Airco/zonwering/(ver)melding daltarief en berichten | Eneco Community

Airco/zonwering/(ver)melding daltarief en berichten

• 3 augustus 2013
  • 14 reacties
  • 2351 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 46 reacties
Ik ben sinds gisteren trotse eigenaar van Toon, en ik ben bijzonder enthousiast over het ding. Ik ben vooral gecharmeerd van het open source karakter en gezien mijn affiniteit met technologische innovatie schieten me meteen allerlei ideeën te binnen, o.a. t.a.v. domotica. Ik heb niet veel kaas gegeten van programmeren, maar het lijkt mij erg mooi als er een mogelijkheid is om zelf 'apps' te ontwikkelen voor Toon.
  • Ik heb er zelf geen, en het strookt ook niet echt met duurzaam of bewust energiegebruik, maar ik kan mij voorstellen dat het voor huizen met airconditioning erg handig kan zijn om deze ook aan de thermostaat te koppelen. Ik lees dat Z-wave deze mogelijkheden in potentie biedt.
  • Het zelfde geldt voor zonwering. Die zou automagisch naar beneden kunnen, afhankelijk van weerinformatie, de binnentemperatuur en instellingen van de gebruiker.
  • Duidelijke vermelding van wanneer het daltarief ingaat zou handig zijn. Het was een hele klus om dit op te zoeken op de website van de netbeheerder. Ik zou nog steeds naar de instelling om dit te kunnen aanpassen
  • Het zou geinig zijn om berichtjes te kunnen sturen naar Toon en v.v. via de Toon op afstand app. "Zet die krultang eens uit!" 🙂

Er komen ongetwijfeld nog meer ideeën bij me op de komende tijd.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

14 Reacties

Heb het antwoord over het daltarief inmiddels gevonden. Beetje vreemd dat dit nog niet werkt, maar er wel al twee kleuren worden weergegeven voor piek-daltarief in de grafieken.
Het zou fijn zijn als de helderheid van het scherm (normaal en dim) variabel in te stellen zou zijn, afhankelijk van de tijd (activiteit of zonsopkomst en -ondergang) of lichtintensiteit (hardwarematig misschien lastig, maar het aantal lichten die aan zijn in dat vertrek schatten zou een oplossing kunnen zijn).

Nu heb ik de helderheid erg laag ingesteld, om in een donkere kamer geen last te hebben van het lichte scherm. Maar met meer licht in de kamer is het fijn om het wat helderder te hebben. Tijdelijk de helderheid kunnen instellen in het hoofdscherm zou ook een oplossing kunnen zijn.

Scheelt ook weer energie.
Zoals ik al zei, komen er meer ideeën in mij op. :)

Mooi dat het scherm automatisch uit gezet kan worden bij 'Slapen' of 'Weg'. Nu is het alleen zo dat ik al een uurtje vóór bedtijd de thermostaat lager zet (ingesteld op Slapen), om zo energie te sparen. Wat dus betekent dat het scherm een uur te vroeg op zwart gaat. Andersom laat ik het huis al vóór het opstaan opwarmen (tenminste, in de winter ;)) en staat het scherm dus al te vroeg aan.

Niet heel vervelend, wel iets om over na te denken; kan het ook anders? Bijvoorbeeld door een tussentrap op te nemen in het programma. Dan kun je ook een beetje afbouwen. Natuurlijk zou ik een uur 'Thuis' kunnen laten instellen i.p.v. 'Comfort', voor het slapen gaan. Maar er zijn vast mooiere oplossingen te bedenken. Bovendien heb je maar zes programmaonderdelen.
Reputatie 1
Allemaal leuke ideeen! De moderator heeft hier een topic voor, krijgt alles nog meer aandacht!🆒

https://forum.eneco.nl/suggesties-ideea-n-verbeterpunten-113/toon-wensen-ideea-n-4894/

Wat dus betekent dat het scherm een uur te vroeg op zwart gaat. Andersom laat ik het huis al vóór het opstaan opwarmen (tenminste, in de winter ;)) en staat het scherm dus al te vroeg aan.

Hoi Rens,
Vergis je je niet?
Zodra de stand Slapen actief gaat worden, blijft het display van Toon nog maximaal 60 minuten actief en pas daarna gaat het display op zwart.

Hoi Rens,
Vergis je je niet?
Zodra de stand Slapen actief gaat worden, blijft het display van Toon nog maximaal 60 minuten actief en pas daarna gaat het display op zwart.

Dat zou mooi zijn. Toch stond hij dit weekend al eerder op zwart dacht ik. Ik ga het uitproberen om er zeker van te zijn.

Bedankt voor de reactie.
Hoi Rens,

Graag gedaan!

Uitproberen moet je zeker doen; ik wil niet eigenwijs doen, maar het is echt zo.
Daar is door de ontwikkelaars van Toon goed over na gedacht.
Als je daar en tegen Weg gebruikt, wordt Toon meteen zwart.

Ik hoor graag van je.....................
Allemaal leuke ideeen! De moderator heeft hier een topic voor, krijgt alles nog meer aandacht!🆒

https://forum.eneco.nl/suggesties-ideea-n-verbeterpunten-113/toon-wensen-ideea-n-4894/

Ja dat topic had ik gelezen. Ik was mij er niet van bewust dat suggesties en ideeën alleen daarin gepost mogen worden, omdat het hele forum daarover gaat?

Bedankt voor de tip. Als de moderator wil mag 'ie dit topic samenvoegen met dat waarin het hoort te staan.

Uitproberen moet je zeker doen; ik wil niet eigenwijs doen, maar het is echt zo.
Daar is door de ontwikkelaars van Toon goed over na gedacht.
Als je daar en tegen Weg gebruikt, wordt Toon meteen zwart.

Ik hoor graag van je.....................

Inderdaad, een uur na de laatste activiteit kan best eens kloppen. 😛 Ergens ook wel weer vreemd dat het niet gewoon een uur na het Comfort/Thuis programma is, want als je 's avonds voor het naar bed gaan nog even met Toon staat te spelen (gebeurt nog wel eens sinds ik het ding heb :)), verleng je dus telkens weer de tijd dat het display aan staat. Verder niet onoverkomelijk overigens.

Wat wel jammer is, is dat hij bij Weg op zwart gaat. Juist dan wil je even snel op het scherm kijken hoe laat het is en of de verwarming uit staat (is het programma niet gelocked?). Dimstand en helderheid per programma (of eigenlijk)  per tijd regelen, heb ik elders in dit forum al als idee geopperd.
Vakantiestand instellen (verlengen :)) vanuit de Toon op afstand app.
Vakantiestand instellen (verlengen :)) vanuit de Toon op afstand app.

Ja, wat is hiermee?
Wil je dat als idee inbrengen?
Kan je dus beter in het tpoic onderbrengen wat daar voor ge-eigend is, toch...............
Ja, wat is hiermee?
Wil je dat als idee inbrengen?
Kan je dus beter in het tpoic onderbrengen wat daar voor ge-eigend is, toch...............

@moderator: kan dit topic worden samengevoegd met Toon, wensen en ideeën a.u.b? En is het een idee om de naam van het forum aan te passen? Doet denken dat het hele forum bedoeld is voor "Suggesties, ideeën en verbeterpunten".
Reputatie 7
Badge +6
@Rens

Dit hele forum is bedoeld voor Suggesties, ideeën en verbeterpunten, als je je idee wilt voorleggen aan andere forumleden kan je het beste een apart topic aanmaken, zodat je idee niet ondergesneeuwd wordt.
Hoi Folkert,
Ik denk dat Rens en ik bedoelen het topic:

Ik bedoel zijn reactie onder nr 11