Geen verbruik elektriciteit na plaatsing nieuwe meters | Eneco Community

Geen verbruik elektriciteit na plaatsing nieuwe meters

Reputatie 1
Ik kan de verspillingschecker onmogelijk checken! Sinds 2 weken heb ik zonnepanelen en sinds vrijdag 6 juli (10 dagen geleden) een slimme meter gekregen. De monteur vertelde mij dat het gasverbruik meteen op de Toon was te zien, en dat klopte inderdaad. Op koppeling van de slimme meter en de Toon voor de elektriciteit moest ik 24 tot 48 uur wachten. We zijn nu 240 uur verder en ik wacht nog steeds! De doorgifte van de elektriciteit staat gewoon op "0", en ik zie op korte termijn geen verandering. De koppeling van de slimme meter aan de Toon schijnt een onoverbrugbaar probleem voor Eneco te zijn. Intussen werkt de elektriciteit op Toon gewoon niet. Als alternatief heb ik een gratis account aangemaakt bij Enelogic en de doorgifte van het verbruik met bijbehorende grafieken doen het uitstekend. Heb een YouLess besteld, splitter op de P1 poort er tussen, één draadje gaat nog steeds naar Toon voor het gas en andere draadje gaat naar Enelogic voor de elektriciteit, en nu kan ik alles LIVE volgen.

Maar de Toon en de verspillingschecker zwijgen nog steeds in alle talen. Op de Toon is alleen een foutmelding te zien. Leuk dat je allerlei nieuwe items op je Toon krijgt maar als het niet doet, hebt je er echt helemaal niets aan. Als de koppeling tussen de slimme meter en de Toon in een paar dagen niet tot stand kan komen dan haak ik af en zeg mijn abonnement op bij Toon. Om nu € 4,50 per maand om alleen gas te zien op Toon, vind ik rijkelijk veel, dan ben ik bij Enelogic stukken goedkoper uit.

40 Reacties

Heb je wel de uitbreiding Zon op Toon®️ genomen?
Anders blijft bij eigen opwek Toon®️ idd 0 aangeven.

De monteur die jou het eea vertelde was vermoedelijk de Netwerkmonteur van Stedin bv?

Overigens is die 4,50 uiteraard niet om je gasverbruik op Toon®️ te kunnen zien.
Dat is gewoon gratis. Komt immers gewoon uit je P1 poort.
Maar wil je de App gebruiken dan is een abo wel vereist. ?
Reputatie 1
Nee heb de uitbreiding Zon op Toon niet genomen. De koppeling doet het toch niet. Heb ook geen verbruik meting maar alleen een foutmelding. Zolang er geen koppeling is hoef ik ook geen Zon op Toon te nemen. De Toon staat nog steeds op rood met de foutmelding C11 op de stroommeting. De uitbreiding heeft dan ook geen zin toch?
Reputatie 6
Badge +7
Nee heb de uitbreiding Zon op Toon niet genomen. De koppeling doet het toch niet. Heb ook geen verbruik meting maar alleen een foutmelding. Zolang er geen koppeling is hoef ik ook geen Zon op Toon te nemen. De Toon staat nog steeds op rood met de foutmelding C11 op de stroommeting. De uitbreiding heeft dan ook geen zin toch?

Je kan beter hier een apart topic voor openen op dit draadje schoon te houden ..
@Simone Genna
Dan zou ik mij eerst maar eens afvragen waarom die stroom koppeling het niet doet?
Is je meteradapter van het juiste type; is het witte kabeltje goed? 4 aderig en de aders niet getwist?
Als er slimme meters zijn geplaatst is vaak het gas wat later doorkomt en de stroom doet het vrijwel meteen. Behalve als de zon schijnt zoals ik al eerder meldde.
Reputatie 1
Yep Brandje, alles is goed... kabeltje is uit de Toon doos maar ik open een nieuw topic om deze topic schoon te houden

Je kan beter hier een apart topic voor openen op dit draadje schoon te houden ..

Hoi @ChantalS dat lijkt mij ook een goed voorstel.
Reputatie 7
Badge +2
Hey @Simone Genna,

Welkom op het forum. Ik zal een nieuw topic aanmaken zodat dit topic schoon blijft. Dan zal ik daarna naar de situatie kijken.

Groeten Chantal
Reputatie 7
Badge +9
Allereerst ben ik heel benieuwd naar jou firmware van je meteradapter? Zou je deze kunnen delen met ons?

Te vinden bij menu >> instellingen >> energiemeting >> potloodje drukken bij meetmodule >> potloodje drukken bij meetmodule 1
Verwijderd ivm nieuw topic. ?
Reputatie 1
Mijn Toon werkt nu al 10 dagen niet op de slimme meter. Op 6 juli is een slimme meter geplaatst, daarvoor had ik Toon op een draaischijf met normaal en dal tarief. De P1 poort is goed aangesloten en de YouLess van Enelogic werkt perfect. Het gasverbruik is te zien op de Toon. De stroommeter geeft nu al 10 dagen een foutmelding C11 op de Toon en staat op "0", terwijl de gegevens van Enelogic wel goed binnen komen. De P1 kabel komt uit de doos van Toon en is origineel. Ik heb het idee dat de slimme meter gewoon niet is gekoppeld aan de Toon. Nogmaals bij Enelogic werkt alles perfect en bij de Eneco doet het niets, deed het trouwens ook al niet voordat ik de splitter er tussen had gezet. Dit staat trouwens los van de nieuw geplaatste zonnepanelen want de Solar Edge app doet het ook geweldig en dat zie ik ook op Enelogic, alleen de Toon laat het afweten. De stroommeter heeft nooit op de Toon gewerkt. Wat kan dat nu zijn?
Reputatie 1
Oeps had een nieuwe topic gemaakt. Kan ik dat nog verwijderen?
Dat het kabeltje nieuw uit de doos komt zegt niets. Er zijn foutieve in omloop.
Heb je het kabeltje gecontroleerd op wat ik eerder omschreef.
Gebruik je soms een gewone KPN-telefoon splitter?
En meldt hier ook even het typenr van je meteradapter. Of foto van de stickerzijde uiteraard.
Als de zon niet schijnt is het stroomverbruik dan nog steeds 0?
Heb je in je Toon®️ menu aangegeven dat je meetmodule nu gekoppeld is aan een slimme meters?
Reputatie 1
Nee een speciale P1 splitter maar ook zonder splitter heb ik niets op de Toon
Reputatie 7
Badge +9
Hey @Simone Genna,

Welkom op het forum. Ik zal een nieuw topic aanmaken zodat dit topic schoon blijft. Dan zal ik daarna naar de situatie kijken.

Groeten Chantal

Hey rock-chick @ChantalS,

Dit is vrijwel zeker de meteradapter, die de verkeerde firmware versie heeft.
Reputatie 7
Badge +9
Oeps had een nieuwe topic gemaakt. Kan ik dat nog verwijderen?

Kan een moderator wel regelen voor je.
Reputatie 1
Okay maakt niet zoveel uit. Moet de firmware even checken en die zet ik in de andere topic, dan gaan we daar verder
Oke.
Zie mijn eerder aangevulde reactie.
Reputatie 1
Meetmodule 1
Productnummer 6500-1300-7200
Serienummer 15-06-013-721

Hebben jullie daar wat aan?
Reputatie 7
Badge +9
Staat er ook nog iets over firmware / software versie? Het zou uit mij hoofd 0.25/0.13 zijn.
Reputatie 1
Helaas niet bij de meetmodule 1. Bedoel je de firmware van de Toon? Een herstart zou dat kunnen helpen?
Helaas niet bij de meetmodule 1. Bedoel je de firmware van de Toon? Een herstart zou dat kunnen helpen?

Ja een harde reset kan de instellingen ook goed zetten als het witte kabeltje op de P1 poort zit.
Dus maak de CV Toon®️ module even 1 minuutje stroomloos.

Bij meetmodule1 moet je op het potloodje drukken om meerdere info te kunnen zien?
Reputatie 1
Ik krijg de stroom er niet vanaf maar heb een harde reset onderaan (gaatje) de Toon gedaan met een pen. Zal zo nog even verder kijken
Dat is een zachte reset en zou in principe onvoldoende zijn.
Reputatie 1
Ik heb het gevonden! Software versie 35/39. De type op de meetmodule 1 stond op draaischijf en niet op puls. Staat nu op pulse. Status: Geen sensoren gevonden. Is een waarde van 1000 imp/kwh is dat goed? De stroommeter doet het nog niet 😞
Reputatie 5
Badge
Ik heb het gevonden! Software versie 35/39. De type op de meetmodule 1 stond op draaischijf en niet op puls. Staat nu op pulse. Status: Geen sensoren gevonden. Is een waarde van 1000 imp/kwh is dat goed? De stroommeter doet het nog niet :(

Hij moet op P1 staan en niet op draaischijf of pulse.

Reageer