Google is coming | Eneco Community

Google is coming

• 27 januari 2014
  • 12 reacties
  • 785 Bekeken

Badge
Op dit forum over thermostaten en de toekomst had ik toch wat meer reacties verwacht van de recente aankondiging dat Google voor een fors bedrag (ca. 3 miljard dollar ) de Amerikaanse thermostaat maker Nest heeft gekocht. Of ik heb het ergens gemist tussen de vele reacties die soms meer het karakter hebben van een chatbox van wat fantieke forumleden.

Het bedrijf Nest is opgezet door de ontwerpers van de iPod en hebben met  een revolutionair ontwerp en techniek in amper twee jaar een  maandelijks omzet van 40.000 units bereikt. Het uitgangspunt is dat de thermostaat denkt voor de gebruiker en door gebruik van intelligente sensoren het regelen van de temperatuur min of meer geheel overneemt. Verder verzamelt Nest het stookgedrag van de geïnstalleerde thermostaat.  Nest thermostaat moet nog wel even aangepast worden voor de niet Amerikaanse markt … maar ja kwestie van tijd en Nest zal zeker ook de lage landen gaan overspoelen. Het prijskaartje is wel pittig in de US $ 250 – dus het zal hier wel euro’s worden maar dan heb je ook state of the art en er hangt iets “straks” en “design” aan de muur.

Nest heeft ook een rookmelder recent uitgebracht met wederom unieke eigenschappen en in een strak ontwerp. Verwacht mag worden dat meer producten voor het regelen van het huis op komst zijn.

Google heeft de slag om sociale netwerken verloren aan Facebook/Twitter maar wil met deze overname zich min of meer verzekeren dat ze de gebruikers in zijn “woonnest” kan monitoren. Hoewel Nest heeft verklaard dat de verzamelde  data niet aan Google beschikbaar zal worden gesteld maar iedereen zal hierop een glimlach als reactie hebben.Het wordt allemaal heel interessant zeker voor de privacy . Af en toe wordt de privacy rond Toon in dit forum ook wel besproken. Er zijn al Amerikaanse consumenten die sinds deze aankondiging vanwege privacy hun Nest hebben vervangen.

Wat mogen we verwachten van deze nieuwe fase van het Internet  of Things wellicht voor de beeldvorming zo maar een paar voorbeelden:

Je mag nu verwachten dat op een koude winterdag als de consument zijn thermostaat al vijf keer hoger heeft gezet dat deze consument binnen vijf minuten overspoeld zal worden door last minute aanbiedingen naar Tenerife.

Unilever is geïnteresseerd in huishoudens die tenminste 10x week hun wasmachines laten draaien en biedt een aantrekkelijk switch-over pakket aan.

Hoe de consument koffie maakt is precies te analyseren naar het  aantal keer en wat voor koffie apparatuur wordt gebruikt .. dit heeft zeker de interesse van Nes(t)presso.

Als de waterkoker om drie uur in de middag aangaat kan u een monster theezakjes verwachten en als die alleen aangaat rond de lunch dan ontvangt u “cup a soup”

Het huisartsen centrum stuurt u een berichtje met een uitnodiging voor een blaas ontsteking test aangezien het gebruik van het toilet de laatste week drastisch is toegenomen.

Het gebruik van het toilet en totaal water gebruik is zeker een indicatie hoeveel personen gebruik maken van de woning . Zeker interessant voor de overheid – wie wilde een Toon-sensor op de watermeter ?

De supermarkt is geïnteresseerd in huishoudens die elke dag koken en huishoudens die niet koken in het weekend krijgen uitnodigingen van restaurants om eens langs te komen.

De luchtkwaliteit sensor registreert genadeloos dat er zeker een pakje per dag aan sigaretten wordt geconsumeerd . Tijd voor een reactie van uw zorgverzekering.

Als een huishouden normaal om vijf uur met koken begint en het is al een kwartier later en er is nog niet begonnen .. dan is het tijd voor aanbiedingen van de pizza koerier

Een huishouden ontvangt plotseling een gratis monster maandverband waarom ….   omdat iedere maand de thermostaat een paar dagen hoger ingesteld wordt.

We hoeven eigenlijk niet te wachten op de komst van Nest met de slimme meter zijn er ook genoeg mogelijkheden  om privacy gevoelige gegevens op straat te gooien. Het is de vraag of de huidige regelgeving rond slimme meters voldoende waarborgen kan bieden. ….

Toekomst wel nee , zullen we dit als de zoveelste  big brother  accepteren ja zeker als de thermostaat gratis wordt geleverd.  We  accepteren  nu al dat na een zoekopdracht op Internet naar een vakantie bestemming het beeldscherm zowat explodeert van de aanbiedingen van hotels en huurauto’s.

Graag als reactie op deze topic wat andere voorbeelden vanuit het forum … maar let op de marketing afdeling van Google leest zeker mee ….

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Heb je ook zelf al eens het / dit forum doorgelezen voor dat je enig commentaar leverd :rolleyes:

p.s. het riekt naar reclame ,voor iets wat hier niet werkt 🙂
Reputatie 4
Badge
We worden steeds meer gecontroleerd. En niet alleen door toon, denk maar eens aan je smartphone, pinpas, internet thuis en op het werk, etc:
Als het moet weten ze precies waar je ben. En het word alleen nog maar erger denk ik zo.
Heb je ook zelf al eens het / dit forum doorgelezen voor dat je enig commentaar leverd :rolleyes:

p.s. het riekt naar reclame ,voor iets wat hier niet werkt :)

Als ik zijn epos doorlees, dan vraag ik mij inderdaad of of het niet een rclame is.
Verder wil @refiltoner graag z'n hart luchten, nou prima toch
Dat google via spy-bots iedereen en alle sites in de gaten houdt is nou eenmaal een gegeven.
Nu in Nederland vele leveranciers met allerlei sunfjes voor de thermostaat klanten trekken, zie ik niet gebeuren dat Nest hier enige poot aan de grond krijgt!!
Nest werkt toch niet in Nederland? Heb er ooit ook naar gekeken maar kwam tot de conclusie dat ik hem in huis niet aan kan sluiten.
Hoi Jacob,

Ach ik heb het idee dat ie z'n hart alleen maar wilde luchten.
Goed dat jij er al enige ervaring mee opgedaan hebt!
Reputatie 3
Badge +2
Beste refiltoner,
Welkom op ons forum,

Zit U in de refiltoners?
Even offtopic heb ik een keer geprobeert, wat een ramp, heb na 1 keer gelijk een namaak toner kant en klaar gekocht voor mijn laserprinter.

Maar ik ben niet bang hoor van dat die Nest hier de markt over gaat nemen.
Wie zit nu te wachten op een geavanceerde thermostaat annex halve computer?
En die prijs! nee die krijgt zeker geen groot marktaandeel vermoed ik.
Een thermostaat moet heel veel mogelijkheden hebben om de cv langzaam op te warmen, bijvoorbeeld 180 minuten, de aanvoertemperatuur te kunnen regelen, een uitgebreide aan uit voor de hele week, en zo kan ik nog wel een aantal zaken opnoemen die mijn iSense van Remeha heeft.
Ik vraag me dan ook sterk af of er werkelijk zoveel mensen op die google thermostaat zitten te wachten.

Ik niet in ieder geval.

En privacy.....moet je eens lezen wat men allemaal op facebook zet qua privacy.
Enne chatbox achtig hier, valt wel mee toch, in de huiskamer mag je je het over alles en nog wat hebben net zoals jouw epistel over de google thermostaat en de privacy.
Mag allemaal hier:o

Stansat🆒
Reputatie 4
Badge
Nu eens kijken of hij hier nog eens reageer. Ik vermoed van niet.
Reputatie 3
Badge +2
...en we kopen allemaal gewillig met de AH-Bonuskaart, waarna mijn Appie op mijn telefoon 5 minuten later precies weet wat ik heb gekocht en doet
vervolgens nog wat ongevraagde suggesties....;-))))

Peter
Allemaal?? Nee hoor en je kan uiteraard een anonieme kaart nemen als je bv alleen van de bonus gebruik wilt maken. 
Ach het is een keuze, dus geen verplichting. 
Reputatie 3
Badge +2
.........;-)

Peter
Daarom huldig ik altijd het credum, maakt je over die cookies nou eens je helemaal niet druk, sommigen gaan veel te rigide er mee om.
Sommigen cookies wil je expliciet toestemming geven en andere juist niet.
Dus draai een claeaningprogje die de door jouw benoemde uitzonderingen behoudt en de rest wordt verwijdert, simpel simpel.
Geeft een heleboel rust bij het surfen!

Kijk als je op deze manier een (ongewenste) cookie zelfs enele minuten niet op je PC niet wenst, tja ..................
Dan wist ik het wel.
Stoppen met surfen/googlen enz......................
.........;-)

Peter

Hoi Peter,

Wat nu?
Zit een cookie je dwars?
Reageer ik net op je probleem met nu.nl en weg is alles....................