Herkennen van regelende apparaten | Eneco Community

Herkennen van regelende apparaten

• 15 juni 2015
  • 6 reacties
  • 271 Bekeken

Het stand by verbruik van mij huis is ongeveer 26 Watt.
In de nacht zijn er 2 apparaten die frequent aan/uit gaan: de diepvries en de koelkast, elk met hun eigen regelgedrag. Toon zou dit met het blote oog eenvoudig te herkennen regelende gedrag moeten kunnen herkennen en de gebruiker de kans geven om hier een label aan te hangen. Zo kan ik ook zonder intelligente stekker een goed beeld van het energieverbruik van diepvies en koelkast krijgen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

6 Reacties

Ik lees hier nou toch een heel vreemd verhaal.
Toon leest het verbruik af van de meter in de werkkast, daar loopt alle stroom overheen wat in de verschillende groepen wordt verbruikt.
Toon kan uiteraard niet, wat er in de verschillende groepen apart wordt verbruikt, meten. Dan dient in die groep wel een meetapparaat op genomen te worden.
Reputatie 4
Badge +1
@Brandje
In theorie zou je met een software algoritme een vast patroon (zoals bijv. de koelkast en vriezer) moeten kunnen detecteren in het algehele verbruik. Het geeft uiteraard zeker geen 100% zekerheid, omdat er te veel onzekerheden/oneffenheden zijn, maar het kan wel een grove indicatie zijn, zonder dat je daar dure stekkers voor hoeft aan te schaffen.
Beste Robin en Brandje,
Er is niets theoretisch aan dit idee en het kan behoorlijk nauwkeurig. Indien je van een etmaal het minimale verbruik aftrekt, dan hou je met name 's nachts alleen de regelende apparaten over. Door signaal analyse van 24 uur verbruik (FFT) kun je herkennen welke aan/uit regelingen actief zijn.
Bij mij thuis verbruikt mijn diepvries telkens 74 Watt wanneer deze aanslaat en de koelkast zit rond de 50 Watt. Verschillen zijn makkelijk herkenbaar en het gemiddels verbruik per apparaat kaan eenvoudig uit deze data gehaald worden.
Reputatie 7
Badge +7
klopt helemaal , softwarematig zou het een en ander uit te dokteren zijn.
maar voor een 100 procent kloppende meting is een stroommeting per apparaat nodig.
Precies Jan en dat meldde ik ook.
Ik vind als je het wilt weten dat je dan ook zeker van je zaak moet zijn.
Meten is weten!
Heren, ik weet niet wat jullie onder een 100% kloppende meting verstaan, maar hier volgen wat observaties.
Deze methodiek kan niet het stand-by gedrag van de regelende apparaten herkennen. Deze zou de gebruiker evt. kunnen aanvullen in een scherm. In het geval van mijn diepvries is deze 0 aldus mijn intelligente stekker.
De sprongen die de apparaten maken zijn met de nauwkeurigheid van de intelligente meter te meten. De tijdsduur van het aan/uit regelgedrag hangt af van de sample frequentie van de intelligente meter.
Het eventuele ruisende gedrag van overige apparaten heeft een veel hogere frequentie van wisselingen en is dus eenvoudig weg te filteren.
Het gaat te ver om het algorithme hier uit te werken, maar het is beslist niet nodig om per groep te meten.