Is Toon wel "slim" genoeg? | Eneco Community

Is Toon wel "slim" genoeg?

  • 28 oktober 2016
  • 42 reacties
  • 1530 Bekeken

Heb nu een tijdje de Toon en ben wat uitlezen van het gebruik zeer tevreden. We hebben Toon aangeschaft om een beter inzicht te krijgen op wat we werkelijk verbruiken. Dat was in de zomer dus weinig kachel.

Nu het kouder wordt, merk ik dat de Toon soms lang aanblijft terwijl hij al wel de gewenste temperatuur heeft.
Ook merk ik dat Toon maar 1 stand heeft en dat is UIT of AAN. Ik zal het uitleggen:
Onze oude thermostaat was een "slimme" die al soms voordat je de gewenste temperatuur nodig had, rekening hield met de verschil tussen gewenst en werkelijke temperatuur en dan al op tijd even aanging om de boel langzaam op te warmen. Dat doet Toon dus niet.

Ik heb de volgende vragen:

1 - In het week programma kan ik maar 4 temperatuur standen aangeven (Weg/Thuis/Slapen/Comfort) Is de software intelligent te maken of een aantal temperatuur-standen erbij te maken zodat ik dit zelf kan programmeren?
2 - Kan ik mijn oude thermostaat terug hangen en de Toon daar parallel daarop aansluiten? (zet dan wel de programma-stand uit)

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

42 Reacties

1) Dat is een onderdeel van het OT protocol.
Niet iedere CV geeft dat aan Toon®️ door. Soms wel aan de eigen thermostaat.

Er loopt een Poll, daar kan je stemmen.
https://forum.eneco.nl/suggesties-ideeen-verbeterpunten-113/poll-uitlezing-cv-ketel-waterdruk-toon-7344

2) De automatische ontluchting zal vermoedelijk nooit op Toon®️ komen.
Iedere CV gaat daar anders mee om. En de meesten hebben deze voorziening in de CV leiding zitten, want dat ontluchten is tijdens het stookseizoen een continue proces.
Zelf heb ik dat ook en heb al 15 jaar nog nooit de CV/leidingen en radiatoren ontlucht.
Heren daar waren we weer.

De OT functie doet het goed en ben tevreden met de cijfers.

Wat ik echter mis is:

1 - de functie waarin ik kan aflezen wat de waterdruk is. Nu moet ik ouderwets op het metertje in de badkamer kijken, of op de ketel zelf;
2 - de automatische ontluchtingscyclus. Iedere maand liep de Benraad het automatische programma door. Volgens mij werd dit vanuit de kamerthermostaat aangestuurd.
Badge +5
Heb een wisselend beeld van de OT functie. Soms zie ik dat hij voor het 1e kantelpunt in de ochtend al flink aan het stoken is. Nacht temperatuur staat op 17 graden. Hij moet om 08.00 uur pas naar 19 graden gaan en als ik om 07.00 uur beneden kom is het soms al 20 graden. Dat doet hij niet altijd dus dat begrijp ik niet. Moet zeggen dat de laatste week dit niet is voorgekomen.

Houd je er ook rekening mee dat het Hollandse weertje ook een dikke vinger in de pap heeft? De ene week 4 °C vorst en de andere 13 °C? Als de temperatuur in zo'n nacht niet erg daalt dan is het het bij ons in huis ook sneller warm en ook vroeger. Neem dat soort temperatuurschommelingen altijd even mee in je overweging. 😉
Heb een wisselend beeld van de OT functie. Soms zie ik dat hij voor het 1e kantelpunt in de ochtend al flink aan het stoken is. Nacht temperatuur staat op 17 graden. Hij moet om 08.00 uur pas naar 19 graden gaan en als ik om 07.00 uur beneden kom is het soms al 20 graden. Dat doet hij niet altijd dus dat begrijp ik niet. Moet zeggen dat de laatste week dit niet is voorgekomen.
Zijn we eruit mannen over wat voor storing het was?

Welke storing bedoel je:D:D
Die van Berny zat in z'n eigen netwerk.

Je kan de werking ook in enigszins in de grafiek terug vinden.
Forum had blijkbaar ook wat problemen want meer als 1 zin kon hij niet aan.

Maar goed inmiddels werken iPhone en iPad helemaal correct dus wel degelijk een storing.

Ben nog niet helemaal zeker of OT wel goed werkt want ik ben nooit vóór het 1e kantelpunt wakker en mijn vrouw kan geen helder beeld geven. Denk dat ik deze week maar eens de wekker zet.
Zijn we eruit mannen over wat voor storing het was?
Gelukkig maar weer, want je hebt hier tegenwoordig zo maar een naam.....
Bedankt voor je bevestiging.
Ivm het muteren heb ik reeds een topic gestart. Er wordt aan gewerkt!
Dat wou ik ook zeggen Brandje:D:D, maar kon het niet meer wijzigen. Ook voor jou mijn excuses.:D
@casperb71, sorry voor de false storing melding. Het was in mijn netwerk en geen algemene storing zoals @Brandje melde. Mijn Toon was ineens zijn Wi-fi kwijt zelfs met een statische IP, maar omdat de storingen de laatste tijd zo vaak gebeuren, dan ik, het komt wel weer goed straks of morgen. Mijn excuses hiervoor.
Je kan de Toon app verwijderen en opnieuw installeren, meestal helpt dat.
Hoe gaat het met jouw OT cv regeling?


Ho ho @Berny, ik meldde geen algemene storing!!
Ik weersprak dat nou juist!!
@casperb71, sorry voor de false storing melding. Het was in mijn netwerk en geen algemene storing zoals @Brandje melde. Mijn Toon was ineens zijn Wi-fi kwijt zelfs met een statische IP, maar omdat de storingen de laatste tijd zo vaak gebeuren, dan ik, het komt wel weer goed straks of morgen. Mijn excuses hiervoor.
Je kan de Toon app verwijderen en opnieuw installeren, meestal helpt dat.
Hoe gaat het met jouw OT cv regeling?
Storing is er nog steeds.
iPad laat andere gegevens zien en iPhone krijgt geen gegevens.


Hoi Casper,

Dat is jammer.
Dan geldt voor jou ook het bericht van 1 november:

https://forum.eneco.nl/storingen-problemen-112/problemen-toon-app-12383/index1.html#post126323
Storing is er nog steeds.
iPad laat andere gegevens zien en iPhone krijgt geen gegevens.
Tja zonder de hulp van jullie was dat nooit gelukt. Nogmaals dank hiervoor.
het internet resetten heeft geen resultaat gehad en wacht wel even af als de storing voorbij is.



Hoi Casper71 ervaar jij dan nog steeds een storing?
Er is namelijk geen algemene storing!
Op restgevallen na.
Tja zonder de hulp van jullie was dat nooit gelukt. Nogmaals dank hiervoor.
het internet resetten heeft geen resultaat gehad en wacht wel even af als de storing voorbij is.

Moet zeggen dat ik het hele pakket Toon wel een beetje amateuristisch vind.

Monteurs die onkundig zijn, veel storing op de Toon en zeer simpele software waar haast niets mee te doen is. Ik denk dat Eneco hier wat meer aandacht aan mag geven.
Nu zal ik hem wel aanbevelen aan vrienden, maar wel met een verhaal daarbij.
Goed dat je het zelf hebt gedaan. Ik hoop dat het goed blijft doen.
Volgens mij is nu een storing aan de gang, ik kan op afstand ook niks doen in mijn Toon.
Als Toon een OT verbinding erkent en de ketel reageert goed op warmtevraag start stop, en de temperatuur blijft zoals ingesteld dan heb je het goed voor elkaar gekregen, niet de monteurs.:)
Heren sorry voor de late reactie maar hier komt hij:

In de instelling staat inderdaad OT (top)

Toon reageerde eerst niet goed en heb hem zelf gereset en werkt nu prima. Ik kan alleen nog niet zeggen of hij met OT werkt of niet. Geen idee hoe ik dit kan merken.

App op iPad en iPhone werken niet goed. Gegevens kloppen niet met die van de Toon en reageren niet op aanpassingen.

Monteur had er de ballen verstand van en ik hoefde van hem niets uit te zetten of te resetten. Heb ik toch maar gedaan want anders had het niet gewerkt.


Kijk dat had ik uiteraard verwacht. Mooi zo.
Je zal nu merken dat de modulerende werking van de CV een veel prettiger klimaat zal opleveren.

Als de App niet werkt moet je wel even je modem stroomloos maken. Probeer dat eens uit.
Heren sorry voor de late reactie maar hier komt hij:

In de instelling staat inderdaad OT (top)

Toon reageerde eerst niet goed en heb hem zelf gereset en werkt nu prima. Ik kan alleen nog niet zeggen of hij met OT werkt of niet. Geen idee hoe ik dit kan merken.

App op iPad en iPhone werken niet goed. Gegevens kloppen niet met die van de Toon en reageren niet op aanpassingen.

Monteur had er de ballen verstand van en ik hoefde van hem niets uit te zetten of te resetten. Heb ik toch maar gedaan want anders had het niet gewerkt.
Brandje, zoals de monteur het nu heeft aangesloten verwacht ik niets anders dan een aan/uit configuratie.
Op klemmen 20-21 maakt @casperb71 nog kans op een Opentherm verbinding, maar Atag en Toon gaan niet altijd goed samen met die configuratie. Omdat om een Benraad gaat, kan het zijn dat het net iets anders is dan Atag en dat goed mee kan praten met de Toon in OT taal. Het is blijven proberen, maar in ieder geval nu schijnt het goed te werken.
Dat had de monteur ook moeten doen zonder twijfels en kijken hoe het gaat in OT, zo niet, dan naar de weerstand aansluiting overstappen als plan B.
We wachten wel af voor de bevindingen van @casperb71...
Hoi Berny,

Ja het is ongelofelijk!
Maar Casper heeft nog niet gereageerd op mijn verzoek om op Toon te kijken hoe de ketelconfiguratie nu is....
Zo is de ketel aan/uit aangesloten. OT is op klem 20-21, heeft de monteur dat gedaan om uit te sluiten als jouw ketel werk met OT of niet?
En dan pas op aan/uit aansluiten als het niet werkt met OT.

@Brandje de reatie van de monteur was precies zoals verwacht, ze weten niet beter dan de Toon aansluiten waar de oude thermostaat op aangesloten is en de klanten achterlaten met een niet werkende ketel. Ik vind het mooi als de klant het moet uit gaan leggen hoe het moet met tekeningen erbij als ze gelijk gaan roepen dat het niet kan. Wel, dus.🆒
Hoe kan ik zien dat hij op OT werkt? Ketel is alleen voor de CV en niet WW

Kijk bij menu/instellingen/verwarming
Hoe kan ik zien dat hij op OT werkt? Ketel is alleen voor de CV en niet WW
Graag gedaan!
Onbegrijpelijk deze reactie van deze monteur, wat ik had opgezocht, had hij ook kunnen doen.
Of dat ook geldt voor de extra bijdrage van @Berny weet ik even niet.

Het aansluitschema was overigens klip en klaar.
Ik neem aan dat Toon®️ nu aangeeft op OpenTherm te werken?

Nou hoe dan ook het is slim de komende dagen inderdaad de zaak te monitoren.
Laat je het ons nog even weten?
Heren vandaag kwam de monteur die al gelijk riep dat dit niet kon. Hem uitgelegd dat de "specialisten" (jullie dus) aangaven dat het wel mogelijk was. Weerstand hing inderdaad los in de ketel en ik heb hem het aansluitschema gegeven om aan te sluiten.
Ketel reageerde goed, maar de Toon en App gaven andere dingen aan.
Nadat ik de sensoren en Toon opnieuw had laten opstarten, lijkt alles goed te werken.
Ik zal het de komende dagen gaan monitoren en kan natuurlijk altijd weer de weerstand er tussenuit halen.
De monteur heb ik het schema meegeven....

Vooralsnog dank.