Idee voor de Toon-app | Eneco Community

Idee voor de Toon-app

• 11 maart 2018
  • 21 reacties
  • 1249 Bekeken

Een handig idee voor de Toon-app: "Apparaat toevoegen".

Het werkt als volgt:
Je bent van plan om bijvoorbeeld je computer aan te zetten. Echter, voordat je dit doet, klik je op 'Apparaat toevoegen' in de Toon app. Je geeft aan om wat voor apparaat het gaat en eventueel kun je nog een model specificeren. Toon gaat nu kijken naar het huidige verbruik. Indien je op dat moment geen andere apparaten aanzet of gebruikt, zou het verbruik redelijk stabiel moeten zijn. Nu is het tijd om je computer aan te zetten. Toon zal een plotselinge toename zien in het verbruik van stroom. Vervolgens gebruik je je computer even een paar minuutjes niet zodat Toon een juiste meting kan maken van het verbruik van de computer. Toon gaat nu het verschil meten in het verbruik met het verbruik voordat je de computer aanzette. Stel je voor dat dit verschil 170 watt is. Toon gaat vanaf nu kijken naar vergelijkbare situaties. Stel je zet de computer de volgende dag weer aan, en Toon ziet weer een verschil in verbruik van 170 watt, dan kan Toon nu zeker weten dat het verbruik van de computer 170 watt is.

Dit kun je uiteraard voor meerdere apparaten doen: TV's, strijkijzers, tosti-ijzers, broodroosters, koffiezetapparaten enz. Als iedereen hierbij ook het model opgeeft, kan Toon een mooie analyse maken van het verbruik van een specifiek type koffiezetapparaat. Ook kan Toon de gegevens van anderen gaan vergelijken. Stel dat de koffiezetapparaten van andere huishoudens in Nederland gemiddeld slechts de helft van jouw verbruik hebben, dan kun je zelf concluderen dat het wellicht tijd is voor een nieuw apparaat.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Het lijkt me een leuke en nuttige toevoeging voor Toon.

21 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Voor mij duidelijk.. Dit bedoel je als extra info voor de verspillingschecker?
Goed idee echter denk ik dat de verbruik van de meeste apparaten erg fluctueerd waardoor het schatten welk apparaat het is heel lastig wordt, vooral als er meerdere apparaten tegelijk aanstaan.
Een handig idee voor de Toon-app: "Apparaat toevoegen".

Het werkt als volgt:
Je bent van plan om bijvoorbeeld je computer aan te zetten. Echter, voordat je dit doet, klik je op 'Apparaat toevoegen' in de Toon app. Je geeft aan om wat voor apparaat het gaat en eventueel kun je nog een model specificeren. Toon gaat nu kijken naar het huidige verbruik. Indien je op dat moment geen andere apparaten aanzet of gebruikt, zou het verbruik redelijk stabiel moeten zijn. Nu is het tijd om je computer aan te zetten. Toon zal een plotselinge toename zien in het verbruik van stroom. Vervolgens gebruik je je computer even een paar minuutjes niet zodat Toon een juiste meting kan maken van het verbruik van de computer. Toon gaat nu het verschil meten in het verbruik met het verbruik voordat je de computer aanzette. Stel je voor dat dit verschil 170 watt is. Toon gaat vanaf nu kijken naar vergelijkbare situaties. Stel je zet de computer de volgende dag weer aan, en Toon ziet weer een verschil in verbruik van 170 watt, dan kan Toon nu zeker weten dat het verbruik van de computer 170 watt is.

Dit kun je uiteraard voor meerdere apparaten doen: TV's, strijkijzers, tosti-ijzers, broodroosters, koffiezetapparaten enz. Als iedereen hierbij ook het model opgeeft, kan Toon een mooie analyse maken van het verbruik van een specifiek type koffiezetapparaat. Ook kan Toon de gegevens van anderen gaan vergelijken. Stel dat de koffiezetapparaten van andere huishoudens in Nederland gemiddeld slechts de helft van jouw verbruik hebben, dan kun je zelf concluderen dat het wellicht tijd is voor een nieuw apparaat.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel. Het lijkt me een leuke en nuttige toevoeging voor Toon.

Hoi Jan,

Je bedoelt dus zelf een apparaat toevoegen in de Verspillingschecker?
Dat is waarbij zelf ook al bijna vanaf het begin om roep.
Mijn voorbeeld is de keukenboiler. Staat regelmatig aan en nu doe ik de analyse met een slimme stekker, maar de via de VC zou dat ook moeten kunnen.
Helaas sinds oktober 2017 is over deze optie geen duidelijkheid. Ik heb de vraag ook op de Innovationday gesteld; ook toen geen/onvoldoende duidelijkheid.

Hoi Jan,

Je bedoelt dus zelf een apparaat toevoegen in de Verspillingschecker?
Dat is waarbij zelf ook al bijna vanaf het begin om roep.
Mijn voorbeeld is de keukenboiler. Staat regelmatig aan en nu doe ik de analyse met een slimme stekker, maar de via de VC zou dat ook moeten kunnen.
Helaas sinds oktober 2017 is over deze optie geen duidelijkheid. Ik heb de vraag ook op de Innovationday gesteld; ook toen geen/onvoldoende duidelijkheid.

Zo zou je het kunnen zien inderdaad. Jammer dat er nog geen gehoor aan gegeven is. Ik denk sowieso dat de Verspillingschecker uitgebreider en slimmer kan. Hopelijk laat Eneco snel wat van zich horen!
Goed idee echter denk ik dat de verbruik van de meeste apparaten erg fluctueerd waardoor het schatten welk apparaat het is heel lastig wordt, vooral als er meerdere apparaten tegelijk aanstaan.

Klopt! Apparaten zullen fluctueren; vooral computers gezien de verschillen in de 'zwaarte' van taken. Echter denk ik dat sommige apparaten een wat constanter patroon laten zien, zoals TV's of koffiezetapparaten. Je zou in dit geval niet meerdere apparaten tegelijk aan moeten hebben; dat kan later wel. Je zou het eenmalig goed moeten doen:

1. Toon kijkt naar het huidige verbruik;
2. Je zet het desbetreffende apparaat aan en geeft in Toon aan om wat voor apparaat het gaat;
3. Toon ziet (bijv.) een verschil van 150 watt;
4. Vanaf nu kan Toon gaan kijken wanneer hij nog meer een plotseling verschil van 150 watt ziet. In dit geval maakt het niet uit welke andere apparaten aanstaan. Zolang er een plotseling verschil is van 150 watt (misschien met een kleine marge), dan zou Toon moeten kunnen concluderen dat het om hetzelfde apparaat gaat.
Desnoods geef je bij Toon aan op wat voor tijdstippen het apparaat regelmatig aanstaat.
Voor mij duidelijk.. Dit bedoel je als extra info voor de verspillingschecker?

Yes precies! De verspillingschecker is nu nog wat algemeen. Het kan veel exacter door apparaten (eventueel incl merk + model) apart toe te voegen en Toon patronen te laten ontdekken in het vebruik.
Reputatie 7
Badge +9
Niet echt handig voor mij thuis..

Ik heb een voeding van 600W, afhankelijk hoeveel Watt mij CPU nodig heef, zal dit geleverd worden. Dus dit verspring geregeld.
Kijk het doel is om verspilling te signaleren.
Ik denk dat het meeste en duidelijk zichtbaar gemaakt kan worden bij wat grotere verbruikers.
Die heeft de VC nu (soms) aardig in beeld. Jammer dus van de keukenboiler bv.
Er is nu eenmaal gekozen voor analyse op de pieken van de grafiek; alles wat in het algemene en consequente golfbeweging van het stroomverbruik zit, wordt daardoor de koelkast zichtbaar.
Voor veel andere apparatuur zal dat dus niet lukken.
Het is dus inherent aan de keuzevorm van analyseren.

Wil niet zeggen dat ik er blij mee ben; ik meldde al eerder liever in te zetten op slimme stekkers.
Naast alle opties die de VC momenteel heeft en die we wensen staat het nog in beta.

Zelf vraag ik mij af of Eneco het heeft ontwikkeld getuige het feit dat ik al ruim een jaar het nagenoeg dezelfde innovatie volgt van ipsum.

Lees mee en oordeel zelf
https://www.ipsumenergy.com/consument/
Je kon wel eens gelijk hebben Mark, want op de ledenavond werd het voor het eerst gepresenteerd en dat was ook 1 jaar geleden.
Zij zelf kwamen onlangs met een update Ton, dat het allemaal lastiger is dan ze hadden gedacht.

“Maar wat bij startups wel vaker gebeurt, en zeker die met revolutionaire techniek bezig zijn, vechten tegenslag en vooruitgang constant met elkaar”
Hoi Mark,

Nou begrijpelijk natuurlijk. Op de leden avond en op de Innovationday sprak ik mijn sepsis Sl uit en die werd niet weggenomen.
Nu we sinds okt 2017 zelf hier de VC testen is mijn twijfel alleen maar groter geworden.
Misschien dat ze bij Quby ook snel met een VC update komen......
Tenminste als jij met het woord update, een sw update bedoelt.
Reputatie 7
Badge +5
Dag @jannestimmers (en alle andere meedenkers),

Bedankt voor jullie input en inspiratie. Onze wens is ook om de Verspillingschecker nog nauwkeurig te maken. Op dit moment werken we nog hard aan de Toon app, maar met jullie ideeën zie ik een 'rijke' toekomst voor de Verspillingschecker in! :-)

Groet, Denise
Het idee is goed. Want een heleboel dingen mis ik of er staat apparatuur in die ik niet heb. Bv een droger heb ik niet maar volgens de app zou die te veel energie verbruiken. Ik heb bv wel een keramische kookplaat en die staat er niet in.
Zo zijn er nog vele apparaten die je kan toevoegen en standaard apparaten uit zetten als je die niet hebt.

Het vb met de computer wordt inderdaad lastig maar je weet dat je bv een 600 watt voeding erin hebt zitten en je zet natuurlijk je beeldscherm aan van bv 100 watt. Je kan deze max waardes erin zetten bij bv een kopje compter, dan weet de toon dat de compter max 700 watt zou kunnen gebruiken. Dan wordt de inschatting al een stuk makkelijker.
En dit kan je natuurlijk bij alle apparaten doen.

Maar ik zou eerst bij alle standaard apparaten die je niet hebt de optie erin zetten om deze uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +9
Het idee is goed. Want een heleboel dingen mis ik of er staat apparatuur in die ik niet heb. Bv een droger heb ik niet maar volgens de app zou die te veel energie verbruiken. Ik heb bv wel een keramische kookplaat en die staat er niet in.
Zo zijn er nog vele apparaten die je kan toevoegen en standaard apparaten uit zetten als je die niet hebt.

Het vb met de computer wordt inderdaad lastig maar je weet dat je bv een 600 watt voeding erin hebt zitten en je zet natuurlijk je beeldscherm aan van bv 100 watt. Je kan deze max waardes erin zetten bij bv een kopje compter, dan weet de toon dat de compter max 700 watt zou kunnen gebruiken. Dan wordt de inschatting al een stuk makkelijker.
En dit kan je natuurlijk bij alle apparaten doen.

Maar ik zou eerst bij alle standaard apparaten die je niet hebt de optie erin zetten om deze uit te zetten.

Als ik mij computer aanzet (plus 2 led monitoren 24inch, printer, 5.1dd geluidssyteem.), dan word ook mij server(s) opgestart.

Voor andere misschien leuk idee. Voor mij niet echt nuttig. ?
Het belangrijkste wat eerst geregeld moet worden is de verbetering van de analyse.
Zelf ben ik daarom sceptisch over de resultaten van de VC.
Vanmiddag heeft Hayad dan ook gemeld dat Quby daar een hogere prioriteit voor heeft gegeven en daar nu mee bezig is.

https://forum.toon.nl/toon-innovators-31/toon-app-2-212-1956?sort=dateline.desc#post27939
Naast alle opties die de VC momenteel heeft en die we wensen staat het nog in beta.

Zelf vraag ik mij af of Eneco het heeft ontwikkeld getuige het feit dat ik al ruim een jaar het nagenoeg dezelfde innovatie volgt van ipsum.

Lees mee en oordeel zelf
https://www.ipsumenergy.com/consument/

Tja, het is de makers van de slimme meter voor het uitlezen van afz. stroomverbruik aparaten om het stroomverbruik te meten niet gelukt om het hoofd boven water te houden en is deze week falliet verklaard.

https://www.tubantia.nl/enschede/ontwikkelaar-slimme-energiemeter-ipsum-enschede-failliet~a0d8880b/?referrer=https://www.google.co.uk/

hun software zag er indrukwekkend uit, maar werdt niet omarmd door de grote energiereuzen.
Hoi @mpleizr,

Tja Mark, eigenlijk was het wel te verwachten. Gebrek aan steun dus.

Overigens is mijn scepsis enigszins verminderd, omdat eindelijk Quby achter de schermen bij veldtesters aan de VC gesleuteld heeft. Toen pas kwam er wel data door die geanalyseerd kon worden.

Mijn scepsis blijft nog omdat ik blijf vertrouwen aan de perfecte werking van de Slimme stekkers en de monitoring van het verbruik.
De VC geeft nu eenmaal ook in vergelijking met de Sl stekkers een zeer beperkte analyse.

Bij mij is in de VC alleen de douchekop nog grijs.
Hier was het een mooi alternatief geweest Ton @Brandje voor mij om te testen. Zeker nu mijn toon moet wijken vanwege mijn warmtepomp die er binnenkort komt. Ben er nog niet uit of hij blijft hangen als monitor, maar heb altijd nog mijn cemm hangen.

Als alternatief heb ik momenteel een fibaro lite draaien om alles te monitoren
Hoi Mark,
Ik begrijp het, maar als monitor kan je ‘m altijd even in de meterkast ophangen, toch.
Het kost niets en een abo heb je niet nodig.
Hoi Mark,
Ik begrijp het, maar als monitor kan je ‘m altijd even in de meterkast ophangen, toch.
Het kost niets en een abo heb je niet nodig.

Hoi Ton. Dit was ook mijn plan, echter nu ik
lees in een ander topic over het belachelijke idee om het ingeschatte niet meer handmatig aan te passen heeft mij doen besluiten om helemaal
te stoppen met toon

Reageer