Waar is besparingsbedrag op Toon gebleven na update? | Eneco Community
beantwoord

Waar is besparingsbedrag op Toon gebleven na update?

• 11 september 2014
  • 11 reacties
  • 273 Bekeken

Beste mensen gisteren viel mij iets vreemds op na de softwareupdate. Had ik over mijn kwh maandverbruik van augustus nog een mooi mailtje gekregen (via Toon) dat ik 32 euro had bespaard staat dit bedrag nu ineens op 1 euro. Helaas heb ik niet de voorgaande maanden opgeschreven maar hier is ook heel interessant dat ze bijna allemaal ineens onder de 10 euro zijn gegaan terwijl dit, voor de update tussen de 20 en 30 euro was.
Nu zijn de gegeven verbruikerswaarden indicatief maar toch is het heel vreemd dat er ineens 31 euro verdampt.

Is dit mogelijk bij andere forumgebruikers ook gebeurt of opgevallen? Of is er een logische verklaring voor.

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Danielle 12 september 2014, 10:28

@Miwi101,

De foto waar ik in mijn vorige reactie om vroeg is niet meer nodig en klantenservice toegang hoeft niet aangezet te worden, omdat we al weten wat er aan de hand is.
In de vorige update (2.8.16) zat er een fout in het Status Verbruik, omdat het laagtarief voor elektriciteit niet was meegenomen. In 2.8.21 is dit opgelost en de besparingen die je nu ziet staan, zijn correct.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Miwi101,

Welkom op het forum!
Goed dat je meldt wat er aan de hand is.
Kan je misschien een foto van het Status Verbruik van augustus plaatsen? Zo zien we wat voor jou zichtbaar is en gaan we het vergelijken met de gegevens achter de schermen. Daarvoor zouden we graag mee willen kijken op Toon zodat we het verder kunnen onderzoeken.
Kan je bij Menu>Klantenservice de toegang op aan zetten?
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +6
@Miwi101,

De foto waar ik in mijn vorige reactie om vroeg is niet meer nodig en klantenservice toegang hoeft niet aangezet te worden, omdat we al weten wat er aan de hand is.
In de vorige update (2.8.16) zat er een fout in het Status Verbruik, omdat het laagtarief voor elektriciteit niet was meegenomen. In 2.8.21 is dit opgelost en de besparingen die je nu ziet staan, zijn correct.
Beste danielle, dank voor je reactie maar blijf er toch een vervelend gevoel bij hebben. De update 2.8.16 was per augustus 2014 doorgevoerd en klaarblijkelijk heeft deze fout ook al in de vorige versies gezeten omdat versie .21 pas alle besparingsbedragen over het gehele jaar 2014 fors naar beneden gecorrigeerd. Ik heb zojuist een andere forumdiscussie gelezen omtrent de softwareversie .21 en daar lees ik nergens terug dat deze versie deze fout van versie .16 zou herstellen. Dit heeft mij (en mogelijke andere gebruikers) op het verkeerde been zijn gezet. Ik blijf ook het nare gevoel hebben dat er mogelijk toch iets anders speelt omdat als ik naar mijn verbruik over november 2013 kijk is dit 79 euro minder stroom en 95 euro minder gas. December 2013 geeft 88 euro minder stroom en 126 euro minder gas (mede door bijna geen winter). En januari 2014 geeft ineens aan 6 euro minder stroom en 137 euro minder gas. Juist deze verschillen bij deze maanden zijn onverklaarbaar. Bedragen van 6 tot 7 euro minder kwh bij alle maanden over 2014 zijn nu standaard geworden. Ik ben niet op de hoogte dat er per januari 2014 een hele grote kostenverhoging is geweest wat deze verlaging op enige wijze rechtvaardigd. Sterker nog ik ben juist alleen maar minder gaan verbruiken.

ik blijf dit heel vreemd vinden en ben echt heel benieuwd wat mijn jaarnota straks gaat doen.

met vriendelijke groet
michel.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Michel,

Ik vind het jammer dat je nog een vervelend gevoel hebt over de berekeningen van het Status Verbruik.
De update 2.8.21 herstelde de fout in 2.8.16 en daarvoor was het Status Verbruik in orde.
In januari is je nieuwe contract ingegaan met andere tarieven en de nieuwe ingeschatte verbruiken van de jaarnota van december zijn in januari naar Toon verstuurd. Gas had nog steeds zo'n mooi groot verschil, alleen elektriciteit is beter ingeschat waardoor het bedrag wat het Status Verbruik aangeeft, lager is geworden.
Over 2 maanden krijg je weer de jaarnota en dan zal je zien dat het Status Verbruik weer overeenkomt.
Mocht je er nog vragen over hebben, dan verneem ik het graag.

Groet,
Danielle
Soortgelijke ervaringen opgedaan. Grote verschillen tussen Toon en werkelijk verbruik.
Toon geeft op een gegeven moment een stroomverbruik van EUR 47 per dag weer voor een afname van 7kWh.
Voorheen nooit getwijfeld aan meterstanden.
Inmiddels grote twijfels.
Gebeld met Eneco en reactie is er wordt een nieuwe meet adapter opgestuurd.
Vooralsnog heb ik de neiging Toon van de muur te halen.
Soortgelijke ervaringen opgedaan. Grote verschillen tussen Toon en werkelijk verbruik.
Toon geeft op een gegeven moment een stroomverbruik van EUR 47 per dag weer voor een afname van 7kWh.
Voorheen nooit getwijfeld aan meterstanden.
Inmiddels grote twijfels.
Gebeld met Eneco en reactie is er wordt een nieuwe meet adapter opgestuurd.
Vooralsnog heb ik de neiging Toon van de muur te halen.

Van de muur afhalen is wel erg rigoureus..........
Het is of een kwestie van instellen of wellicht een verkeerde adapter, dus even afwachten tot je de nieuwe adapter krijgt.

Aan de meterstanden van je originele meters hoef je uiteraard niet te twijfelen, daar wordt je verder gewoon op afgerekend.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Paul Hoedemans,

Welkom op het Eneco forum. Met de huidige meteradapter hoort je Toon ook goed te werken. Ik zie dat met de laatste update je meteradapter niet van de meest recente firmware is voorzien. Ik wil je vragen de meteradapter dicht bij de Toon te zetten en de klantenservice toegang aan te zetten. We proberen dan je meteradapter op afstand te updaten. Ook gaan we dan onderzoeken waarom je een dergeijk hoog bedrag ziet staan op een verbruik van 7 kWh. Zoals Brandje al aangeeft heeft Toon geen invloed op je jaarafrekening mocht Toon onverhoopt foutieve waardes aangeven.

Groet,

Folkert
Inmiddels nieuwe meteradapter geinstalleerd.
Toon geeft nog steeds onjuiste data.
Hoe verder ?
Inmiddels nieuwe meteradapter geinstalleerd.
Toon geeft nog steeds onjuiste data.
Hoe verder ?

Is na plaatsing nieuw adapter Toon via een harde reset gereset?
reset gedaan, werkt nog steeds niet
Reputatie 7
Badge +6
@Paul Hoedemans

De firmware van je nieuwe meteradapter is niet bijgewerkt, dit was ook het geval met de oude meteradapter, het kan dat daardoor de verbruiken niet of niet goed doorkomen. Je kan de meteradapter verwijderen en opnieuw koppelen, we adviseren de meteradapter dichtbij de Toon te plaatsen wanneer je deze handelingen uitvoert. Wij kunnen ook de firmware pushen vanuit onze kant, ook dan willen we je vragen de meteradapter in de buurt van Toon te plaatsen. Ik hoor graag van je.