Temperatuur incorrectheid Toon 2 | Eneco Community

Temperatuur incorrectheid Toon 2

• 2 januari 2019
  • 14 reacties
  • 638 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
Ik wil om deze manier graag een discussie starten over de temperatuur (en vochtigheid) incorrectheid van de Toon 2.
Nu een half jaar in bezit en sinds een maand of twee ben ik de temperatuur van de Toon 2 eens goed aan het vergelijken met andere meters.
Mijn bevindingen tot nu toe:
  • De Toon 2 is heel erg gevoellig voor temperatuurwijzigingen. Er even langs lopen, of de gangdeur kort open kan al invloed hebben op de temperatuurmeting (en dus aan of uit gaan van de CV-ketel). Dit is in sommige gevallen welkom, soms ook erg vervelend.
  • Bij bediening van de Toon 2 (bijv. het aansluiten van een paar fibaro stekkers, of het even goed doornemen van de grafieken van stroom verbruik) heeft een enorme invloed op de temperatuurmeting. Deze schiet rustig een graad of twee omhoog en het duurt zeker een kwartier tot half uur voordat dit weer gezakt is tot normaal. Dit heeft voor gevolg dat de CV-ketel op dat moment niet aangestuurd wordt.
  • De temperatuurmeting lijkt vooral 'nauwkeurig' rond de 20 graden te zijn vergelijkbaar met andere onafhankelijke sensoren. Bij temperaturen er boven wijkt de Toon al snel te hoog af. Bij temperaturen daar onder wijkt de Toon snel te laag af. Hoe verder van de 20 graden hoe hoger de afwijking naar boven of beneden is. Nou is dit op zich niet vervelend omdat de meeste woningen toch rond de 20 graden in de woonkamer zitten en een afwijking iets daarboven toch niet sel ervaren wordt. Maar bijzonder is het wel.
  • De luchtvochtigheidsmeting is (zoals ook al vaker geroepen) niet correct. Dit komt doordat de Toon de meting baseert op een interne gecombineere temperatuur- en luchtvochtigheidssensor. Voor de temperatuur wordt wel een correctie gedaan in de software (immers, binnen de Toon is het warmer dan in je woonkamer) maar de luchtvochtigheid wordt niet gecorrigeerd en derhalve toon het scherm de luchtvochtigheid binnen in de Toon en niet van je woonkamer. Al twee maanden geleden is in het andere forum een code-patch meegegeven zodat de juiste luchtvochtigheid getoond kan worden. Helaas is dit nog niet meegenomen in nieuwere firmwares.
Hopelijk gaat er wat gebeuren. De softwarematige correctie op de temperatuur moet in de Toon echt beter. Ik had verwacht dat na 1.5 jaar in het lab er toch wel een goede correctie-algoritme was gevonden maar dat blijkt helaas niet het geval.

14 Reacties

Ik volg dit topic even.....
Reputatie 6
Badge +3
Hmmm ... op basis van deze overwegingen heb ik een paar dagen geleden in overleg met ThehogNL wat metingen gedaan. Ik vrees dat 't een vrij technisch verhaal gaat worden, maar ik hoop dat de strekking voor iedereen wel duidelijk is.

Toon 2 heeft twee temperatuursensoren, genaamd de primaire en de compensatiesensor. Ik heb een thermokoppel naast de compensatiesensor geplakt, en eentje buiten toon, op zo'n 10 cm afstand. Vervolgens heb ik de temperaturen zoals de sensoren van toon die registreren, en de daaruit berekende kamertemperatuur, tegelijk met de meetwaarden van de thermokoppels gelogd, gedurende zo'n 20 uur, in stappen van 10 seconden. Zie plaatje 1:

De grafiek geeft de gemeten temperaturen van toon (blauw en rood), de daaruit berekende kamertemperatuur (geel) en de gemeten waarden van de thermokoppels (groen in de toon naast de compensatiesensor, paars buiten toon). Dat de rode en groene lijnen over elkaar heen vallen betekent dat de thermokoppels in elk geval dezelfde temperatuur meten als de sensoren van toon. Als de berekende waarde van toon echt goed was, zou-ie samenvallen met de paarse lijn. Dat is dus niet zo.
Bij wat hogere temperaturen gaat 't nog redelijk, bij lagere waarden is de afwijking aanzienlijk.

Daarna heb ik de data wat verder uitgewerkt. Er is een kleine faseverschuiving in de berekende kamertemperaturen van toon ten opzichte van de direct gemeten waarden, waarschijnlijk omdat die door een lowpass filter gehaald worden. Die faseverschuiving is weggewerkt met een houtje-touwtje cross-correlatie. Vervolgens kun je de gemeten en berekende data tegen elkaar uitzetten, en dat geeft plaatje 2:

De datapunten zijn de paarse stipjes. Daar doorheen is een rechte lijn gefit (rood) en een kwadratische functie (geel), beide met een simpele kleinste kwadraten schatter. Of die kwadratische fit beter is kun je je afvragen, een statisticus zal er z'n schouders over ophalen, waarschijnlijk. Als 't helemaal goed was geweest, dan hadden alle punten op de blauwe lijn (de identiteit) gelegen. Rond de 21 graden gaat het prima, daarbeneden wordt de fout steeds groter.
Aangezien een lineaire fit het gedrag best goed beschrijft, is het m.i. een koud kunstje om de kamertemperatuurschatting aan te passen en in elk geval stukken beter te krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Interessant, goede analyse. Ik vraag me af of Quby er op dit niveau ooit mee bezig is geweest. Ik vraag me wel af of deze grafieken er identiek uit zullen zien bij een andere Toon 2 op jouw meetplek. Of diezelfde Toon 2 in een andere kamer.
Met andere woorden, stel dat Quby het algoritme aanpast nav bovenstaande analyse, is die dan correct voor elke andere Toon 2 in elke andere situatie?
Ik ben benieuwd hoe snel Quby hierop gaat reageren, waarschijnlijk niet erg snel, de fix voor het wifi probleem is ook nog steeds niet uitgerold (was al beschikbaar in November meen ik).
Reputatie 6
Badge +3
Er s geen enkele reden om aan te nemen dat Quby hier iets mee gaat doen.

Je geeft de reden zelf al een beetje aan: Dit is een meting met 1 toon, op 1 plek, onder de omstandigheden bij mij thuis op (een overigens onverwarmde) zolder, met een kacheltje aan (1e helft van de meting), een raam open (steile dip halverwege) en een nacht (2e helft van de meting). Anekdotisch bewijs, zoals dat heet.
Daar gaat het ook niet om, het is meer ter demonstratie dat er nog wel wat te verbeteren valt aan de toon firmware. Dan heb ik het niet over gadgets als verspillingscheckers en hue lampen, maar de primaire functie van toon, nl. een goede kamerthermostaat zijn. Als je temperatuurmeting al rammelt, kun je nooit van z'n leven de verwarming echt goed aangestuurd krijgen.
Goed onderzoek mannen! En hoe zit het tegenover Toon1? Volgens mij wijkt T1 niet zoveel af als T2.
Ik vond het al vreemd dat sinds T2 hangt op dezelfde plaats als de T1, dat het kouder wordt 's nachts (op het scherm) in de woonkamer dan toen met Toon1. Nou wordt het heel makkelijk in de nacht 17 graden of lager, wat doet de ketel vaker aanspringen 's nachts, terwijl met Toon1 was het nog 18, 18,5 graden 's morgens, en dat gaaf mijn externe thermometer ook aan. Sinds Toon2 klopt het nooit de gemeten Toon temperatuur met de externe thermometer, na verschillende temperatuur correcties geprobeerd te hebben.
En inderdaad als er 20 graden gevraagd wordt, dan zie ik ook in de loop van de avond 21, 21,5 op het scherm voorbij komen zonder dat er bijgestookt wordt.
Ik heb ook een vermoeden dat Toon2 ongunstiger en enefficiënter stook dan Toon1.
Reputatie 6
Badge +3
Stookgedrag is hetzelfde (althans zelfde routine, software). Maar doordat de temperatuur in de Toon2 zo overgevoelig is en sterk afwijkt buiten de 20-21 gradenzone is het gevolg van de stookgedrag anders. Het bedienen van de Toon2 heeft ook sterk invloed op de temperatuur (vandaar ook de 10% dimstand beperking).

De toon2 kent ook een correctie mogelijkheid (op basis van productnummer) die nog niet gebruikt worden. Dus wellicht is Quby nog bezig om met correcties te komen. Het is uiteraard zoals @FireChief ook al aangeeft niet zo moeilijk om deze correcties te maken. Geef desnoods een x-aantal Toon gebruikers een zwave temperatuur meter die dan naast de Toon2 gehangen wordt en bepaal op basis daarvan een gemiddelde correctie.
Reputatie 6
Badge +3
Goed punt, @Berny, Toon 1 heb ik in 't verleden weleens naar gekeken, die heeft een constante temperatuurcorrectie van 6 graden op het sensorsignaal (1 sensor). Maar ik kan er voor de gein ook wel een temperatuurlogger naast leggen. Wordt pas komend weekeinde, vrees ik.

Het is overigens ook vrij gemakkelijk om het stookgedrag van toon (1 en 2) bij te houden. Kan met dezelfde software.
Fijn dat je dat nog wil even doen @FireChief.👍🏼
Ik ben er benieuwd na de temperatuurmeting vergelijkingstest T1 vs T2.
Reputatie 6
Badge +3
Meting loopt. Niet op m'n kamerthermostaat, maar eentje hier op mijn bureau (vrij hangend, dat wel).
Moet voor nu maar even goed genoeg zijn. Ik heb de toon net pas aangezet, zien we ook meteen hoe het opwarmgedrag is.
Reputatie 5
Badge
Interessant om dit soort dingen te volgen, goed bezig! Ik twijfel ook wel eens of ik ga hobbyen maar ik ben ook weer geen programmeur...
Reputatie 6
Badge +3
Tweede meting: Toon 1, vrij hangend in de ruimte, dus niet tegen een muur (mijn produktietoon heeft een paar te oude netwerkcertificates, kan ik niet zomaar aanspreken, nu). De thermokoppels lagen ernaast. Toon 1 heeft 1 tweekanaals temperatuursensor, waarvan beide kanalen uitgelezen worden. Het tweede kanaal is volgens mij een lowpass gefillterde versie van het eerste kanaal. Zoek ik nog uit. De kamertempratuur is voor zover ik kan zien gewoon de gemeten temperatuur van sensor 2 minus 5 graden (en niet de 6 zoals eerder gezegd). Dat getal is een aantal firmware versies geleden verlaagd, omdat op enig moment de processor load van toon 1 verminderd is, en daarmee ook z'n warmteproduktie.

De meting heeft wat korter gelopen dan de vorige bij toon 2. Om de vergelijking een beetje eerlijk te houden heb ik wel de assen van de grafieken hetzelfde gemaakt. Bij deze tweede meting was het wat rustiger op zolder; je ziet veel minder temperatuurfluctuaties dan bij de eerste (Toon 2) meting. Ook de totale temperatuurexcursie in de kamer is wat lager uitgevallen. E.e.a. betekent dat vergelijken een beetje lastig is. Maar goed, de meting geeft duidelijk minder verschil tussen gemeten en berekende temperatuur (room temperature), plaatje 1:

De spreiding is een stuk lager dan bij toon 2, maar dat kan ok met de temepratuurexcursie te maken hebben, zie plaatje 2:

Een aantal dingen die mij meteen opvallen:
  • Waar toon 2 een onderschatting van de kamertemperatuur geeft, heeft toon 1 een overschatting. Dat bevestigt de bevinding van @Berny. Zie de lineaire fit van beide datasets.
  • Volgens de lineaire fit (kwadratische fit heb ik hier weggelaten) is de temperatuurschatting van toon 1 het beste rond de 21 graden. Dat komt overeen met de bevindingen bij toon 2.
  • De spreidng op de geschatte temperatuur is bij toon 1 een stuk lager dan bij toon 2. Dat kan in dit geval naast de kleinere temepratuurexcursie ook te maken hebben met het temperatuurverloop op mijn zolder, bij de tweede meting was het er een stuk rustiger. Uiteraard kan ook de temperatuurmeting van toon 1 gewoon stabieler zijn dan die van toon 2.
  • De kamertemperatuurschatting volgt bij een stijgende temperatuur een stuk beter dan bij een dalende. Geen idee waar dat door komt.
Om een echte vergelijking te kunnen doen, zal ik komend weekeinde een meting doen met de twee toons naast elkaar, en alles tegelijk meten. Dan kunnen we eventuele toevalligheden geinduceerd door de twee afzonderlijke metingen in elk geval uitsluiten.

Wordt vervolgd.
Interessante bevindingen. Het klopt dus wel dat T2 iets meer zenuwachtig doet met de temperatuur meting en te snel gaat stooken bij 18 graden of lager, voor zijn gevoel is de temperatuur al lager, daarom het iets warmer in huis aanvoelen 's nachts. Het was mij ook al opgevallen met de m3's per dag in vergelijking met de T1, en het is niet eens zo koud. Wat mij ook opvalt is dat het vlammetje soms alleen een paar seconden aan gaat, dat kan nooit efficiënt zijn en gezond voor de ketel.
Reputatie 6
Badge +3
Afgelopen weekeinde weer wat zitten meten. Twee toons, type 1 en 2, naast elkaar, twee thermokoppels ertussen. Even alle temperaturen (2 sensortemperaturen voor twee toons, 2 kamertemperaturen en twee thermokoppels die de kamertemperatuur onafhankelijk meten) bij elkaar gezet.
De temperatuurregistratie is zo snel mogelijk na opstarten van de toons aangezet. De registratie van de thermokoppels liep niet helemaal soepel, dus de eerste 12 uur en de laatste paar uur zijn die data niet opgeslagen. Maar goed, ze hebben in elk geval de hele temperatuurexcursie wel te pakken. De kamertemperatuur van toon 2 is een (lineaire?) combinatie van de beide gemeten temperaturen van de primaire en compensatie sensoren, de kamertemperatuur van toon 1 is gewoon de gemeten temperatuur van sensor 1 of 2, minus een offset.
Een druk plaatje:

Als ik dan weer ga fitten, komt er nu een ander beeld uit dan verleden week. Nog steeds een fors verschil tussen toon 1 en 2, maar nu lopen de geschatte kamertemperaturen parallel aan de identiteit. Er is nu alleen een offset, en die is met de compensatiewaarde in de software goed te verhelpen. Plaatje 2:

Wat betekent dit nu?

• De spreiding op beide kamertemperaturen (toon 1 en 2) is ongeveer gelijk. Dat zou betekenen dat de kwaliteit van de sensoren van toon 1 naar toon 2 niet slechter is geworden.
  • De geschatte metingen (gefitte lijnen) lopen parallel aan de identiteit, dus het temperatuursafhankelijk gedrag van de sensoren in combinatie met het kamertemperatuurschattingsalgoritme (3xww) is zo gek nog niet, op een offset na.
  • De fout van toon 2 ten opzichte van de echte temperatuur is kleiner dan die van toon 1, toon1 onderschat de kamertemperatuur, toon1 overschat die.
  • De afwijking met verleden week is behoorlijk, het waren dezelfde toons, dezelfde thermokoppels + uitlezing, en toch lopen de data fits nogal anders. De tweede meting (dit weekeinde) geeft in elk geval meer vertrouwen dan de eerste. Blijft de vraag wat nu goed is.
  • Reproduceerbaar meten is lastig, de beide toons stonden nog geen halve meter bij elkaar vandaan, de thermokoppels lagen elk zo'n 10 cm verwijderd van de toons, ertussenin. De verschillen tussen de twee meetperioden zijn zodanig dat er geen duidelijke conclusie getrokken kan worden, anders dan dat de omstandigheden vrij bepalend zijn voor het uiteindelijk goed functioneren van toon. Nu zijn deze metingen gedaan op een onverwarmde zolderkamer, met af en toe een kacheltje aan. Da's nogal wat anders dan een temperatuurgeregeld lab, maar bootst wel een realistische situatie na. Een huiskamer is tenslotte ook geen temperatuurgeregeld lab.
  • Ik zal de data nog wat verder uitwerken (kijken of het verband tussen geschatte kamertemperatuur en gemeten temperaturen expliciet te krijgen is) en iets van een nauwkeurigheidsanalyse doen (spredingen en systematische afwijkingen bepalen).
Wordt nog heel even vervolgd, maar daarna hou ik ermee op.
Reputatie 6
Badge +3
Vergeet niet te melden dat de toon2 die je meet 'open' ligt op je bureau. Dat heeft uiteraard invloed op de warmte ontwikkeling (of dus eigenlijk niet) in de toon2.

Reageer