Zon op Toon werkt niet naar behoren | Eneco Community
beantwoord

Zon op Toon werkt niet naar behoren

Beste,

Ik heb sinds 8 januari Toon met daarbij gelijk Zon op Toon. Nieuwbouwhuis. Toon is door een monteur 8 januari geïnstalleerd. Al snel zag ik dat de Toon de productie van de zonnepanelen niet bijhoudt. Wel zie ik de meting op de dag zelf maar that's it je kan het niet per dag bekijken of het totaal van een maand, jaar etc.

Nu heb ik daar al ellenlang met de klantenservice over aan de telefoon gezeten en die zeiden dat er een draadje moest zitten van de meter naar de adapter. Ik zei die zit er niet. Dus de klantenservice de Toon monteur gebeld en die is een paar weken later geweest. Die kwam hier en wist niet wat die moest doen want die zei je hoeft geen draadje je hebt een draadloze pv sensor die is nieuw. Maar de klantenservice maakte de monteur zowat belachelijk en werd zowat boos want wat dat wel niet was en daar waren ze niet van op de hoogte.

Afijn monteur de boel gereset in de hoop dat het ging werken. Niet dus, het werkt nog niet. Gister weer 45 minuten met de klantenservice aan de lijn gezeten en hetzelfde verhaal; ik wordt zowat belachelijk gemaakt als ik dit verhaal doe wat de monteur mij vertelde met de draadloze versie. Resulteerde erin dat de klantenservice mij een draadje gaat opsturen, maar ik heb helemaal geen draadje nodig want ik heb een draadloze versie die de klantenservice niet wil erkennen. Ik heb er geen verstand van en nam alles ook maar aan voor waar.

Concrete vraag: hoe krijg ik de zonnepanelenmonitoring nu werkend? Hieronder de tegel die dus op 0 kWh blijft staan (met daarachter een cijfer in de plus en min) en eronder een foto van mijn meterkast met smart sensor.

icon

Beste antwoord door Brandje 13 februari 2019, 20:40

De meetmodule nr1, die verbonden zit met je slimme meter met het witte kabeltje.

Bekijk origineel

26 Reacties

Dit is helaas een bekend issue hier op het forum.
Het is bij Quby (nog) in behandeling.
En uiteraard heb je geen draadje nodig want je hebt een draadloze zWave kWh-verbruiksmeter.

Heb je wel bij de oude meetmodule de optie Zon daar op Uit gezet?
“Just to be sure”
Je zou je hier kunnen aansluiten:

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/geen-dagproductie-zon-op-toon-in-de-app-20457
Brandje wrote:

Dit is helaas een bekend issue hier op het forum.
Het is bij Quby (nog) in behandeling.
En uiteraard heb je geen draadje nodig want je hebt een draadloze zWave kWh-verbruiksmeter.

Heb je wel bij de oude meetmodule de optie Zon daar op Uit gezet?
“Just to be sure”

Wat bedoel je precies met de oude meetmodule? 😀
De meetmodule nr1, die verbonden zit met je slimme meter met het witte kabeltje.
Reputatie 5
Badge +1
@S.J. van de Werken

Welkom op de community. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om je verhaal hier neer te zetten. Hier is duidelijk sprake van grote miscommunicatie aan onze kant. Excuses hiervoor. Het klopt wat @Brandje aangeeft. Het is een bekend issue waar de softwarebeheerders mee bezig zijn. Ik breng ze graag op de hoogte van dit issue. Kan je de externe toegang op Toon aanzetten? Via Menu > Toon Support . externe toegang Klantenservice Aan.

Ook bedankt voor de vele foto's daar zullen ze veel aan hebben. Ik hou je via dit topic op de hoogte.

Groeten,
Tina
TinaC wrote:

@S.J. van de Werken

Welkom op de community. Bedankt dat je de moeite hebt genomen om je verhaal hier neer te zetten. Hier is duidelijk sprake van grote miscommunicatie aan onze kant. Excuses hiervoor. Het klopt wat @Brandje aangeeft. Het is een bekend issue waar de softwarebeheerders mee bezig zijn. Ik breng ze graag op de hoogte van dit issue. Kan je de externe toegang op Toon aanzetten? Via Menu > Toon Support . externe toegang Klantenservice Aan.

Ook bedankt voor de vele foto's daar zullen ze veel aan hebben. Ik hou je via dit topic op de hoogte.

Groeten,
Tina

Ik heb m open gezet.
Reputatie 7
Badge +6
[h4]@S.J. van de Werken [/h4]

Zie je nu wel de productie op je Toon?

Folkert wrote:

[h4]@S.J. van de Werken
[/h4]

Zie je nu wel de productie op je Toon?

Ik zie nu wel productie inderdaad maar de andere tegel geeft nog geen cumulatief weer.
Reputatie 6
Badge +1
@S.J. van de Werken

Bedankt voor je terugkoppeling. Fijn dat de productie weer terug is. Kan je een foto maken van de tegel die nog geen cumulatief weergeeft ?

Groeten Chantal
ChantalS wrote:

@S.J. van de Werken

Bedankt voor je terugkoppeling. Fijn dat de productie weer terug is. Kan je een foto maken van de tegel die nog geen cumulatief weergeeft ?

Groeten Chantal

Dat is de foto hierboven!

Reputatie 6
Badge +1
@S.J. van de Werken

Ik heb dit teruggekoppeld aan de softwarebeheerders. Als we meer horen dan laten we dit weten.

Groeten Chantal
Reputatie 2
@S.J. van de Werken

Zie je wel productie in de grafieken op je Toon?

Groet, Emel

Emel wrote:

@S.J. van de Werken

Zie je wel productie in de grafieken op je Toon?

Groet, Emel

Zie post met foto's hierboven (samenvoegen lukte niet) ik zie inmiddels productie en sinds vandaag gaat die ook in totaal geproduceerd bijhouden. Alleen dat getal dat in de min staat zou nog ergens gereset moeten worden, want van 2 geproduceerd kan je natuurlijk nooit 81 teruggeleverd hebben en -79 zelf gebruikt hebben.. daar zit nog wat mis.
Reputatie 6
Badge
@S.J. van de Werken

Goed om te zien dat de productie nu wel zichtbaar is🎊. Wat de overige informatie betreft, het lijkt er inderdaad op dat Toon enkel de opwek van vandaag laat zien, maar wel het totale verbruik en de teruglevering vanaf 8 januari. Kun je dit voor nu even in de gaten houden en laten weten of hier de komende dagen verandering in komt?

Groet, Urgel
Urgel wrote:

@S.J. van de Werken

Goed om te zien dat de productie nu wel zichtbaar is🎊. Wat de overige informatie betreft, het lijkt er inderdaad op dat Toon enkel de opwek van vandaag laat zien, maar wel het totale verbruik en de teruglevering vanaf 8 januari. Kun je dit voor nu even in de gaten houden en laten weten of hier de komende dagen verandering in komt?

Groet, Urgel

Ergens gaat er nog steeds wat mis, hij houdt nu perfect bij hoeveel de dagproductie is en het totaal! alleen de verdeling klopt nog niet. Zie hieronder screenshot per maand en per totaal. Ook de prestatie doet raar, elke dag wijzigt het maanddoel.

Ik denk dat de wel eerder werkende onderdelen van Zon op Toon®️ je parten speelt met de onderdeel productie “Vandaag” die later pas ging werken
Omdat je sinds 8 januari 2019 begonnen bent, zou ik gauw een fabrieksherstel doen.
Kijken wat een moderator van mijn voorstel vindt.

Dan maak je mooi een frisse nieuwe start per 1 maart 2019.
Reputatie 5
Badge +1
@S.J. van de Werken

Een fabrieksherstel is wel een drastische maatregel maar zo schoon je wel de oude gegevens en begin je met een schone lei. Wel moet alles hierna handmatig weer ingesteld worden. Vanaf maart zal Toon, zonder fabrieksherstel, wel normaal de gegevens weergeven. De keuze is aan jou waar je voorkeur naar uitgaat.

Groeten,
Tina
@TinaC zou je ook bij mij even mee willen kijken. Al meerdere keren werkt ook zonoptoon hier niet zo als het moet.

meestal zijn er onderbrekingen die ik na verloop zelf kan herstellen, maar vanmorgen lag hij er wederom uit.

geen idee of toegang openstaat. Dacht van wel

Reputatie 5
Badge +1
@mpleizr

Ik kijk het graag voor je na maar helaas staat de externe toegang uit. Is er een mogelijkheid om deze Aan te zetten?

Geef een seintje als het gelukt is.

Groeten,
Tina
Hij staat open @TinaC
Reputatie 5
Badge +1
@mpleizr

Ik heb de afgelopen dagen de opwek in de gaten gehouden en geconstateerd dat Toon zowel woensdag als vandaag een normale meting doorgekregen heeft zonder haperingen. Mijn voorstel om het volgende week weer te bekijken. Is dat akkoord ?`

Groeten, Tina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen