Zon op Toon werkt niet als de omvormer op een gedeelde groep zit... | Eneco Community
vraag

Zon op Toon werkt niet als de omvormer op een gedeelde groep zit...

• 7 november 2018
  • 50 reacties
  • 1438 Bekeken

Toon eerste bericht

50 Reacties

Vast geen monteur van Guidion geweest. Deze weten wel hoe iets correct op te lossen is.
Reputatie 5
Badge
@Neptunus

Excuses voor deze situatie. Ik ga er per direct achteraan om te achterhalen waar het hier mis is gegaan.
Ik kom hier zo snel mogelijk op terug!

EDIT
Ik heb met de planning geschakeld en kan eventueel morgen tussen 13:00 uur en 15:00 uur een monteur langssturen of donderdag 29 november (tijdsbestek op deze dag moet dan nog even naar gekeken worden).

Groet,
Glenn
Reputatie 7
Badge +8
Vast geen monteur van Guidion geweest. Deze weten wel hoe iets correct op te lossen is.

Zulke goede ervaringen heb ik niet met Guidion hoor @mpleizr. ?
Reputatie 5
Badge
@Allen

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met @Neptunus en aangegeven dat dit verder opgepakt wordt om tot een oplossing te komen.
No worries, we got this!

Groet,
Glenn
Reputatie 6
Badge +2
Vind het toch jammer dat ik achteraf gelijk kreeg. Had nou een telefoonnummer achter gelaten die @Neptunus had kunnen bellen als de monteur het niet zou snappen. Nu is het weer een zinlose actie geweest.

Gelukkig gelijk opgepakt hier en is er morgen een tweede poging. Maar daar mag wel een fles wijn of doosje chocolaatjes bij volgens mij.

De -nog- expirementele zwave kwh meter waar de monteur het over had is ook een optie maar helaas is die nog niet te leveren.
@Neptunus

Excuses voor deze situatie. Ik ga er per direct achteraan om te achterhalen waar het hier mis is gegaan.
Ik kom hier zo snel mogelijk op terug!

EDIT
Ik heb met de planning geschakeld en kan eventueel morgen tussen 13:00 uur en 15:00 uur een monteur langssturen of donderdag 29 november (tijdsbestek op deze dag moet dan nog even naar gekeken worden).

Groet,
Glenn
'

@Glenn

Morgen is geen optie, de 29e eventueel wel maar ik zou er wel op willen aandringen dat ze dit keer wél echt op de hoogte zijn want dit is al de vierde monteur binnen een paar. Steeds zijn ze er van overtuigd dat de oplossing zoals thehognl in deze draad heeft geschetst absoluut niet mogelijk is, er wordt dan verwezen naar de afstand tussen de slimme meter (begane grond) en PV verdeler.
Als ze mij vervolgens hiermee confronteren heb ik geen antwoord.....

Ik wil er overigens wel op wijzen dat ik steeds netjes ben behandeld maar het is wel frusterend. Ik wil graag die Toon met alle faciliteiten werkend hebben, vooral omdat die faciliteiten zeer beperkt zijn als er een PV is aangesloten zonder Zon op Toon.
Reputatie 6
Badge +2
er wordt dan verwezen naar de afstand tussen de slimme meter (begane grond) en PV verdeler.
Als ze mij vervolgens hiermee confronteren heb ik geen antwoord.....

Je antwoord is dan, mocht je er onverhoopt weer op stuitten:

Die afstand heeft helemaal niks te maken met de gewenste situatie. Bij de PV verdeler komt namelijk een TWEEDE meetadapter van Toon die via ZWAVE draadloos communiceert met de Toon. Uiteraard komt dan de kWh (Pro1S) meter van ZonopToon niet in de meterkast maar in de PV verdeler. De monteur moet dan de TWEEDE meetadapter ook aanmelden op de Toon en daarop ZonopToon configureren. De EERSTE meetadapter wordt alleen op de slimme meter aangesloten (P1 poort).

Wellicht kan de meetadapter via zwave net niet de Toon bereiken draadloos omdat de afstand de groot is naar de Toon maar dan kan er gewoon een repeater (in de vorm van een fibaro slimme stekker) halverwege geplaatst worden. Ook dat moet een monteur wel weten.

De monteur heeft waarschijnlijk gedacht dat hij vanaf de EERSTE meetadapter een snoer moest trekken naar de PV verdeler waarop dan de sensor op kWh meter moet worden aangesloten (dit is normaal de situatie). Maar dat werkt dus niet want die sensor-snoer is maar een meter lang of zoiets :-)

Maar ik zou gewoon @Glenn vragen voor een telefoonnummer die je kan bellen als de monteur het echt niet weet. Het liefst het nummer van Glenn zelf 😃
Reputatie 5
Badge
@Neptunus

Heel begrijpelijk dat het frustrerend is na de pogingen die ondernomen zijn. Ik heb het een en ander in gang gezet voor je. Je wordt binnenkort hierover benaderd om de mogelijkheden kort te sluiten.
Ik hou het allemaal zeker even in de gaten ;)

Groet,
Glenn
Ik ben vandaag gebeld, conclusie: er wordt gewerkt aan een structurele oplossing. Ik zal later nog wel even laten weten op welke wijze en het resultaat. Ondanks de gemaakte fouten, vooral in communicatie, worden ik en het probleem serieus genomen en dat verdient zeker complimenten....
De monteur is vanochtend geweest, de meeteenheid in de meterkast is verwijderd en bij PV verdeler is een Z-wave draadloze meter geplaatst, het paste precies in het "lege" vakje. Het ziet ernaar uit dat het prima werkt, ik ga de komende dagen vergelijken of de gemeten waardes enigszins overeenkomen met van de SolarEdge meting.

Ik zal het nog wel even laten weten. Iedereen bedankt voor de bijdrage, @thehognl in het bijzonder want ik denk dat zonder zijn bericht deze hele installatie niet was uitgevoerd.
Reputatie 6
Badge +7
Heel mooi ..

Foto ?
Reputatie 6
Badge +2
Ja ik las vandaag in het andere forum (https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/zon-op-toon-met-enphase-envoy-16872#post163303) dat ze inderdaad de nieuwe zwave kWh meters aan het plaatsen zijn. Dat is nog een betere oplossing dan dat ik aangaf. Hier is al een dik half jaar op gewacht maar eindelijk worden deze modules geleverd!
Reputatie 6
Badge +2
Ook complimenten aan Eneco om nu eindelijk die draadloze zwave kWh meters te leveren!
Reputatie 6
Badge +2
Werkt hij bij jou prima trouwens die nieuwe zonoptoon meter?
Bij de andere klant (via forum.eneco.nl) werkt ie niet en hebben we het vermoedden dat ie verkeerd is aangesloten.

Je hebt niet toevallig een foto gemaakt van de bedrading in je PV verdeler? Ben namelijk benieuwd hoe hij bij jou aangesloten is.
@Glenn @TinaC @thehognl @J.T. Brugman

Misschien een oud topic omhoog trappen, maar werkt deze oplossing nu goed voor jullie. Volgende week gaat mijn monteur het op dezelfde manier aansluiten als bij @J.T. Brugman, en wil eigenlijk ook Zon op Toon aanschaffen. Op de PV zal ook de wasmachine aangesloten worden en ik heb geen plaats voor een andere "kabel"naar beneden

Ik zie iets over nieuwere zenders, en ik geloof dat ik een nieuwere heb omdat ik ook Toon2 heb. Mocht de afstand de groot zijn heb ik nog een oudere "stekker" waarmee ik de afstand kan overbruggen omdat ik mijn oude toon ook nog heb.
Voor ik tot aanschaf overga, hoor ik graag een reactie hierop natuurlijk !
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Hoi @kookboy

Voor zover ik weet wordt de zWave Qubino alleen in de groepenkast in de meterkast aangesloten.
In jouw geval, omdat de wasmachine voor verstoring juiste opwek zorgt, zou de Qubino dus eigenlijk voor de wasmachine aangesloten moeten worden.
Ik betwijfel of het draadloze zWave signaal dan wel Toon2 zal bereiken.

Zelf heb ik ook 4 jaar geleden (een draadloze kWh-verbruiksmeter was er toen nog niet) de Wasmachine groep benut om een “schone” opwek voeding van mijn PV naar de groepenkast te krijgen.
De wasmachine zit simpelweg bij mij op een andere groep van de zolder.
Ik heb het puur over de oplossing eerder dan het verhaal over de quibino. Mag dus ook met een eventuele module van de oude toon. Toch bedankt voor je snelle antwoord brandje
Juist met de oudere kWh-verbruiksmeter PRO1-S is het in jouw geval niet mogelijk.
Immers de wasmachine zit toch op dezelfde leiding als waar de PV op zit?

Deze niet “schone” leiding gaat naar je groepenkast. Alleen daar kan ook de PRO1-S geplaatst worden ivm de sensor.
Dus de opwek wordt dan niet goed gemeten.

Vandaar dat ik de Qubino noemde, omdat die draadloos is.
Dat zou voor jou de draadloze oplossing zijn als de Qubino dus aangesloten zou kunnen worden voor de wasmachine, dan wordt de opwek wel goed gemeten.
Maar zoals eerder genoemd is de uiteindelijke afstand dan wellicht een probleem en of Eneco dit wel of niet wil aansluiten.

Een moderator kan daar morgen misschien wat duidelijkheid over geven.
Reputatie 3
Badge
@kookboy

Welkom op het forum. Wat goed dat je ons via deze weg benadert. Uit je verhaal begrijp ik dat de zonnepanelen aangesloten worden op een " niet schone" groep. Het is dan niet mogelijk om Zon op Toon te installeren. Voor Zon op Toon moeten je zonnepanelen op een vrije en ‘schone’ groep in de meterkast zijn aangesloten. Dit is één van de voorwaarden om de installatie te verrichten. We hebben in het verleden hierin een uitzondering gemaakt omdat het mis is gegaan tijdens de installatie. Dit is niet een reguliere werkwijze die we hanteren.

Groet, Emel
Reputatie 5
Badge +3
@kookboy

Welkom op het forum. Wat goed dat je ons via deze weg benadert. Uit je verhaal begrijp ik dat de zonnepanelen aangesloten worden op een " niet schone" groep. Het is dan niet mogelijk om Zon op Toon te installeren. Voor Zon op Toon moeten je zonnepanelen op een vrije en ‘schone’ groep in de meterkast zijn aangesloten. Dit is één van de voorwaarden om de installatie te verrichten. We hebben in het verleden hierin een uitzondering gemaakt omdat het mis is gegaan tijdens de installatie. Dit is niet een reguliere werkwijze die we hanteren.

Groet, Emel

Emel, elke zonnepaneleninstallatie wordt op een 'schone' groep geplaatst. Dat is volgens NEN1010 verplicht. Er bestaat dus niet (hobby installaties daargelaten) zonnepanelen installatie op een gedeelde groep meer.

Het gaat hier om een nieuwe 'schone' groep op een sub-verdeler. Die is vaak op zolder geplaatst op de oude wasmachine aansluiting. Dit is dus gewoon een tweede 'meterkast' met eigen groepen, hoofdschakelaar en aardlek.

Je kan daar PRIMA de zon op toon module plaatsen (de oude inepro met de oude meteradapter als 2e meteradpater, maar ook de nieuwe qubino). Enige punt is de zwave afstand maar die is prima te overbruggen met een fibaro slimme stekker halverwege als de ontvangst slecht is.

Dat is ook precies waar dit hele topic over gaat.
Reputatie 5
Badge +3
@kookboy zoals je ziet is het lastig om 'buiten het boekje' te werken en te denken voor Eneco. Begrijpelijk want dat is lastig uitleggen aan al die honderden monteurs.

Je kan van mij aannemen dat het gewoon aangesloten kan worden zoals je al aangeeft (dus de toon productie meter gewoon in de PV verdeler op zolder).

Enige punt is dus dat Eneco dat niet in hun systeem kan verwerken en je de kans hebt dat een monteur die langskomt gewoon 'nee' zegt. En je problemen met zwave netwerk kan krijgen (ontvangst ondanks versterking via een fibaro slimme stekker toch slechts is).

Als je zelf een beetje van proberen en zelf installeren houdt dan gewoon bestellen en in je meterkast laten aansluiten (of hopen dat je een vriendelijke monteur krijgt) en dan zelf verplaatsen naar je PV verdeler.
Reputatie 1
@ThehogNL Maar moet je dan geen 2e toon productiemeter krijgen, aangezien je er ook een voor je slimme meter nodig hebt. Toch..?

Groet,
Martin
Hoi Martin,

Een 2e meetmodule kan wel op Toon®️ worden aangesloten, maar niet voor/bij Zon op Toon®️.
Je bestaande meetmodule is gewoon geschikt voor Zon op Toon en koppeling PRO1-S in de groepenkast; de zWave koppeling gaat/is rechtstreeks naar/met je Toon.

Vandaar in jouw geval dat ik meldde dat zWave wel bij je PV verdeler geplaatst kan worden. Echter niet door Eneco. Wel uiteraard als je het zelf (laat) doen. Maar de vraag is of de afstand kWh verbruiksmeter naar Toon®️ je geen parten gaat spelen. Zie daar ook mijn verhaal inzake “schone” leiding.
Eneco plaatst ze (Pro1-S en Qubino) alleen maar in de meterkast in je groepenkast.
Je bestaande meetmodule verzorgt met Zon op Toon®️ ook de teruglevering uit je P1 poort.
Reputatie 5
Badge +3
@Brandje ook hier zelfde verhaal als in het andere topic 🙂 Het kan dus wel met een 2e meetmodule specifiek alleen voor de zonoptoon. Zoals hier dus ook al verteld is https://forum.eneco.nl/inzicht-besparen-163/bestellen-van-zon-op-toon-bij-de-pv-verdeler-21681#post218088
Reputatie 5
Badge +3
@ThehogNL Maar moet je dan geen 2e toon productiemeter krijgen, aangezien je er ook een voor je slimme meter nodig hebt. Toch..?

Wat bedoel je met productiemeter?

Je hebt twee Toon meteradapters nodig, een bij je slimme meter met P1 kabel aangesloten en een bij je zonne-groep, aangesloten op de kWh meter.
Of natuurlijk een meteradapter plus die nieuwe qubino zonoptoon meter.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen