Zon op toon werkt niet | Eneco Community
beantwoord

Zon op toon werkt niet

• 11 februari 2019
  • 63 reacties
  • 1485 Bekeken

Reputatie 1
Hoi,

Toon werkt bij mij prima, alleen de zon module niet. Zon op toon is geactiveerd, iemand nog tips wat ik kan doen?
icon

Beste antwoord door ThehogNL 11 februari 2019, 20:59

Owh haha de qubino draadloze kWh meter. Vandaar geen aansluiting op de meteradapter 🙂
Wat geeft de toon aan onder meetadapters? Is daar die tweede (kwh) meetadapter wel aangemeld netjes? En wat geeft die dan aan?

edit: meet module 1 is waarschijnlijk de P1 meetadapter (voor gas en stroom)
meetmodule 2 zou die voor zon op toon moeten zijn

Gezien je eerste post dat je C17 error op meetmodule 1 staat verwacht ik dat je zonoptoon op de verkeerde module is aangezet.
Bekijk origineel

63 Reacties

Kan je niet wat preciezer zijn.
Heb je het zelf aangesloten?
Wat doet het niet?
Geeft de kWh-verbruiksmeter geen opwek door?
Is Toon®️ op slimme meters (P1) poort aangesloten?
Reputatie 6
Badge +2
@martijnh

Welkom op de Eneco community. Goed dat je deze vraag hier stelt. Heeft Zon op Toon het wel eerder gedaan? Graag kijk ik dit voor je na. Kan je de externe toegang op Toon aanzetten? Dit gaat via Menu > Toon Support > externe toegang Klantenservice > Aan.

Geef een seintje als de toegang aan staat.

Groet,
Tina
Reputatie 1
@martijnh

Welkom op de Eneco community. Goed dat je deze vraag hier stelt. Heeft Zon op Toon het wel eerder gedaan? Graag kijk ik dit voor je na. Kan je de externe toegang op Toon aanzetten? Dit gaat via Menu > Toon Support > externe toegang Klantenservice > Aan.

Geef een seintje als de toegang aan staat.

Groet,
Tina

Hoi Tina,

Externe toegang staat nu aan.
Reputatie 1
Wat doet het niet?

Hoi Brandje,

De monteur heeft het aangesloten, maar dat voor mijn zonnepanelen werden aangesloten. Monteur zou alles achterlaten zodat het direct zou werken maar dit is helaas niet gelukt.
Toon ziet geen stroom binnenkomen. Ik krijg bij Meetmodule 1 de foutmelding C17.
De omvormer ziet stroom binnenkomen, ook de app die verbinding maakt met de omvormer ziet stroom binnenkomen.
Toon is idd op de P1 poort aangesloten
Reputatie 6
Badge +2
@martijnh

Bedankt voor het aanzetten. Ik zie bij de Zon op Toon module een storing staan. Ook zie bij de stroom en gasmeter de storingsmelding geen sensoren gevonden. Dat is met slimme meters een onwaarschijnlijke storing. Kan je de meetmodule voor 30 seconden uit het stopcontact halen? Controleer ook de positie van de sensor op de module.

Is het hiermee opgelost?

Groet,
Tina
Reputatie 1
De stroom en gasmeter geven wel verbruik aan.
De meetmodule ga ik nu uit het stopcontact halen en er weer in doen.
Hoe ziet de sensor eruit en hoe kan ik controleren of de positie juist is?
Reputatie 1

Wat doet het niet?
Hoi Brandje,

De monteur heeft het aangesloten, maar dat voor mijn zonnepanelen werden aangesloten. Monteur zou alles achterlaten zodat het direct zou werken maar dit is helaas niet gelukt.
Toon ziet geen stroom binnenkomen. Ik krijg bij Meetmodule 1 de foutmelding C17.
De omvormer ziet stroom binnenkomen, ook de app die verbinding maakt met de omvormer ziet stroom binnenkomen.
Toon is idd op de P1 poort aangesloten

Heb je dit door gelopen ivm C17.
Dat is wat Tina ook bedoelt ivm de positie sensor.
Het mooist is om dit te doen/controleren als de zon schijnt.

Het Jack aansluit stekkertje is niet aangesloten.
Zie mijn eerdere werkwijze.
Reputatie 1
Dan mis ik onderdelen? Ik heb voor de rest niks gekregen om in de gele of rode aansluiting te stoppen
Op je kWh-verbtuiksmeter zit een sensor geplakt.
Zie je daar dat snoertje niet in zitten en los hangen?

Reputatie 1
Er loopt alleen een witte kabel van de meterkast naar het ding in het stopcontact van de eerste foto. Ik heb alleen die witte kabel
Ja dat begreep ik idd van de foto.
Maak eens een foto van de kWh-verbruiksmeter in je groepenkast. Want die meter bepaalt de opwek van je PV voor Toon®️.
Reputatie 1

Tja dan is het nu duidelijk!
Je hebt een Qubina draadloze kWh-verbruiksmeter.
Deze dient op je Toon®️ als 2e meetmodule aangemeld te worden.
Reputatie 6
Badge +3
Owh haha de qubino draadloze kWh meter. Vandaar geen aansluiting op de meteradapter 🙂
Wat geeft de toon aan onder meetadapters? Is daar die tweede (kwh) meetadapter wel aangemeld netjes? En wat geeft die dan aan?

edit: meet module 1 is waarschijnlijk de P1 meetadapter (voor gas en stroom)
meetmodule 2 zou die voor zon op toon moeten zijn

Gezien je eerste post dat je C17 error op meetmodule 1 staat verwacht ik dat je zonoptoon op de verkeerde module is aangezet.
Reputatie 1
Hoe meld ik die aan?
Reputatie 6
Badge +3
Hoe meld ik die aan?

Is dus niet aangemeld? Zie je maar 1 meetmodule in de toon?
Hoe meld ik die aan?
Druk op de plek waar de 1e staat op de mogelijkheid van de 2e module. Potloodje dus.
De rest moet dan duidelijk zijn.
Reputatie 6
Badge +3
Even uit de handleiding van de module: "press service button S for more than 2 second" om deze aan te melden (maar dan moet de Toon wel eerst in "koppelen" staan)
Klopt!
Volgens mij zelfs ongeveer 5 sec!

Dit is nu precies waarom ik een zwaar tegenstander ben van aansluiten zonder PV
Reputatie 6
Badge +3
haha ja 5 is meer dan 2 sowieso 😃
Reputatie 1
De eerste module is gevonden maar heeft geen sensoren. Het lukt me om opnieuw te koppelen en ik geef aan dat gas en stroom via P1 gaan maar er staat geen sensoren gevonden. Wat vreemd is want ik zie wel gewoon mijn verbruikte gas en stroom op Toon.

De tweede module (is die voor de zonnepanelen?) lukt me niet om toe te voegen.
Ik druk op koppelen op de Toon en hou dan de S op de Qubino 5 seconden ingedrukt
Reputatie 6
Badge +3
Ja die tweede is voor de zonnepanelen. De monteur heeft het dus niet goed aangesloten want hij is niet aangemeld in de toon. Jammer dat het nu ook niet lukt om hem wel aan te melden.
De eerste module is gevonden maar heeft geen sensoren. Het lukt me om opnieuw te koppelen en ik geef aan dat gas en stroom via P1 gaan maar er staat geen sensoren gevonden. Wat vreemd is want ik zie wel gewoon mijn verbruikte gas en stroom op Toon.

De tweede module (is die voor de zonnepanelen?) lukt me niet om toe te voegen.
Ik druk op koppelen op de Toon en hou dan de S op de Qubino 5 seconden ingedrukt

De 1e meetmodule valt geheel hier buiten en werkt gewoon.
Maar de 2e zou je gewoon moeten kunnen koppelen.
Je zei toch eerder dat Zon op Toon®️ was geactiveerd?
Volgens mij is de beste volgorde eerst de Qubino 5 sec ingedrukt houden en loslaten, die gaat dan in de aanmeld/koppel mode.
Daarna zou je op Toon®️ de 2e meetmodule (Qubino dus) moeten kunnen zien en koppelen.

Anders morgen bellen of wachten op nadere actie van een moderator.

Reageer