Met slimme meter gegeven verbruik en geleverde energie weergeven op Toon | Eneco Community

Met slimme meter gegeven verbruik en geleverde energie weergeven op Toon

• 18 april 2019
  • 6 reacties
  • 481 Bekeken

Om geleverde energie weer te geven op toon heb je nu een extra meter nodig in de meterkast op de zonnepanelen zekering groep.
Voordat ik bij Eneco zat had in een app waarmee gebruikte en geleverde energie direct kon weergeven jaar / dag / uur history vergeleken met jaar er voor, deze zat ook op de P1 aangesloten.
Volgens mij is het aansluiten van de extra meter op deze zonnepaneel groep niet nodig omdat toon ook op P1 zit aangesloten en krijgt bij realtime data binnen. met deze data kunnen grafieken maken zonder dat er extra meet apparatuur nodig is ( klanten worden nu op extra kosten gejaagd)
Zie bijlage APP van Netgrid (deze bestaat niet meer)

6 Reacties

Ik denk dat je je dan toch wat meer in de werking van Toon®️ en Zon op Toon®️ moet verdiepen, want een aparte kWh-verbruiksmeter is toch echt nodig om de opwek voor Toon te kunnen bepalen.

Dan pas kan er een juiste berekening worden gemaakt vwb de Status/Prestatie PV.
Een belangrijk onderdeel is hierbij het eigen verbruik van de eigen productie. En deze info, nou juist, komt echt niet uit de P1 poort😎🧐😉

Een min-teken op het display zegt namelijk niets.
Pas als er verbanden worden gelegd met opwek/verbruik en teruglevering dan ontstaat een compleet plaatje.

Als je denkt dat een min-teken op Toon terug geleverde stroom zou zijn, dan zou ik je adviseren van je slimme meters tellers 2.8.1 en 2.8.2 daarmee te vergelijken en je ziet dat de waarde niet klopt.
Toon geeft namelijk geen min-waardes weer.
Als klant wil je zien wat je gebruikt en wat je terug levert en dat kan berekenen met de slimme meterstanden realtime. Wat de zonnepanelen leveren kan je meestal op een eigen app van de omvormer op vragen . Ik heb met de app van Netgrid ongeveer 5 jaar en werkte uitstekend. Als deze had blijven bestaan had ik geen toon aangeschaft.
Een Toon®️ met een PV en geen Zon op Toon®️ geeft geheel verkeerde status berekeningen.
Mijn advies is altijd geen Toon®️ nemen, zeker als je al andere apparatuur hebt en daar denkt voldoende info uit te halen🧐
Het weergeven zoals ik voorstel is voor de software makers van Toon toch geen probleem, kan als extra optie worden toegevoegd (zonder extra hardware in de meterkast)
Zullen veel mensen blij van worden ( zeker die twee groepen zonnepanelen hebben op twee zekeringen)
Dat gaat niet werken, zoals ik in m’n eerdere bericht al probeerde uit te leggen.
Komt nu eenmaal door de structuur van Toon®️, waarbij inzicht geven prio 1 is.
Aanpassingen, zeker zonder kWh-verbruiksmeter, zullen die structuur alleen nog maar verder verstoren.
Al eerder werden verzoeken in die richting aan Eneco gericht, maar hadden dan ook geen suc6.

Verder is het voor 2 groepen PV verder niet van belang, want binnen de mogelijkheden van de aansluitwaarde woning kunnen 2 groepen na de zekering samengevoegd worden en nog steeds op 1 fase (bv PROS-1) voor €99 Zon op Toon®️ (aan laten) aanschaffen.

Ook al eerder hebben we topic’s aan het samenvoegen PV’s gewijd.
Zeker van belang als men reeds een PV en Zon op Toon®️ (1 fase) heeft en wil uitbreiden zonder extra kosten aan Toon®️ en Zon op Toon®️.
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben het met Ton eens. Het gaat niet alleen om de teruglevering aan het net (P1 data) maar ook om het directe verbruik en de opbrengst van de omvormer. Op Zon op Toon zie je ook wat je direct verbruikt, waardoor je dus beter kan sturen op werkelijk verbruik. Zon op Toon levert deze data in 1 grafiek, wat veel overzichtelijker is dat iedere keer te kijken op de app van de omvormer.

Reageer