Poll: Waterverbruik (watermeter) in Toon | Eneco Community

Poll: Waterverbruik (watermeter) in Toon

• 4 september 2014
  • 77 reacties
  • 5686 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Kind aan huis (level 12)
  • 173 reacties
Als we Toon vergelijken met bijvoorbeeld HomeWizard, zijn er veel overeenkomsten. Maar in mijn ogen is er ook 1 groot verschil en dat is het waterverbruik.

Op dit moment kunnen we de sensoren voor het meten van de slimme watermeters (http://www.homewizard.nl/catalogsearch/result/?q=pulssensor&x=0&y=0) nog niet koppelen met de Toon. Voor Eneco en Quby is het een mooie aanvulling op de Toon om ook deze sensoren toe te voegen.

Nu is de vraag aan jullie: Wie ziet ook graag zijn waterverbruik in de Toon?

Waterverbruik (watermeter) in Toon

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

77 Reacties

Hoi JSE,

Ja schitterend! Uiteraard heb ik voor gestemd!
Ik wist dat die pulsgevers er al waren en nu Toon nog!
Wat een subliem gezicht op de foto, die je bijgevoegd hebt.

Nu moet ik elke zondagavond op m'n knieën op een onogelijke plek en slecht afleesbaar de standen noteren om op te nemen in www.energiemeteronline.nl

Net als de slimme stekker moet het implementeren toch niet zo'n probleem zijn.
Dus Quby/Eneco maak er svp werk van.

En forummers stemmen svp!!!!!
Reputatie 2
Badge
Lijkt mij ook inderdaad niet zo'n probleem voor de technische mannen. In de knowledge-base van HomeWizard kunnen ze de basisinformatie zo vinden 🙂 http://www.homewizard.nl/kb/article/48/water-meten-met-de-energylink/

De meer technische informatie is prima beschikbaar op de sites van de fabrikanten van de sensoren:

Elster
http://wwwbe.elstermetering.be/nl/PR6_PR7.html
Itron https://www.itron.com/mxca/en/productsAndServices/Pages/Cyble%20Sensor.aspx#
Sensus
http://sensus.com/web/uk/communications/product-line/uk-amr-data-capture/product/uk-hri-data-unit
Badge +5
Mijn stem heb je, een briljant idee wat navolging verdient.
Ik hoop dat er veel stemmen voor komen en dat het in de nieuwsbrief onder de aandacht wordt gebracht.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb geen mening gegeven.

Reden: Eneco is een stroom en gas leverancier en moet zich daarmee bezig houden, en zich niet op andere vlakken begeven, waar hun expertise niet ligt.

Nu verwijst TS naar homewizard functionaliteiten, maar dat is een onafhankelijke partij, die als doel heeft "homeautomation". Je kunt Toon niet vergelijken met hwz. De hele opzet van het centrale "hart" van het systeem is anders dan Toon. Toon zal ook nooit worden als een hwz of vera of fibaro homecenter. Als mensen dat gaan denken en hopen, dan durf ik nu al nog maar te zeggen: droom lekker door!.🆒

Er is ooit een topic geweest, dat de gegevens van Toon wel zichtbaar waren in een fibaro homecenter of vera, maar dan is Toon niet meer het "hart" van de installatie (zoals nu),maar een component. Het "hart" van de installatie ligt dan bij de vera of fibaro homecenter en daar worden dan de gegevens importeert.

Natuurlijk heb ik ook wensen, mbt Toon, echter moet je ook realistisch blijven, wat bij Toon haalbaar is en in de bedrijfstratagie van Eneco ligt. Want Toon heeft sneller zijn grenzen bereikt dan een hwz of een vera of fibaro homecenter. Wil je graag meer, dan zou ik bijna het advies geven om een vera, vera lite of fibaro homecenter aan te schaffen en Toon daar als component in mee laten draaien. Er is dan veel meer mogelijk waaronder op tijd schakelen, weer meting in de tuin etc.

Toon in combinatie met homewizard, gaat hem zeker ook niet worden, omdat beide systemen op andere principes en protocollen werken.

Of je hebt Toon en Hwz en laat alles via je tablet of smartphone bij elkaar komen, zodat je tablet of smartphone je "centrale hart" van de systemen wordt. Ben je ook klaar en kunnen alle wensen in vervulling gaan, met de expertise waar ze horen te liggen en zonder dat grenzen van apparatuur overschreden word.:P

Echter een waarschuwing! Het zijn systemen die een vermogen kosten.
Badge +5
@JVP.
Ik ben het met je eens dat je van Toon geen HWZ moet maken, zeker niet! Daar zijn anderen beter in en het is voor Eneco geen Core business.

Echter waarom is bij Eneco wel Elektra en Gas gecombineerd in het leveringspakket en niet het water? Toeval? Een verklaring heb ik daar niet voor maar een ding hebben ze gemeen: Je kunt niet zonder en we moeten er beheerst mee omgaan.

Vanuit die optiek is het niet verkeerd deze levensbehoefte en de noodzakelijke besparing daarop te bewaken en zeker vanuit Milieu oogpunt. Toon is daar een goed meet=toon apparaat voor.

Wilde dit toch even kwijt.
Reputatie 2
Badge
@jvp

Je geeft aan: "Natuurlijk heb ik ook wensen, mbt Toon, echter moet je ook realistisch blijven, wat bij Toon haalbaar is en in de bedrijfstrategie van Eneco ligt."

Ik denk dat dit heel realistisch is, het insluiten van een watermeting. Het valt in mijn ogen onder het "verbruik" (en levering bij bijv. zonnepanelen) van nuts-producten (GWE). Dat de watermeters via andere bedrijven lopen, wil niet zeggen dat we de data niet binnenshuis mogen gebruiken. Je ziet tegenwoordig veel meer bedrijven samenwerken, dus waarom de energie en waterbedrijven niet in dit geval.

Wat betreft de bedrijfsstrategie van Eneco, deze is aan de wensen van zijn klanten onderhevig. Als zij een strategie varen maar de klanten een andere wens hebben, zullen ze dat zeker merken in hun omzet. En een beetje bedrijf stelt zijn strategie bij, wanneer de markt verschuift, om in de wensen van zijn klanten en daarmee de levensvatbaarheid van het bedrijf te kunnen blijven voorzien.

En nu is juist de grens tussen verschillende functies/producten aan het vervagen. Daardoor kunnen bijvoorbeeld rookmelders met lampen 'praten' (Nest/LIFX). Zo zie ik ook voor Eneco dat de grens van het leveren van enkel gas en electra aan het vervagen is. Enkel dat is op de lange duur niet meer levensvatbaar. Om die reden vind ik het juist goed dat ze andere 'servicegerichte' producten aan het ontwikkelen zijn. Zeker met de opmars van bijv. zonnepanelen.

Daarnaast zeg je: "Want Toon heeft sneller zijn grenzen bereikt dan een hwz of een vera of fibaro homecenter."

Voor mij hoeft de Toon geen kopie te worden van een van deze voorbeelden, maar ik denk dat Toon technisch gezien heel veel potentie heeft om deze voorbeelden dicht te naderen. Vaak is het maar weinig data die tussen de sensoren en actoren wordt gedeeld. Het zijn vaak enkel "als-dit-dan-dat" regeltjes die deze systemen uitvoeren. En daar kan de Toon prima mee omgaan.

Dat de Toon niet alle protocollen ondersteunt, dat is dan zo, maar dat wil niet zeggen dat de Toon vergelijkbare mogelijkheden niet kan leveren. Kijk nu bijvoorbeeld naar de slimme stekker, dat is gewoon een Fibaro product. En als je bekijkt hoe Fibaro zijn productlijn heeft ontwikkeld, dan kunnen al hun accessoires met de Toon werken. Het steunt allemaal op het Z-Wave protocol.

Bij de HomeWizard krijg je bijv. een smsje als er iets niet pluis is. Dat zou bij de Toon bijvoorbeeld via de Eneco servers kunnen we lopen. Niet alle 'kracht' hoeft in het kleine apparaatje te zitten. Een slimme combinatie met software en een 'backbone' bij Eneco maakt heel veel mogelijk.

Kijk ook maar eens op: http://www.tech365.nl/eneco-lekt-toekomst-toon-door-slechte-beveiliging-demo-omgeving/ om te zien waar Eneco zelf mee bezig is.
Reputatie 2
Badge
@JVP.
Ik ben het met je eens dat je van Toon geen HWZ moet maken, zeker niet! Daar zijn anderen beter in en het is voor Eneco geen Core business.

Echter waarom is bij Eneco wel Elektra en Gas gecombineerd in het leveringspakket en niet het water? Toeval? Een verklaring heb ik daar niet voor maar een ding hebben ze gemeen: Je kunt niet zonder en we moeten er beheerst mee omgaan.

Vanuit die optiek is het niet verkeerd deze levensbehoefte en de noodzakelijke besparing daarop te bewaken en zeker vanuit Milieu oogpunt. Toon is daar een goed meet=toon apparaat voor.

We moeten er zeker beheerst mee omgaan en de Toon helpt daar al bij. Bewustwording is de eerste stap. Maar de Toon kan meer :)

Toon is ook niet door Eneco zelf gemaakt, maar door Quby (http://www.quby.nl) Dat een bedrijf als Eneco een ander bedrijf als Quby hiervoor in de arm neemt is een prima zet. Je blijft bij je core-business (leveren van GE), maar je gaat wel samen nieuwe business ontwikkelen. Enkel leveren van elektra en gas heeft niet de toekomst. Er is meer nodig om verschil te maken met de concurrentie. Dus waarom zouden ze ook niet samen kunnen werken met de waterbedrijven zoals Yobotje ook aangeeft.

Daarbij Quby zet zijn product af, krijgt naamsbekendheid en groeit. Quby is namelijk ook al druk bezig in het buitenland, waar de "Toon" (maar dan anders genaamd) ook wordt ingezet. Maar dat terzijde.

Daarnaast zie ik de Toon niet enkel als een meet-apparaat, maar een meet-schakel-apparaat. En dat tweede stukje (schakel), daarmee kan de Toon veel zaken overnemen. Het zijn vaak simpele "als-dit-dan-dat" regeltjes. Dat geldt tegenwoordig nog steeds bij veel systemen.

Verwarming, verlichting, alarm, camerabewaking, en ga zo nog maar even door... En al deze systemen hebben de mogelijkheid om het leven te vergemakkelijken of verbeteren voor zowel de mens alsook zijn omgeving inclusief de natuur.

En dat alles levert Eneco weer een stukje markt op die dan hopelijk niet overstapt naar de concurrent op basis van enkel een lagere prijs. Ze bieden dan een totaalpakket.

En daarmee denk ik dat het stukje net buiten de core-business (leveren GE) wel aan het veranderen is. Iemand zal er instappen, waarom Eneco zelf niet 😉
Reputatie 6
Badge +1
Leuk, maar je ziet nu al een begrensing van slimme stekkers tot 8. Ik weet dat Eneco nog meer il gaan doen met Toon en de pagina, waar je naar verwijst ben ik al live opgeweest, nog voordat ze het lek gedicht hadden. :)
Ik wide met mijn verhaal, net als Eneco dat al eens in het verleden heeft aangegve: de verwachtingen temperen omdat ze soms het idee hebben dat mensen veel te veel van Toon verwachten en dat het direct pijnlijk kan zijn, als ze die verwachtingen ( wel even duidelijk, met de huidige toon ) niet waar kunnen maken. Ik zeg dus niet dat er in de toekomst geen opvolger kan komen van Toon!

Maar kijk nu eens feitmatig:
Er kunnen 8 slimme stekkers en 2 repeaters op Toon.( in mij optiek weinig om te denken aan homedomatica): gegeven verklaring:Toon kan niet meer aan.
Deze slimme stekkers kunnen het verbruik meten wat er door de stekker vloeit naar de apparaten (stroom bewustwording)
Gas en stroom worden weergegeven en er word (sinds kort) duidelijk inzicht gegeven in hoe je verhoudingen liggen tussen je maandtermijn en wat je van de jaarnota kunt verwachten. Bijbetalen of terug krijgen ( financiële bewustwording op eigen geleverde diensten)
Er worden Tools in Toon aangeboden om de eigen geleverde diensten te beïnvloeden. (Vergelijk en ketel aansturing)
Zonnepanelen, je zou zeggen een hoofdpijler bij een energiemaatschappij, is nog (steeds) niet werkend geïntroduceerd.

Dus ja, zou watermanagement dan komen in deze Toon. Ik blijf denken van niet. Het zal anders worden, als Eneco ook in de waterlevering gaat zitten. Nu geloof ik nooit dat daar de prio liggen m.b.t. De ontwikkeling van Toon.

Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, maar daar gaat het niet om. Ik heb naast Toon ook hwz en ik kan idd zien hoeveel water wij gebruiken per dag,uur,maand,jaar en live. En eerlijk is eerlijk, het is wel gaaf dat je het kunt zien. Echter is voor alle aansturingen, hoe klein dan ook, geheugen nodig en werkprestatie van de processor. Immers moet de data ergens worden opgeslagen, ook met het oog op de privecy wetgeving. Iedere wijziging hoe groot of klein, kost geheugen.
Badge +5
@Allen
Een mooie gelegenheid om dit weekend aandacht te schenken aan deze maar ook andere poll's. Bijv ook deze: Klik hier
En niet alleen dat maar ook je STEM uitbrengen natuurlijk.
Badge +5
@Allen
Een mooie gelegenheid om dit weekend aandacht te schenken aan deze maar ook andere poll's. Bijv ook deze: Klik hier

Ja toch!
Reputatie 7
Badge +7
dubbele post,s zijn ook niet noodzakelijk

beetje onzinnig als je je punt gemaakt hebt.:8
Badge +5

Als het/de topics uit beeld raken geeft ik ze een schopje.
Zolang de hoeveelheid topics in een groep zo beperkt is zie ik geen andere mogelijkheid.
Jij wel, jvdl?:?
Reputatie 6
Badge +1

Zolang de hoeveelheid topics in een groep zo beperkt is zie ik geen andere mogelijkheid.

Polls uitzetten is een leuk instrument, echter is al vaker gebleken dat de respons laag is. Over het algemeen zijn de vaste forumleden die stemmen en reageren. Omhoog schoppen help meestal niet.
Ik ben wel van mening dat dit jammer is, maar ook realiteit
Badge +5

Polls uitzetten is een leuk instrument, echter is al vaker gebleken dat de respons laag is. Over het algemeen zijn de vaste forumleden die stemmen en reageren. Omhoog schoppen help meestal niet.
Ik ben wel van mening dat dit jammer is, maar ook realiteit

Het onder de aandacht houden heeft binnen zeer korte tijd wel stemmen opgeleverd en iedere stem is er een en belangrijk. En dan heb ik het ook over mijn CV waterdruk poll.
Ook al levert het weinig op, als het maar oplevert. 😉
Reputatie 7
Badge +7
ik hou het er op dat dubbele post,s niet nodig zijn ,
en ik denk ook dat het weinig helpt.
maar dat is mijn mening
ik vind het dan meer forum vervuiling :8
maar goed je moet doen wat jezelf het beste vind.
Reputatie 2
Badge
@Allen

Iedereen, blijf stemmen op alle polls. Zo laat je je stem horen aan Eneco en de community!
@JVP.

Hoi JSE,

Over de waterlevering is hier al eens eerder gediscussieerd. Ik ken nog de tijd ongeveer 8 jaar geleden en toen moest ik gewoon ook de watermeterstanden aan Eneco doorgegeven.
Kwam simpel weg omdat vele gemeenten voor de energielevering over zijn gegaan naar Eneco.
Nu is het onderdeel water afgesplitst en zal wel nooit meer bij de gas en stroomleveranciers terug komen.

Ook ik zou graag de waterstanden op Toon zien, maar een koppeling zal er dus voor ons Toon gebruikers wel niet inzitten.
Ik zie nog niet gebeuren dat er een soort AUX op Toon geactiveerd zal worden.
Reputatie 2
Badge
@JVP.

Hoi JSE,

Over de waterlevering is hier al eens eerder gediscussieerd. Ik ken nog de tijd ongeveer 8 jaar geleden en toen moest ik gewoon ook de watermeterstanden aan Eneco doorgegeven.
Kwam simpel weg omdat vele gemeenten voor de energielevering over zijn gegaan naar Eneco.
Nu is het onderdeel water afgesplitst en zal wel nooit meer bij de gas en stroomleveranciers terug komen.

Ook ik zou graag de waterstanden op Toon zien, maar een koppeling zal er dus voor ons Toon gebruikers wel niet inzitten.
Ik zie nog niet gebeuren dat er een soort AUX op Toon geactiveerd zal worden.

Ik zie dat eigenlijk best wel gebeuren. Het is tenslotte enkel een poort anders gebruiken of een extra poort toevoegen aan de meterkastmodule van de Toon. Wellicht dat als men de ethernet poort gebruikt voor gas en electra (bij slimme meters in de meterkast) de twee pulspoorten anders gebruikt kunnen worden. Dan hoeven ze helemaal geen nieuwe module te maken. Of zoals jij aangaf, dan is er geen AUX poort nodig :)

De watermeters worden uitgelezen met pulsmeters en het lijkt mij heel goed mogelijk om deze met een software-update toe te voegen aan de meterkastmodule & Toon.

Zoals eerder aangegeven, waarom zou men deze data binnenshuis niet mogen gebruiken? Als ze nog een stapje verder gaan, kan de data natuurlijk ook opgehaald worden door het waterbedrijf. Ik zie het meer als innovatief en buiten de kaders denken. En dat mag best wat meer gebeuren binnen deze oud-overheidsbedrijven.

Ik zie dat eigenlijk best wel gebeuren. Het is tenslotte enkel een poort anders gebruiken of een extra poort toevoegen aan de meterkastmodule van de Toon. Wellicht dat als men de ethernet poort gebruikt voor gas en electra (bij slimme meters in de meterkast) de twee pulspoorten anders gebruikt kunnen worden. Dan hoeven ze helemaal geen nieuwe module te maken. Of zoals jij aangaf, dan is er geen AUX poort nodig :)

De watermeters worden uitgelezen met pulsmeters en het lijkt mij heel goed mogelijk om deze met een software-update toe te voegen aan de meterkastmodule & Toon.

Zoals eerder aangegeven, waarom zou men deze data binnenshuis niet mogen gebruiken? Als ze nog een stapje verder gaan, kan de data natuurlijk ook opgehaald worden door het waterbedrijf. Ik zie het meer als innovatief en buiten de kaders denken. En dat mag best wat meer gebeuren binnen deze oud-overheidsbedrijven.

Dat zie ik dus helemaal niet gebeuren, want dat beschouwd Eneco als broddelwerk.
Behalve als er echt een AUX komt ter vrije besteding; uiteraard is koppeling een simpele zaak, want het is niet mee of minder dan een pulsmeter, die ook voor het gas wordt gebruikt.

Ook het draadloos ophalen van de waterstanden kon wel eens ooit ingevoerd worden.
Een slimme watermeter dus............

Wie weet.
Reputatie 4
Badge
En dan een app op je tablet waar je wel alles in één kan zien.
Badge +5
En dan een app op je tablet waar je wel alles in één kan zien.

Exact, hoe moeilijk kan dat nou zijn .....

hoe moeilijk kan dat nou zijn .....

Nou behoorlijk moeilijk, omdat ik een vreemde pulsgever niet zo gauw opgenomen zie worden in Toon op de AUX stand die ik fantaseerde.........
Komt nog bij dat Eneco geen leverancier van water is, dus..........
Badge +5
Wie weet? :?
Reputatie 4
Badge
Wie weet gaan ze nog wel een fuseren. Stel nooit alles uit.
Wie weet? :?

Hoi Theo,

Ik schreef al eerder dat het leveren van water vroeger inderdaad via Eneco (voor mij dus) liep.
Maar ons parlement heeft gekozen om dat aftesplitsen.
Gezien alle (vuil) water zaken, die nu gecentraliseerd zijn zal er een koppeling met gas en stroom leveranciers er wel nooit inzitten.