Stroomverbruik Toon | Eneco Community

Stroomverbruik Toon

• 22 februari 2013
  • 4 reacties
  • 3000 Bekeken

Toon gebruikt  maar liefst ruim 5,5 Watt/uur  aan energie.

Een kleine rekensom leert mij dat dit ruim 3% zou worden van mijn totale jaarverbruik.
Tot nu toe hebben alle apparaten (muv de TV met 0,7 watt standby)  een uitschakelaar of extra uitschakelaar en een standby verbruiker erbij is niet wenselijk.

Onze hele kamerverlichting is totaal 28 watt, (spaar + LED)  gemiddeld 5uur verlichting  per dag  = 6 watt/uur,   per dag gebruikt Toon dus bijna net zoveel als de hele kamerverlichting.

Vergelijk dit met de op batterijen werkende weermeter met buitenmeter, die staat nu ruim een jaar op een setje batterijen ook de hele dag aan te geven wat gemeten is.
De techniek voor zuiniger meten is er dus wel. 
Voorlopig zie ik dit als een extra standby energieverspiller

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

4 Reacties

Toon gebruikt  maar liefst ruim 5,5 Watt/uur  aan energie.

Een kleine rekensom leert mij dat dit ruim 3% zou worden van mijn totale jaarverbruik

Is jouw gemiddelde gebruik dan 180 watt? Knap! bij veel mensen op het forum hier is dat gelijk aan hun sluimergebruik!
Heb jij geen tv en wasmachine dan?
Ja .  mijn stroomgebruik per uur over het jaargemiddelde is 171 watt per uur.
Het is niet mijn bedoeling Toon te bekritiseren op prestaties maar deze rubriek gaat ook over verbeterpunten.

De genoemde weermeter met functies Buiten en binnen temperatuur,  luchtdruk, luchtvochtigheid binnen en buiten en een klok die vanaf sateliet of andere zender gelijk wordt gezet gebruikt 0.06 Watt/uur  gemeten!   (batterij 3V  stroom 0,02 mA)  het buitenkastje is niet gemeten.
De display hiervan staat continue aan en wordt elke seconde ververst.

Toon heeft waarschijnlijk wat meer functies maar gebruikt hiervoor  50 maal zoveel stroom.
Veelal wordt bij apparaten niet alles uit de kast gehaald om zuinig om te gaan met energiegebruik terwijl batterijgevoede apparaten zoals telefoons wel van zuinige technieken gebruik maken.
Staat het display van toon bij jou constant aan? Zo Ja kun je deze natuurlijk ook laten dimmen of helemaal uit zetten. Dat scheelt natuurlijk ook.
Staat het display van toon bij jou constant aan? Zo Ja kun je deze natuurlijk ook laten dimmen of helemaal uit zetten. Dat scheelt natuurlijk ook.

Marginaal. Toon is gewoon een klein soort pc-tje met embedded LINUX erin en die gebruiken nou eenmaal stroom. De bijdrage van de display is minimaal, al helemaal in de gedimde toestand.