Jullie wensen en/of ideeën, hoe staat het ermee | Eneco Community

Jullie wensen en/of ideeën, hoe staat het ermee

• 27 september 2018
  • 56 reacties
  • 4136 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Al enige tijd worden er wensen en/of ideeën benoemd die jullie graag terugzien in Toon. Vanuit ons, moderators, is meermaals aangegeven dat jullie wensen en/of ideeën worden bekeken. Over de voortgang hiervan hebben jullie tot op heden nog niets concreets van ons vernomen, onze excuses hiervoor.

Transparantie is in deze de sleutel. Hier hebben we gisteren een start mee gemaakt in de topic over de Verspillingschecker

Vandaag breng ik wederom goed nieuws 🎊. Nu komen jullie wensen en/of ideeën aan bod! Lang hebben we jullie geduld, omtrent dit onderwerp, op de proef gesteld. Toch het verzoek ons de tijd te geven om de mogelijkheden, voor eventuele implementatie, goed te bestuderen. We gaan ermee aan de slag.

Tot nader bericht, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Groet, Urgel

56 Reacties

Reputatie 5
Badge
@Brandje

Er zullen natuurlijk situaties zijn waarbij het niet werkt. Door middel van de pilot kijken we naar alle mogelijke situaties.

Groet, Emel
En nu maar hopen dat de pilot Waterverbruik een goede afloop zal hebben en invoer tot de mogelijkheden gaat behoren.
Eindelijk dan kan ik op Toon alle 3 de verbruikssoorten inzichtelijk maken.

Maar gezien de vele soorten watermeters zie ik nog wel wat “beren op de weg”.
Of wordt er alleen aangesloten/gekoppeld bij/met de slimme watermeter?
Reputatie 5
Badge
@All

Aanpassingen Toon/Toon app naar aanleiding van jullie ideeën

Vanuit verschillende hoeken krijgen wij feedback en ideeën van Toon gebruikers op de Toon app. Dit doen we bijvoorbeeld via klanttevredenheidsonderzoeken en op de Eneco Community. Dank voor jullie input! Natuurlijk kunnen we niet alles in één keer oppakken, daarom zetten we alle input altijd goed op een rijtje en bepalen dan met onze experts welke aanpassingen we het eerst introduceren. Hierbij kijken we in de eerste plaats altijd naar de stabiliteit en kwaliteit van de dienstverlening van Toon. We delen graag met jullie een aantal wijzigingen in de app én een aantal zaken waar we momenteel mee bezig zijn.

• Het ingeschatte verbruik wordt weer getoond bij Status Verbruik. Dit hadden we ooit uit Toon gehaald, maar het is op veler verzoek weer terug
  • Toon kan beveiligd worden met een pincode
  • Er is veel geïnvesteerd in het verbeteren van de achterliggende algoritmes en systemen zodat de Verspillingschecker steeds beter kan adviseren. En hiermee gaan we de aankomende releases nog door.
  • Toon meldt ook nu ook wat de waterdruk is van je cv en geeft advies wanneer deze te hoog of juist te laag is.
Waar we nu mee bezig zijn (we kunnen geen datum noemen wanneer we het live hebben):

• We testen nu ook een bericht op de Toon app wanneer de thermostaat handmatig hoger of lager wordt gezet.
  • Een pilot waarbij Toon ook je waterverbruik meet.
  • Ook wordt er wederom gekeken naar de combinatie tussen Toon en stadsverwarming.
  • Nieuwe functionaliteit Toon Magazine. Deze functie is een aanvulling op status verbruik en geeft meer inzicht in het verbruik door de maand heen.
Uit klanttevredenheidsonderzoek hebben we geleerd dat er onder andere behoefte is aan verbeteringen van de thermostaatfuncties. Dit jaar gaan we dan ook aan de slag met diverse verbeteringen hieraan. Zo gaan we de mogelijkheden bekijken hoe we met een slim programma-advies rekening kunnen houden met een onregelmatige weekindeling. Ook komt er een maandelijks overzicht in de Toon app met interessante informatie en weetjes.

We hopen jullie hiermee op de hoogte gehouden te hebben. En blijf vooral feedback en nieuwe ideeën plaatsen!

Groeten, Moderators
Reputatie 5
Badge
En nog steeds geen transparantie...
Reputatie 5
Badge
@Urgel of andere mods, 2 maanden geleden heb ik in dit topic nog gereageerd dat er weinig transparantie is. Zelfs dat komt geen reactie op. Kunnen jullie aangeven waar jullie op dit moment mee bezig zijn qua ontwikkelingen van toon...
Reputatie 5
Badge
@Eneco Een half jaar geleden is dit topic gestart. Hierin hebben jullie aangegeven transparant te zullen zijn over onze wensen en/of ideeën. Er zijn diverse wensen geuit en deze zijn al lange tijd bij jullie bekend. Echter wat hiermee gedaan wordt, is nog steeds niet inzichtelijk voor ons als gebruikers.

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om een overzichtje te maken met de wensen die er zijn, wat jullie (Eneco/Quby) met deze wensen wil doen (direct oppakken, later oppakken, niet oppakken) en wat de status hiervan is.

Al met al vind ik dat er weinig terecht komt van transparantie...
Mijn wens is snel die "vernieuwde" kinderachtige woonkamer van de Toon APP te krijgen wat een vreselijk lelijke toepassing is dat zeg, je wilt informatie hebben lijkt me en geen slap getekend plaatje met een animatie van het stroomgebruik eroverheen 👎
Al enige tijd worden er wensen en/of ideeën benoemd die jullie graag terugzien in Toon. Vanuit ons, moderators, is meermaals aangegeven dat jullie wensen en/of ideeën worden bekeken. Over de voortgang hiervan hebben jullie tot op heden nog niets concreets van ons vernomen, onze excuses hiervoor. Transparantie is in deze de sleutel. Hier hebben we gisteren een start mee gemaakt in de topic over de Verspillingschecker Vandaag breng ik wederom goed nieuws [emoji]🎊[/emoji]. Nu komen jullie wensen en/of ideeën aan bod! Lang hebben we jullie geduld, omtrent dit onderwerp, op de proef gesteld. Toch het verzoek ons de tijd te geven om de mogelijkheden, voor eventuele implementatie, goed te bestuderen. We gaan ermee aan de slag. Tot nader bericht, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Groet, Urgel

Prachtig initiatief, nu de uitwerking nog.

Ik wil dit voorstellen:

Is het een idee om de feature requests voor Toon/Quby door hen in kaart te laten brengen op deze of andere site?
Mijn admin software ontwikkelaar heeft een prima online systeem om de polls en verzoeken in de gaten te houden. Ze koppelen namelijk ook terug hoeveel aanvragen er zijn van een bepaalde feature request en hoe hoog die op de ranglijst staan. Dan weten gebruikers en indieners een beetje waar ze aan toe zijn. Je kan ook likes en dislikes geven waardoor een request omhoog of omlaag gaat in de rangorde.

Of heb het forum nog niet goed bekeken en is er al zo'n systeem?
Beste medewerkers van Eneco.
Ik weet dat toon niet werkt met HomeKit. Toen ik begon met Toon dacht ik dat dit tijdelijk was en vast snel als mogelijkheid toegevoegd zou worden.
De oplossing is voor mij is nu een Raspberry met Homebridge echter is dit natuurlijk niet een lange termijn oplossing. Nu het jaar 2019 in zicht is hoor ik graag van jullie of HomeKit in de planning zit/ jullie hier überhaupt over nadenken? Vooral om geofencing te ondersteunen en mijn verbruik verder naar beneden te brengen.
Daarnaast vind ik het ook vervelend dat wanneer ik de temperatuur tijdelijk omhoog zet dit zo blijft tot de volgende programma wijziging. Dit zorgt bij vaak voor onbedoeld verbruik.
Hoor graag van jullie.
MVG
Jasper
Reputatie 1
Badge +2
kom maar op met de waterverbruikmeter, dat zou weer een heel klein beginnetje zijn, maar als ze niet eens de ingeschatte jaarverbruik kunnen terugbrengen zie ik het somber in, wat al een jaar geleden toegezegd is.
Reputatie 6
Badge +2

Te lang eruit geweest, hobbyccircuit = tweakers?
domoticaforum
Reputatie 2
Badge +1

Water en warm water verbruik (doucheduur)
Nu ik van gas ga verbruik warmtepomp
Alert als ik de vuilnis, papier etc aan de weg moet zetten

Water verbruik zit er al in. De belgen krijgen dit. Geen idee of wij het ook krijgen. Warm water wordt lastiger. Opzich als de ketel dat via opentherm zou melden is dat niet zo'n probleem maar er zijn niet veel ketels (als die er uberhaupt zijn) die m3 flow/s via opentherm doormelden. Andere optie is een flow meter bij de ketel met een zwave sensor ofzoiets.

Warmtepomp is geen probleem. De warmtewinner van Eneco heeft bijvoorbeeld al verregaande integratie met de Toon. Een andere warmtepomp is de Elga en die wordt prima via opentherm aangestuurd. Als je een warmtepomp hebt zonder opentherm (de meeste) dan moet je hem aan/uit aansturen (zoals op mijn Panasonic Aquarea). Detail: de toon op aan/uit op mijn warmtepomp doet het veel beter dan de native kamerthermostaat van deze warmtepop. Houdt het veel beter op temperatuur.

Vuilnis/papier etc is ook al mogelijk, maar dan moet je het hobby circuit in duiken. Zo is er ook onlangs een google calendar koppeling gemaakt.

Te lang eruit geweest, hobbyccircuit = tweakers?
Reputatie 6
Badge +2

Water verbruik zit er al in. De belgen krijgen dit. Geen idee of wij het ook krijgen. Warm water wordt lastiger. Opzich als de ketel dat via opentherm zou melden is dat niet zo'n probleem maar er zijn niet veel ketels (als die er uberhaupt zijn) die m3 flow/s via opentherm doormelden. Andere optie is een flow meter bij de ketel met een zwave sensor ofzoiets.

Warmtepomp is geen probleem. De warmtewinner van Eneco heeft bijvoorbeeld al verregaande integratie met de Toon. Een andere warmtepomp is de Elga en die wordt prima via opentherm aangestuurd. Als je een warmtepomp hebt zonder opentherm (de meeste) dan moet je hem aan/uit aansturen (zoals op mijn Panasonic Aquarea). Detail: de toon op aan/uit op mijn warmtepomp doet het veel beter dan de native kamerthermostaat van deze warmtepop. Houdt het veel beter op temperatuur.

Vuilnis/papier etc is ook al mogelijk, maar dan moet je het hobby circuit in duiken. Zo is er ook onlangs een google calendar koppeling gemaakt.
Reputatie 2
Badge +1
Als wij, de klant voorop zou staan zou ik als Toon door klanten ideen laten inbrengen waarop gestemd kan worden door forumdeelnemers. De beste ideeen bovenaan de backlog en elke maand 1 of 2 implementeren. Kan een feature niet gerealiseerd worden dan transparant zijn waarom hij niet wordt opgepakt. Kijk bv hoe Microsoft dit bijvoorbeeld doet met BI.

Mijn wish list:
Tja welk bedrijf doet het nu niet. De klant een worst voorhouden. Al meer dan een jaar werden er nieuwe functies aangekondigd. Mogen we even vangen.

Hier ligt toon2 volgend seizoen buitenspel. Andere zijn toon al jaren in inovatie voorbij gestreven. Die abo kosten zijn niet in verhouding met de aangeboden diensten.

@mpleizr,

Zo denk ik ook. Zit steeds meer te denken aan:

- Tado

- Nefit Easy

Tado heeft als voordeel dat ik doormiddel van zoneverwarming, deze heeft wel heel sterk mijn voorkeur.

Tado is een mooi systeem echter werkt deze niet goed samen met mijn intergasje. Zelf zit ik te denken aan evohome, Nefit easy heb ik eens getest toen ik ook hun ketel had dus dat is hier nvt.
Badge +2
misschien al een keer gezegd, graag zwave radiatorknoppen/thermostaat knoppen en zo zone verwarming mogelijk maken. gaat hier boven over beter lezen haha
Reputatie 7
Badge +4
Zo ziet je scherm eruit met aansturing thermostaat knoppen (komt op Toon 2 en hoogst waarschijnlijk niet op Toon 1)
Vol verwachting klopt ons hart....
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb volgens mij @thehognl iets zien schrijven over fibaro thermostaat knoppen wat al geschreven staat in de code.

Neem niet weg dat ik het met jullie eens ben

Klopt, wij kunnen het in het hobby circuit al activeren. Je thermostaat panel verdwijnt dan daarvoor in de plaats komen de 4 grote knoppen voor weg, thuis comfort en slapen.
De gewenste temp per kamer stel je elders in, echter hebben we het idee dat de code nog niet helemaal af is.

Ook geen idee of dit voor de NL markt gaat worden vrijgegeven...
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb volgens mij @thehognl iets zien schrijven over fibaro thermostaat knoppen wat al geschreven staat in de code.

Fibaro thermostaten zijn inderdaad hoogst waarschijnlijk binnenkort te koppelen aan Toon2.
Maar neem niet weg dat ik tado stukken beter vind wat betreft service verlening en updates. Bovenal je kan je thermostaat op Afstand bedienen zonder extra kosten. Tado ondersteunt:

Android
iOS
Windows
En ze hebben een web interface waarmee je je thermostaat zelfs op je laptop kan bedienen.
Google Home is te gebruiken zonder tussenkomst van Olisto. Zijn toch punten waarbij ik erg ga twijfelen.
Reputatie 7
Badge +8

Reputatie 7
Badge +9
Tja welk bedrijf doet het nu niet. De klant een worst voorhouden. Al meer dan een jaar werden er nieuwe functies aangekondigd. Mogen we even vangen.

Hier ligt toon2 volgend seizoen buitenspel. Andere zijn toon al jaren in inovatie voorbij gestreven. Die abo kosten zijn niet in verhouding met de aangeboden diensten.

@mpleizr,

Zo denk ik ook. Zit steeds meer te denken aan:

- Tado

- Nefit Easy

Tado heeft als voordeel dat ik doormiddel van zoneverwarming, deze heeft wel heel sterk mijn voorkeur.

Badge
Er is Interpolis thuiswacht functionaliteit opgeleverd (aan Interpolis), een nieuwe watermeter interface voor de Belgen. Dat moet toch iemand betalen allemaal 😀?

Watermeter zou ik ook wel erbij willen hebben...
@Toonz dat iemand moet voor betalen is inmiddels wel duidelijk, en dat zijn de Belgen niet...
"Aarzel niet, ga voor Boxx. Wij nemen je oude thermostaat over voor 100€! Per maand 3,5€/maand"
Reputatie 7
Badge +4
Er is Interpolis thuiswacht functionaliteit opgeleverd (aan Interpolis), een nieuwe watermeter interface voor de Belgen. Dat moet toch iemand betalen allemaal 😀?

Reageer