Rendement van mijn ketel | Eneco Community
vraag

Rendement van mijn ketel

• 17 november 2014
  • 0 reacties
  • 90 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Ik las op het forum een artikel met verwijzing naar de mogelijke meetopties in het OpenTherm protocol (voor zover ondersteund door de ketel natuurlijjk) en zag dat het ook mogelijk is om aantal branderstarts, pompstarts, en volumeslagen te tellen. Als dit mogelijk is dan zou je ook uitspraken kunnen gaan doen over de effectiviteit van je verwarmingsysteem. Wij hebben ooit radiatoren laten vervangen en daaruit bleek dat ze zwaar vervuild waren, dit vuil zat ook in de roter van de pomp die ik later uit elkaar heb gehaald. De flowdata en verloop zou je kunnen plotten, en trends zichtbaar maken.

Meerdere mensen hebben op het forum ideeën geopperd rondom opwarm effectiviteit, bijvoorbeeld graden per minuut, per uur, overshoot management etc. maar ook adaptief rekening houdend met weer. Zou handig zijn om een extern weerstation te koppelen die weersomstandigheden gaat combineren met je TOON en dan zoals vermeld performance gaat managen en tevens de isolatiewaarden van mijn huis gaat uitrekenen 🙂

Ik voel warmteleer MTS bovenkomen 🙂

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.