Beveiliging van je huis. Wat vind jij? | Eneco Community

Beveiliging van je huis. Wat vind jij?

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

45 Reacties

Badge +5
Het gebeurd maar al te vaak dat de rest moet stikken, ik heb daar erg veel moeite mee en kan er maar niet aan wennen.
Je krijgt een duimpje van me Rob.
Beste mensen, ik ben van mening dat alle ideeën, zeker zal bijdragen aan een verbeterde inbraak preventie. De aanstuurbare hond vind ik ook leuk, wanneer de inbreker binnen is alle lichten en de camera aan, dat hij opgespoord kan worden achteraf, het is allemaal mogelijk.
Toch moeten wij blijven streven naar een ideale samenleving, en niet ikke ikke en de rest kan stikken.

Succes,

Rob

Ach Rob, je zegt het goed alles wat men doet/aandraagt en zorgt voor inbraakpreventie dat kan helpen de inbreker van zijn voornemen af te halen en daar gaat het tenslotte om.
Automatisch je looppad naar de woning uitlichten is altijd slim; een inbreker heeft aan opvallen een hekel uiteraard.

MartijnvdV: mijn PowerMax Plus is zonder verdere abo; buren helpen mee met sociale controle; als de sirene begint te loeien dan zijn er genoeg komen kijken wat er aan de hand is.
Ook vindt doorzetting plaats via de GSM.
Ik gebruik nu een alarminstallatie maar zie ook wel wat in een koppeling vanuit Toon met sensoren
Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is maar vind het een interessante ontwkkeling
Badge
Misschien zou die slimme LED-lamp in combinatie met een foto/webcamera nog preventiever werken, hoewel ik me afvraag hoe dat dan weer met de privacy gevoelige gegevens ligt.
Misschien zou die slimme LED-lamp in combinatie met een foto/webcamera nog preventiever werken, hoewel ik me afvraag hoe dat dan weer met de privacy gevoelige gegevens ligt.

Precies, vandaar dat ik al lang roep Eneco kom met een IP camera; maak het beeld zichtbaar op Toon en op Toon op afstand.
Reputatie 3
Badge
Eneco: Omdat hier al genoeg alternatieven voor zijn? 🙂 Nest doet dat ook al, dan heb je nog andere systemen die ook zoiets vrij goedkoop kunnen. Maar goed, ik ben misschien ook niet de juiste doelgroep hier. Voor mij zouden uitbreidingen van Toon mbt andere Fibaro produkten veel belangrijker zijn.
Reputatie 4
Badge
Allen,

Ik ben het helemaal met jullie eens dat er natuurlijk ook een belangrijke (of de belangrijkste) rol is weggelegd voor de sociale omgeving. Dat beveiliging überhaupt noodzakelijk is, heeft immers voor een groot deel met de huidige maatschappij te maken. Met dat in ons achterhoofd, ben ik juist des te meer benieuwd zijn naar jullie persoonlijke oplossingen op het gebied van de beveiliging. Het is voor ons enorm waardevol of jullie daar de LED-lamp bij vinden passen of, als je reeds goed voorzien bent, het een goede oplossing is voor mensen die dit nog niet voor elkaar hebben. En zoals mbnn schrijft: er zijn natuurlijk alternatieven. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er geen plaats is voor dit idee. Of zien jullie dit anders, ondanks de laagdrempeligheid?

Dat er in combinatie met Toon ook veel mogelijk is in de toekomst, klopt helemaal en dat wordt ook allemaal bekeken. Ik ben nu echter met name nieuwsgierig naar jullie ideeën, aanvullingen en wensen met betrekking tot de LED-lamp.

Ik vind het in ieder geval goed te zien dat het onderwerp leeft. Ik ben dan ook erg benieuwd of jullie input ons nog verder kan helpen.

Groet Martijn
Badge +5
Hallo Martijn, zoals al eerder aangegeven ook door mbnn gaat mijn voorkeur uit naar het uitbreiden met Z-Wave koppeling van andere Fibaro producten zoals de sensor. Mijn beveiliging is op termijn te koppelen met ander Z-Wave net als Zigbee voor Philips Hue lampen. Hierdoor blijft de diversiteit servicebaar en binnen het forum behandelbaar zodat je elkaar ook nog eens kunt helpen.
Reputatie 2
Badge
Ik heb nu een Toon met een aantal extra zaken zoals slimme stekkers en een paar lampen. Maar dat is mij nog lang niet genoeg. Die lamp die beschreven wordt gaat mij lang niet ver genoeg in het simuleren van een bewoond huis.

Ik zou liever de mogelijkheid hebben voor een schakel schema. Dan kan ik op verschillende tijden lampen aandoen, de TV op een bepaalde tijd aandoen etc. Dat lijkt dan veel meer op een echt bewoond thuis. Bij voorkeur moet het schakelschema een variabel deel van de tijdstippen bevatten.

Verder zou ik meer mogelijkheden willen hebben om fibaro apparatuur aan te sluiten, zoals rook en bewegings melder. Ook een IP Cam met bewegings melder (foscam bijv) is handig om te integreren.

Maar als je dan echt een goed systeem wilt maken moet je ook de mogelijkheid hebben om via een simkaart een SMS of ander bericht te kunnen sturen, en de toon iets meer stroom onafhankelijk te maken. Op dit moment is Toon nog veel te afhankelijk van Wifi en van stroom.....

Ik ben benieuwd wanneer Eneco met (enkele van) deze zaken komt. Een 'roadmap' moet er toch wel zijn, dus kan die met 'klanten' gedeeld worden? Dat is eerlijk gezegd wel normaal bij software makers....
Misschien een aankondiging gemist??
De rookmelder is reeds aangekondigd. Dus daarvoor ongecensureerd geduld.

Een roadmap is er uiteraard echt wel, maar helaas wil Eneco alles in die map meteen met ons delen.
Reputatie 7
Badge +7
Ton ik mis het woord Niet :)

Een roadmap is er uiteraard echt wel, maar helaas wil Eneco Niet alles in die map meteen met ons delen.
of
Een roadmap is er uiteraard echt wel, maar helaas wil Eneco alles in die map Niet meteen met ons delen.

🙂
Reputatie 2
Badge
Ton,

Dat de rookmelder er aan komt is duidelijk, maar dat is zo ongeveer de minst belangrijkste van het hele verhaal, in dezelfde zin staat ook bewegingsmelder. Een roadmap heb ik nog niet gezien, en met de tijdslijnen die Eneco de afgelopen jaren heeft gehad om zaken te implementeren, krijg ik niet echt een goed gevoel dat de dingen die ik zoek ook echt op een redelijke termijn wordt uitgebracht. Bijvoorbeeld ik heb nog geen datum gezien voor schakel schema's.

Zonder roadmap kunnen mensen niet gefundeerd beslissen of je beter door kunt gaan met Toon uit te breiden of toch maar iets als homewizard of domoticz te gaan gebruiken.
Ton ik mis het woord Niet :)

Een roadmap is er uiteraard echt wel, maar helaas wil Eneco Niet alles in die map meteen met ons delen.
of
Een roadmap is er uiteraard echt wel, maar helaas wil Eneco alles in die map Niet meteen met ons delen.

:)

Hoi Jan,

Jij bent een oplettende lezer. Dat gebeurt me niet vaak zeg. Dit is een storende fout. Je hebt helemaal gelijk. Er moest staan 'NIET delen'

Want natuurlijk hebben ze wel een roadmap, maar helaas lekt daar af en toe al of niet bewust wel iets over uit en dat is dan ook het enige.
Ton,

Dat de rookmelder er aan komt is duidelijk, maar dat is zo ongeveer de minst belangrijkste van het hele verhaal, in dezelfde zin staat ook bewegingsmelder. Een roadmap heb ik nog niet gezien, en met de tijdslijnen die Eneco de afgelopen jaren heeft gehad om zaken te implementeren, krijg ik niet echt een goed gevoel dat de dingen die ik zoek ook echt op een redelijke termijn wordt uitgebracht. Bijvoorbeeld ik heb nog geen datum gezien voor schakel schema's.

Zonder roadmap kunnen mensen niet gefundeerd beslissen of je beter door kunt gaan met Toon uit te breiden of toch maar iets als homewizard of domoticz te gaan gebruiken.

Hoi rxb,

Ik had in m'n beantwoording een storende fout gemaakt; het woord niet was weggevallen.
Zie hiervoor.
Hoewel Eneco een roadmap niet echt met ons deelt zijn er toch aardig wat zaken bekend, die op korte termijn worden uitgerold.

De grootste update komt er straks aan in de vorm van een totaal nieuw besturingssysteem, wat een aanzienlijke versnelling van de werking van Toon zal opleveren. Dit wordt Toon versie 3.0
De uitrol van een update is meestal max 3 weken, maar nu ivm de complexiteit van deze versie wordt er op z'n minst 2/3 maanden voor uitgetrokken.
Dus eind september of te wel de herfst komen de verdere updates en uitbreidingen.

Dat is mijn visie; wellicht wordt die gedeeld door Eneco en krijgen we hier nog een reactie op!!
Reputatie 4
Badge +1
Een grove roadmap met we gaan/willen dit implementeren in deze volgorde zou ook al erg mooi zijn.
Er hoeven wat mij betreft niet direct tijdlijnen aan gehangen te worden zolang die toch niet gehaald worden.
Ton,

Hoi rxb,

Weet je wat mij nou zo tegen valt van Eneco/moderators dat toen ik reageerde op jouw reactie zo'n 10 uur geleden en dat er vandaag geen enkele reactie van een moderator met name over m'n laatste zin komt............
Reputatie 2
Badge
Brandje, de moderators kunnen of mogen mischien niets zeggen. Ik zit al bijna 35 jaar in software ontwikkeling en eerlijk gezegd is het hebben van een visie en een duidelijke roadmap het allerbelangrijkste om nieuwe klanten te krijgen en oude te behouden. NB een roadmap hoeft niet een exacte tijdsplanning te bevatten. Wel een grove.

Blijkbaar heeft eneco geen toon product manager. Op deze manier gaan klanten zoals ik hun plan trekken en verder met iets waar wel een (beschreven) toekomst voor is. Voor mij blijft de toon een thermostaat. Domotica en beveiliging ga ik wel met iets anders doen, dan kan ik ook makkelijker van thermostaat en leverancier wisselen.

Met een roadmap behoudt je klanten, en kun je ze binden, met alle voordelen vandien. Als ik meer zou investeren in Toon wordt het moeilijker om Toon en Eneco er uit te zetten.

Dit was voorlopig mijn laatste bericht, ik ga wat nuttigers doen.
Reputatie 7
Badge +7
je kan ook als bedrijf niet teveel in je keuken laten kijken.
dit kan anderen op een idee brengen.
maar Eneco moet gaan opletten dat ze niet achter gaan lopen.!
je kan ook als bedrijf niet teveel in je keuken laten kijken.
dit kan anderen op een idee brengen.
maar Eneco moet gaan opletten dat ze niet achter gaan lopen.!

Hoi Jan,

Klopt ook, maar een korte termijn inzage, zeg bv een halfjaar, dan moet makkelijk kunnen.
Maar uit ervaring weten we dat dat ook niet gebeurt; ik heb het gevoel dat we het soms eruit moeten trekken.
Gelukkig weten we dat Toon 3.0 op zeer korte termijn er nu aan zit te komen, dat vind ik eigenlijk nu de belangrijkste.
Toon Zon fietst hier gewoon tussen door en dan mag wat mij betreft heel snel de scenes worden uitgerold voor de slimme stekkers.
Reputatie 4
Badge
Allen,

Bedankt voor jullie verdere input. Alhoewel dit topic daar niet echt voor bedoeld was, hebben veel posts nu betrekking op het bestaan van een roadmap. Uiteraard is dat aanwezig; we zijn van mening al redelijk open kaart te spelen en veel ontwikkelingen met jullie te delen. Bijvoorbeeld via de Community en co-creatiesessies als deze. Uiteraard leggen we echter niet meteen al onze kaarten op tafel 😉 Maar neem van mij gerust aan dat we niet stil zitten en er voldoende ontwikkelingen zijn, voor nu en in de toekomst.

Ik bedank jullie verder voor het meedenken in deze sessie. In een ander topic, welke in de loop van deze week online komt, willen we dieper inzoomen op bepaalde aspecten van beveiliging. Jullie bijdrage is dan ook uiteraard weer zeer gewenst.

Groet Martijn