Hoe wensen aanpassing software aanbrengen? | Eneco Community

Hoe wensen aanpassing software aanbrengen?

• 20 november 2012
  • 16 reacties
  • 859 Bekeken

Ik ben sinds 1 week de gelukkige gebruiker van een in een uurtje geplaatste Toon door de monteur.
Er zijn geen klachten, behalve dat ik graag een aanpassing in de schakelmomenten zou willen.
De omschrijving van de aanpassing is als volgt:

Ik had vroeger een wandthermostaat Chronotherm die had ook 6 schakelmomenten per dag.
Ik kon per schakelmoment een temperatuur kiezen.
Helaas kan dat bij Toon niet, want de keuze voor "Thuis" is niet variabel.
Waarom zou ik dat graag gewijzigd zien, omdat ik schakelde alsvolgt:

opstaan                  18,5
thuis       11:00 uur 19:0
thuis       14:00 uur 19,5
comfort  18:00 uur  20.0

Waarom ik dit zo belangrijk vind?
Als je begint met een iets lagere temperatuur dan voelt dat veel aangenamer; later op de dag wen je aan de (opstaan) temperatuur en dan gaat de temperatuur automatisch weer een 0,5 grd omhoog tot de comfort temperatuur is bereikt.
Helaas is dit met de huidige mogelijkheden van Toon niet mogelijk!!
Als de software gewijzigd zou worden naar bv thuis en thuis1 en thuis2 is variabele temperatuur mogelijkheden per schakelmoment mogelijk......
Uiteraard is er nu geen ruimte in/tussen de nu gebruikte velden. Maar drukken op het veld thuis zou een sub-veld kunnen openen met de keuzes:
thuis1 temperatuur XX,X
thuis2 temepratuur XX,X
thuis3 temepratuur XX,X

Op deze wijze zou er makkelijk, denk ik, een aanpassing gemaakt kunnen worden.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

16 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Brandje

Leuk dat je de weg naar het forum hebt gevonden.
Het klopt dat Toon 6 schakelmomenten per dag heeft en 4 verschillende temperaturen.
Je geeft aan dat je behoefte hebt aan een extra temperatuur. Ik heb je voorstel doorgestuurd naar de ontwikkelaars van Toon als verbetering/tip.

Bedankt voor het meedenken!
@Brandje

Het klopt dat Toon 6 schakelmomenten per dag heeft en 4 verschillende temperaturen.
Je geeft aan dat je behoefte hebt aan een extra temperatuur. Ik heb je voorstel doorgestuurd naar de ontwikkelaars van Toon als verbetering/tip.

Hoi Joep,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik hoop dat ze er iets mee gaan doen; er zijn meerdere gebruikers die deze instelmogelijkheid missen.
Is het mogelijk om later te informeren of de ontwikkelaars er iets in zien??
Reputatie 2
Badge +1
@Brandje

Aangezien er veel tips binnenkomen, kunnen we niet iedereen op de hoogte houden.
Nieuwe functionaliteiten worden wel altijd gecommuniceerd bij software updates. Op deze manier kom je er achter of je idee is opgepakt.
@Brandje

Hij heeft niet behoefte aan 1 extra temperatuur maar een "variabel" oplopende temperatuur .. wat eigenlijk wel nuttig is ..
Reputatie 1
Badge
Slapen                  18,5
weg      11:00 uur 19:0

Workaround?
Reputatie 1
Badge
Iets uitgebreider:
Slapen: xx-tot-11 uur (Netjes 🙂 )  <> 18.5
weg: 11:00-14:00                            <> 19
thuis 14:00-18:00                            <> 19.5
comfort 18:00 to xx                           <> 20

Zo staat het bij mij (De tijden dan "iets anders"en comfort is 21.5, dan compenseer je altijd de eventuele 1 graad afronding.)
Slapen 18,5
weg 11:00 uur 19:0
thuis 14:00 uur 19,5
comfort 18:00 uur 20.0

Workaround?

nee, omdat je de rest verwijderd .. overgens denk ook dat je combinatie met je boiler (hoe "slim" is deze ?)  Op tweakers.net forum loopt er ook een CV tunings topic.

de gedachte is dat je ipv "vol gas" (en eigenlijk "overstookt")  geleidelijk je warmte in huis omhoogbrengt, je maakt dus efficentie slag op gas.

De "media" en het "algemeen gedachte goed" is "investeren in zuinigere" apparaten en/of isolatie. Terwijl je vaak veel meer winst kan halen door het beter afstellen van je leef patroon. denk aan een trui s'avonds aan te trekken ipv de verwarming hoger te zetten.
@Brandje

Hij heeft niet behoefte aan 1 extra temperatuur maar een "variabel" oplopende temperatuur .. wat eigenlijk wel nuttig is ..

@vso,

Precies!
Want mijn oude Chronotherm had bv Thuiskomen 1 en thuiskomen 2 en nog 2 mogelijkheden
Daar kon ik uiteraard een automatisch oplopende temperatuur mee laten schakelen, want een gemiddeld gebruiker heeft overdag een lagere aanwarmingstijd nodig en 's-avonds juist een hogere. Vandaar dat Toon ook een comfort stand heeft.

Uiteraard kan ik met Weg 1 extra schakeltijd creren, maar dat is onvoldoende.
Komt nog bij dat als je even weg bent/gaat het indrukken op Toon van de stand Weg erg makkelijk en snel gaat, dit in tegenstelling tot de vakantiestand die ik uiteraard ook soms gebruik.
Met Toon op afstand wordt dat steeds minder, want als ik weg ben schakel ik via de GSM de Thuis stand in een 30 minuten voordat ik thuis kom.

Ik heb dan ook de ontwikkelaars van Toon voorgesteld om b.v minimaal een extra Thuis stand te 
creren bv dus:

Thuis 1
Thuis 2

En ik denk dat dat vrij makkelijk zou moeten kunnen, bv standaard staat het scherm op Thuis 1; een keer extra drukken en je kan een extra temperatuurstand invullen bij Thuis 2.
Slapen                  18,5
weg      11:00 uur 19:0

Workaround?

@toon_liefhebber,

Inderdaad een alternatieve oplossing voor iets wat al jaren in een Chronotherm zat.
Maar ik wil "Weg" eigenlijk blijven gebruiken wwar de stand voor is bedoeld........
En komt nog bij dat als ik de zaak wil sturen via de programmering dan heb ik de lagere temperatuur van "Weg" juist weer nodig..........

Dus hoop ik dan ook vurig dat (zoals Joep hiervoor schreef) de wens wordt opgepakt!!!!!!
En liever, dat er nadere info komt of men het überhaupt wel ziet zitten.
@vso,

Precies!
Want mijn oude Chronotherm had bv Thuiskomen 1 en thuiskomen 2 en nog 2 mogelijkheden
Daar kon ik uiteraard een automatisch oplopende temperatuur mee laten schakelen, want een gemiddeld gebruiker heeft overdag een lagere aanwarmingstijd nodig en 's-avonds juist een hogere. Vandaar dat Toon ook een comfort stand heeft.

Uiteraard kan ik met Weg 1 extra schakeltijd creren, maar dat is onvoldoende.
Komt nog bij dat als je even weg bent/gaat het indrukken op Toon van de stand Weg erg makkelijk en snel gaat, dit in tegenstelling tot de vakantiestand die ik uiteraard ook soms gebruik.
Met Toon op afstand wordt dat steeds minder, want als ik weg ben schakel ik de Thuis stand uiteraard via de GSM in een 30 minuten voordat ik thuis kom.

Ik heb dan ook de ontwikkelaars van Toon voorgesteld om b.v minimaal een extra Thuis stand te
creren bv dus:

Thuis 1
Thuis 2

klopt maar ben niet zo blij dat ze niet nagedacht over hebben dat als jou GSM gejat is .. dat je geen enkele mogelijkheid hebt om deze "weigeren"
oftwel .. jij zit even achter een "openbare" computer omdat je bijna thuis bent (via Openbaar vervoer) en je moet haastig de computer verlaten omdat je anders de trein/bus mist. Klikt mis met uitloggen maar ziet dat niet.. de persoon die na jou komt jast je temp even 10graden hoger .. zijn gedachte "had je maar niet zo onzorgvuldig moeten zijn" .. Jij komt dus thuis in een sauna ipv behagelijk.

Zo zijn er veel situaties variaties te bedenken .. de oplossing is op de Toon thermostaat gewoon de "machtiging" intrekken. (per device of allemaal in 1x)

Je zal niet de eerste zijn die het overkomt :(

Tja hoe de temp van A naar B komt (van 15 naar 20 graden) .. is wel belangrijk dus, dit geld eigenlijk ook voor computer voedingen.
Bij een bepaalde "belastig" (of verwarming)  zakt of stijgt de efficientie van je Boiler . Door per "gradatie" en dus per 0,5 graad aan te sturen kan het best zijn dat je veel minder gas nodig hebt dan op dit moment.
Reputatie 1
Badge
Op tweakers.net forum loopt er ook een CV tunings topic.

Yup. Ken hem. Opentherm is ook een erg mooi protocol om dat in de gaten te houden. (tapwater, retour temp, CV brandt, fan aan,etc etc)

Wat bedoel je overigens met "de rest verwijderd?" Of bedoel je dat je bijvoorbeeld in het weekend een andere temp wil? Dan kan je toch de tijden aanpassen?
Overigens is de Toom modulerend dus om 14:00 is het 19.5 graad maar een tijdje daarvoor wordt het dus al 19.1, 19.2 etc.etc. Ik weet niet of jouw oplossing echt een besparing oplevert. Hij moet denk ik veel relatief veel stoken voor een halve graad. Maar goed, de toon is niet helemaal dom en leert dat vanzelf.
Iets uitgebreider:
Slapen: xx-tot-11 uur (Netjes 🙂 )  <> 18.5
weg: 11:00-14:00                            <> 19
thuis 14:00-18:00                            <> 19.5
comfort 18:00 to xx                           <> 20

Zo staat het bij mij (De tijden dan "iets anders"en comfort is 21.5, dan compenseer je altijd de eventuele 1 graad afronding.)

Bedankt voor het meedenken.
Maar slapen staat bij mij op 15, als ik die zou instellen op 18,5 dan gaat uiteraard de ketel de huiskamer tot die stand verwarmen ook in de nacht als ik in m'n bedje lig en dat vind ik toch zonden van de cub.metertjes.........

Overigens is de Toom modulerend dus om 14:00 is het 19.5 graad maar een tijdje daarvoor wordt het dus al 19.1, 19.2 etc.etc. Ik weet niet of jouw oplossing echt een besparing oplevert. Hij moet denk ik veel relatief veel stoken voor een halve graad. Maar goed, de toon is niet helemaal dom en leert dat vanzelf.

@toon_liefhebber,

Vandaar dat ik tussen de 2e variabele ook 3 uur heb zitten. Dan kan Toon heel op z'n gemak een 0,5 opschakelen.
Reputatie 1
Badge
Ik snap je nu helemaal..de stand slapen stond niet in je overzicht als zijnde 15.
18.5 is bij mij de uitstand. Er is hier goed geisoleerd.
Yup. Ken hem. Opentherm is ook een erg mooi protocol om dat in de gaten te houden. (tapwater, retour temp, CV brandt, fan aan,etc etc)

Wat bedoel je overigens met "de rest verwijderd?" Of bedoel je dat je bijvoorbeeld in het weekend een andere temp wil? Dan kan je toch de tijden aanpassen?

Opentherm .. hmm dat is nieuw kan je kort vertellen wat dat inhoud ? is dat iets wat ik relatief simpel aan mijn pc zou kunnen koppen ?(wiki al gevonden) http://en.wikipedia.org/wiki/OpenTherm
vraag iets duidelijker .. wat doet toon ermee en hoe kan ik hier gebruik van maken om mijn huis efficienter te verwarmen etc ..

vraag me af of die echt leert ? althans hoe ze dat ingebouwd hebben ..
Reputatie 7
Badge +6
Er lopen nu verschillende topics over hetzelfde onderwerp. Om het forum oevrzichtelijker te maken hebben we de ideeën uit deze topics verzameld en vermeld in één centraal topic, zodat we hier verder kunnen gaan over ideeën, wensen en nieuwe functionaliteiten betreffende Toon. Dit topic is nu gesloten .