Wat ga ik doen met de 80 euro die ik minder verbruikt heb | Eneco Community

Wat ga ik doen met de 80 euro die ik minder verbruikt heb

Reputatie 1
Badge +1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 9 reacties
Via de TOON kreeg ik het verzoek dat in de titel staat. Dit is erg misleidend want in de praktijk is het een stuk minder dan 80 euro (namelijk 47 euro). Het zit in de prijsverhogingen die door de overheid per 1 januari zijn ingevoerd (vaste kosten). De prijs waar TOON mee werkt zijn veroudert van 2017 en schijnen niet aangepast te kunnen worden.(info van een TOON medewerker) Bizar voor woorden TOON zou niet in euro's mogen communiceren als daar niet betrouwbaar is. De vorige keer heb ik het maar laten rusten, maar nu ik weer door TOON en mee geconfronteerd wordt, ga ik weer aan de bel hangen. De eerste update die er zou moeten komen is er een die een betrouwbaar beeld geeft in het verbruik in geld en zoals dat prima en overzichtelijk gaat in M3 en KwH.

15 Reacties

Reputatie 4
Badge
Hallo Walon,

De prijzen waarmee de Toon rekent zijn "vast" ingesteld en kunnen helaas niet handmatig gewijzigd worden.
Dit is de standaardwaarde waarmee gerekend wordt:
Laag tarief: 0.2173 euro/Kwh
Normaal tarief: 0.2173 euro/Kwh

Terwijl de tarieven de laatste jaren goed gedaald zijn, sommige zitten zelf al rond de 0.18 euro/Kwh.

Dat verklaart ook direct het verschil tussen wat de Toon aangeeft en wat je eigenlijk terugkrijgt.
Via de TOON kreeg ik het verzoek dat in de titel staat. Dit is erg misleidend want in de praktijk is het een stuk minder dan 80 euro (namelijk 47 euro). Het zit in de prijsverhogingen die door de overheid per 1 januari zijn ingevoerd (vaste kosten). De prijs waar TOON mee werkt zijn veroudert van 2017 en schijnen niet aangepast te kunnen worden.(info van een TOON medewerker) Bizar voor woorden TOON zou niet in euro's mogen communiceren als daar niet betrouwbaar is. De vorige keer heb ik het maar laten rusten, maar nu ik weer door TOON en mee geconfronteerd wordt, ga ik weer aan de bel hangen. De eerste update die er zou moeten komen is er een die een betrouwbaar beeld geeft in het verbruik in geld en zoals dat prima en overzichtelijk gaat in M3 en KwH.

Hoi Walon,

Heb je een energiecontract hebt bij Eneco?
Kennelijk niet gezien je reactie. Dan heb je idd pech.
Zo ja, dan kan Eneco gewoon de originele prijzen en geschatte jaarverbruik naar je Toon pushen.
Reputatie 7
Badge +6
@walon

Je neemt energie van ons af, Toon hanteert de tarieven die bij je contract horen. Het is me nu niet duidelijk waarop je je gegevens baseert dat je 47 euro terug krijgt in plaats van 80 euro. De energiebelasting kan uiteraard wel gewijzigd worden in je Toon wanneer deze verkeerd staat. Ik verneem graag van je, dan zoek ik het graag verder voor je uit.
Reputatie 1
Badge +1
Folkert,

De 80 euro is de berekening van TOON en werd d.m.v. een (TOON)bericht aan mij voorgesteld. Daarin werd ook aangegeven dat ik b.v. mijn maandbedrag kon verlagen naar 159 euro. Dit vind ik erg misleidend, zeker als er mensen zijn die denken oh Yes dat doe ik en krijgen een zure rekening bij de jaarnota. Ik voer mijn meterstanden al 15 jaar in een excel programma waarin met alle kosten rekening wordt gehouden vast en variabel. Tot op heden blijkt de afwijkingen slechts enkele euro's per jaar af te wijken. Dit is die 47 euro dus.
Zoals "Brandje"al aangeeft kan Eneco bepaalde prijzen toch naar mijn TOON pushen. Ik vraag me af welke? Het gaat namelijk om de prijzen over transport/opslag/belastingen.

Als ik het goed begrijp Folkert ben jij werkzaam bij Eneco, Jullie en TOON is bij de mensen in het land een en hetzelfde. Als in de toekomst steeds meer mensen nadelig geconfronteerd worden met de wijze waarop TOON een voordelig verbruik in euro's toont maar dat men toch vele tientallen euro extra moeten gaan betalen. Dat zal dat een nadelig effect hebben op het Imago van Eneco bij de mensen. Lijkt mij voor de hand liggend dat Eneco moet zorgen dat dit probleem wordt opgelost.
Er lopen 2 zaken door elkaar heen volgens mij.

Enerzijds rekent Toon®️ met prijzen excl alle vaste kosten. Logisch, inzicht op alleen het variabele deel van de kosten/verbruik is interessant.

Anderzijds rekent Mijn Eneco wel geheel inclusief.
Als je voor de laatste berekening toestemming verleent dat op Toon®️ te tonen, dan onstaat deze situatie.
Reputatie 7
Badge +6
@walon

Het is me nog steeds niet duidelijk wat je exact bedoelt, en hoe je de dingen exact berekend. Wij kunnen uiteraard niet exact berekenen, wat je terug gaat krijgen op de jaarafrekening, maar wanneer je zo doorgaat dan is dat bedrag groter dan 80 euro, we proberen nog wel een veilige marge in te bouwen. Houd je er wel rekening mee dat je nu een stuk minder gaat verbruiken per maand dan je betaalt, de aankomende maanden tot aan de jaarnota?
Overigens net zo vervelend (binnen mijn beleving) dat ik nu al dagenlang dezelfde vraag zie terugkomen op het scherm van mijn toon, “wat of ik ga doen met mijn teruggave?”

Wissen helpt niet, telkens komt die popup weer terug ?
Hopelijk komt daar verbetering in, want het is aangekaart.
Je kan natuurlijk altijd de koppeling verbreken.
Bedankt voor je reactie!
Reputatie 1
Badge +1
Folkert,
Ik vergelijk het werkelijke gebruik met het ingeschatte verbruik (per maand). Als ik vanaf nu exact verbruik wat er ook is ingeschat zal de teller op ongeveer 47 euro blijven staan.
Voorheen werkte ik met een trend en het verbruik van de laatste 12 maanden al dan niet met een correctie op een extreme wintermaand. Werkte ook relatief goed, je maakt het zelf en kent de risico's die je niet of bij benadering berekent. Maar als een bedrijf je iets geeft dan verwacht je daar meer van en is een afwijking van 70% veel te groot.
Energie besparing is een must voor iedereen en natuurlijk gaat het dan in eerste instantie om de m3 en de KWH. Toch zeker als het ook in geld wordt uitgedrukt dan is de mens daar het gevoeligst voor. Als het allemaal zo moeilijk lijkt te zijn, laat TOON dan alleen de verbruikskosten weergeven en dat de gebruiker dit ook heel duidelijk wordt gemaakt.
Reputatie 7
Badge +1
@Walon

Energie besparing is voor iedereen wenselijk. Hierin is Toon een enorme uitkomst. Dat je berekening niet overeenkomt met het advies vanuit Toon is begrijpelijk. De berekeningen zijn ook niet gelijk aan elkaar. Dit neemt niet weg dat we geen gehoor willen geven aan de "issue" waar je mee zit, in hoeverre het ook echt een terechte "issue" is. Ik stel voor dat we hier intern naar kijken en na onderzoek de uitkomst met je delen.

Groet, Urgel
Reputatie 1
Badge +1
Lijkt me een goed plan om dit intern aan te kaarten, hoop dat er iets goeds uitkomt.
Reputatie 7
Badge +8
Zolang je de tussenstand op Mijn Eneco niet raadpleeg, zal Toon je ook geen bericht sturen wat de tussenstand is. Dit zelf gereproduceerd gisteren. Heb geen melding gekregen op Toon.
Onderscheid tussen Toon en Mijn Eneco moet je wel blijven zien, Toon zal NOOIT rekenen met vaste kosten (Belasting, vastrecht, etc.), Mijn Eneco doet dit wel...
Exact Ricardo, in m’n eerdere bericht heb ik hem dat ook uitgelegd. De koppeling verbreken lost ook het probleem op.
Vaste kosten blijven vast en zijn voor de status bepaling op Toon®️ dan ook niet relevant.

Reageer