Nieuwe functie: "vakantie thuis" | Eneco Community

Nieuwe functie: "vakantie thuis"

• 22 december 2017
  • 16 reacties
  • 549 Bekeken

Vanmorgen kwam mijn vrouw met een, in mijn ogen, geweldige suggestie. Wanneer je een paar dagen/weken de deur uitgaat kun je Toon instellen op vakantie. Hij zorgt er dan voor dat de temperatuur constant op het ingestelde punt blijft. Maar... zou zoiets ook niet geweldig zijn wanneer je een paar extra dagen thuis bent? Bijvoorbeeld nu, het is kerstvakantie en bijna iedereen is de hele dag thuis. Onze toon is normaal ingesteld om, als iedereen om 9:00 uur de deur uit is, terug te gaan naar 16 graden, de Weg-stand. Rond vier uur, als de eerste weer thuis komt, begint hij dan weer op te warmen. Het zou mooi zijn als je in zou kunnen stellen dat je "vakantie thuis" hebt, waardoor hij gedurende de hele dag de "Weg-stand" vervangt door de "Thuis-stand"! Handig bij een korte vakantie, of een paar dagen ziek, of bij welke gelegenheid dan ook dat je, tegen het programma in, een paar dagen thuis bent.

Natuurlijk kun je dit ook handmatig doen, maar het moet programmeertechnisch niet zo heel lastig zijn, toch?

16 Reacties

Hoi Nico,

Je hebt uiteraard geheel gelijk, maar ik zie het (noodgedwongen en vele malen/jaren vragend aan Eneco) dan liever anders en is de keuze aan Olisto, dan heb ik tenminste wèl de mogelijkheid om met enige vrijheid zaken aan te passen.😀

Ik was nog niet pas in bezit Toon (6 jaar geleden) en ik mistte meteen die fijne instelling "Vandaag als Zondag", dus ook ik begon er ook om te vragen. Helaas..............😂
Geldt ook voor uitbreiding schakelmogelijkheden; we hebben er nu 4; die simpele ChronoTherm had er gewoon 6! Ook nooit heeft men daar een aanpassing voor willen doen.🤔

Dus met Olisto en mijn getrapte (op)schakelmogelijkheden temperatuur heb ik het opgegeven.
Vroeger ergerde je nog wel eens ivm uitval SC en dus ook Olisto, maar de bedrijfszekerheid is zo enorm toegenomen dat storingen eigenlijk te verwaarlozen zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Grappig al die voorbeelden om het maar NIET in de software van Toon op te lossen 🙂 Z0 iets als neem een taxi als de bus er niet komt of ga op de fiets.
en als ik dat dan aanstaande maandag wil uitvoeren, of woensdag of zondag....

ik wil niet 'morgen als zondag' éénmalig kunnen uitvoeren maar elke dag van de week...
Dan zet je er toch een extra “Als” optie tussen met de een keuze van die dag.😀

is het niet mogelijk om een Olisto Now te maken met 'morgen als zondag' ???

iemand??

Vandaag als zondag is zo zonde als je om half negen uit je nest komt kruipen op een vrije dag en de CV staat als sinds half zes te loeien...
Hoi @A.H.M. de Vries

Inderdaad een vaak gevraagde optie. Ik had deze thermostaat vroeger ook en gebruikte die optie toch erg vaak.
Maar al jaren wil Quby/Eneco het keuze menu niet aanpassen.
Grlukkig hebben we de gratis App Olisto die deze optie wel inzich heeft.
Neem daar eens een kijkje en zie de vele mogelijkheden.

Wij hadden vroeger een honeywell, en de stand "morgen als zondag" was superhandig om 's ochtends een warm huis te hebben. Ik mis die stand en lijkt me niet heel lastig toe te voegen. Alle bovenstaande opties vullen dat niet in.
Om maar een voorbeeld te noemen.
De mogelijkheden zijn bijna oneindig.
Je kan in jouw voorbeeld ook nog de locatie (geofencing) daarin verwerken. Maak het nog makkelijker.
Of zo...

Ook een prima methode Pedro.
Maar via Triggi een verlof en werkschema maken is ook eenmalig in te stellen.
Je drukt op de knop Now en alles wordt meteen actief.
Ik doe via de app de temperatuurstanden van Weg aanpassen naar hetzelfde als Thuis temperatuur, dan wordt het opgenomen in alle dagen, je hoeft jouw programma’s niet te veranderen. Alleen als je Slapen iets langer wil door laten lopen, nieuwe tijd instellen en kopieëren voor alle dagen. Als iedereen weer aan het werk gaat, even de Weg temperatuurstand en Slapen tijd terug zetten.
Badge +1
Beste @vanbaarsel

Hiervoor zou je de nieuwe Drebbl thermopilot voor Toon kunnen uitproberen. Eigenlijk hebben we deze autopiloot ontworpen voor het hele stookseizoen, maar ook tijdens de komende vakantieperiode merkt ie vanzelf of er iemand thuis is of niet en dan hoef je je gewone programma niet eens aan te passen. Na de vakantieperiode leert de Drebbl thermopilot dan ook vanzelf slim op je aan- en afwezigheid.

Zie Works with Toon pagina, onderaan:
https://www.toon.eu/works-with
Ik zou die keuze gewoon maken door als de keuze op Weg staat, simpel weg de keuze Thuis even aan te raken.
Meer is niet nodig.

Maar eigenlijk wil je de avond ervoor de keuze hebben: “Morgen als Zondag”
Dit is al vele jaren bij Honeywell ChronoTherm thermostaat een keuze.
Deze keuze wordt al vele jaren aan Eneco gevraagd.
En is dus nog toekomstmuziek.

Wel kan je nu al gebruik maken van de App Triggi.
Ik snap jullie reacties, maar zal proberen het nog iets duidelijker te maken. Als je de vakantiestand gebruikt, houdt Toon 24/7 die temperatuur aan. Dat gebeurt ook wanneer je, op de stand Thuis, de programmaschakelaar op uit zet. Dan blijft de temperatuur dus 24/7 op (bijvoorbeeld) 21 graden, wat 's-nachts niet echt nodig is.

"Mijn functie" zou tijdelijk de Weg-stand vervangen door de Thuis-stand. Het programma loopt dus gewoon door, maar zie er dan dus bijvoorbeeld zo uit:

Normaal:
0:00 Slapen > 7:00 Thuis > 9:00 Weg > 16:00 Thuis > 20:00 Comfort > 23:00 Slapen

Thuis-vakantie:
0:00 Slapen > 7:00 Thuis > 9:00 Thuis > 16:00 Thuis > 20:00 Comfort > 23:00 Slapen

Een subtiele wijziging, maar zou blijft Toon doen wat hij moet doen maar blijft hij alleen overdag de boel ook verwarmen.
Makkelijker is om de programmaschakelaar te gebruiken.
Als bv de keuze stand Weg actief is dan zet je die schakelaar op Uit.
De volgende keuze stand wordt dan niet automatisch ingesteld.
En ook op afstand met de App kan je altijd als je naar huis gaat, de programmaschakelaar weer op Aan zetten. Het programma neemt de werking van de thermostaat weer over.
Reputatie 7
Badge +5
Dag @vanbaarsel,

Welkom op de Toon Community en bedankt voor je input, leuk dat jullie zo meedenken! Mijn vraag is alleen; wat houdt je tegen om de vakantie stand in te zetten voor die paar dagen thuis? Of, bedoel je meer in de trend van een apart programma, in plaats van de vakantiestand die maar op 1 temperatuurstand kan worden ingesteld?

Groet, Denise

Reageer