
Dit had ik al eens uitgeprobeerd maar dat gaf mij ook niet het gewenste resultaat. Vandaag voor het eerst weer de cv aangezet, maar ik merk nu ook weer dat de Toon altijd verder doorloopt dan de ingestelde waarde. Het was vanmorgen hier in huis 18 graden, ik zet de Toon op 18,5 graden, en het is nu inmiddels alweer 19,5 graden. Dus naar mijn inzicht laat de Toon de cv ketel veel te lang draaien. Dus naar mijn mening in de modulering tussen Toon en de cv ketel niet goed? De Toon laat naar mijn mening veel te lang de de ketel opwarmen, i.p.v het water rondpompen zonder warmte vraag. Nu bij het schrijven van dit bericht in het inmiddels 20 graden geworden i.p.v de ingestelde 18,5 graden. Dus ik denk dat er ergens iets niet goed gaat? Dit had ik nooit met de originele thermostaat.
Reputatie 7
Badge +6
@T.J. Speet

Wanneer het 20 graden wordt terwijl je Toon op 18.5 hebt ingesteld dan is dat een te grote overshoot . Kun je de toegang klantenservice aanzetten? Dan kijken we graag met je mee.
Reputatie 3
Badge
Ik zal dit een paar dagen open laten staan. Ik had dit ook vorige winter heel vaak en daarom stelde ik de cv watertemperatuur altijd wat lager in dan de max temperatuur van 85 graden. Ik heb nu de cv watertemperatuur ingesteld op 45 graden, anders zou het nog veel verder opwarmen in huis. Ik heb het gevoel dat de Toon veel te lang warmte aanvraag blijft geven i.p.v. het water rondpompen zonder warmte vraag.
Reputatie 7
Badge +6
@T.J. Speet

Is het mogelijk om zo'n twee weken gebruik te maken van een programma? Dan leert Toon beter in. Mocht je daarna nog steeds last hebben van een overshoot van meer dan 1 graad, dan hoor ik het graag.
Reputatie 3
Badge
ik werk wisseldiensten, dus dat zal niet makkelijk zijn. Maar ik merk op dat op de display van de Toon ook het vlammetje blijft branden terwijl er geen warmte vraag is. Ook nu blijft het vlammetje branden terwijl de cv alleen maar water rondpompt zonder warmte vraag.
Reputatie 7
Badge +6
@T.J. Speet,

Op het moment dat je laatste reactie plaatste was er een stookopdracht gaande die exact om 11.11 gestopt is. Daarna hoort het vlammetje te verdwijnen.
Reputatie 5
Badge +1
@T.J. Speet, het vlammetje zult u ook zien wanneer het boilervat in uw cv ketel wordt verwarmd. Enige verwarring is dus denkbaar dat u zult denken dat de cv aan het stoken is terwijl in werkelijkheid uw boilervat wordt opgewarmd.
Reputatie 3
Badge
Ik zag op de cv ketel dat op dat moment geen warmte vraag was, alleen de cv pomp draaide zonder opwarmingsvraag. Ik zal het zelf ook nog een paar dagen in de gaten houden wat er gebeurd op de Toon. Ik heb wel een aantal weken geleden de Toon verplaatst omdat ik veel storingen had met de actuele stroom verbruik die vaak op 0 watt stond. Misschien dat dat ook een optie kan zijn dat de Toon stroomloos is geweest en dan weer helemaal opnieuw moet leren? Ik laat toegang klantenservice nog wel even een tijdje open staan.
Reputatie 3
Badge
@Ton63, Het boilervat heb ik uitgeschakeld voor opwarming, dus deze staat altijd uit. Ook nu weer blijft gewoon het vlammetje branden terwijl er geen opwarmingsvraag is, code cv ketel is 8 terwijl code 3 is opwarmings vraag. cv ketel is gewoon cv water aan het rondpompen zonder warmte vraag, maar vlammetje blijft branden.
Reputatie 5
Badge +1
Oké, duidelijk. Laat inderdaad uw klantenservice nog even open staan. Vermeld nog wel even wat voor merk CV ketel en type u heeft, wellicht kunnen andere forumleden u hier ook verder mee helpen.
Reputatie 3
Badge
Ik heb een Remeha Avanta van 9 jaar oud. Ook heb ik de temperatuur van de Toon met 0,6 graden naar beneden moeten afstellen om de vergelijking met andere temperatuur censoren in huis beter op elkaar af te stellen. De Toon meet dus een veel te hoge temperatuur.
Ik moet nu gaan werken, dus de cv ketel ik uitgeschakeld.
Inzake code 8 is reeds eerder een topic geweest:

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/remeha-avanta-code-8-8337
Badge
Code 8 van de Remeha Avanta is een regelstop. (niet verwarren met storingscode E8!)
Een regelstop houd in dat de gewenste temperatuur van de ketel bereikt is.
Met andere woorden wil dat zeggen dat Toon bijvoorbeeld 40 graden cv water vraagt, het cv water ook 40 graden is (of meer).
Dan gaat de brander uit (geen gas verbruik) en gaat hij rondpompen tot het cv water weer onder de 40 graden is.

Toon krijgt de regelstop niet helemaal goed door op opentherm waardoor het vlammetje blijft branden terwijl dit niet zo is.
Dit probleem heb ik na gebruik van warmwater met mijn Intergas. Ivm wachttijd van 2 minuten na warmwatergebruik blijft Toon de vlam met kraan aangeven terwijl de kraan allang dicht zit.
Ik hou het op een schoonheidsfoutje van Toon.

De overshoot komt doordat er weinig warmte nodig is om het te verwarmen.
De ketel heeft een minimaal vermogen van 5 kilowatt.
Als je bijvoorbeeld maar 2 kilowatt warmte nodig hebt, kan de ketel niet minder dan 5 kilowatt maken waardoor de temperatuur doorschiet.
Eigenlijk heel normaal in het voor of na seizoen van de verwarming.
In het andere topic werd dan ook populair genoemd: de CV kan "z'n warmte niet kwijt"

Ik dacht dat de ts de temperatuur op 45 grd had gezet; wellicht dat dat ietsje hoger moet, maar ook daar werd gemeld dat misschien er teveel op de radiatoren geknepen is?

Maar mi is inleren op Toon®️ z'n nieuwe plek nu nog bezig; ook het niet gebruiken van het programma vindt Toon®️ niet leuk, dat kost ook extra inleertijd, z'n variabele werktijden maken het niet makkelijker.
Reputatie 3
Badge
De uitleg van de cv codes is niet nodig, dat snap ik wel. Het is alleen heel raar dat als ik Toon 0,5 graad hoger zet ik een opwarming krijg van 1,5 graden. Dit probleem had ik niet met de originele thermostaat. Deze was instelbaar op 0,2 graden, en ik had nooit meer afwijking dan 0,1 tot 0,3 graden. En in huis zijn alle radiatoren open, dus de cv kan echt wel zijn warmte kwijt. En totaal zijn er 9 radiatoren in huis. Dat het vlammetje blijft branden hebben dus meerdere last van, en ook dat het tapwater blijft branden heb ik ook. Ik persoonlijk vind het dan toch wel slecht dat Toon geen variabele tijden goed aan kan leren. Heb dat met de originele thermostaat nooit gehad. Mijn indruk is dat Toon veel te lang de cv ketel laat opwarmen. Daarom had ik de cv aanvoer temperatuur al lager ingesteld, anders was de afwijking nog veel groter. Ik hou ook niet van variabele werktijden, maar ik moet toch ook altijd goed werken 😉
Reputatie 3
Badge
Jammer dat ik verder geen reacties meer heb gekregen, maar ik begin nu toch wel een beetje de Toon thermostaat te haten. Na de storing van gisteren waarbij de Toon op afstand totaal niet meer werkte. (Heb gelezen dat vele van jullie ook dit probleem hadden) Heb ik vanmorgen een reset gedaan op de Toon en daarna werkte de Toon op afstand weer goed. Maar ik ervaar nog steeds dat de Toon veel te lang een signaal door blijft geven aan de cv voor opwarming. Had vanmorgen de Toon gezet op 18,5 graden en bij een meting van 19,5 graden sloeg de Toon pas af?????? Met gevolg dat het nu inmiddels 20,5 graden heb in huis 😕 Dit probleem is nu alweer een tijdje aan de gang, en ik hoop dat iemand mij nu echt kan helpen om dit op te lossen? Misschien heeft mijn Toon thermostaat zelf een storing?
Reputatie 3
Badge
Heb klanten service ook weer aangezet, maar er is echt iets niet goed met de Toon. Instelling van de temperatuur op de Toon is 19 graden nu, de huidige meeting op de Toon is nu 20 graden, maar de Toon laat gewoon de cv draaien 😕
Badge
Begrijpelijk, maar Toon moet zich opnieuw inleren omdat de thermostaat verplaatst is.
Dit kan een tijdje duren (frustreerde mij ook enorm in het begin).
Kan je misschien vertellen op hoeveel CV vermogen de ketel afgesteld staat?
(parameter 17 is dat volgens mij).
Het is belangerijk dat deze instelling overeenkomt met het warmteafgifte van uw installatie.
Dit is misschien niet een makkelijke vraag maar wel een belangerijke!
Als de ketel standaard staat ingeateld op 24 kw dan zal de ketel dat aanmaken. Als uw afgifte systeem maar 16 kw kan afgeven, hou je 8 kw over die toch nog in huis komt wat een overshoot veroorzaakt van meerdere graden.
Hiervan wordt Toon (en elke andere thermostaat) zeer zenuwachtig.
Het zal bij uw vorige thermostaat wel gewerkt hebben, maar een mooie regeling voor de verwarming is daarmee niet haalbaar.

D.m.v. je cv temperatuur te verlagen, verlaag je ook het afgegeven vermogen van de radiatoren.
Daarom is de snelheid/capaciteit van je ketel die ingesteld is belangerijker (en heel vaak vergeten, zelfs door verwarmingmonteurs omdat ze het spelletje soms niet snappen).
Met deze instelling bepaal je hoe snel de ketel het water moet verwarmen.
Als dit op 100% volgas staat wordt het cv water (te) snel opgewarmt.
Door de juiste instelling gaat dit rustiger waarmee je 2 grote voordelen behaald:
1: Je installatie wordt met minder gas warm gestookt (energiezuinig(er)).
2: De door de ketel gemaakte warmte, heeft langer de tijd om zijn warmte af te staan waar de thermostaat op kan reageren om de ketel rustiger te laten verwarmen (het moduleren van de ketel dus)
Ik heb het gevoel dat hij bij U volgas aan gaat, waardoor er veel warmte wordt aangemaakt om vervolgens een hard op de rem te gaan omdat het te snel te heet wordt met een overshoot tot gevolg.

Met 9 normaal formaat radiatoren zou je rond de 13 a 14 kW afgifte vermogen halen.
Dan moet de ketel daar ook op ingesteld worden. Dan kom je op 60% capaciteit ipv 100%.

Lang verhaal kort samengevat:
Controleer parameter p17, deze zal op 35 staan.
Probeer deze te wijzigen naar 27.
Nu zal je merken dat de ketel rustiger stookt waardoor je gas en een hoop frustratie bespaart 😉
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor de lange en vrij duidelijke uitleg voor een leek zoals ik ben. Maar helaas kan ik zelf niet in het p17 programma komen 😕 deze is alleen te verstellen door een monteur. Maar ik zelf heb toch het gevoel dat het niet aan de cv instelling ligt maar aan de Toon zelf? De Toon blijft veel te lang een signaal doorgeven aan de cv dat die moet blijven draaien, Ook nu de meting van de Temperatuur is 19,5 graden, de instelling is 19 graden, en toch laat de Toon de cv aanslaan?????
Badge
Je kan eventueel in de installatiehandleiding lezen hoe je daar bij moet komen.
Ik wil je de code wel geven, maar ik adviseer geen andere instelling te veranderen!

Druk tegelijk op de enter en reset toets.
Hierbij verschijnt er C..
Die kan je met de + en - op 12 zetten.
Bevestig dit met de enter toets.
Ga naar P17 en druk op enter.
Dan deze waarde met 7 verlagen.
Dit staat tevens op bladzijde 26 van de installatiehandleiding.
Als u graag de P17 waarde wil noteren voor het wijzigen, kan ik kijken of mijn vermoeden klopt en waar hij ongeveer op moet staan.

Als je deze wijziging hebt gedaan, brandt uw ketel rustiger. Hierdoor kan ook Toon zich beter inleren/anticiperen op het verwarmen.
Zet de cv water temperatuur ook weer iets hoger. Door de cv temperatuur te verlagen begrens je de mogelijkheden qua regeling voor Toon.
Nu je ketel rustiger brandt, moet Toon helaas weer opnieuw inleren, maar dit zal nu een stuk beter gaan omdat de warmte geleidelijker gegeven wordt.

Dat Toon nu bij 19,5 graad nog brandt terwijl het 19 graden moet zijn heeft te maken met de PID regeling van Toon. Vermoedelijk verwacht hij dat het weer snel onder de 19 graden komt waardoor hij de ketel aanstuurt.
Oke, het wordt erg technisch maar ik heb een groot vermoeden dat daar de problemen van komen.

Nog even een vraag m.b.t. de plaats waar Toon hangt, hangt deze niet naast een deur (tocht) of boven een tv of lamp of krijgt hij zoninstraling (externe warmte)?
Dan hebben we hiermee externe factoren/beïnvloeding mee uit gesloten waar de leerperiode van Toon gestoort kan worden.
Reputatie 3
Badge
Ik had inmiddels ook al gevonden de code op in de p17 te komen en dat is inmiddels ook gelukt. Tot mijn verbazing stond deze instelling op 40. Deze heb ik nu inmiddels kunnen veranderen naar 27. En merkte idd een verschil van geluid 😃 De Toon hangt nu op een blinde binnenmuur midden in de woonkamer zonder effect te hebben van deuren, tocht, lampen of andere warmtebronnen. We gaan het afwachten wat het resultaat gaan opleveren? Ik zal in ieder geval de klanten service een tijdje aan laten staan. Als dit ook noodzakelijk is?
Badge
Goed bezig ;)
40 is inderdaad wel heel erg hoog!
Dan heb je de zwaardere Avanta met een goudkleurig bedieningspaneeltje?
40 houd in dat je 20 kW warmte aanmaakt.
Doordat deze nu op 27 staat is het teruggebracht naar 13 kW.
Dat is een groot verschil, en vermoedelijk zal je ook minder gas gaan verbruiken (geen hele kuubs per dag, maar elke liter die je hiermee bespaart is er 1 ;)).

Zoals je hoort brandt de ketel veel rustiger, hierdoor maak je ook beter gebruik van je HR gedeelte van de ketel waarmee je nog een paar procent kan besparen.
Mocht je het in de strenge winter niet goed warm krijgen, dan zou je p17 iets hoger kunnen zetten.

Ook je Toon hangt perfect op een blinde muur.
Soms hangen de thermostaten heel idioot naast de gangdeur waardoor tocht je thermostaat beinvloed. Wie dat in de bouw heeft bedacht moeten ze ..... haha.

Laat de klantenservice inderdaad aan staan, dan kan eneco nog mee/na kijken.

Verder moet je Toon helaas weer inleren/wennen aan de nieuwe verwarmingsituatie.
Geef Toon even de tijd om er aan te wennen, maar ik denk dat je overshoots vele malen minder wordt.

En anders zoeken we gewoon verder, maar ik denk dat we hiermee het probleem grotendeels mee verholpen hebben!
Reputatie 3
Badge
Ik gaat het hopen dat alles nu wel goed gaat werken 😃 En bedank voor de super goede uitleg, ik ben een stuk wijzer geworden nu. Ik heb wel het nadeel dat ik ook wisseldiensten werk, dus het stookprogramma kan ik nooit gebruiken, omdat het bijna dagelijks anders is, maar dat mag en moet naar mijn gevoel toch helemaal geen probleem geven. Maar toch ervaar ik nog steeds dat de cv ketel één graad hoger door blijft lopen dan dat ik heb ingesteld. Staat nu ingesteld op 18 graden, maar de Toon laat de cv doorlopen tot 19 graden eer deze pas uitslaat. Ik zal het één week aankijken hoe alles gaat.
Kijk het doet me plezier dat wat ik eerder aangaf mbt te veel warmte levering/instelling nu dankzij @DJK is geregeld.
Een dikke duim verdiend!

Zelf zal ik nooit verwijzen naar het installateurs menu, want dat is zeer gevaarlijk!

Nu nog gewoon bij menu/instellingen/verwarming/correctie temperatuurmeting een kleine correctie aanbrengen en daar zie je verder niets van, maar geeft mbt het verschil een beter beeld.