Beveiliging van je huis. Wat vind jij? | Eneco Community

Beveiliging van je huis. Wat vind jij?

Reputatie 2
Badge
Introductie
Velen van jullie maken gebruik van de slimme thermostaat Toon. Toon biedt veel mogelijkheden om energie te besparen en geeft inzicht in verbruik en kosten. Maar je slimme thermostaat zou ook een rol kunnen spelen in de beveiliging van je huis door allerlei sensoren. Bijvoorbeeld door het van afstand aanzetten van bijvoorbeeld lichten (denk hierbij aan de Vakantiestand van Toon). In dit topic willen we graag weten wat je nu al doet met beveiliging en wat je van een nieuw idee vindt.

Vragen

1. Wat doe jij nu als het gaat om het beveiligen van je huis? Wat vind je belangrijk? Welke apparaten gebruik jij om je huis te beveiligen?

Heb je bovenstaande vraag beantwoord? Lees dan de volgende tekst:

“Bij Eneco hebben we een nieuw idee voor een potentieel product. Een slimme LED lamp met een beweggingssensor en een verbinding met je smartphone. Deze lamp kan helpen inbraak te voorkomen doordat hij leert wanneer je in je huis bent. Als je niet thuis bent simuleert de lamp je aanwezigheid gebaseerd op jouw bewegingspatronen. Je huis lijkt daardoor bewoond en dus minder aantrekkelijk voor inbrekers. Daarnaast kan deze lamp je waarschuwen (via je je smartphone) als er toch wordt ingebroken en de inbreker proberen weg te jagen door intens te gaan knipperen.”

2. Wat vind je van dit idee/deze lamp? Wat vind je goed en wat kan er beter?
3. Zou je zoiets willen gebruiken om je huis beter te beveiligen? Waarom/niet?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

45 Reacties

Badge +5
Hallo WillemG.
Een interessant topic Beveiliging van je Huis.

Daar gebruik ik een beveiligingsinstallatie voor en ook Hue.
Beveiliging van eigendom vind ik belangrijk en besteed daarom ook veel aandacht daaraan.
Fijn dat je open staat voor onze mening!

Om dat nu met een slimme Led-lamp te gaan doen, nou nee. Dat heeft voor mij te weinig effect tenzij je dat buiten al doet naar gelang de afstand van de "bezoeker" tot het huis en daarmee het lichteffect aanpast.

Het schakelschema, wat nu nog steeds ontbreekt, zie ik als een beter alternatief om aanwezigheid te suggereren.
Wil je dan toch beweging detecteren dan zie ik eerder iets in de bewegingssensor van Fibaro en deze via Toon te koppelen aan de Fibaro slimme stekkers of Hue welke beide nu ook al in Toon geïntegreerd zijn.
Klikkerdeklik Wel met een hoge gadgetwaarde en een iets gunstiger prijs dan de slimme stekker (mag ik hopen).:P
Reputatie 4
Badge +1
Als Toon schakelschema's zou krijgen die je eventueel ook makkelijk kunt laten afgaan op basis van zwave input, bijv. de genoemde Fibaro sensoren. Dan zou dat mijns inziens beter zijn dan deze genoemde LED lampen.

Mede omdat je met sensoren en schema's een veel flexibeler systeem in elkaar kunt zetten dan met deze geïntegreerde LED lampen.

Daarbij kun je ook zonder Toon dit opzetten natuurlijk met bijv. een Fibaro Home Center of bijv. een Raspberry Pi met Domoticz.

@Yobotje Ik zou eerder voor de Aeon Labs Multisensor gaan (http://www.robbshop.nl/multisensor-aeon-labs-4in1) is iets goedkoper en doet als plus ook Luchtvochtigheid.
Reputatie 3
Badge +4
Ik heb een alarm systeem hier in huis maar een extra optie zoals een LED lamp kan geen kwaad lijkt me.
Maar wat gebeurt er als je geen internet hebt op het moment dat er ingebroken zou worden dan werkt de koppeling naar de smartphone niet lijkt me.
Introductie
Velen van jullie maken gebruik van de slimme thermostaat Toon. Toon biedt veel mogelijkheden om energie te besparen en geeft inzicht in verbruik en kosten. Maar je slimme thermostaat zou ook een rol kunnen spelen in de beveiliging van je huis door allerlei sensoren. Bijvoorbeeld door het van afstand aanzetten van bijvoorbeeld lichten (denk hierbij aan de Vakantiestand van Toon). In dit topic willen we graag weten wat je nu al doet met beveiliging en wat je van een nieuw idee vindt.

Vragen

1. Wat doe jij nu als het gaat om het beveiligen van je huis? Wat vind je belangrijk? Welke apparaten gebruik jij om je huis te beveiligen?

Heb je bovenstaande vraag beantwoord? Lees dan de volgende tekst:

“Bij Eneco hebben we een nieuw idee voor een potentieel product. Een slimme LED lamp met een beweggingssensor en een verbinding met je smartphone. Deze lamp kan helpen inbraak te voorkomen doordat hij leert wanneer je in je huis bent. Als je niet thuis bent simuleert de lamp je aanwezigheid gebaseerd op jouw bewegingspatronen. Je huis lijkt daardoor bewoond en dus minder aantrekkelijk voor inbrekers. Daarnaast kan deze lamp je waarschuwen (via je je smartphone) als er toch wordt ingebroken en de inbreker proberen weg te jagen door intens te gaan knipperen.”

2. Wat vind je van dit idee/deze lamp? Wat vind je goed en wat kan er beter?
3. Zou je zoiets willen gebruiken om je huis beter te beveiligen? Waarom/niet?

Hoi Willem,

Ik vind het idee iets te simplistisch. In de aanlooprichting heb ik nu al zo´n lamp met bewegings sensor.
Vervolgens treft de potentiële dief een professionele alarminstallatie van Powermax.

Je begrijpt je voorgestelde lamp heeft voor mij geen enkele meerwaarde.

Leuker zou het zijn als Eneco met bv een (outdoor) IP-camera voor bv de buitendeur en beeld zichtbaar op Toon en App op smartpfone, zou komen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik vind het wel een intressant topic. Echter ben ik huiverig voor het feit, dat alles aan Toon word gekoppeld en zodra je vertrekt bij Eneco of bij Toon, alles dan niet meer werkt. Dus die afhankelijkheid speelt parte bij mijn verhaal.

Echter beveiligingssystemen (en dus ook de slimme lamp) worden steeds inventiever en slimmer, maar de inbreker ook! Dus met andere woorden: voor de gelegenheidsdief zal het wel werken, voor de beroepsdief, heeft dit zo door. Ik prefeur dan eerder een goed aangelegd alarmsysteem, met goed opvolging via 2 wegen. Via de smartphone en een beveiligingsdienst. Zeg je de beveiligingsdienst af, dan heb je nog steeds je smartphone route en een systeem wat altijd in tact bijft, zonder gebondenheid.
Reputatie 3
Badge +1
Ik vind het wel een intressant topic. Echter ben ik huiverig voor het feit, dat alles aan Toon word gekoppeld en zodra je vertrekt bij Eneco of bij Toon, alles dan niet meer werkt. Dus die afhankelijkheid speelt parte bij mijn verhaal.

Echter beveiligingssystemen (en dus ook de slimme lamp) worden steeds inventiever en slimmer, maar de inbreker ook! Dus met andere woorden: voor de gelegenheidsdief zal het wel werken, voor de beroepsdief, heeft dit zo door. Ik prefeur dan eerder een goed aangelegd alarmsysteem, met goed opvolging via 2 wegen. Via de smartphone en een beveiligingsdienst. Zeg je de beveiligingsdienst af, dan heb je nog steeds je smartphone route en een systeem wat altijd in tact bijft, zonder gebondenheid.

Eigeijk kan ik aan dit verhaal niet veel meer toevoegen. Ik had dit zelfde in gedachten!! Het zou dan ook mooi zijn als je beveiliging is aangesloten, waar je dan extra voor kan kiezen, dat je melding naar een centrale gaat. Ja, dit zegt JVP ook al natuurlijk 😉. Het zou dan mooi zijn dat een bedrijf langs komt om cams om te hangen die je niet ziet, maar ze zijn er wel, en het liefst draadloos. Al dat draad, jakkes
Reputatie 3
Badge +1
Ik wil per definitie niet alles aan 1 systeem gooien. Als daar iets mee is dan werkt niets meer, daar ben ik een beetje huiverig voor. Liefst wel kunnen koppelen, maar toch ook zonder elkaar te kunnen gebruiken.
Badge
Ik heb geen Toon dus zoiets zal voor mij geen toegevoegde waarde hebben.
En een led lamp of dat echt iets zou toevoegen in mijn huis vraag ik me af en dan zou die
los van Toon moeten kunnen werken, niet te duur zijn.
Reputatie 3
Badge
Zou je deze hond kunnen aansturen via Toon?

Zou je deze hond kunnen aansturen via Toon?

Ik neem aan dat ie moet blaffen als er onraad zich aandient?
Reputatie 3
Badge
Ik neem aan dat ie moet blaffen als er onraad zich aandient?

En bijten natuurlijk!
Reputatie 4
Badge +1
Als de aangeboden apparatuur allemaal zwave kan praten, maakt het mij niet heel veel uit of dit nu met Toon werkt, of dat ik in de toekomst een en ander bijv. aan een eigen domoticz of andersins zwave controle platform hang.
Reputatie 3
Badge
Wij hebben een alarm systeem in huis dat ook via IP werkt, van Aritech de ATS-1000A IP.
Deze heeft een eigen app maar het zou natuurlijk nog vetter zijn als dit ook geïntegreerd kon worden in Toon :)

Een losse lamp zie ik persoonlijk zelf niks in omdat we het hele systeem toch al hebben.

Ik zou persoonlijk liever een integratie zien met Fibaro HC2 controller of Fibaro Relay switches en RGBW controllers en/of RFXCOM voor bediening van rolluiken (SOMFY).
Reputatie 3
Badge
Hier wat tips om ervoor te zorgen dat inbrekers niet binnenkomen:
https://www.politie.nl/themas/woninginbraak.html

Ik zou persoonlijk liever een integratie zien met Fibaro HC2 controller of Fibaro Relay switches en RGBW controllers en/of RFXCOM voor bediening van rolluiken (SOMFY).

Heel goed om deze mogelijkheden hier te melden; het moet voor Quby een peulenschil zijn om hierbij aan te sluiten.
Ook ik zou graag mijn nu vol-automatische (Somfy) zonnescherm via Toon te bedienen, nu kan het alleen nog maar met een simpele slimme stekker.
Reputatie 3
Badge
Het idee is voor mij niet interessant, ik gebruik nu de timers van Hue.
Deze zijn per lamp op elk mogelijk tijdstip in te stellen met een instelbare variatie in begin en eindtijd.

Een beter idee is om meer z-wave modules te integreren met Toon zoals een bewegingsensor, een deurcontact en een alarm.
Nu jullie toch zo lekker bezig zijn met Fibaro, die hebben een aantal prima sensoren in het assortiment 😛.

Het voordeel van z-wave is dat bij een eventueel stoppen met Toon, de sensoren nog prima te gebruiken zijn met een andere controller.
Badge
Pffff, wat een hoop technische termen, gadgets en alarmsystemen komen er hier voorbij zeg. Nu woon ikzelf in een relatief nieuw huis (14 jaar), dat qua hang- en sluitwerk voldoet aan hoge veiligheidsnormen (huurwoning overigens). Op het ingooien van een raam met dubbele beglazing na, kom je dus niet binnen. En dat schijnt toch echt een hoop herrie te maken.

Daarnaast woon ik in een kleinere dorpsgemeenschap en is de sociale controle/betrokkenheid ook iets groter dan in grotere gemeenten of steden. Natuurlijk kun je in ieder huis binnenkomen, ongeacht de gadgets of alarmsystemen die er aanwezig zijn. Het is nooit een garantie dat er niet wordt ingebroken, hooguit een 'vals' gevoel van veiligheid.

Knipperende lampen, camera's en sirene's zijn voor mij dus niet echt weggelegd. Ik heb gewoon liever goed contact met de mensen in mijn buurt. Dat voelt veel veiliger dan afhankelijkheid van een apparaat.
Badge +5
Pffff, wat een hoop technische termen, gadgets en alarmsystemen komen er hier voorbij zeg. Nu woon ikzelf in een relatief nieuw huis (14 jaar), dat qua hang- en sluitwerk voldoet aan hoge veiligheidsnormen (huurwoning overigens). Op het ingooien van een raam met dubbele beglazing na, kom je dus niet binnen. En dat schijnt toch echt een hoop herrie te maken.

Daarnaast woon ik in een kleinere dorpsgemeenschap en is de sociale controle/betrokkenheid ook iets groter dan in grotere gemeenten of steden. Natuurlijk kun je in ieder huis binnenkomen, ongeacht de gadgets of alarmsystemen die er aanwezig zijn. Het is nooit een garantie dat er niet wordt ingebroken, hooguit een 'vals' gevoel van veiligheid.

Knipperende lampen, camera's en sirene's zijn voor mij dus niet echt weggelegd. Ik heb gewoon liever goed contact met de mensen in mijn buurt. Dat voelt veel veiliger dan afhankelijkheid van een apparaat.

Hoi Zidamon, jouw veilig gevoel is schijnveiligheid en ik zou je willen adviseren om eens naar een informatie avond te gaan over inbraak preventie. Daar steek je echt wat van op en hierna krab je je nog wel achter oren, geloof me.;)
Badge

Hoi Zidamon, jouw veilig gevoel is schijnveiligheid en ik zou je willen adviseren om eens naar een informatie avond te gaan over inbraak preventie. Daar steek je echt wat van op en hierna krab je je nog wel achter oren, geloof me.;)

Sorry Yobotje, maar ik ben echt nog niet van plan om achter tralies te gaan leven. Het is ook geen onwetendheid of ongeïnteresseerdheid van mijn kant. Ik weet dat de beveiliging zo als die nu is, optimaal is voor 'mijn' veiligheidsgevoel. Met goed hang- en sluitwerk bedoel ik ook niet een kettinkje op de deur, maar solide, massieve deuren met veiligheidssloten, dievenklauwen en aan de zijkant van het slot van ook nog eens meerdere haken vanuit de deur in de sponning en trekken daarbij ook de deur nog eens geheel tocht dicht. Ramen bevatten goede sluitingen met sloten, zelf het enkele bovenraampje heeft twee sloten.

Een ramkraak of het ingooien van ruiten hou je daar inderdaad niet mee tegen, maar dat doen al die toeters en bellen ook niet toch?
Reputatie 6
Badge +1
Als de aangeboden apparatuur allemaal zwave kan praten, maakt het mij niet heel veel uit of dit nu met Toon werkt, of dat ik in de toekomst een en ander bijv. aan een eigen domoticz of andersins zwave controle platform hang.

Daar zit een gevaar in. De nieuwe zwave cobtroler moet alarmsystemen wel ondersteunen. Anders gaat dat verhaal niet op. En ik heb het voor je uitgezocht.....alleen de duurdere z-wave controlers kunnen het. Je begind dan bij een honderdje of 8
Reputatie 6
Badge +1

Een ramkraak of het ingooien van ruiten hou je daar inderdaad niet mee tegen, maar dat doen al die toeters en bellen ook niet toch?

Inbrekers hebben aan 2 factoren een hekel. Gehoord en gezien worden. Een goed werkend alarmsysteem zorgt voor dee 2 factoren.
Alleen sloten, en of alleen lampen niet. Maatschappelijke beveiliging is de beste en goedkope beveiligibg die er is.

Maar nogmaals...alle systemen of manieren zijn voor de gelegenheidsdief goed, maar voor de beroeps houd niks. Zelfs een gevangeniscel niet, zoals in America duidelijk is geworden :)

Alleen in dit topic hebben we het over een slimme lamp, en bij dit trukje heeft de gelegenheidsdief zo door, en vervalt de effectiviteit.

Maar waarom een slimme lamp a zoveel euro, als je ook timers in Toon kunt boywen, die de hue lampen op wisselende tijde. Aan en uit laat gaan. Heb je hetzelfde effect, alleen goedkoper 🙂
Reputatie 3
Badge
@Zidamon. Ik beb het helemaal met je bericht (zie hieronder) eens. Sociale controle, goed hang- en sluitwerk en niet te vergeten: goed afsluiten als je weggaat. Je hebt niets aan een goed slot als je het niet gebruikt!
En als een dief per se wil inbreken, doet hij (of zij) dat toch wel. Laat ook nooit waardevolle spullen in het zicht liggen.

Reputatie 4
Badge
Allen,

Hartelijk bedankt voor jullie input en reacties tot op heden. Heel waardevol, maar we zijn er natuurlijk nog niet 😉 Zo ben ik heel erg benieuwd waarom sommigen van jullie het geen meerwaarde of zelfs nutteloos vinden. Is dit omdat jullie al helemaal voorzien zijn (waarvoor complimenten)? Als jullie je zouden verplaatsen in een persoon die zijn woning nog niet of nauwelijks beveiligd heeft, zien jullie het dan wel als goede oplossing?

En zoals ik al aangaf, en ook terug valt te lezen in dit topic, beschikt het merendeel van jullie al over een goede inbraakbeveiliging. Maken jullie gebruik van een systeem waar je een maandelijkse fee voor betaalt? Er zijn namelijk mensen die dit aan de prijzige kant vinden. Onze slimme LED-lamp is er dan ook voor deze groep: op een laagdrempelige en relatief goedkope manier word je gealarmeerd op je smartphone als er een inbreker is. We zijn ook eerlijk en beamen dat het geen 100 procent waterdicht beveiligingssysteem is. Zo bestaat altijd de kleine kans dat er net ingebroken wordt als internet niet werkt. De lamp heeft weliswaar een eigen wifi-module, maar er zit geen beveiligde verbinding in. Verlies echter niet uit het oog dat de kosten een stuk lager liggen en de vergelijking met hele dure, uitgebreide systemen mank gaat.

Verder wordt als zorg aangegeven dat je hiermee afhankelijk bent van Eneco. Het idee is vooralsnog om het niet alleen op de markt te brengen voor Eneco-klanten, maar voor iedereen die zijn huis op een goede, laagdrempelige manier wil beveiligen. Vergeet dus vooral even de koppeling met Toon, dat wordt pas in een later stadium verder uitgedokterd. Neemt het enthousiasme dan al wat toe?

Ik ben weer benieuwd.

Groet Martijn
Reputatie 4
Badge +2
Ingrid reageerde via PB naar mij, ik plaats haar reactie even door:

Beveiliging van het huis door middel van een smart led lamp te besturen door middel van mobiele telefoon, een goede ontwikkeling. Vervangt als het ware de tijdklokken. Preventie vertraagt inbraak, voorkomen doe je het niet, het inbrekers moeilijker maken wel.
Beste mensen, ik ben van mening dat alle ideeën, zeker zal bijdragen aan een verbeterde inbraak preventie. De aanstuurbare hond vind ik ook leuk, wanneer de inbreker binnen is alle lichten en de camera aan, dat hij opgespoord kan worden achteraf, het is allemaal mogelijk.
Toch moeten wij blijven streven naar een ideale samenleving, en niet ikke ikke en de rest kan stikken.

Succes,

Rob

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen