Openhaard stand | Eneco Community
vraag

Openhaard stand

• 6 januari 2014
  • 31 reacties
  • 6572 Bekeken

Vandaag heb ik (in het kader van duurzaam stoken) een pelletkachel in mijn woonkamer laten plaatsen. In de woonkamer hangt ook de Toon-thermostaat. Gevolg is nu dat de rest van het huis niet meer verwarmd wordt. Ik heb gezocht (in het forum en de handleiding) naar een 'open haard' stand. Deze heb ik niet kunnen vinden. Heeft iemand een suggestie of is dit een idee voor een firmware versie 2.6?
Alternatief lijkt mij de mogelijkheid om de thermostaatfunctie in Toon uit te zetten en draadloos (bij voorkeur Wifi) een tweede 'thermostaat-voeler' op Toon aan te sluiten. Ook dit lijkt mij toekomst-muziek maar wellicht kan één van de moderators hier wat over melden?

Voor andere suggesties om de rest van mijn huis warm te krijgen (mbv mijn CV-ketel) houd ik mij aanbevolen.

Dank.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

31 Reacties

Daar hebben we het in een ader topic uitgebreid over gehad.
De doelgroep is denk ik te klein om ooit Toon daarvoor in te richten.
De huidige snelle oplossing is om Toon een andere plek te geven.
Reputatie 7
Badge +7
beste @ thermo

(Voor andere suggesties om de rest van mijn huis warm te krijgen (mbv mijn CV-ketel) houd ik mij aanbevolen.)

b.v.b een
pellet kachel met ingebouwde warmte wisselaar ?

of
geforceerde ventilatie kanalen aanleggen van woonkamer naar de rest van de woning.
en Toon op weg of slaap stand zetten

Toon temperatuur hoger zetten , en radiator thermostaten gaan gebruiken in woonkamer en andere vertrekken ( niet erg duurzaam stoken)

mvg,
jan
Ik ben ook wel voor een openhaard stand.
je plaats bijvoorbeeld standaard een tweed temperatuur meter op je verdieping.
In de toon kan je dan de één of andere selecteren.
Verwarming moet in de ruimte van je kachel dan wel dichtgezet zijn.

Een extra sensor lijkt me, ondanks de grote van de doelgroep, niet heel ingewikkeld en kostbaar, overige is firmware aanpassing.
Ik denk dat de doelgroep juist klein is en dat gezien de reacties op openhaard-zaken.
Ik zou een poll starten; krijg je inzicht.
Reputatie 7
Badge +7
Jammer dat de topic starter @ thermo , niets meer laat horen .
of hij is druk bezig met verbouwen:)
Hoi Jan,

Het is inmiddels een week geleden. 
Als het allemaal serieus is dan had een verdere reactie toch wel netjes geweest. 
Of inderdaad is hij een warmtewisselaar aan het inbouwen. 
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Het is inmiddels een week geleden. 
Als het allemaal serieus is dan had een verdere reactie toch wel netjes geweest. 
Of inderdaad is hij een warmtewisselaar aan het inbouwen. 

Hoi Ton,
Of een nieuwe pellet kachel aan,t installeren:)
zulke dingen moet je van te voren bekijken toch !
zo bespaar je niks en kost het alleen maar zuur verdiende euro,tjes

Goedkoopste oplossing stoken met die pellet kachel (wat kosten die pellet,s eigenlijk 😕)
en alle deuren naar de andere kamers open zetten.
dan krijg je daar ook nog wat warmte .
Reputatie 4
Badge +2
Pellets kosten volgens mij zo rond de 330 euro per m3

Ik heb het voor mijn huis berekend dat hij ongeveer 45 jaar zonder kosten mee moet gaan wilde ik voordeliger zijn dan gas.
Er wordt verteld dat je de helft op je gas bespaard maar dat komt doordat je alleen je kamer verwarmd.
Hetzelfde bereik je dus door alle radiatoren op de woonkamer na dicht te draaien.
Als je een pelletkachel koop die het cv water ook verwarmd is je voordeel weg.
Als je wat ik in mijn vorige huis ook had de kamer verwarmd doormiddel van een houtkachel en de rest met de cv.
Dat kan je met 2weg kleppen in je systeem doen.
Je opent dan alleen dat gedeeldte van je systeem wat je verwarmd wil hebben waar ook een thermostaat (of toon) hangt.
Reputatie 3
Badge +2
Op zich een goed idee, zo'n openhaard stand.
Of Toon uitbreiden met 'per ruimte in te stellen' temperatuur.

Er zijn n.l. al merken thermostaten/domotica in de handel die dit kunnen.
De thermostaat communiceert in dit geval met de radiator kranen in elke ruimte.
Zo kan je dus lekker de openhaard aan doen, terwijl b.v. de werkkamer boven gewoon warmte krijgt.

Future ?

Peter
Badge
Pellets kosten volgens mij zo rond de 330 euro per m3

Als je een pelletkachel koop die het cv water ook verwarmd is je voordeel weg..

Bedankt voor het delen van je ervaring, intressant, ik snap alleen niet wat het nadeel is als het cv water door depellet kachel wordt verwarmd, dat is toch juist voordelig?
Reputatie 4
Badge +2
Het zuiniger stoker met pellets komt omdat je de rest van je huis niet meer warm stookt.
Als je een pelletkachel op cv neem is dat voordeel dus weg.
Als je alle radiatore,n op de kamer na, in je huis dicht draait stook je ook minder gas.
Je wordt dus gefopt door de rekenvoorbeelden van de verkopers.
Ik heb mijn berekening weggegooid maar volgens mij was ik maar 15 cent per m3 goedkoper.
Dat lijkt wel aardig wat maar de kachel is ook 4 keer zo duur (het type wat ik wilde)
Reputatie 1
Badge
Ik ben ook voor een openhaard stand. Is er enige kijk op moderators?
Reputatie 7
Badge +6
@Rulez,

We hebben dit ingeidend bij de productmanagers maar verwachten niet dat dit op korte termijn beschikbaar komt.
Reputatie 1
Badge
@Rulez,

We hebben dit ingeidend bij de productmanagers maar verwachten niet dat dit op korte termijn beschikbaar komt.

Dank je wel Folkert! Ik begrijp dat het niet op korte termijn beschikbaar is, maar vind het wel goed dat het overwogen wordt.
Wellicht helpt het als meerdere mensen aangeven dat er interesse is in een open haard functie, of een tweede sensor voor op de tweede verdieping.
Bij deze dan, ik ben ook geïnteresseerd!
Yes, openhaard modus zou een heel goede aanvulling zijn!
Reputatie 3
Badge +2
Pas wezen kijken voor een pelletkachel.
grote voordeel is geen opslag hout meer maar zakken pellets die utomatisch door de kachel gevoed wordt.
Nadeel: dure versie open haard, bij stroomstoring niet kunnen stoken omdat de toevoer van pallets electrisch werkt.
En uiteraard andere ruimtes verwarm je niet.
Overigens heeft mijn Remeha iSense thermostaat van 2 jaar geleden deze mogelijkheid al wel om andere ruimtes te verwarmen, dus deze optie zou ik zeker willen op Toon.
Voorlopig zie ik er van af reden: extra kosten een 8 meter extra dubbele afvoer in mijn schoorsteen om goede afvoer te garanderen: kosten: 2500,-
Helaas geen open haard voorlopig voor mij en dan heb ik het niet gehad over de CO2
uitstoot....
Maar ja wel super gezellig die vlammen. (retired firefighter ):D
Jazeker, ook ik zie graag een openhaard-functie op Toon. Voorlopig los ik het op door kinderen uit hun kamers naar de haard te lokken en beneden hun huiswerk te laten doen. Maar dat werkt niet voor iedereen...:8
Badge
Ik heb ook tot gisteren een paar jaar een Remeha ISense thermostaat gebruikt. Hier zat inderdaad de openhaard functie in, wat voor mijn veel gebruik van open haard, wel makkelijk was om ook de andere ruimten te gebruiken met aangename temperatuur. Ik dacht dat deze functie zeker aanwezig zou zijn in Toon, echter jammer dat dit niet aanwezig is. Vind dit een nadeel van Toon, dus wens deze functie ook in Toon als dit mogelijk is. Nu moet ik maar steeds met de thermostaatkranen gaan regelen.
Goedemorgen,

Hier ook een Houtkachel gebruiker en ik zou een externe thermostaat ook erg handig vinden.
Ook hier meer dan welkom
Sinds kort Toon geïnstalleerd. Mijn vorige thermostaat had een open haard stand en dat werkte geweldig. Als regelmatig stoker van een houtkachel mis ik die bij Toon. Graag toevoegen als mogelijkheid.
Reputatie 3
Badge
Wij hebben een tegelkachel en gebruiken een draadloze thermostaat.
Voor mij ook een openhaard stand graag.
of Toon draadloos maken zoals Reinoud76 heeft
Voor mij ook een openhaard stand graag.
of Toon draadloos maken zoals Reinoud76 heeft

Dat wordt dus een andere thermostaat nemen, dan...........
Dat is de (terechte) keuze die Reinoud heeft gemaakt.
Hup oppakken die thermostaat, die hij heeft en plaatsen waar hij nodig is!

Dat zal je bij Toon niet gaan meemaken.