Correctie luchtvochtigheid in Toon 2 | Eneco Community

Correctie luchtvochtigheid in Toon 2

• 23 februari 2019
  • 55 reacties
  • 3460 Bekeken

Toon eerste bericht

55 Reacties

Badge
Ook hier zie ik een afwijking van ca. 10% op mijn Toon2 t.o.v. mijn weerstation. Na de aanpassing van @ThehogNL wordt de luchtvochtigheid wel correct weergeven. Erg slordig dat deze fix nog steeds niet is geïmplementeerd door Quby. Er zijn nu al meerdere bewijzen geleverd, maar jullie vertikken het gewoon om het op te lossen. Of men kan het gewoon niet hebben dat er (gratis) hulp komt vanuit de community. Maak er gebruik van!

Bovendien erg onprofessioneel om te roepen dat de luchtvochtigheid correct is terwijl het tegendeel overduidelijk is bewezen door meerderen.
Reputatie 6
Badge +3

@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.
Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina

... knip ...

Mooi geprobeerd, maar de analyse van @ThehogNL snijdt wel degelijk hout. De developers nemen aan dat de gemeten temperatuur binnen toon gelijk is aan de omgevingstemperatuur, en doen vervolgens geen temperatuurcorrectie op de gemeten relatieve luchtvochtigheid. Die gemeten temperatuur is niet gelijk aan de omgevingstemperatuur, zie mijn metingen van begin dit jaar, en dat heeft gevolgen voor de bepaling van de relatieve vochtigheid. Die is daardoor gewoonweg fout, tenzij de lucht overgesatureerd is, of volledig droog. Komt beide in Nederlandse huiskamers niet voor.

Of het gemiddelde forumlid wel of niet geinteresseerd is doet niet terzake, valt onder het kopje drogredenen.

Ik heb de indruk dat het meer een competentiestrijd is tussen de software jongens en meisjes of hun managers en sommige zeer terzake kundige forummers. Buiten de muren van quby lopen ook veel mensen rond die erg veel verstand hebben van dit soort zaken, Toon (1 en 2) van binnen en buiten kennen, en die niet te beroerd zijn om op dit soort foutjes te wijzen en ze proberen te verhelpen.

Steek dan niet je kop in het zand, maar doe er juist je voordeel mee.
Reputatie 7
Badge +4

@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.
Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina
@picardo

Ik snap je nieuwsgierigheid hiernaar. Zie hiervoor de dik gedrukte markeringen in TinaC haar uitleg. Zoals eerder vermeld heb ik jullie meningen hierover wederom intern gedeeld, maar voor nu gaan we er niet verder op in.

Groet. Urgel

@Urgel we kennen het Quby antwoord. Maar nu dan gewoon even een persoonlijke vraag: als de je foto's van de twee forumleden ziet plus de ervaringen van twee andere forumleden leest omtrent afwijkende waarden tov andere apparatuur, geloof je dan zelf ook nog steeds dat de Toon 2 correcte luchtvochtigheid laat zien?
Reputatie 6
Badge +3
Volgens mij wil Eneco dit topic gewoon negeren. Geen reacties meer van de moderators.
Ik heb ook het vermoedden dat Eneco hier anders in zit dan Quby. Waarom is alleen maar gissen.
Reputatie 7
Badge +4
@Urgel Overigens is de code fix voor de luchtvochtigheidsmeting al 7 maanden terug aan jullie gegeven: https://forum.eneco.nl/de-huiskamer-86/rooten-van-toon-19329/index9.html#

Kan 1 op 1 worden overgenomen in een volgende release.....
Reputatie 7
Badge +2

@ThehogNL

We hebben het overlegd met de softwarebeheerders en de situatie ligt toch iets genuanceerder/ complexer dan je zelf omschrijft. Zelf zullen we niet teveel op details ingaan, maar wel kunnen we aangeven dat niet alles wat je aangeeft klopt c.q. compleet is. Ook heeft het gemiddelde forumlid geen behoefte aan deze informatie en dient het dus geen doel.Dit neemt niet weg dat we je melding niet serieus hebben genomen. Er is naar gekeken, maar we zijn van mening dat de meting van de luchtvochtigheid correct is.

Groeten, Tina
@picardo

Ik snap je nieuwsgierigheid hiernaar. Zie hiervoor de dik gedrukte markeringen in TinaC haar uitleg. Zoals eerder vermeld heb ik jullie meningen hierover wederom intern gedeeld, maar voor nu gaan we er niet verder op in.

Groet. Urgel

@Toonz ☝🏾Het is nu wachten op een reactie.

Groet. Urgel
Reputatie 6
Badge +3
@Urgel gaan jullie het dit keer dan wel bij Quby neerleggen? Ik heb vanmiddag maar eens contact opgenomen met een ontwikkelaar daar en die wist van niks. Het verbaasde deze persoon enorm dat er blijkbaar de luchtvochtigdheid verkeerd getoond werd en was vooral niet op de hoogte dat er vanuit jullie (vanuit de community) daar melding van gedaan was.
Dus of het gaat fout in de communicatie bij Quby of jullie hebben het nooit bij Quby neergelegd.
Reputatie 7
Badge +6
@ThehogNL

Wanneer wij aangeven dat wij contact hebben met Quby hierover, dan kun je daarvan uitgaan, zij zijn van dit topic op de hoogte, het antwoord van Tina komt ook bij hen vandaan. Of het hele ontwikkelteam daarna op de hoogte gesteld is, dat durf ik niet te zeggen maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Wij hebben opnieuw een reminder gestuurd, hopelijk kunnen we snel iets meer laten horen.
Reputatie 6
Badge +3
Nog maar even hier weer een reminder dan 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Is er al nieuws? We zijn tenslotte alweer een week verder....
@Folkert @Urgel Is er al iets meer bekend per wanneer de luchtvochtigheid wordt correct weergegeven?
Reputatie 5
Badge
@Allen

Het heeft even geduurd maar ik heb goed nieuws 😊. Het ontwikkelteam geeft aan dat er inderdaad in sommige gevallen, een afwijking is zoals jullie al eerder hebben geconstateerd. Ze willen het verder onderzoeken om het te verbeteren.
@mpleizr en @mAiden mag ik jullie verzoeken om de externe toegang op Toon aan te zetten zodat de softwarebeheerders aan de slag kunnen? Geven jullie mij een seintje?

Groet, Emel
Hoi @Emel

Een goed bericht zeg!👍👍
Ook via de veldtest route loopt eigenlijk ook nog steeds een verzoek voor correctie mogelijkheid.
Dus ook die veldtest Toons cq ook mijn Toon2 kunnen/kan in het onderzoek betrokken worden.
Ook deelname voor onderzoek staat op Aan.

Ik ben benieuwd.
Reputatie 6
Badge +3
Niet in sommige gevallen... Maar goede ontwikkeling!
@Emel hier heb ik de toegang inmiddels open staan. Alvast dank
Reputatie 5
Badge
@mpleizr

Staat de externe luchtvochtigheidsmeter binnen 3 meter afstand van Toon? En wat is de merk en type van de luchtvochtigheidsmeter?

Groet, Emel
Hoi @Emel

de externe meter(s) is een slimme Indoor luchtkwaliteit Monitor van Netatmo en staat op ongeveer 1,5m van toon vandaan,

en de tweede is een geijkte analoge meter en heb in normaal gesproken op 2 meter afstand van toon staat, maar op dit moment staat deze boven

Er zit een verschil in tussen toon en de andere meters 11%
Reputatie 7
Badge +4
Hoi @Emel

Een goed bericht zeg!👍👍
Ook via de veldtest route loopt eigenlijk ook nog steeds een verzoek voor correctie mogelijkheid.
Dus ook die veldtest Toons cq ook mijn Toon2 kunnen/kan in het onderzoek betrokken worden.
Ook deelname voor onderzoek staat op Aan.

Ik ben benieuwd.

Een correctiemogelijkheid is niet de juiste oplossing omdat afhankelijk van de temperatuur er een andere correctie moet worden toegepast. De sensor zelf is zeer precies en behoeft geen correctie. Hij is alleen geplaatst op een te warme plek in de Toon waardoor er via een formule een correctie moet worden toegepast t.o.v de werkelijke temperartuur in de ruimte
Reputatie 6
Badge +3
Een correctiemogelijkheid is niet de juiste oplossing omdat afhankelijk van de temperatuur er een andere correctie moet worden toegepast. De sensor zelf is zeer precies en behoeft geen correctie. Hij is alleen geplaatst op een te warme plek in de Toon waardoor er via een formule een correctie moet worden toegepast t.o.v de werkelijke temperartuur in de ruimte

Inderdaad. Een gebruikers instelbare correctie is overbodig omdat hij juist afhankelijk is van de (al door de gebruiker bij te stellen) gemeten temperatuur. Dus elke aanpassing op die gemeten temperatuur wordt dan automatisch ook bij de luchtvochtigheid meegenomen.
En ja zoals gezegd is de meting van de luchtvochtigheid (in de Toon) echt wel zeer nauwkeurig, alleen dus aan de verkeerde (hogere) temperatuur gerelateerd ('relative luchtvochtigheid').
Reputatie 5
Badge
@Emel is er al iets te melden over het onderzoek dat loopt? Ik hoor het graag, want de toon is mijn enige luchtvochtigheidsmeter en ik zou daar graag op willen vertrouwen...
Reputatie 6
Badge +1
@RalfR

Het onderzoek loopt nog. Wel zijn we op zoek naar meer voorbeelden. Bij deze dan ook een beroep aan alle forumleden die ook last hebben van deze afwijking en willen bijdragen aan een onderzoek:

• graag de externe toegang aanzetten
  • een andere luchtvochtigheidsmeter minimaal 10 minuten binnen 3 meter van Toon plaatsen en vervolgens een screenshot delen van de meting en Toon
  • graag ontvangen we het merk en type van de luchtvochtigheidsmeter
Alvast bedankt voor de medewerking.

Groeten, Tina
Reputatie 6
Badge +3
@TinaC
Helaas zou mijn Toon niet als test kunnen en mogen mee doen want ik ben geen klant. Maar laat ze anders gewoon even met mij in contact komen. De gevraagde testresultaten tonen aan dat het nog steeds niet duidelijk is voor Eneco/Quby waar de oorzaak vandaan komt terwijl dat al een paar keer duidelijk is uitgelegd. Het is echt heel simpel en voor iemand die iets weet van meetelectronica en de wetten van de natuurkunde zo te begrijpen.

De gevraagde testresultaten zullen aantonen dat het niet klopt, bij geen enkele Toon2. Maar hoe hoger de woonkamer temperatuur is (met de afgelopen weken vaak voor gekomen) is de afwijking niet zo hoog meer. Dat komt doordat de woonkamer temperatuur dan bijna in de buurt komt van de interne temperatuur in de Toon (rond de 30 graden) en dus de !relatieve! luchtvochtigheid bijna gelijk is. Dus ik vrees dat de resultaten verkeerd zullen aantonen 'dat het niet zoveel scheelt'. Maar doe de test vooral als de woonkamer afgekoeld is tot een normaal van 20 graden (of zelfs lager).
4 maanden later wordt aangekondigd dat deelnemers gezocht worden voor het onderzoek... Ik dacht dat het al bijna afgerond was, maar het lijkt erop dat het nog serieus moet gaan beginnen.😆
Reputatie 6
Badge +3
4 maanden later wordt aangekondigd dat deelnemers gezocht worden voor het onderzoek... Ik dacht dat het al bijna afgerond was, maar het lijkt erop dat het nog serieus moet gaan beginnen.😆

Pappen en nathouden noemen ze dat 🙂
Of de bekende, "Schijnbeweging"... beweging die je maakt om ten onrechte de indruk te wekken dat je iets gaat doen. ⚽️🏀

Reageer