Belachelijke notas | Eneco Community
beantwoord

Belachelijke notas

• 28 oktober 2014
  • 12 reacties
  • 966 Bekeken

Waarom krijg ik telkens incassokosten en sommatie notas ??? 60 euro per maand.
nooit een nota gezien ????.

lekker klant vriendelijk.
icon

Beste antwoord door MartijnvdV 29 oktober 2014, 12:20

Beste plazaroms,

Hartelijk bedankt voor je bericht. Heel spijtig dat er klaarblijkelijk onduidelijkheid is ontstaan met betrekking tot je betalingen en de incassokosten die we in rekening hebben gebracht. Van fraude van onze kant is echter geen sprake. Op 31 augustus hebben we je de jaarnota toegestuurd (die ook 'gewoon' verzonden is, dus het bevreemdt mij dat je deze niet ontvangen hebt) waarop een bij te betalen bedrag stond, inclusief je nieuwe termijnbedrag van september. Helaas hebben we de betaling voor deze jaarnota nooit ontvangen. Je laatste betalingen dateren van 8 september (2x20 euro), die verrekend werden met oud openstaande bedragen. De incassokosten van 40 euro hebben dan ook betrekking op het openstaande bedrag uit de jaarnota. Eerder brachten we op 7 september 2014 al incassokosten in rekening wegens een te late betaling van het termijnbedrag van juni.

Momenteel zijn ook de termijnbedragen van oktober en november al bij je in rekening gebracht, waarvoor we dus ook nog geen betaling hebben ontvangen. Mijn collega heeft je hier op 16 oktober reeds over geïnformeerd en in een eerder stadium is je ook een saldo-overzicht toegestuurd om het een en ander te verduidelijken. Spijtig genoeg heeft dit niet voor het gewenste resultaat gezorgd.

Op Mijn Eneco vind je ook je huidige openstaande saldo terug. Ik hoop dat mijn uitleg voor meer duidelijkheid zorgt. Als je verder nog vragen hebt, verzoek ik je mij een privébericht te sturen zodat ik inhoudelijk specifieker op je openstaande saldo in kan gaan.

Groet, Martijn
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

12 Reacties

Reputatie 1
Badge
@ Martijn
Je vraagt wel of ..... Via een PB wil reageren. Ik vraag me af waarom jij niet via een PB reageert ipv via dit forum.
Volgens mij hoort dit niet via wat voor forum dan ook te gaan
Reputatie 6
Badge +1
Martijn verzoekt om een pb, in de verdere communicatie. Echter als ts dit niet doet, dan is dat natuurlijk zijn goed recht.
Maar ik wil wel aantekenen, dat je alles goed moet projecteren. Ik geloof nooit dat er "zomaar" kosten tbv incasso worden opgeteld, zonder duidelijke procedures, zoals deze gemeld staan in de av en gebruikelijk zijn in de energiemaatschappijen wereld. Meestal is dit een teken van ruis tussen de zender en ontvanger. Oftewel tussen Eneco en de klant. Het is dus zaak om de ruis weg te nemen, maar dat moeten beide partijen natuurlijk ook wel willen. En daar schort het soms aan. Gelijk hebben en krijgen zijn 2 werelden.

Daarbij is het zaak, om bij afwijkingen, in conclaaf te gaan met je energiemaatschappij en duidelijke de afspraken op papier te zetten. Zo weet iedereen waar men aan toe is, en wat er van hem of haar word verwacht. Want hou er rekening mee, dat je door een energie rekening achterstand ook terecht kunt komen in het bkr registratie met gevolgen voor leningen, hypotheken etc. En je bent nog niet snel van deze bkr registratie af.

Nu proef ik uit het hele verhaal, dat beide partijen steeds achter de feiten aan lopen, en je verrekening op verrekening krijgt, waar niemand goed de weg meer in kan vinden. Laat staan de consument. ( er word over een nieuwe betaling verekend met een oudere openstaande post gecorrespondeerd door @martijn, terwijl de klant gewoon denkt dat hij zijn maandnota betaald)
Het is wijzer om een punt te zetten achter het verleden. Over dat verleden een betaalafspraak te maken en dit samen met het aankomende maand bedrag(en) te betalen. Er is dan duidelijkheid omdat 2 posten zijn gescheiden in nieuw en oud.
Op mijn eigen bericht als aanvulling.
Op een nota overzicht staan meerdere dezelfde notanummers met verschillende bedragen !!!!!!!!!!! FTW misschien eens de boekhouding nakijken bij Eneco ??.
Dit kan niet mensen, dat noemen ze fraude.
€60 euro lijkt op 3 keer aanmaningskosten a €20...............
Dus ik zou de afgelopen periodes maar in je administratie nalopen of je wellicht enige keren net te laat hebt betaald.

Als je zegt nooit een nota gezien te hebben, dan kan je in ieder geval bij Mijn Eneco zien hoe dat zit.

Let op: ik zeg niet met dit alles dat het zo is, maar ik denk even met je mee.............

Anders wacht je even tot morgen tot er een moderator reageert, die in de administratie het e.e.a. kan nazien en je kan berichten wat er aan de hand is!
Beste Brandje,

Ik heb geen aanmaningen lopen, en al helemaal geen achterstanden, zelfs al een aantal keren de bedragen in mindering gekregen....... maar ik bekijk de notas heel goed (ook online), en deze komen gewoonweg niet overeen.

ik ben verder erg gecharmeerd van Eneco, maar niet van hun manier van boekhouden.......een grote rommel.
en nu bekijk ik de afgelopen periode, geen aanmaningen (deze kosten namelijk meteen 20 euro wat ook raar is), dan extra incasso kosten van 40 euro erachteraan (ook nooit gezien).
Geen enkele rekening open hebben staan maar toch telkens dit soort kosten.......Eneco is een goede leverancier maar erg duur op deze manier, dus ben na jaren er eigenlijk wel een beetje klaar mee, ook al is het extra bedrag op de jaar nota te verwaarlozen, vindt ik totaal 340 euro in het afgelopen jaar aan extra notas (die ook weer niet te identificeren zijn) een beetje veel worden.
en als je het voorlegt, ja sorry meneer maar u zult het toch echt moeten betalen....... anders moeten we het door sturen naar een incasso bureau........
vreemd gewoon, geen achterstand...... wel sommatie, incasso kosten........ en toch dwingen te betalen.

maar goed de consumentenbond is er mee bezig, dit klopt niet.

indien je het interessant vind wil ik wel een scannetje posten hoor met hun eigen drukwerk 🙂.

erg jammer da het zo moet.

als ze de boekhouding nou onder controle zouden hebben, dan zou het een eerste klas leverancier zijn 🙂.
Ik doelde meer op: heb je wellicht in het verleden een voorschot iets te laat betaald?
Daar kan die 20 euro over zijn en ja als daar geen betaling op kont dan komt de volgende verhoging.

Nu maar even afwachten op een nadere reactie van een moderator vandaag, die brengt ongetwijfeld licht in de duisternis.
Reputatie 4
Badge
Beste plazaroms,

Hartelijk bedankt voor je bericht. Heel spijtig dat er klaarblijkelijk onduidelijkheid is ontstaan met betrekking tot je betalingen en de incassokosten die we in rekening hebben gebracht. Van fraude van onze kant is echter geen sprake. Op 31 augustus hebben we je de jaarnota toegestuurd (die ook 'gewoon' verzonden is, dus het bevreemdt mij dat je deze niet ontvangen hebt) waarop een bij te betalen bedrag stond, inclusief je nieuwe termijnbedrag van september. Helaas hebben we de betaling voor deze jaarnota nooit ontvangen. Je laatste betalingen dateren van 8 september (2x20 euro), die verrekend werden met oud openstaande bedragen. De incassokosten van 40 euro hebben dan ook betrekking op het openstaande bedrag uit de jaarnota. Eerder brachten we op 7 september 2014 al incassokosten in rekening wegens een te late betaling van het termijnbedrag van juni.

Momenteel zijn ook de termijnbedragen van oktober en november al bij je in rekening gebracht, waarvoor we dus ook nog geen betaling hebben ontvangen. Mijn collega heeft je hier op 16 oktober reeds over geïnformeerd en in een eerder stadium is je ook een saldo-overzicht toegestuurd om het een en ander te verduidelijken. Spijtig genoeg heeft dit niet voor het gewenste resultaat gezorgd.

Op Mijn Eneco vind je ook je huidige openstaande saldo terug. Ik hoop dat mijn uitleg voor meer duidelijkheid zorgt. Als je verder nog vragen hebt, verzoek ik je mij een privébericht te sturen zodat ik inhoudelijk specifieker op je openstaande saldo in kan gaan.

Groet, Martijn
Beste Martijn,

heel de rekening INCLUSIEF 6x20 euro extra is allang over gemaakt, ik kan er niets aan doen dat Eneco vind dat ik te laat betaal en dan zonder notificatie ELKE maand 20 euro erop gooit onder de vage "sommatie" noemer.
in ieder geval is de jaar afrekening over gemaakt en het laatste maand bedrag dus we staan glad, alleen erg jammer dat het mij 120 euro extra kost vanwege de manier van betalingen verwerken bij Eneco.

Kijk zou ik gesommeerd zijn tot betaling omdat ik nooit netjes betaal en ik krijg er 20 euro kosten voor kan ik dit begrijpen, dit staat op jullie jaarnota onder de noemer "Incassokosten sommatie" sommeren over incassokosten ??, kortom je moet betalen ?? (begrijpelijk ik verbruik ook, en zorg hier netjes voor), maar die brief die me 20 euro kost nog nooit gezien.

En incassokosten aanmaning ??? waarom ik loop nooit achter (op een week van de vakantie na misschien, en de betalingen gaan de laatste week van elke maand er uit) zoals jullie het zo mooi beschrijven "incassokosten aanmaning" WAAR IS DIE AANMANING BRIEF DAN !!!!, en een incasso brief heb ik ook nog niet gezien.

Ik vraag mezelf overigens wel af bij hoeveel andere mensen Eneco voor de "sommaties" vangt 10000 huishoudens ?? 100000 ??, zijn toch serieuze bedragen die dan over blijven voor "sommaties", want tot op de dag van vandaag heb ik nog niet mogen genieten van enige vorm van sommeren bij incasso issues 😉, alleen maar betalen 😉 + 20 euro.

Mijn advies, ben klantvriendelijk dat siert meer, persoonlijk ben ik eigenlijk de telefoontjes allang zat met vragen over de hele kwestie en de vage antwoorden, maar uiteraard kan Martijn dit wel beamen dat ik er wel vaker over gebeld heb hoe dit nu eigenlijk kan.

Ik hoop dat Eneco er iets mee doet, hebben we er allemaal iets aan :D

Echt Eneco is een prima leverancier, maar de boekhouding laat ernstig te wensen over.
Ik heb nu al vaak de melding "Geen nota's gezien" gelezen.
Martijn heeft in z'n algemeenheid uitgelegd wat er speelt.
Daarna vraagt hij netjes om via een pbtje verdere reacties te doen, want dat gaat niemand uiteraard hier op het openbare forum iets aan.
Dus je boosheid nu ongeveer 2 uur geleden weer op het forum spuien is dus zinloos.
Ga gewoon in op wat Martijn je meldt en controleer dat in je administratie.
Reageer dan dus via een pbtje; Martijn staat er voor open om samen met jou een oplossing te bereiken.
Heb je inderdaad een keer iets te laat betaald, neem dan je verlies en betaal simpelweg die kosten!

Overigens is het misschien ook slim om een ander betaalmoment in de maand te kiezen; die keuze is geheel aan jou!
Reputatie 7
Badge +7
Zo @ plazaroms
is ook weer z,n fustratie,s kwijt.
zulke dingen regel je via een pb of telefoon.:?
kom je er dan niet uit kun je altijd hier wat vragen stellen.

hoe het komt dat Eneco de betalingen niet op tijd ontvangt laat ik in het midden:8
de oorzaak/zaken weten alleen @ plazaroms en Eneco.

daar kunnen wij niet over oordelen ( maar ik heb zo m,n vermoedens )
de verhalen hier te lezen.
Reputatie 4
Badge
Beste forumleden,

Met mijn verhaal heb ik duidelijkheid proberen te schetsen in hoe deze situatie is ontstaan. Omdat plazaroms zijn bericht openbaar op het forum met ons deelt, heb ik de weloverwogen keuze gemaakt zijn vraag ook via een openbaar bericht te beantwoorden. Niet in de laatste plaats om de suggestie die gewekt wordt dat we zonder reden incassokosten in rekening brengen te weerleggen. Neemt niet weg dat ik het immer vervelend vind dat deze onduidelijkheid überhaupt ontstaan is.

@plazaroms Ik kom nog steeds graag tot een goede oplossing. Om die reden neem ik vandaag nog telefonisch contact met je op, want ik ben van mening dat we in dit geval telefonisch meer bereiken. Mocht je echt geen contact per telefoon willen, verzoek ik je vriendelijk alsnog een privébericht te sturen.

Groet Martijn
Reputatie 6
Badge +1
Dank je wel voor je bericht @martijn.