Forum pagina indeling en topic volgen verbeteren => vereenvoudigen. | Eneco Community
vraag

Forum pagina indeling en topic volgen verbeteren => vereenvoudigen.

Badge +5
Beste mede-forumleden.

Misschien heeft niet ieder forum lid er last van maar mij stoort het en daarom heb ik een voorstel tot verbetering van de leesbaarheid van het Toon forum als Poll opgesteld.

Wat is er dan storend:

* Het inloggen en aanmelden is niet logisch of intuïtief, je moet eerst uitvinden hoe dat gaat.
* Het informatie scherm is op mijn PC en Tablet over de volle breedte slechts voor de helft van die breedte bruikbaar omdat de marges links en rechts net zo groot zijn als het nuttig te gebruiken tekst info gebied.
* De Rode Community balk is erg dik en de Rode hoofdteksten nemen ook een relatief hoog deel van de nuttige leesruimte in beslag.
* De topic regels staan qua regelafstand ver van elkaar en het lettertype is relatief groot.

Wat blijft er dan over:

Uitleg over "Recent op het Forum"; een dikke balk met "Alle forums, Stel je vraag, Actueel, Toon, Producten en Duurzaam".
Daarna een soortgelijk verhaal met Forum categorieën.

Wat werkelijk leuk is om te lezen past dan al niet meer zo goed op het scherm en als je een bepaald topic, bijvoorbeeld deze poll wilt volgen wordt het veel toetswerk om de stand van zaken te lezen, zeker als er al vijf andere reacties gekomen zijn want dan schuift het volgende topic naar een ander tabblad.
Met een tablet of smartphone stop je dan want dat werkt niet. Frustrerend en ontmoedigend nog verder op het forum te lezen anders dan met een pc.

Kom je verder bij Thermostaat Toon, wat ik interessant vind, dan kun je slechts 4 topics zien, de rest is ook weer elders terug te vinden.

Je moet redelijk goed bekend zijn met de site en het Forum nodig hebben om je ei kwijt te kunnen of vraag beantwoordt te krijgen en dat hoort niet.

Mijn voorstel:

Maak de pagina indeling efficiënter, geef meer onderwerpen weer in een rubriek en pagineer dat. Laat bezoekers geen spoorzoeker zijn.

Als je topics gelezen hebt laat dat dan zien door een vinkje of normaal lettertype in plaats van bold.

Zorg dat op iedere browser op pc of tablet of smartphone een gelijksoortig intuïtief beeld ontstaat zodat bijvoorbeeld niet op de ene PC met Chrome links en rechts pijltjes staan en bij de ander weer niet.

Voorkom dat voorstellen voor verbetering (deze poll) of vragen om hulp met hun antwoord al na vijf reacties uit beeld raken.

Tot slot:

Als iemand een voorstel heeft gemaakt en een (forum) leek het vrijwel meteen snapt dan heb je een goed resultaat. Laat de leek het testen!

Verbeter de leesbaarheid van forum-topics aan de hand van voorstel.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

22 Reacties

Badge +5
Ben maar meteen begonnen te stemmen: Eens.
Hoi Theo,

Ik heb ook "eens" gestemd.
Overigens is er al een soort gelijk verzoek van de week door met name @jvp en mij in een persoonlijk onderhoud al overgebracht aan Eneco en het software bedrijf.
Reputatie 6
Badge +1
Er staan veranderingen op stapel, om het forum nog gebruiksvriendelijker, sneller en efficiënter te laten werken. Echter is er een basis en die basis is als ware de stam van de forum "kerstboom". Ik heb wel van de programmeur begrepen dat sommige wijzigingen erg ingrijpend zijn, waarbij zelfs soms de "stam" gewijzigd moet worden. Hier zie je weer dat wat iets makkelijk is, soms door de opbouw, niet makkelijk te veranderen is en dus tijd, energie en geld kost. Wij als forum gebruikers kijken naar naar 1 ding: functionaliteit. Eneco moet natuurlijk ook kijken naar de andere aspecten.

Daarbij is wel leuk aan te geven dat het forum op een andere server en wijze gehost word dan de Eneco pagina en de klantgegevens. Tijdens het inloggen op het forum worden deze dingen wel gekoppeld en worden er ook dingen gedeeld. Er vind dus er dus een continue data stroom plaats tussen de beide host's.
Badge +5
Ik ben benieuwd. Brandje en JVP bedankt voor jullie reactie.
Ik ben benieuwd. Brandje en JVP bedankt voor jullie reactie.

Hoi Theo,

Graag gedaan, maar het is de vraag in hoeverre het e.e.a. lukt.
Ze waren erg enthousiast met onze inbreng en ze reageerden serieus en ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar de implementaties.
Badge +5
Als het maar beter wordt.
Reputatie 6
Badge +1
Ik weet niet ofdat je de voorloper van dit forum hebt meegemaakt, maar ze willen terug naar dat niveau. Er moet dus nog veel gebeuren en aangepast worden. Echter zal dat ook tijd vergen.
Reputatie 3
Badge +2
Hi Theo,

Na bezoek van een aantal van ons forumleden aan inSided, het bedrijf dat dit nieuwe forum ontworpen heeft, hebben wij al een aantal zaken aangedragen.
Ik ben het met je eens dat de leesbaarheid moet verbeteren.
De berichten die men plaatst zijn na 5 volgende berichten voor de meeste mensen niet meer terug te vinden.
Leesbaarheid t.a.v. lettergrootte moet toch simpel door jezelf aan te passen zijn.
Mijn bijdrage: de editor op een tablet is voor mij een crime, ik heb begrepen dat het simpel te verbeteren is maar ben benieuwd wanneer.

Goed initiatief, ik hoop dat het bijdraagt om ons forum weer op het oude niveau te krijgen.

Stansat🆒p
Badge +5
Het is maar te hopen dat veel forumleden de poll lezen. Of men het er dan mee eens is is een tweede maar dat het beter kan en moet en zeker met de tablet editor moet dit beter. Hoe eerder hoe liever.
Dank voor jullie reacties. Ik waardeer dat zeer!
Reputatie 3
Badge
Deze forums zijn maar onhandig als je het mij vraagt.
Dingen als Topics volgen, berichten inbox voor pm (waar is die uberhaupt?) en zaken als inloggen bovenin de pagina werken toch nog niet helemaal 100%. Ik zou sowieso aanraden over te stappen op IPB Forums ipv deze software 😉
Ik neem aan dat je pbtjes bedoelt?
Die wordt zichtbaar als er een bericht in je inbox zit.

Ik stop er een dummy in voor je!
Reputatie 7
Badge +7
Kan het niet laten om hier op/over het " nieuwe forum " te reageren.

het oude forum werkte stukken mooier / en beter.

ik lees hier nu bij/van jurgen (ze willen terug naar dat niveau)

ze hadden beter voor dat ze dit nieuwe forum ontwikkelde eerst eens naar het oude moeten kijken :8

dit is door verschillende forum leden toen al regelmatig aangegeven .!

jammer dat er niet of nauwelijks geluisterd word/werd.

zodoende blijven we tobben en aan modderen en duurt het allemaal erg lang.
eer het een en ander goed werkt.

wat zeker niet nodig was geweest.
Badge +5
Ja Ja, vroegaa hè ..... 😉
Reputatie 7
Badge +7
Ja Ja, vroegaa hè ..... ;)

lol jep 😃
Hoi Jan,

Ik ben het met je eens hoor. In vergelijking met vroegaaaar:

Inloggen een crime
Snelheid een crime
Iets terug vinden een crime
Sortering reacties binnen een topic een crime

Maar we wachten af wat ze bij InSided er aan gaan doen.
Het overleg erover was erg prettig; ik mistte je.................
Reputatie 4
Badge
Ook maar eens gestemd, het zou makkelijker en overzichtelijker moeten worden met het nieuwe forum, maar dat is het nog steeds niet.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Inloggen een crime
Snelheid een crime

Hoi Ton,
jammer genoeg ligt stellenDam
iets te ver van amsterDam :(
maar we wonen op een DAM :$
anders had ik er zeker bij geweest (de uitnodiging heb ik wel gehad🆒)

groetjes
jan
Reputatie 4
Badge +2
Hallo forumleden,

Goede discussie! We werken hard aan verbetering van het forum; niet alleen aan functionaliteiten, maar ook aan de inhoud en de 'back-end' (achterkant van het forum, waarvan uit de moderators en ik werken). Niet alles is altijd zichtbaar op het forum en daardoor kan het lijken als we af en toe stil staan.
Een tipje van de sluier kan ik vast met jullie delen:
  • we werken aan verbeteringen voor de problemen die er spelen op tablet
  • er komen meer meedenksessies
  • er komt een speciale pagina met daarop meer focus op Toon (binnenkort meer hierover! :))
  • er komen veel verwijzingen tussen eneco.nl en het forum, zodat we de kennis nog meer kunnen delen

Tips blijven welkom natuurlijk!
Badge +5
Stefan, bedankt voor de "tussenstand". Goed om te horen.
Hallo forumleden,

Goede discussie! We werken hard aan verbetering van het forum; niet alleen aan functionaliteiten, maar ook aan de inhoud en de 'back-end' (achterkant van het forum, waarvan uit de moderators en ik werken). Niet alles is altijd zichtbaar op het forum en daardoor kan het lijken als we af en toe stil staan.
Een tipje van de sluier kan ik vast met jullie delen:
  • we werken aan verbeteringen voor de problemen die er spelen op tablet
  • er komen meer meedenksessies
  • er komt een speciale pagina met daarop meer focus op Toon (binnenkort meer hierover! :))
  • er komen veel verwijzingen tussen eneco.nl en het forum, zodat we de kennis nog meer kunnen delen

Tips blijven welkom natuurlijk!

Hoi Stefan,

Goed te lezen vwbt het 2e gedachtepuntje.
M.i. is dat de enige slimme en snelle manier om forumleden uit de 1e hand met de verbeteringen te betrekken.
Hoi Jan,

Inloggen een crime
Snelheid een crime

Hoi Ton,

groetjes
jan

Hoi Jan,

Leuk die die alliteratie op "DAM"
Ik vermoedde al dat de afstand een handicap zou kunnen zijn.
Jammer dat we in de toekomst elkaar daar ook niet kunnen treffen, of verander je wellicht nog van gedachte.............
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Inloggen een crime
Snelheid een crime

Hoi Ton,

groetjes
jan

Hoi Jan,

Leuk die die alliteratie op "DAM"
Ik vermoedde al dat de afstand een handicap zou kunnen zijn.
Jammer dat we in de toekomst elkaar daar ook niet kunnen treffen, of verander je wellicht nog van gedachte.............

klopt Ton,
afstand net iets te ver.
maar we zullen elkaar zeker eens treffen Ton :)
daar ben ik van overtuigt.