Correctie luchtvochtigheid in Toon 2 | Eneco Community

Correctie luchtvochtigheid in Toon 2

• 23 februari 2019
  • 60 reacties
  • 3626 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
In het voormalige Toon forum had ik al eens aangekaart dat de luchtvochtigheid in de Toon 2 verkeerd berekend wordt. In werkelijkheid wordt het helemaal niet berekend maar wordt gewoon de meting van een interne sensor getoond. De luchtvochtigheid is relatief ten opzichte van de gemeten temperatuur. Gezien intern de temperatuur hoger ligt is dus de gemeten luchtvochtigheid te laag. Precies wat ook al door andere forumleden is geconstateerd die de getoonde meting vergelijken met een andere sensor.

Ik heb toen aangegeven hoe de fout gecorrigeerd kan worden (de juiste berekening moet gedaan worden m.b.v. de berekende luchttemperatuur). Dit zou aangekaart worden bij de software ontwikkelaars. Maar nu maanden verder zie ik nog geen enkele wijziging in de correctheid van de luchtvochtigheid.

@moderators, hebben jullie hier nog invloed op?

60 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Goed om te zien dat er zo'n enorme eensgezindheid is hier op het forum betreft dit probleem. Dat zie je niet vaak. Jammer dat Eneco het zo ontkend. Maar met zoveel voorbeelden met het toch wel duidelijk zijn.

Hoezeer ik ook zeker ben van mijn zaak, ook ik kan er naast zitten en kan het best zijn dat ik er iets naast zit. Maar feit is dat de Toon2 zonder mijn modificatie een te lage luchtvochtigheid aangeeft en met mijn modificatie wel precies klopt (dank aan @mAiden om dat ook nog eens met foto's te verduidelijken).
Reputatie 7
Badge +9
@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.

Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina

Deze mening deel ik niet @TinaC ..
Ik heb hier een externe luchtvochtigheidsmeter hangen(van Econox), deze geef toch duidelijk andere waardes aan dan Toon.. Verschil tussen deze 2 is letterlijk en exact 2 cm.
Om uit te sluiten of de Econox wel de waarheid spraak, heb ik sinds vorige week er nog 1 gehaald bij de action, deze geef exact dezelfde waardes aan als dat die van Econox aan geeft.. Dat Toon correct meet, ga ik niet in mee.

Econox:

Toon2:

Toon2 gerooted:

Reputatie 7
Badge +6
@ThehogNL

Wanneer wij aangeven dat wij contact hebben met Quby hierover, dan kun je daarvan uitgaan, zij zijn van dit topic op de hoogte, het antwoord van Tina komt ook bij hen vandaan. Of het hele ontwikkelteam daarna op de hoogte gesteld is, dat durf ik niet te zeggen maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Wij hebben opnieuw een reminder gestuurd, hopelijk kunnen we snel iets meer laten horen.
@Folkert @Urgel Is er al iets meer bekend per wanneer de luchtvochtigheid wordt correct weergegeven?
Hoi @TinaC hopelijk heeft je collega mijn groeten aan je terug gedaan vanmorgen :)

ook ik moet mee gaan in het verhaal van de andere gebruikers dat de luchtvochtigheid op toon niet correct is.

de afwijking hier is gemiddeld 6%

Hoi Mark,

Ik vind de reactie van Eneco ook vreemd.
Volgens mijn gegevens loopt er nog steeds van mij een verzoek bij Quby om een aanpassings-mogelijkheid op Toon2 te implementeren.
Mijn eerdere verzoek gaf ook aan het verschil tussen mijn weerstation en Toon®️ gewoon te groot is.
Nu is het volgens Toon2 48%; mijn weerstation geeft 58% aan.
@TinaC, “We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft...” Dit betekent dat er iets mis is met de luchtvochtigheid meting, maar dat het te ingewikkeld is om op te lossen dan @ThehogNL denkt, Ok... Dat kan...
"Er is naar gekeken, maar we (wie zijn we?) zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.". Dit betekent dat er toch niks mis is met de luchtvochtigheid meting, en de forumleden komen eigenlijk alleen maar met niet bestaande problemen...
Zou je iets duidelijker jouw standpunt aan de forumleden willen uitleggen? Is het probleem wel of niet herkend door de softwarebeheerders?
En waarom is er in 3 maanden hier niks aangedaan met 1 firmware release inmiddels?
Leuk om te weten dat wij iets kunnen betekenen in de ontwikkeling van Toon, maar als het echt zo is vragen wij ons af al sinds 2012... Laat het zien @Urgel, Eneco doe er wat aan.
Ik hoop in de volgende release notes te kunnen lezen, opgelost onnauwkeurigheid van de luchtvochtigheidsmeter en verbeterd temperatuur meting.
De openstaande punten laat ik voor de betreffende topics 😊
Reputatie 6
Badge +3

@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.
Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina

... knip ...

Mooi geprobeerd, maar de analyse van @ThehogNL snijdt wel degelijk hout. De developers nemen aan dat de gemeten temperatuur binnen toon gelijk is aan de omgevingstemperatuur, en doen vervolgens geen temperatuurcorrectie op de gemeten relatieve luchtvochtigheid. Die gemeten temperatuur is niet gelijk aan de omgevingstemperatuur, zie mijn metingen van begin dit jaar, en dat heeft gevolgen voor de bepaling van de relatieve vochtigheid. Die is daardoor gewoonweg fout, tenzij de lucht overgesatureerd is, of volledig droog. Komt beide in Nederlandse huiskamers niet voor.

Of het gemiddelde forumlid wel of niet geinteresseerd is doet niet terzake, valt onder het kopje drogredenen.

Ik heb de indruk dat het meer een competentiestrijd is tussen de software jongens en meisjes of hun managers en sommige zeer terzake kundige forummers. Buiten de muren van quby lopen ook veel mensen rond die erg veel verstand hebben van dit soort zaken, Toon (1 en 2) van binnen en buiten kennen, en die niet te beroerd zijn om op dit soort foutjes te wijzen en ze proberen te verhelpen.

Steek dan niet je kop in het zand, maar doe er juist je voordeel mee.
Reputatie 7
Badge +4
@Urgel Serieus? Het bewijs van een foute bepaling van de luchtvochtigheid wordt ondubbelzinnig geleverd. De regel code om dit te corrigeren is ook al eerder gemeld.
Om dan nog steeds vast te blijven houden aan je eerdere stelling dat er niets aan de hand is, getuigt wel van bijzonder veel competentie en klantgerichtheid. Sorry, maar ik kan het niet anders verwoorden.
Ik hoop maar dat de koper van Eneco gaat beginnen met de invoering van een klantvriendelijk beleid en goed de bezem haalt door 'customer facing' afdelingen zoals dat het in goed Nederlands heet. Zo erg als dit zie je het niet vaak in Retail land.

Maar blijf gewoon volhouden dat er niets aan de hand is en dat de getoonde luchtvochtigheid correct is. Ik wil ook nog even melden dat direct na verschijnen van de Toon 2 al gemeld is dat die luchtvochtigheidswaarde niet klopt, dat is dus al 12 maanden genegeerd. Ik begrijp nu waarom.....

Je kan ons allemaal de mond snoeren, dat is prima en past goed in het huidige beleid. Maar laat dan wel Quby stiekem de correctie aanbrengen in een volgende release

Fijn weekend.

Toonz
Reputatie 7
Badge +2
@Berny

Jullie worden ook ontzettend gewaardeerd, laat ik hier duidelijk over zijn! Nagenoeg al jullie constateringen delen wij intern om na te gaan of we er iets mee kunnen. Vaak meermaals tot zelfs het wederom delen van jullie eensgezindheid in deze kwestie 💪🏾.

Dit staat echter los van het bespreken van 'aangepaste Toon software' gerelateerde zaken. Daar gaat mijn post namelijk over als ik het heb over de regels. Ik ga ervan uit dat ik het nu begrijpbaar heb kunnen maken.

Groet. Urgel
Reputatie 6
Badge +3
@TinaC
Helaas zou mijn Toon niet als test kunnen en mogen mee doen want ik ben geen klant. Maar laat ze anders gewoon even met mij in contact komen. De gevraagde testresultaten tonen aan dat het nog steeds niet duidelijk is voor Eneco/Quby waar de oorzaak vandaan komt terwijl dat al een paar keer duidelijk is uitgelegd. Het is echt heel simpel en voor iemand die iets weet van meetelectronica en de wetten van de natuurkunde zo te begrijpen.

De gevraagde testresultaten zullen aantonen dat het niet klopt, bij geen enkele Toon2. Maar hoe hoger de woonkamer temperatuur is (met de afgelopen weken vaak voor gekomen) is de afwijking niet zo hoog meer. Dat komt doordat de woonkamer temperatuur dan bijna in de buurt komt van de interne temperatuur in de Toon (rond de 30 graden) en dus de !relatieve! luchtvochtigheid bijna gelijk is. Dus ik vrees dat de resultaten verkeerd zullen aantonen 'dat het niet zoveel scheelt'. Maar doe de test vooral als de woonkamer afgekoeld is tot een normaal van 20 graden (of zelfs lager).
@TinaC zie mijn eerdere bevindingen. er is nog niets veranderd in mijn situatie betreffende verkeerde luchtvochtigheid. foto's van vandaag wijken niet af van eerdere bevindingen

Zie foto van vanmorgen

de externe meter(s) is een slimme Indoor luchtkwaliteit Monitor van Netatmo en staat op ongeveer 1,5m van toon vandaan,

en de tweede is een geijkte analoge meter en heb in normaal gesproken op 2 meter afstand van toon staat, maar op dit moment staat deze boven

Toegang staat open

Reputatie 6
Badge +3
@TinaC hang maar eens een echte luchtvochtigheidsmeter naast de Toon 2.. dat klopt van geen kant
dat hebben meerdere forumleden ook al aangetoond (bijv. @Brandje en @mAiden )

Doe jij mijn aanpassing, dan klopt het op de procent nauwkeurig.

Maar wees lekker eigenwijs. Ik ga jullie niet nogmaals uitleggen wat relatieve luchtvochtigheid precies betekend.
Hoi @Emel

Een goed bericht zeg!👍👍
Ook via de veldtest route loopt eigenlijk ook nog steeds een verzoek voor correctie mogelijkheid.
Dus ook die veldtest Toons cq ook mijn Toon2 kunnen/kan in het onderzoek betrokken worden.
Ook deelname voor onderzoek staat op Aan.

Ik ben benieuwd.
@Emel hier heb ik de toegang inmiddels open staan. Alvast dank

Na de prioriteiten (grote storing) van meer dan een maand geleden, zijn er nog ontwikkelingen geweest omtrent de luchtvochtigheid nauwkeurigheid? @TinaC @Emel @Folkert @Urgel 

Reputatie 6
Badge +3
mAiden schreef:

Econox:

Toon2:

Toon2 gerooted:

Zoek de verschillen, kleur de plaatjes en verzin er een mooi verhaaltje bij ...
(liefst beter dan de uitleg tot nu toe, Eneco 🙂 ).

Mooi werk, @mAiden
Reputatie 6
Badge +7
Op de Toon2 klopt de luchtvochtigheid gewoon niet … Bewijzen genoeg …
Krijg steeds meer de indruk dat de ontwikkelaars zich met andere dingen bezig houden behalve waar ze zich mee moeten bezig houden … De vernieuwingen zijn ook al meer dan een jaar ver te zoeken ..
Reputatie 6
Badge +3

@ThehogNL

De softwarebeheerders zijn nog bezig met het zoeken naar waar exact het probleem zit.  Het heeft dus zeker de aandacht.

@ChantalS de softwarebeheerders mogen mij PM bereiken of via mijn email die wel bij jullie bekend is. Ook telefonisch wil ik het ze wel uitleggen. Het is heel simpel namelijk.

Reputatie 7
Badge +9
@Forumleden

Ik kan best begrijpen dat jullie het niet eens zijn met ons antwoord en dat hoeft ook niet. Jullie eensgezindheid hierin is dan ook zeker mooi! Wat ik wil vermijden is dat er gesproken wordt over opties op Toon met aangepaste software. Dit is niet toegestaan dus graag dat jullie hier niet verder op ingaan in dit topic.

Groet, Urgel

Dat is wel erg makkelijk zo @Urgel.
Luchtvochtigheidsmeting klop niet. Het is heel simpel, of jullie kaarten dit aan. Of ik doe het zelf. Ben wel beetje klaar met dit simplistisch gedoe.
  1. Het is aangekaart.
  2. Er is een reactie op gekomen.
  3. Je mag erover discussiëren, maar volg hierin wel de regels!

1. Niks aangedaan in 1 jaar

2. Dat mogen wij het niet weten volgens @TinaC

3. Ik zie hier de oudste groep van Toon liefhebbers op dit forum dat altijd bereid zijn om dit soort issues te discussiëren en de kennis in huis hebben. Dat wordt ook Continuous Improvement genoemd in bedrijfsvoering, en het lijkt dat Eneco totaal geen interesse heeft in dit groep van Zeurpieten. Wij proberen zo veel mogelijk de regels te volgen, maar doet Eneco dat ook? Toen de abonnement met €1 heeft verhoogd als doelstelling meer features en sneller ontwikkeling van de Toon software. Eneco join your best friends, don't fight them...
Reputatie 6
Badge +7
@Urgel

Zou je dan wel gewoon de reactie kunnen geven over het hoe en waarom onze bevindingen niet zouden kloppen volgens de softwareontwikkelaars ...
Reputatie 7
Badge +6
@ThehogNL

De ontwikkelaars zijn er mee bezig, alleen op het moment zijn er andere zaken die meer prioriteit hebben, omdat deze een grotere impact hebben.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +2

@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina
@picardo

Ik snap je nieuwsgierigheid hiernaar. Zie hiervoor de dik gedrukte markeringen in TinaC haar uitleg. Zoals eerder vermeld heb ik jullie meningen hierover wederom intern gedeeld, maar voor nu gaan we er niet verder op in.

Groet. Urgel

@Toonz ☝🏾Het is nu wachten op een reactie.

Groet. Urgel

Reageer