Ketelprofiel: waarom invullen / wat wordt er met de data gedaan? | Eneco Community

Ketelprofiel: waarom invullen / wat wordt er met de data gedaan?

• 16 oktober 2017
  • 26 reacties
  • 1144 Bekeken

In 4.8 wordt gevraagd een ketelprofiel in te vullen (https://www.toon.nl/service/faq/software/software-update-48-wat-is-nieuw/).

Met als uitleg: "Door het invullen van de volgende vragen over jouw cv-ketel help je Toon bij het verder ontwikkelen van deze dienst."

Kan dat beter uitgelegd worden?
Wat wordt er precies met die data gedaan? Wordt het ook voor andere doeleinden gebruikt (bv. commerciële doeleinden van Eneco / partners)? Wordt dat aan mijn profiel toegevoegd, of wordt het alleen gebruikt om bv. te snappen welke foutmeldingen er door de CV gestuurd kunnen worden (en dus gescheiden van mijn profiel)?
Zijn er consequenties als ik het niet invul?

Het valt me op (en tegen) dat hier niet pro-actief uitleg over wordt gegeven, bv. dmv een privacy-policy die getoond wordt op het moment van invullen.

26 Reacties

Het valt me op (en tegen) dat hier niet pro-actief uitleg over wordt gegeven, bv. dmv een privacy-policy die getoond wordt op het moment van invullen.

Je hebt uiteraard volkomen gelijk.
In versie 4.9 wordt deze privacy-policy getoond voordat je gaat invullen. Ook is er een nadere uitleg. Je zou in de huidige versie 4.8 na blz 3 kunnen stoppen, dan komt de balk op dat gebied niet meer terug en dan opnieuw bij versie 4.9 een overwogen keuze te maken.
In een eerder topic inzake versie 4.8 kwam dit ook naar voren en toen heb ik reeds dat scherm van versie 4.9 geplaatst.

Ongetwijfeld zal een moderator vandaag je ook nog nadere info verstrekken.
Reputatie 5
@wvku

De cv-ketel functie is nog niet actief na deze 4.8 update! Er wordt nu alleen nog uitleg gegeven over wat de functie straks gaat doen. De cv-ketel tegel staat wel nieuw in het home-scherm van Toon, maar pas vanaf software update 4.9 wordt deze functie echt slim. Vanaf dan gaat Toon je cv-ketel 24 uur per dag monitoren/bewaken en stuurt Toon je een berichtje wanneer er onderhoud nodig is.
Zoals Brandje ook aangeeft komt de privacy-policy nog!

Groet, Vincent
De cv-ketel functie is nog niet actief na deze 4.8 update! Er wordt nu alleen nog uitleg gegeven over wat de functie straks gaat doen.

Nee, daar gaat het me juist over. Nu wordt er gevraagd informatie te verstrekken zonder dat duidelijk is wat er met die informatie wordt gedaan.

Ik kan niet beoordelen of de info die nu wordt ingevuld nu/later ook voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, of het nu/later aan mijn persoonlijke gegevens wordt gekoppeld, etc.
Reputatie 7
Badge +9
De cv-ketel functie is nog niet actief na deze 4.8 update! Er wordt nu alleen nog uitleg gegeven over wat de functie straks gaat doen.

Nee, daar gaat het me juist over. Nu wordt er gevraagd informatie te verstrekken zonder dat duidelijk is wat er met die informatie wordt gedaan.

Ik kan niet beoordelen of de info die nu wordt ingevuld nu/later ook voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, of het nu/later aan mijn persoonlijke gegevens wordt gekoppeld, etc.

Misschien is het een idee om de voorwaardes van Toon nog eens her te lezen dan..

https://www.eneco.nl/voorwaarden/
Dus NU de info niet verstrekkken.
Dan is het opgelost.

In versie 4.9 doe je een hernieuwde afweging en krijg je keurig de policy-melding te lezen en kan je akkoord gaan of niet.
Reputatie 7
Badge +6
@wvku

Het betreft anonieme data, die niet te linken is aan een persoon of een Toon. Deze wordt onder ander gebruikt voor de CV ketel monitoring en nog andere uit te rollen diensten. pas nadat een dienst wordt geactiveerd en je expliciet instemt met het gebruik van data, dan geeft Toon de sleutels vrij om deze data te koppelen aan klantgegevens.
Werkt perfect.. not.. Mijn ketel deed het niet, maar geen melding op Toon behalve dat ik geen gas had verbruikt en dat het nogal koud was in huis..

De druk stond onder 1 bar dus deze gevuld maar dat mocht niet baten, ketel was stuk en heb ik dit weekend noodgedwongen moeten vervangen.

Vooralsnog lijkt het er alleen op dat Toon een melding geeft dat je onderhoud moet plegen als de datum overschreden is...
Reputatie 7
Badge +5
@ronkna

Deze dienst geeft momenteel alleen nog aan wanneer je CV-ketel onderhoud nodigt heeft. Toon kan dus niet detecteren of er een storing gaande is en om welke storing het precies gaat.

Groet, Denise
Wat is dan het nut? Je kan het dan ook op de kalender zetten en nu geef je Eneco meer info dan ze eigenlijk nodig heeft...

........... nu geef je Eneco meer info dan ze eigenlijk nodig heeft...

Misschien het bericht van de moderator Folkert van een maand geleden nog even lezen............?

De data wordt ge-anonimiseerd.
Mocht de data nodig zijn ivm de daar bedoelde verdere uitbreidingen, dan geef je zelf apart de sleutel vrij om die data daarvoor te gebruiken.

Dus dat "Eneco meer info" heeft is dus niet waar.

De privacy van klanten is bij Eneco een groot goed, is ons op de presentatie op de Innovationdag met de hand op het hart beloofd.

........... nu geef je Eneco meer info dan ze eigenlijk nodig heeft...

Misschien het bericht van de moderator Folkert van een maand geleden nog even lezen............?

De data wordt ge-anonimiseerd.
Mocht de data nodig zijn ivm de daar bedoelde verdere uitbreidingen, dan geef je zelf apart de sleutel vrij om die data daarvoor te gebruiken.

Dus dat "Eneco meer info" heeft is dus niet waar.

Persoonlijk vind ik dit een erg onoverzichtelijk forum dus ik heb de moeite niet genomen om verder te zoeken.

Anoniem? Toeval of niet maar Eneco belde "toevallig" over een contract voor ketelonderhoud. De persoon die ik aan de lijn heb drong daarbij behoorlijk aan dat ik een contract moest afsluiten voor onderhoud en dat de aanbieding alleen telefonisch geldig was.. Nadat ik had aangegeven dat ik er rustig over na wilde denken, aangezien mijn ketel 14 jaar oud was, ging ik kijken op de website en tot mijn verbazing stond daar exact dezelfde aanbieding..

Dus nee, dat anoniem geloof ik dus niet...
Leuk wat je erbij haalt maar heeft niets te maken met het onderwerp in dit topic.
Namelijk het opslaan van data bij gebruik van deze applicatie op Toon.
In jouw geval dus bij privacy “Nee” invullen en alles is opgelost.
Niks te maken met het onderwerp?

Helemaal bovenaan deze pagina staat: Ketelprofiel: waarom invullen / wat wordt er met de data gedaan?

En volgens mij gaat mijn posts daar wel degelijk over hoor...Mijn eerst wellicht niet helemaal maar mijn laatste absoluut wel. Na het invullen van mijn ketelprofiel met een ketel van 14 jaar oud, wordt ik gebeld over ketelonderhoud... Anoniem? Dat dacht ik niet...
Zoals ik al zei: “Nee kiezen en Vrijheid Blijheid”??
Reputatie 7
Badge +5
@ronkna

Het klinkt bijna te toevallig om waar te zijn, maar ik kan je verzekeren dat het telefoontje en de dienst op Toon niet aan elkaar gelinked zijn. Puur toeval doet zich echt soms nog eens voor in het leven ;-)

Groet, Denise
Reputatie 7
Badge +9
@ronkna

Het klinkt bijna te toevallig om waar te zijn, maar ik kan je verzekeren dat het telefoontje en de dienst op Toon niet aan elkaar gelinked zijn. Puur toeval doet zich echt soms nog eens voor in het leven ;-)

Groet, Denise

*proest*, hahaha..
Goed weekend gehad @Denise? Of? Die reactie klonk behoorlijk sarcastisch, haha..

@Topicstarter:

Toeval bestaat soms in leven, is nogal vreemd, dat geef ik toe. Maar het bestaat. 😉
Een mooie toevoevoeging @Denise???‍?
@ronkna

Groet, Denise

*proest*, hahaha..
Goed weekend gehad @Denise? Of? Die reactie klonk behoorlijk sarcastisch

Hè grappig is dit.
Zo zie/lees ik het helemaal niet.
Ik probeerde het hem ook al uit te leggen dat die 2 totaal los staan van elkaar; de ts heeft echter een idee fix en daar breng je ‘m niet meer van af. Prima natuurlijk. Hij weet de oplossing daarvoor.
Reputatie 4
Badge +1
Ik weet dat dit draadje al een jaar oud is maar hier heeft de ridicilousness toegeslagen. Vandaag kreeg ik een melding van Toon "uw ketelprofiel is nog niet volledig ingevuld". Gezien het feit dat mijn "ketel"=warmtepomp niet bij staat had ik dat bewust nagelaten.
Na de melding de data dan toch maar op 100% gebracht.

Bij deze:
Merk: Overige
Type: Overige
Productiejaar: 2016
Laatste onderhoud: sep 2018
Aanbevolen onderhoud: Ieder jaar
Onderhoudscontract: Elders
Tel:&&&& ben gek
Toestemming: Ja (tuurlijk).

Als ik nu NOG een keer een melding krijg ga ik gillen😉😜.

Beste Eneco, mischien is het mogelijk om bij ketel Overige te stoppen met deze vraag?
Hoi Menno,

Met een full electric huis is dit ketelprofiel uitaard zinloos.
Eigenlijk had je bij Privacy instellingen niet akkoord moeten kiezen en dan ben je volgens mijn gegevens verlost van dit profiel.
Heb ik ook vandaag gehad die melding, ik heb een tijdje geleden mijn ketelprofiel verwijderd na alle dringende telefoontjes van Eneco voor een ketel onderhoudscontract of een nieuwe ketel. Ze willen het zo graag weten hoe oud jouw cv ketel is...
Reputatie 4
Badge +1
Hi allen, dat is het leuke van dit experiment. Als ik nu (na het invullen van mijn telefoonnummer) contact krijg met een dergelijke aanbieding, dan ga ik meteen naar de privacy authoriteiten. Het is namelijk zo dat ik alleen toestemming gegeven heb om de ketel gegevens te delen ten behoeve van het monitoren van de werking van de cv-ketel. Het vermarketen van deze gegevens om commerciële aanbiedingen te doen is niet opgenomen in de privacy toelichting en is dus in conflict met de AVG (is namelijk het gebruik maken van mijn gegevens voor een ander doel dan waar ik mee akkoord gegaan ben).
@mvaneck, de voorwaarden mogen aangepast worden zonder voorafgaande aankondiging. Je hebt een keer toestemming gegeven, daarna mogen ze het aanpassen zonder dat je iets van hoeft te weten, zo gaat het met onze energieleverancier...

Module 6 - De Software
2. Overige bepalingen in verband met de Software
2.2. Eneco heeft het recht om de Software (derden)functionaliteiten/of content (inclusief geschiktheid bepaalde functies) zonder voorafgaande aankondiging te veranderen. Eneco vergoedt geen kosten en is niet aansprakelijk voor dergelijke veranderingen.
Reputatie 4
Badge +1
Hi @Berny , ook Eneco moet zich houden aan de AVG. Hierbij geldt dat er sprake moet zijn van toestemming (vooraf) voor het gebruik van de gegevens (in dit geval "het profiel"). In het profiel is sprake van persoonsgegevens (namelijk het telefoonnummer). Er wordt aangegeven dat de gegevens gebruikt worden om een seintje te geven als ketelonderhoud plaatsvindt en dat de gegevens verder geanonimiseerd worden verwerkt (dit betekent dus dat Eneco het telefoonnummer niet mag opslaan vanuit dit profiel). Als Eneco de voorwaarden verandert, dan mag ze niet uitgaan van toestemming, maar moet ze die opnieuw vragen. Ook Eneco is gehouden aan deze Europese wetgeving.
Als nu in praktijk blijkt dat je gebeld wordt naar aanleiding van het invullen van dit profiel dan heb je het recht om te weten waar het nummer vandaan komt (gewoon vragen tijdens het gesprek). Daarnaast heb het recht om je persoonsgegevens te laten wissen.

Ik werd getriggert om me hier in te verdiepen door het feit dat mijn thermostaat mij een bericht stuurde (groot op het scherm) dat het profiel niet compleet was. Dit en in combinatie dat de laatste vraag duidelijk maakt dat geen consensus betekent dat het profiel verwijdert wordt, maakt het hele verhaal al dubieus (het stimuleert namelijk om ja tegen het verzamelen te zeggen, terwijl de thermostaat zelf OOK (theoretisch) een seintje zou kunnen geven (even groot op het scherm, denk aan ketelonderhoud).
@mvaneck, waarom wordt er zo veel tijd, energie, aandacht hier ingestoken? Er moet toch wel wat te verdienen vallen... een luchtvochtigheid correctie metingen i.p.v. een melding om de ketel te monitoren was ook welkom geweest. Maar ja, Eneco verkoopt geen luchtontvochters, oh wacht, de warmtewinner zou dat ook kunnen🤔😆

https://forum.eneco.nl/aan-de-slag-met-toon-160/cv-ketel-aan-onderhoud-toe-toon-geeft-je-een-seintje-21766

Reageer