Functionaliteit in ontwikkeling | Eneco Community

Functionaliteit in ontwikkeling

• 13 augustus 2012
  • 47 reacties
  • 4256 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 20 reacties
Beste Eneco,

Ik zou graag meer informatie van Eneco willen ontvangen mbt toekomstige funtionaliteit en release schema live updates van Toon. Immers is live updates een betaald abonnement. Bij een abonnement mag je verwachten dat toekomstige (op dit moment in ontwikkeling zijnde) functionaltieit met gebruikers wordt gecommuniceerd. In de handleiding staat bijvoorbeeld  '6.4 Software updates' dat er regelmatige updates zijn. Wat is regelmatig? Welke functies zijn er in de volgende update (onder voorbehoud) te verwachten? Zijn er release notes van alle reeds uitgebrachte updates?

Alvast bedankt voor het spoedige antwoord van een Eneco medewerker.

Met vriendelijke groet,
Bjorn Boot

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

47 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Dit vind ik wel een hele goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar
Reputatie 3
Badge
Whatsapp op je Toon. 🙂 Nee, duidelijke vraag van topic starter waar ik me helemaal bij aan sluit. @topic starter. In een ander topic heb ik wel beschreven dat het geld voor Toon niet alleen besteed zal worden voor de live updates (wat ik denk). Ook mijn Eneco, apps voor telefoon/tablet en dergelijke zullen ontwikkeld worden. Deze zijn vaak bij bedrijven dan gratis te downloaden.

Ik weet dat de app nu vollop in ontwikkeling is. Het zou fijn zijn als er klanten zijn die betrokken worden in het proces waarin ze hun mening kunnen geven over de functies en het uiterlijk. 🙂 Ik houdt me daarvoor aanbevolen.
@Jeroen. Ook additionele applicaties zijn wat mij betreft onderdeel van live updates. Immers de Toon zal de ontwikkelde applicatie ook moeten ondersteunen.

Goed om te zien dat meer mensen interesse hebben mbt toekomstige en huidige ontwikkelingen van de Toon software. Ik lees hier en daar inderdaad dat er een applicatie voor de telefoon/tablet in ontwikkeling is. Maar wat kan je hier dan mee? Welke functionaliteit gaat dit bieden? Niemand die het precies weet.

Een paar zaken die mij interessant lijken om Toon mee uit te bereiden;

- Toegang via browser van je computer om e.e.a. aan statistiek informatie uit te lezen. Toon geeft veel informatie weer via het eigen display. Maak dit ook via een browser toegankelijk.
- Terugleverings statistieken (ivm zonnepanelen/wind energie).
- Een mobiele applicatie zou handig kunnen zijn. Bijvoorbeeld je actuele programma wijzigen (comfort naar weg), en statistiek informatie uitlezen. (Maar dit kan simpelweg ook via de browser van de mobiele telefoon. Waarom dan een speciale app ontwikkelen.. )

Hopelijk komt Eneco op korte termijn met een inhoudelijk reaktie, hier op het forum,  waarin duidelijk wordt welke functionaliteit meest waarschijnlijk in de volgende update beschikbaar komt. Ik ben ook erg benieuwd wat Eneco met "regelmatige" updates bedoeld. Wat is de release cycle?

Met vriendelijke groet,
Bjorn Boot.
Reputatie 3
Badge
Eneco heeft zich in een bericht naar mij uitgesproken over Toon en de ontwikkeling. Het komt erop neer dag Eneco druk bezig is om de app te onwikkelen en ze konden nog niet zeggen wat er allemaal precies in komt. Dat de thermosstaat op afstand te bedienen valt is bijna zeker maar welke functies wel en niet in de app komen blijft voorlopig onduidelijk. Dit omdat er nog zoveel kan veranderen dat Eneco dit nog liever even stil houd zoals ik denk dat het nu gaat.

Het zit allemaal in de beginfase maar het is aan Eneco om nu snel te zijn voor andere aanbieders van energie ook gaan beginnen met de uitrol hiervan en mogelijke klanten die nog geen toon hebben gaan overstappen.
Ook zou het fijn zijn om meer z-wave definities op toon vrij te geven,

Andere fabrikanten van thermostaten hebben al de functionaliteit om via zwave protocol apparaten te besturen. Ik denk dat dit ook wel mee moet gaan spelen om concurrentie voor te blijven.

Je zou om te beginnen ruimte kunnen bieden voor bediening van verlichting ( mits toon een master is en deze mogelijkheid bied), je zou ook een mogelijkheid kunnen bieden om hem te integreren in een bestaand z-wave netwerk, die steeds meer mensen krijgen. Steeds meer aanbieders bieden z-wave home controllers aan om eigenlijk al je apparaten te bedienen.

Mvg 
thomas
Reputatie 3
Badge
Toon gaan we op afstand bedienen maar of deze geschikt gemaakt kan worden voor bediening van lampen vraag ik me af. Ik denk dat je eerder gebaad bent om via een apparaat (smartphone/tablet) alles te gaan bedienen. Althans zou mij de beste oplossing lijken.

Waarom zou ik een lamp op afstand aan willen doen (inbreekgevaar) als je toch niet op tijd thuis bent in de winter. Maar om vanaf de bank je ganglicht aan te doen??? Nee sorry dan gaan we in nederland wel erg ver.

Dat zwave veel kan brengen in de toekomst is zeker.
Via zwave is het al mogelijk heel je huis via 1 app aan te sturen, incl je sloten van je huis en dan beveiligd.

Dit gaat over alle apparaten incl ketel ook stroomverbruik kun je al uitlezen en nog veel meer, deze systemen zoals ik al zei zijn geen toekomst meer. Denk aan somfy, Vera, homeseer en veel meer merken.

Dus als dit een standalone apparaat word met alleen een app via eneco denk ik dat je nu al achter loopt, omdat de nest en andere thermostaten die uitkomen deze functie al hebben
Reputatie 3
Badge
Ik vraag me af wat Eneco ermee wil. Weet jij of de specificaties het toelaten? Toon lijkt me niet te vegelijken met een tablet zoals de ipad.
Ik weet niet of het apparaat z-wave kan sturen, en zo ja dan zal er natuurlijk een repaeter bij moeten. Volgens is z-wave 2 zijdige communicatie en dan zou je denken dat het mogelijk moet zijn.

Echter elk apparaat wat aangesloten word moet appart gesynchroniseerd worden, dus veel werk voor een huis, en hierbij komt ook meer geheugen en HD ruimte bij kijken. Wat wel direct mogelijk is is om Toon (als het vrijgegeven is) te koppelen aan een bestaand z-wave netwerk (master). 

Toon zal dan volledig in je huis geïntegreerd worden en zou besturing en uitlezen van data (theoretische met de juiste plugins) direct via een app mogelijk zijn.
Reputatie 3
Badge
Ik denk niet dat Eneco zo ver gaat, maar we zullen het zien.
Ja we gaan het wel of niet meemaken, misschien omdat andere leveranciers dit al aanbieden bestaat er een kans
Reputatie 2
Badge +1
@bwbboot
Eneco is op dit moment bezig met de ontwikkeling van verschillende nieuwe functies voor Toon. Een voorbeeld daarvan is de bediening van Toon op afstand. Als hier in de toekomst meer over bekend is zal dit uitgebreid gecommuniceerd worden.
@Tomaatje De Toon maakt zeker gebruik van Z-Wave. De afstand tussen Toon en slimme meter was te groot en de monteur heeft bij mij een zogenaamde repeater geinstalleerd. Eneco gebruikt hiervoor de eminent e-domotica schakelaar. Zie link voor specificaties http://www.e-domotica.com/shop/product/em6550-e-domotica-schakelaar-nl.
@bwbboot
Eneco is op dit moment bezig met de ontwikkeling van verschillende nieuwe functies voor Toon. Een voorbeeld daarvan is de bediening van Toon op afstand. Als hier in de toekomst meer over bekend is zal dit uitgebreid gecommuniceerd worden.

Dag Joep, bedankt voor je reaktie. Kan je ook inhoudelijk in gaan op mijn andere vragen?

(1) in de handleiding staat bijvoorbeeld  '6.4 Software updates' dat er regelmatige updates zijn. Wat is regelmatig?

(2)  Zijn er release notes van alle reeds uitgebrachte updates?

Met vriendelijke groet,
Bjorn Boot
@Tomaatje De Toon maakt zeker gebruik van Z-Wave. De afstand tussen Toon en slimme meter was te groot en de monteur heeft bij mij een zogenaamde repeater geinstalleerd. Eneco gebruikt hiervoor de eminent e-domotica schakelaar. Zie link voor specificaties http://www.e-domotica.com/shop/product/em6550-e-domotica-schakelaar-nl.

Dat het apparaat z-wave gebruikt weet ik, alleen of het apparaat genoeg geheugen heeft om een huis totaal aan te sturen vraag ik me af. De repeater heb je alleen nodig omdat toon zijn zwave signaal niet ver genoeg rijkt.
Ik begrijp wel dat jij dus een schakelaar als repeater hebt toegevoegd, is deze ook te bedienen ?

(het is inderdaad zo dat bijna elk z-wave apparaat een repeater is, )
Reputatie 3
Badge
maar als we over zwave/repeater praten...

is een repeater om een wifi signaal te versterken dan ook en z-wave apparaat? dan begin ik het allemaal wat meer te begrijpen. (ben pas 27 en volg dit soort dingen wel, maar voel me nu al oud worden).
maar als we over zwave/repeater praten... is een repeater om een wifi signaal te versterken dan ook en z-wave apparaat? dan begin ik het allemaal wat meer te begrijpen. (ben pas 27 en volg dit soort dingen wel, maar voel me nu al oud worden).

volgens mij heb je repeaters voor wifi, dit zijn meestal gewoon routers, tegenwoordig heb je ook al andere apparaatjes die je direct in het stopcontact kan plaatsen (eigenlijk ook een soort router).

Z-wave kun je vrijwel hetzelfde zien als wifi, alleen word dit gebruikt puur voor besturing van apparaten (het praat eigenlijk een andere taal). Je hebt dus ook gewoon z-wave routers, vaak hebben deze ook wifi.

dus wifi en zwave zijn twee apparte draadloze systemen.

Ik ben ook pas 29 , alleen heb ik me al een jaar of 4/5 verdiept in domotica
Reputatie 3
Badge
Het begint duidelijk te worden maar laten we even weer on topic gaan. Wat wensen we binnen Toon qua updates. Ik zou graag uitgrbreider weer zien voor de dag. een 12 uursvoorspeling.
Reputatie 3
Badge
@ Joep

Bedankt voor je antwoord het is zo duidelijk.
Nog Een vraagje waarom zit de mogelijkheid er niet in
dat je je meterstanden in kan voeren in de toon zodat
je kan controleren en als het moet synchroniseren van de meterstand
dit komt de nauwkeurigheid alleen maar ten goeden van het geschatte verbruik.

Afwachtend op je reactie

Gr kevin

ter info mbt updates toon
Reputatie 2
Badge
Onlangs zag ik op mijn Toon dat er een bericht dat zei dat er nieuwe functionaliteiten. Echter, voordat ik las het, ik hem verwijderd. Weet iemand wat de boodschap gezegd en wat nieuwe functies zijn er beschikbaar?
Reputatie 3
Badge
Waarschijnlijk je verbruik en of je dan goed zit ten opzichte van je ingeschatte verbruik. Mogelijk reset nodig voor je dit kan inzien. 
Reputatie 3
Badge +4
Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld het energieverbruik momentaan af te lezen op andere lokaties in het huis dus niet op Toon zelf. Stel je wilt energieverbuik beperken door bijvoorbeeld korter te douschen, een slimme stopwatch aan de muur in de dousch zou dat kunnen weergeven met realtime kosten weergave.
Reputatie 3
Badge
Jep, maar dan krijg je het weer. Wat kost een apparaat (60 à 80 euro) en verbruik wat je minderd zal denk ik niet opwegen tegen de kosten. Ik vind dat ik met toon ook al goed zie wat het douchen kost. Overdag zitten wij qua verbruik op ongeveer 0.3 per persoon aan gas voor douchen. Dit is als ik kort douche voor mijn idee. Ik zat eerst op 0.6 dus heb al geleerd om te halveren.
Reputatie 2
Badge
En de status van de auto (Electrisch/Plug-in Hybrid) weergeven als deze in het eletrische thuisnetwerk wordt ingeplugd.
Hoe vol is deze? Hoe lang is nog nodig om te laden en wat is het gunstigste moment van laden (ivm vraag op het netwerk/kosten)...

Daarnaast het registreren van welke mobiele telefoons verbonden zijn met het Wifi-netwerk thuis (na aangegeven te hebben in de Toon welke apparaten dit zijn en een naam te geven bij welke persoon deze hoort). Daardoor weet Toon wie er allemaal thuis is (er van uitgaande dat we tegenwoordig overal onze mobiele telefoon mee naar toe nemen). Niemand verbonden met het Wifi-netwerk, nietmand thuis, thermostaat op standje "weg"...

Zie Toon toch wel als mooi centraal centrum in het huis voor al het gas, water en electra (en allen dus in de breedste zin). Potentie genoeg!
Reputatie 3
Badge +4
Kan iemand me uitleggen waar ik het totaalverbruik STROOM op elk gewenst moment in een getal kan aflezen net zoals dat mogelijk is met het GAS verbruik?
Dit zou makkelijk zijn om te kunnen onderzoeken hoeveel een apparaat verbruikt.

Hbe de manual doorgespit maat kan het niet vinden (alleen het LAAGSTE STroom verbruik) word weergegeven.